Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.
Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...
Ve čtvrtek 13. 2. 2025 zastavil cca v 17:45 provoz tramvají v Bolevci strom. Ten přímo v obratišti spadl na trolejové vedení. Provoz linky č. 1 do Bolevce byl zastaven, respektive tramvaje od centra se otáčely již v obratišti Mozartova. Dál pokračovaly autobusy náhradní dopravy. V Bolevci mezi tím hasiči společně s pracovníky horního vedení postupně odřezávaly strom opřený o trolejové vedení.
Autonomní tramvaj
21. 2. 2025 proběhla ve vozovně na Slovanech prezentace autonomního pojezdu tramvaje, který vyvíjejí odborníci FEL ČVUT a FEL ZČU ve spolupráci SITMP a společností Pragoimex. Účelem by mělo být automatické popojíždění vozů na konečných a tím umožnení řidičům čerpat skutečnou přestávku, ale také snížit riziko nehod na konečných, které zde vznikají díky snížené pozornosti řidičů.
Prezentováno zde bylo funkční řešení, kdy snímače (kamery a lidar) byly umístěny na čele vozu, jejich signály směřovaly do počítače, kde byly díky vlastnímu softwaru vyhodnocovány a následně počítač vysílá povely do tramvaje přes zásuvku mnohočleného řízení. Tramvaj se tak chovala, jako by šlo o druhý (nebo řízený) vůz v soupravě, jen nedostávala povely od předního vozu, ale od počítače napojeného na zmíněné senzory.
V sobotu 8. 3. 2025 probíhala postupně tři představení multimediální show na náměstí Republiky, první se začátkem v 18:30 a dále ve 20:00 a 21:30. Kulturní akce
má připomenout začátek letošních oslav 730 let města Plzně a 10. výročí projektu Evropské hlavní město kultury. S předstihem měli občané města i návštěvníci akce informace o uzavření náměsti pro automobilovou dopravu a odklonu autobusových linek odtud (na zpravodajských webech, města či PMDP). Ohledně tramvají pak bylo pouze varování, že může během akce dojít k přerušení provozu tramvají.
Dle úplných uzávěr ulic např. hasičskými vozy, si myslím, že rozhodnutí o úplném uzavření i pro tramvaje bylo na straně města známé předem a je škoda, že nebylo více prezentováno směrem k cestujícím. Např. cestující od večerních vlaků tak na zastávce hlavní nádraží naplnili tramvaj, aby je ta odvezla pouze na Anglické nábřeží a žádné informace na zastávkách tentokrát nebyly, takže to asi občas "odnášeli" i řidiči tramvají. Později se informace objevily alespoň na elektronických ukazatelích odjezdů.
Linky č. 1 a 2 od Slovan a Světovaru byly tedy ukončeny již na Anglickém nábřeží. Následně se spoje obracely v obratišti U Zvonu a mířily zpět na Slovany či Světovar.
Na opačné straně náměstí pak spoj linky č. 1 odbočil od Bolevce do zastávky Jízdecká a pokračoval jako dvojka do Skvrňan.
Dvojky od Skvrňan ze zastávky Palackého náměstí pokračovaly Palackého ulicí a vlevo do sadů Pětatřicátníků a dále jako jednička do Bolevce.
Některé spoje byly vizuálně značené jako linka 1/2 (podobně jako při nedávné výluce) a některé byly značené linkou kam směřovaly, tedy z Bolevce bylo možné vidět dvojku mířící do Skvrňan a ve Skvrňanech třeba zase jedničku směřující odtud do Bolevce.
Oproti standartní výpravě byly v sobotu tramvaje posíleny tak, že na jedničce byly vypraveny místo sólo vozů středněkapacitní vozy EVO2 a na dvojce místo obvykle o víkendech nasazených tramvají EVO2 pak jely vysokokapacitní tramvaje (40T, KT8, K3). V době uzavřeného náměstí Republiky pak na lince 1/2 byla tak kombinace tramvají dle uvedené výpravy.
Plný provoz tramvají byl obnoven ve 21:07. Poslední představení, během kterého již bylo zřejmě na náměstí méně lidí, tak probíhalo již s provozem tramvají.
Oprava vozovek na Lidické a Plaské
Od 1. 4. 2025 probíhá opět oprava vozovek na Lidické a Plaské. V loňském roce byly měněny povrchy na dvojpruhu ve směru z centra, letos se opravuje ten pro směr do centra. Místy jdou stavbaři hodně do hloubky. Provoz automobilů je obousměrně veden na zbylé loni rekonstruované straně.
Od 1. 4. 2025 se pracuje v úseku od Karlovarské třídy po Boleveckou náves a patrně během letních prázdnin se práce přesunou mezi Boleleveckou náves a konec města. Tramvajového provozu se opravu dotýkají naštěstí jen minimálně.
