Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Tříkrálová tramvaj

V pondělí 8. ledna vyrazila do ulic Plzně historická tramvaj T1 č. 121. Tramvaj vypravili PMDP ve spolupráci s Diecézní charitou Plzeň. Vůz projížděl po celém městě mezi 9:00 - 17:30 hod. Cestující měli možnost se zapojit do Tříkrálové sbírky. Cestu zpříjemňovali také pozvaní hudebníci.

V dopoledních hodinách se tramvaj plánovaně zastavila v obratišti U Zvonu, kde ji navštívili další tři králové během své cesty po plzeňských institucích. V rolích tří králů byl biskup Plzeňské diecéze Tomáš Holub, primátor Plzně Martin Zrzavecký a hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Nápis na tramvaji K+M+B napsaný křídou tak prý znamená Kraj + Město + Biskupství.

Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018 Historický vůz T1 č. 121 jako tříkrálová tramvaj 8. 1. 2018


Zasněžená Plzeň

Jak známo, v Plzni nebývá sněhová pokrývka často a když je, tak ne dlouho. Zatím, co ve východní části republiky byla sněhová kalamita již v předchozím týdnu, v Plzni trochu nasněžilo až přes noc na neděli 21. 1. 2018. Níže tedy fotografie tramvají na sněhu převážně z dopoledne, kdy ještě sněžilo.

Zasněžená zastávka Majakovského 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 339 přijíždí do zastávky Majakovského 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 234 u zastávky Okounová 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 359 v Bolevci 21. 1. 2018
Vario LFR.S č. 352 v Bolevci 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 338 na Mikulášském náměstí 21. 1. 2018 T3R.P č. 287 na Mikulášském náměstí 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018
T3R.P č. 286 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 T3R.PLF č. 318 ve Skvrňanech 21. 1. 2018 KT8D5-RN2P č. 298 před zastávkou Sokolovská 21. 1. 2018


Co nového u nádražních mostů?

Začátkem roku 2018 je železniční provoz veden jak na novém severním mostě, tak ještě i na starém jížním mostě. Ke konci února by se však již mělo začít s jeho rozebíráním.

Po krátké vánoční přestávce se pod dokončeným severním mostem rozbíhají práce na stavbě definitivní koleje pro směr z centra.

Vario LFR.S č. 359 po starým jižním mostem u nádraží, v pozadí je již nový severní most 21. 1. 2018 Pod novým severním mostem je již podloží pro definitivní tramvajovou kolej pro směre z centra 21. 1. 2018 Vario LFR.S č. 349 míří k nádraží kolem rozestavěné definitivní koleje pro směr z centra 27. 1. 2018 Vario LFR.S č. 352 projíždí pod severním mostem u nádraží kolem rozestavěné definitivní koleje pro směr z centra 27. 1. 2018


Astry zastavily provoz

V pondělí 5. 2. 2018 došlo ráno postupně ke dvěma podivným zastavením provozu Aster na stejném místě na začátku Prešovské ulice.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Nemám přesné informace o příčině, ale spekuluje se i o troleji, která zde mohla být příliš vysoko. Díky ranním mrazům a pnutí převěsů mohlo dojít k jejímu mírnému zvednutí a dvě Astry nemusely na ní sběračem dosáhnout a mohly tak zde zůstat uvízlé bez napětí. Je to však pouze dohad.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Na snímcích je zachycena Astra č. 301, která zde zůstala stát cca v 7:40, tedy ke konci ranní dopravní špičky. Řidiči měli zřejmě i problémy s jejím odbržděním a odsunutím a vzhledem k doznívající ranní špičce se zde vytvořily velmi rychle kolony tramvají ze všech směrů.

Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Astra č. 301 zastavila provoz 5. 2. 2018 Následující souprava totiž bránila i provozu tramvají od Bor a sady Pětatřicátníků byly plné tramvají prakticky ihned. Zastavení provozu trvalo asi 10-15 minut, ale vzhledem ke krátkým intervalům i davům spěchajících lidí, to udělalo v centru rychle nepěkný zmatek.


