Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5,
současné typy: T3M, T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, Vario LF2/2 IN

Ringhoffer

Vůz ringhoffer č. 55 na staré konečné Skvrňany, foto: J. Titz, sbírka J. Hertl Ringhoffre č. 240 jezdil v Plzni pod číslem 73, později byl zpět v Praze renovován a je zachován v Střešovckém muzeu, zde DOD ve vozovně Motol 17. 9. 2016 V roce 1929 byly do Plzně dodány první dva nové motorové vozy Ringoffer s elektrovýzbrojí Škoda (č. 38 a 39). V následujících letech se pak objevilo v Plzni celkem dvaadvacet podobných vozů, z nichž některé byly nové, ale častěji pak spíše použité z Prahy. Nově dodávané do Plzně měly obvykle elektrovýzbroj Škoda, ojeté z Prahy pak některé výzbroj Křižík či ČKD. Do pravidelného provozu zasahovaly do roku 1962. Na snímku vpravo je pražský vůz č. 240 z roku 1908, který od roku 1952 jezdil v Plzni pod číslem 73. V provozu s cestujícími byl do roku 1959 a dále veden jako služební. V roce 1974 se vrátil zpět do Prahy, kde byl později renovován jako muzejní.

Terezka na Václavském náměstí Posledním vozem Ringhoffer v Plzni byl pak vůz č. 80, který byl dokonce až v roce 2000 neprozřetelně prodán pražskému podnikateli a nyní stojí na Václavském náměstí jako kavárna. Více o něm ZDE.

Současné vedení PMDP je naštěstí nakloněné historickým vozům více, a díky nadšení a úsilí některých zaměstnanců PMDP se podařilo domluvit odkoupení vozu Ringhoffer č. 4223 (ex. 2170). Vůz byl vyroben v roce 1929 a odpovídá vozům provozovaným v Plzni. Cestující v Praze vozil do roku 1974, kdy byl přestavěn na sněhový pluh. Jako pracovní tak sloužil až do roku 1986, kdy byl zařazen do depozitáře střešovického tramvajového muzea. Narozdíl od mnohých jiných zde zůstal neopraven a později byl uskladněn v zadním depozitáři až do roku 2018.

Nakládka vozu Ringhoffer č. 4223 z depozitáře muzea ve Střešovicích 16. 7. 2018, foto: J. Trnka Ten není kolejově propojen s muzeem, ani s tramvajovou sítí a vyjmutí vozu z něj nebylo úplně jednoduché. K převozu došlo v pondělí 16. 7. 2018. Po složité nakládce byl pak na tahači APB přivezen do vozovny na Slovanech, kde již byl spuštěn na plzeňské koleje.

Ringhoffer č. 4223 při příjezdu na Slovany 16. 7. 2018, foto: kv Ringhoffer č. 4223 při příjezdu na Slovany 16. 7. 2018, foto: J. Trnka Ringhoffer č. 4223 při příjezdu na Slovany 16. 7. 2018, foto: kv Ringhoffer č. 4223 ve vozovně Slovany 16. 7. 2018

Interiér vozu Ringhoffer 82 (Praha č. 4223) po příjezdu do Plzně 16. 7. 2018 V Plzni by měl vůz obdržet číslo 82, které je v pořadí pro později z Prahy nakupované ojeté vozy podobného typu. Než se s ním však v budoucnu v Plzni svezeme, bude muset projít opravami, o jejichž rozsahu ještě nebylo rozhodnuto. Z venku vypadá vůz poměrně zachovale, ale protože v Praze sloužil jako pracovní, v interiéru bude hodně práce. Vůz také není plně provozní.

Určitě však patří PMDP za něj velký dík. I já jsem si na webu často povzdechl o tom, že v Plzni chybí historický dvounápravový vůz, který by mohl při svých častějších jízdách nahradit vzácnou Křižíkovu osmnáctku.

Podobné stránky:
Křižíkovy tramvaje
Historické pohlednice zejména s Křižíkovými vozy
Oslavy 60 let tramvají v Plzni
Zajímavé rekonstrukce tratí v osmdesátých letech
Fotografie z oslav 100. let MHD v Plzni a z dalších jízd při Historických víkendech

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5,
současné typy: T3M, T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, Vario LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích, použité zdroje: publikace 100. let MHD v Plzni


NAVRCHOLU.cz