Květnové oslavy osvobození
Také letošní rok probíhaly v Plzni oslavy osvobození. Novinkou však bylo posílení tramvajové dopravy ve dnech 3. a 4. 5. 2025 a to nejen vypravením kapacitnějších vozidel, ale také přidáním spojů. Interval na tramvajových linkách tak byl 6 minut, místo obvyklých víkendových 7,5 minut (či dopoledních 10 minut) a na všech linkách byly nasazené soupravy, či velkokapacitní vozy. V těchto dnech zajistilo město také provoz MHD zdarma.
V sobotu vyrazily potěšit cestující také historické vozy. Tramvaje vyjížděly z obratiště U Zvonu a byl to historický vůz Křižík & Brožík č. 18, který kroužil na obvyklém kolečku kolem centra města. Dále vůz T1 č. 121, který odtud vyjížděl na Slovany, kde se otáčel průjezdem skrz vozovnu.
V neděli dopoledne pak byl zorganizován tradiční konvoj vojenské historické techniky Convoy of Liberty, během kterého byl provoz tramvají omezen a to podobně jako v jiných letech. Sady Pětatřicátníků byly pro autobusovou dopravu uzavřeny cca od 8:50 a poslední tramvaje tudy projely krátce po desáté hodině. Následně zůstaly v prvozu pouze torza některých linek.
Tramvaje od Slovan a Světovaru se obracely U Zvonu a dvojka od Skvrňan pak na trojúhelníku na Palackého náměstí. Z Košutky i Bolevce mířily do zastávky Rondel autobusy náhradní dopravy. Na Bory byla pak doprava zastavena bez náhrady.
Provoz v sadech Pětatřicátníků byl obnoven kolem dvanácté hodiny a přes náměstí Republiky až kolem čtrnácté hodiny.
Majálesová tramvaj
V sobotu 17. 5. 2025 brobíhá na Borech tradiční Majáles. Organizátoři velkého open air koncertu objednali také zvláštní tramvaj, která posilovala před začátkem hlavních koncertů a také po skončení akce, dopravu mezi centrem města a Bory. Uvnitř vyzdobeného vozu KT8D5-RN2P č. 288 probíhal již cestou kulturní program.
Krátkodobá výluka v Radyňské ulici
V sobotu 24. 5. 2025 probíhala v době 6:30 - 17:30 polookružní výluka na lince č. 2 z důvodu prací na trati v Radyňské ulici.
Linka 2 byla ve směru na Světovar vedena ve své trase po Koterovské, avšak ve směru do centra jela odklonem po Slovanské aleji na Slovany a do centra po trase linky č. 1. Cestující směřující z Koterovské ulice do centra mohli využít spoje linky 2 směřující na Světovar a ihned dále přes Slovany do Skvrňan.
V Radyňské ulici probíhaly práce na opravě kolejiště poblíž sjezdové výhybky tratí z obou směrů od Sladkovského ulice. Na snímku vpravo je také zachycena zatlačovačka gumy kolem kolejnic do BKV panelů, která zde na svůj výkon v Radyňské ulici teprve čeká.
Oficiální rozloučení s tramvajemi K3R-NT
V sobotu 21. 6. 2025 v Plzni probíhala v režii PMDP akce nazvaná Oslava historie tramvajové dopravy. Připomínala se dvě významná výročí – 70 let od zahájení provozu tramvají T1 a 65 let od zahájení provozu tramvají T2. Zároveň jsme se loučili s tramvajemi K3R-NT a T3R.P, které jsou tak oficiálně vyřazeny z pravidelného provozu.
Na letošní léto byla plánována již dlouho připravovaná velká rekonstrukce křižovatky "U Jána" např. i s doplněním přechodů pro chodce. Protože se však sešlo ve stejnou dobu dopravních uzavírek více (zejména přestavba okružní křižovatky u Makra), byla rekonstrukce odložena, aby situace v plzeňské dopravě nebyla až moc dramatická. Stav kolejových oblouků však nebyl dobrý. Již zde byla delší dobu snížena rychlost na 15km/hod, a průjezd tramvají touto křižovatkou i vzhledem k několika trolejbusovým křížením (které je nutné přejíždět setrvačností) nebyl zrovna ideální. Nakonec bylo tedy rozhodnuto, že dojde nyní k rekonstrukci kolejových oblouků a na další úpravy křižovatky dojde až někdy později. Pravděpodobně to bude nejdříve za dva roky, neboť příští rok jsou komunální volby a místní politici mají takový zlozvyk, nepouštět se do větších stavebních akcí v roce voleb, aby voliče příliš nerozhněvali.