Jižní železniční most u nádraží to má za pár

V týdnu před plánovanou tramvajovou výlukou v polovině února, začíná být na staveništi před nádražím rušno. Tramvajová výluka pod železničními mosty v Mikulášské ulici je naplánována od 19. 2. do 26. 2. 2018 a během ní bude snesen jižní železniční most.

Vario LF2/2 IN č. 362 pod starým jižním mostem u nádraží 2. 2. 2018 Vario LFR.S č. 338 pod starým jižním mostem u nádraží 4. 2. 2018 Západní expres na starém jižním mostě u nádraží 4. 2. 2018 T3R.PLF č. 321 na Mikulášské třídě 11. 2. 2018

Vario LFR.S č. 364 pod starým jižním mostem u nádraží 11. 2. 2018 Troleje železnice zmizely již v polovině předcházejícho týdne a od pátku je rozebíráno kolejiště pomocí kolejového jeřábu Gottwald. Pod mostem zmizela také druhá tramvajová kolej a probíhá rozebírání nějakého starého potrubí. Kolem toho po staveništi stále projíždějí tramvaje. Bagrován je také prostor za současnou opěrnou zdí vpravo, která rovněž s mostem zmizí. A také budova stavědla nahoře mezi mosty půjde brzy k zemi.

K3R-NT č. 313 pod starým jižním mostem u nádraží 16. 2. 2018 Vario LF 2/2IN č. 362 mezi mosty u nádraží 16. 2. 2018 Vario LFR.S pod starým jižním mostem u nádraží na kterém probíhá rozebírání kolejiště 17. 2. 2018 Astra č. 301 pod starým jižním mostem u nádraží 18. 2. 2018

Výluka kolem nádraží - bourání jižního mostu

Od 19. 2. 2018 probíhá tramvajová výluka mezi Mikulášským náměstím a náměstím Republiky, která potrvá až do 26. 2. 2018. Důvodem výluky je právě snášení mostu. To probíhá po několika částech dopoledne 19. 2. 2018. Kusy mostu jsou skládány do prostoru před nádražní budovou.

Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018 Rozebírání jižního nádražního mostu 19. 2. 2018

Info o výluce z webu PMDP Autobus náhradní dopravy přijíždí do zastávky Anglické nábřeží 24. 2. 2018 Provoz tramvají a náhradní doprava jsou organizovány podobně jako při předchozích výlukách. Dopravě mírně ulevuje to, že výluka probíhá v době jarních prázdnin.

Autobus náhradní dopravy na náměstí Republiky 22. 2. 2018 Astra č. 307 U Zvonu 22. 2. 2018 Tramvajové linky č. 1 a 2 od Skvrňan a Bolevce jsou opět ukončeny v zastávce Náměstí Republiky. Vozy se pak otáčí v obratišti u Zvonu. Cestující pak pokračují náhradní autobusovou linkou 1/2A směřující přes most na nádražím a Železniční ulicí na Mikulášské náměstí. SU 18 č. 599 na mostě U Jána 24. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 290 na Mikulášském náměstí 24. 2. 2018 Zde si cestující opět musí přestoupit na tramvaje linek 1X směr Slovany, či 2X směr Světovar. Na linkách 1X a 2X jsou nasazovány obousměrné vozy KT8D5-RN2P a Vario LF 2/2 IN.

Vario LF 2/2 IN č. 362 na Mikulášské třídě 24. 2. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 na Mikulášské třídě 21. 2. 2018 Z konečné zastávky Mikulášské náměstí jezdí obousměrné tramvaje manipulačně na kolejovou spojku až na Mikulášskou třídu těsně k bouranému jižnímu nádražnímu mostu. Zde tak přejedou na opačnou kolej a vrací se zpět.