Dne 30. 6. 2025 tedy začala tramvajová výluka v úseku Hlavní nádraží - Sady Pětatřicátníků. Kromě zmiňované rekonstrukce oblouku v křižovatce "U Jána" probíhá během výluky také vyjmutí kolejové spojky u zastávky Anglické nábřeží, která sloužila při loňské výluce k obousměrnému provozu do Solní ulice. Také zde dojede k úpravě odvodnění, aby zde při prudkých deštích nedocházelo k zaplavení trati.
Po dobu výluky je tramvajový provoz organizován následovně. Ze Slovan a Světovaru jsou vedeny tramvajové linky 1 a 2 do zastávky Hlavní nádraží. Zde je nainstalován povrchový kolejový přejezd tzv. Kaliforňan. Obousměrné vozy tak přejedou na opačnou kolej a jedou zpět.
Mezi Hlavním nádražím a Sady Pětatřicátníků je pak zavedena náhradní autobusová doprava. Linka označená 1/2A jede po Americké, Goethovou a Františkánskou ulicí a přes náměstí Republiky. Z důvodu již výše uváděných stavebních pracích také na Anglickém nábřeží, tak tuto zastávku míjí.
V druhém od vozovny odděleném tramvajové provozu je provozována tramvajová linka označená 1/2 v trase Bolevec - Skvrňany. Ve své normální trase je pak v provozu linka č. 4, tedy z Košutky na Bory, či některé spoje až na konečnou Univerzita.
Tramvaje se kolem nádraží nedostanou do vozovny a tak jsou přes noc po skončení provozu odstavované na konečných. Na dalších konečných a manipulačních obratištích (Univerzita, Mozartova a Malesická) pak stojí další záložní vozy, které by v případě vážnějších závad nahradily nasazené tramvaje.
Protože se tramvaje do vozovny nedostanou více než měsíc, probíhají dopoledne v Bolevci nad montážní jámou tzv. denní ošetření, tedy kontroly vozů. Kromě vozů linky 1/2, která je sem vedena, jsou jízdní řády vytvořeny tak, že během dopoledne se postupně také každá tramvaj linky č. 4 projede manipulačně do Bolevce, kde proběhne rovněž její kontrola pracovníky údržby.
A jak to vypadá v místě rekonstrukce po týdnu?
Také další práce postupují celkem rychle a na stavbách se pracuje i o víkendech. Jak je i ze snímků patrné, u oblouků U Jána se jde hodně do hloubky a dělá se i nové podloží.
Po vyjmutí kolejové spojky u zastávky Anglické nábřeží zde rychle vzniká nové kolejiště. Kolejnice jsou uchyceny opět do dřevěných pražců. Upravuje se zde také odvodnění, aby zde už nedocházelo k zaplavení trati, při přívalových deštích. Při nich obvykle bývá vyplaven písek z prostoru po domu U Zvonu a po ucpání kanalizace zde laguna již opakovaně zastavila tramvajový provoz. Zda současné úpravy problém vyřeší však poznáme až po nějaké vydatné průtrži mračen.
V oblouku U Jána roste rychle nové kolejiště, tvořené tzv. pevnou jízdní dráhou. Na betonové desce je postavena a uchycena konstrukce kolejiště. Kolejnice jsou polepené pryžovými bokovnicemi. Následně je vše zalité betonem.
Oprava vozovek na Lidické a Plaské se posunula
Jak již bylo výše uvedeno, od 1. 4. 2025 probíhají rekonstrukce vozovek na Lidické a Plaské (dvoupruh směr do centra). Práce od křižovatky Lidické a Karlovarské až po křižovatku Studentská - Plaská jsou v polovině července hotové. Od 14. 7. se tak pracuje v navazujícím úseku od Studentské ulice po hranici města. Provoz je převeden obousměrně na dvoupruh pro směr z centra a tramvajové dopravy se práce na vozovkách dotýkají jen minimálně. Hotovo by mělo být do konce letošního srpna.
Stržená trolej
V úterý 29.7. 2025 cca ve 13:30 došlo k nehodě při které řidič nákladního vozu strhnul nesloženou hydraulickou rukou trolejové vedení v obratišti Univerzita.
Pracovníci horního vedení na místě odstraňovaly následky cca do 14:50. Po dobu odstraňování nehody byla linka č. 4 ukončena již na Borech a dále pak pokračovaly autobusy náhradní dopravy.
Pokračující rekonstrukce oblouků U Jána
Série snímků pokračující rekonstrukce oblouku "U Jána" pochází z 27. 7. 2025, kdy již probíhá betonování vyšší vrstvy. Zcela na povrchu pak bude asfaltová vrstva.
V pátek 1. 8. 2025 odpoledne proběhla již zkušební jízda tramvaje po rekonstruované trati U Jána. Jak je ze snímků patrné zkušebním vozem byla 40T č. 387.
Protože je u nádraží stále "kaliforňan", na místo se dalo dojet pouze přes něj. Zkušební vůz tak jel od zastávky Hlavní nádraží po protisměrné koleji ke Zvonu a protisměrem přijel až k zastávce Hlavní nádraží. Po té pak z opačné kabiny jel již správným směrem zpět na Anglické nábřeží a přes Zvon opět k nádraží. Takové jízdy ke Zvonu a zpět vykonal dvakrát. Na místě ještě probíhají drobné dokončovací práce (např. zalévání různých spár a obnova trávníků).
Pravidelný provoz tramvají bude obnoven od pondělí 4. 8. 2025, čemuž bude v noci předcházet demontáž povrchové úvraťové výhybky (kaliforňanu) u nádraží. Již během neděle však tudy zatahují některé vozy do vozovny (ve směru z centra mohou přes kaliforňan přejet). Během odpoledne jsou to záložní vozy odstavené v obratištích a večer pak tudy projíždí do vozovny i vozy z linek 1/2 a 4.
Víkendová výluka na Košutku a do Bolevce
O víkendu 9. a 10. 8. 2025 probíhá krátkodobá výluka z důvodu výměny kolejnic u sadů Pětatřicátníků. Tramvaje linky č. 1 jezdí pouze ze Slovan do sadů Pětatřicátníků a zpět.
Linka č. 4 je pak od Bor ukončena také v sadech Pětatřicátníků, kde se otáčí přes Palackého náměstí a Palackého ulici. Do Bolevce a na Košutku pak cestující musí využít autobusy náhradní dopravy.
Sobotní výluka v Solní ulici
V sobotu 23. 8. 2025 v době cca 6:30 - 17:30 probíhá výluka v Solní ulici z důvodu výměny výhybky. Tramvaje linek 1 a 2 od Slovan a Světovaru jsou ukončeny v zastávce Anglické nábřeží a točí se tak v obratišti U Zvonu.
Přes centrum města krouží autobusová náhradní linka 1/2A (ze sadů Pětatřicátníků od synagogy, přes náměstí Republiky na Anglické nábřeží, k nádraží a po Americké zpět do zastávky U Práce a k synagoze). Tramvaje od Skvrňan a Bolevce se točí v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici. Linka č. 4 jezdí ve své stálé trase.
Koncertová posila
V sobotu 30. 8. 2025 se konal na lochotínském amfiteátru koncert Marka Ztraceného s očekávanou návštěvností 17 tisíc lidí. Již po celý den na linkách č. 1 a 2 oproti obvyklé víkendové výpravě byly nasazeny velkokapacitní vozy. Pro odvoz návštěvníků po skončení akce pak byla posílena tramvajová doprava o další spoje. Celkem 9 souprav jelo večer na víc nad běžný jízdní řád. Řidičům šesti souprav byly prodlouženy směny a vykonaly tak spoje z Košutky či Bolevce do různých směrů. Další tři posilové soupravy tramvají 2xEVO2 vyrazily z vozovny. Do dalších částí města také jely posilové autobusy (4x Doubravka, 2x Ústřední hřbitov). Nutno dodat, že na posílení dopravy finančně přispěl pořadatel koncertu.
Večer tak na konec koncertu čekaly dva vozy 40T v obratišti Mozartova, aby posílily linku č. 1 směrem na Slovany. Od Košutky, respektive ze stanice Zoologická zahrada pak po desáté hodině jely kromě posílené čtyřky také dva spoje do Skvrňan a dva spoje na Světovar. Posilové spoje byly místo čísla linky označené smajlíkem a cílovou konečnou. Pro odstavení vozů před koncem koncertu byla využitá také třetí kolej na Karlovarské třídě.
Zajímavostí byly určitě tři soupravy tramvají EVO2 (370+377, 376+381 a 378+380). V pravidelném provozu jsou tramvaje EVO2 nasazovány pouze sólo na lince č. 1 a v soupravy dvou vozů jsou vypravovovány jen při zvláštních příležitostech. Délka takové takové soupravy je cca 42metrů a dostatečně dlouhé zastávky jsou pro ně právě pouze na lince č. 4.
Krátkodobá výluka na Světovar
V sobotu 13. 9. 2025 v době od 6:30 do cca 17:45 probíhá krátkodobá výluka na lince č. 2 v úseku Mikulášské náměstí - Světovar. Cestující od Skvrňan si na Mikulášském náměstí musí přestoupit na náhradní autobusovou linkou 2A směr Světovar. Tramvaje využívají manipulační oblouk Sladkovského - Radyňská a vrací se zpět do Skvrňan.