Odstavené tramvaje u hotelu CD na Karlovarské třídě 24. 2. 2018 Protože jsou tramvaje nasazované na linkách 1, 2 a 4 v centru odříznuté od vozovny na Slovanech, musí nocovat na konečných Bory, Skvrňany, Košutka a Zvon. O víkendu a mimo dopravní špičky zůstávají nevyužité tramvaje mimo konečných také na odstavné koleji u hotelu CD na Karlovarské třídě. V obratištích Malesická a Mozartova pak stojí další záložní soupravy. Vozy jsou samozřejmě na všech místech nepřetržitě střeženy.

Odstavené vozy v obratišti U zvonu 24. 2. 2018 Odstavené vozy v obratišti Malesická 24. 2. 2018 Odstavené vozy na končené Bory 24. 2. 2018 Odstavené vozy na konečné Košutka 24. 2. 2018

Vario LF 2/2 IN č. 361 přijíždí na Světovar 22. 2. 2018 SU18 č. 592 v zastávce Anglické níbřeží 22. 2. 2018 Co se při této současné výluce úplně nepovedlo oproti předchozím, jsou jízdní řády. Bohužel autobusy 1/2A mají interval 7,5 minut, ale tramvajové linky na slovanské straně (1X a 2X) mají interval 8 minut. Tedy při přestupech na sebe spoje nenavazují. Sice jsou již zmiňované jarní prázdniny, ale i tak je vidět, že intervaly jsou dlouhé a ve špičce jsou autobusy hodně plné. Důvodem dlouhých intervalů je současný nedostatek řidičů autobusů.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 22. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 22. 2. 2018 Kromě samotného jižního nádražního mostu jsou již bourány i okolní zdi, neboť nový most bude delší, tedy průjezd pod ním širší. Tramvajová trať bude mít své vlastní pásy a bude zde i více jízdních pruhů.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 24. 2. 2018

Vlak 319-254-331-260 projíždí staveništěm u nádraží 26. 2. 2018 Vlak 332-265-317-233 projíždí staveništěm u nádraží 26. 2. 2018 V podvečer posledního dne výluky, tedy v pondělí 26. 2. 2018 byl již umožněn návrat tramvají do vozovny. Zatahující šejdrové soupravy tak již projížděli staveništěm. Po sedmnácté hodině tudy projížděly také dva vlaky "čtyřčat". Jednalo se vždy o dvě spojené soupravy vracející se z obratiště Malesická, kde stály jako zálohy po dobu výlukou odřízlé vozovny.

Od úterý 27. 2. 2018 projíždějí tedy staveništěm linky 1 a 2 opět jednokolejně. Současně se pokračuje ve vybourávání zbytků zdí a odvážení vybagrované masy. Bagrování, či spíše těžení skalního masivu, probíhá i v následujících dnech za plného provozu tramvají.

Prostor bývalého jižního nádražního mostu 28. 2. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018 Prostor bývalého jižního nádražního mostu 10. 3. 2018

Vario LFR.S č. 359 na Mikulášské třídě 10. 3. 2018 T3R.PLF č. 330 na Mikulášské třídě 10. 3. 2018 Na Mikulášské třídě začíná být patrné budování další provizorní trati, která bude napojena na kolej směrem z centra. Přeložením provozu na provizorní trať se uvolní místo pro stavbu definitivní trati.


Pokračování rekonstrukce mostu Generála Pattona

Vario LF 2/2 IN před jednokolejným úsekem před mostem Generála Pattona 7. 3. 2018 Astra č. 301 na jednokolejném úseku na mostě Generála Pattona 8. 3. 2018 V úterý 6. 3. 2018 od 18:00 probíhala plánovaná výluka tramvají na Košutku a do Bolevce, při které ze sadů Pětatřicátníků vyjely místo tramvají autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byl instalace povrchových kolejových spojek, tzv. kaliforńanů na obou stranách mostu Generála Pattona. Od středy 7. 3. 2018 je pak tramvajový provoz veden střídavě po koleji pro směr z centra.

Vario projíždí vedle rozebírané trati 10. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 295 přejíždí přes kaliforňan před mostem Generála Pattona 10. 3. 2018 Jezdí se tedy po rekonstruované koleji v loňském roce, zatím co kolej pro směr do centra je v následujících dnech rozebírána. Rekonstrukce mostu pro směr do centra bude probíhat v několika fázích, podobně jako v loňském roce, když se rekonstruovala část mostu ve směru z centra.

Vario LFR.S č. 345 na mostě Generála Pattona 11. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 295 na mostě Generála Pattona 11. 3. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 projíždí kolem rozbíjeného chodníku na mostě Generála Pattona 25. 3. 2018 K3R-NT č. 313 na povrchové výhybce před mostem Generála Pattona 25. 3. 2018

Vario LFR.S č. 357 v sadech Pětatřicátníků 11. 3. 2018 Po dobu jednokolejného provozu přes most Generála Pattona je trasa linky č. 2 ve směru od Skvrňan přeložena opět do Palackého ulice, kde udbavuje v zastávce U Synagogy. Důvodem je snaha ulevit zastávce Sady Pětatřicátníkům, aby pokud přijede z jednokolejky více spojů, tak aby se zastávka a křižovatky neucpávaly.


Nová provizorní trať u nádraží

Během března roste na Mikulášské třídě a skrze stavbu nového jižního nádražního mostu nová provizorní trať napojená na kolej ve směru z centra. Její stavba spolu s provozem po původní koleji jsou zachyceny na následujícíh obrázcích.

Vario LFR.S č. 338+339 na Mikulášské třídě 22. 3. 2018 Vario LF 2/2 IN č. 362 na Mikulášské třídě 22. 3. 2018 Vario LF plus č. 354 na Mikulášské třídě 24. 3. 2018 Souprava 320+255 na Mikulášské třídě 24. 3. 2018
Vario LFR.S č. 352 projíždí kolem právě podbíjené nové provizorní trati 24. 3. 2018 Astra č. 308 projíždí stavnou u nádraží 3. 4. 2018 Pracovní vůz č. 175 při zkušební jízdě na nové provizorní trati 3. 4. 2018 Pracovní vůz č. 175 při zkušební jízdě na nové provizorní trati a kolem projíždějící Astra č. 305 - 3. 4. 2018

Vario LFR.S č. 357 v sadech Pětatřicátníků 11. 3. 2018 Zkušební jízda pracovního vozu proběhla po poledni 3. 4. 2018 a od následujícuho dne, tedy od 4. 4. 2018 je tramvajový provoz převeden na novou provizorní trať. Jezdí se nadále střídavě po této jedné koleji. Původní trať je v následujících dnech ihned velmi rychle rozebírána.

Souprava 332+265 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 365 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 334 před nádražím 8. 4. 2018 Vario LFR.S č. 348 před nádražím 8. 4. 2018
Vario LFR.S č. 346 projíždí stavbou u nádraží 7. 4. 2018 Vario LF plus č. 367+368 projíždí stavbou u nádraží 7. 4. 2018 Vario LFR.S č. 347 na Mikulášské třídě 7. 4. 2018 Vario LFR.S č. 335 na Mikulášské třídě 7. 4. 2018


Krátkodobá výluka na Košutku

Výměna výhybky na Karlovarské třídě 7. 4. 2018 Mapka výluky z webu PMDP V sobotu 7. 4. 2018 probíhala od cca 6:30 do cca 15:00 krátkodobá výluka na Košutku. Linka č. 4 byla odkloněna do obratiště Mozartova. Od Lékařské fakulty na Košutku pak cestující pokračovali autobusy náhradní dopravy označené linkou 4A. Důvodem výluky byly práce na kolejišti, konkrétně výměna výhybky na Karlovarské třídě u hotelu CD.

Solaris urbino č. 589 jako náhradní doprava v zastávce Lékařská fakulta při výluce 7. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 v zastávce Lékařská fakulta při výluce 7. 4. 2018 Solaris urbino č. 514 na výlukové lince č. 4A u Družby 7. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 288 v obratiště Mozartova při výluce 7. 4. 2018


Stavba definitivní trati u nádraží

Astra č. 310 projíždí stavbou u nádraží 17. 4. 2018 V dubnou 2018 je před nádražím poměrně rychle budována definitivní tramvajová trať. Kolejiště je opět stavěno technologií pevné jízdní dráhy s upevněním W-tram. Kolej ve směru do centra roste v celé délce, ve směru z centra pak budou zatím chybět krátká místa v místě napojení provizorní trati.

Souprava 243+244 projíždí stavbou u nádraží 17. 4. 2018 Astra č. 310 projíždí stavbou u nádraží 19. 4. 2018 Souprava 329+262 projíždí stavbou u nádraží 19. 4. 2018 Vario LFR.S č. 350 projíždí stavbou na Mikulášské třídě 21. 4. 2018
Vario LFR.S č. 357 projíždí stavbou na Mikulášské třídě 29. 4. 2018 Vario LFR.S č. 359 projíždí stavbou na Mikulášské třídě 29. 4. 2018 Vario LF plus č. 367+368 projíždí stavbou před nádražím 29. 4. 2018 Vario LF 2/2 IN č. 362 projíždí stavbou před nádražím 29. 4. 2018


Jaro s tramvajemi

Astra č. 301 na konečné Slovany 24. 4. 2018 S příchodem jara obvykle přidávám pár obrázků tramvají s rozkvetlým okolím. Při hledání nových míst často vidím, že nejvíce rozkvetlé ulice jsou ty boční od tramvajového provozu, ale i tak se nějaká pěkná místa najdou.

KT8D5-RN2P č. 290 na křižovatce Karlovarská - Na Chmelnicích 21. 4. 2018 Vario LFR.S č. 353 u Lékařské fakulty 21. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 297 u zastávky Boženy Němcové 21. 4. 2018 KT8D5-RN2P č. 290 přijíždí na Košutku 21. 4. 2018 Souprava Vario LF plus č. 367+368 v zastávce Sokolovská 21. 4. 2018 K3R-NT č. 311 přijíždí do zastávky Olšová 29. 4. 2018 Vario LFR.S č. 349 u zastávky Vřesová 29. 4. 2018 Vario LF plus č. 355 na náměstí Milady Horákové 28. 4. 2018


Oslavy osvobození

Jako každý rok, probíhají v Plzni oslavy osvobození. Jejich vrcholem je pak konvoj vojenské techniky projíždějící po Klatovské třídě, který vždy na několik hodin paralizuje dopravu ve městě. A jako každý rok se tak podíváme, jaká letos probíhala omezení v tramvajové dopravě.

Již od rána byly instalovány podél Klatovské třídy zábrany pro návštěvníky a automobilová doprava odtud byla odkloněna v devět hodin. Tramvajové linky ve svých stálých trasách jezdily do cca 10:10. Myslím, že tramvajová doprava byla přerušena zbytečně brzy, když konvoj vyjížděl v 11:00 a do sadů Pětatřicátníků se dostal až před půl dvanáctou. Mnoho lidí směřujících na oslavy tak již muselo do centra oslav s komplikacemi.

KT8D5-RN2P č. 299 (záložní vůz směřující do Mozartovy) před kaliforňan u mostu Generála Pattona 5. 5. 2018 Vario LF 2/2 IN č. 362 na mostě Generála Pattona 5. 5. 2018 Konvoj vojenské techniky 5. 5. 2018 Pohled na centrální zastávku Sady Pětatřicátníků v době průjezdu konvoje vojenské techniky 5. 5. 2018

Souprava 334+335 se obrací U Zvonu 5. 5. 2018 Souprava 331+260 se obrací U Zvonu 5. 5. 2018 Tramvajový provoz byl tak letos rozdělen dokonce na tři ostrovní provozy a nebylo ani potřeba náhradní autobusové dopravy. Linky ze Slovan a Světovaru byly, jako každý rok, ukončeny v obratišti U Zvonu.

KT8D5-RN2P č. 288 v dočasné konečné Pod Záhorskem 5. 5. 2018 Vario LF 2/2 IN č. 361 na kaliforňanu přes mostem Generála Pattona 5. 5. 2018 Ve směru od Severního předměstí, byla letos využita před mostem instalovaná povrchová výhybka tzv. kaliforňan (je zde díky rekonstrukci mostu Generála Pattona) a tak zde obousměrné tramvaje mohly obracet. Konečnou zastávkou pro cestující z Košutky a Bolevce byla však již zastávka Pod Záhorskem. To někteří cestující mohli nést s nelibostí, když pak pěšky došli na most Generála Pattona a viděli zde, že tramvaje zajíždějí až sem. Není zde však žádné nástupiště pro bezpečný výstup a v době, kdy se již i v Čechách KT8D5-RN2P č. 298 v dočasné konečné Pod Záhorskem 5. 5. 2018 jsou lidé schopní se soudit o cokoliv, by bylo nebezpečné nechat cestující zde vystupovat jen tak. Domnívám se, že i tak bylo tramvajové spojení jen do zastávky Pod Záhorskem pro cestující příjemnější, než v jiných letech náhradní autobusové spojení, kdy autobusy sice jely až na rondel na Karlovarské, ale obvykle stály v dlouhých kolonách před rondelem spolu s ostatní dopravou.

Vzhledem k tomu, že nyní pod rondelem jezdily pouze tramvaje směřující na obrat, bylo možné zde pořídit i fotografie, které při zdejším běžném provozu pořídit nelze. Také bylo možné si v klidu prohlédnou stav rekonstrukce mostu Generála Pattona.

Vario LF 2/2 IN č. 362 pod rondelem 5. 5. 2018 KT8D5-RN2P č. 290 pod rondelem, kde vznikla spontánní pěší zóna 5. 5. 2018 Spontánní pěší zóna pod rondelem 5. 5. 2018 Probíhající rekonstrukce mostu Generála Pattona 5. 5. 2018

Třetím ostrovním provozem byl ten skvrňanský. Stejně jako v osmdesátých letech, kdy se zde podobně otáčely tramvaje při prvomájových průvodech, byl letos pro obracení tramvají využit trojúhelník na Palackého náměstí. Konečná zastávka od Skvrňan tak byla Palackého náměstí. Tramvaje pak odbočily do Palackého ulice a odtud couvaly před Nové divadlo. Tím se dostaly na kolej směr Skvrňany, kam zpět pokračovaly. Náhradní doprava přes centrum nebyla zajištěna, ale např. z Palackého náměstí bylo možné pro cestu směr Hlavní nádraží využít odkloněné trolejbusvé linky, které tudy projížděly.

K3R-NT č. 311 přijíždí do dočasné konečné Palackého náměstí 5. 5. 2018 K3R-NT č. 313 se obrací na trojúhelníku na Palackého náměstí 5. 5. 2018 K3R-NT č. 313 se obrací na trojúhelníku na Palackého náměstí 5. 5. 2018 Odkloněná trolejbusová linka č. 12 přes Palackého náměstí 5. 5. 2018

Dle výše uvedeného stavu byl provoz zajištěn cca v době od 10:10 do 12:15. Po té byl obnoven provoz linky č. 4 v celé trase. Linky č. 1 a 2 byly ještě přerušené přes náměstí Republiky. Tramvaje od Slovan a Světovaru se stále obracely U Zvonu. Inka č. 361 na lince č. 1 se obrací přes Palackého náměstí a Palackého ulici 5. 5. 2018 Na opěčné straně od Skvrňan a od Bolevce se pak obracely v sadech Pětatřicátníků. Jedničky od Bolevce tak zatočily vpravo přes Palackého náměstí, vlevo Palackého ulicí do Sadů Pětatřicátníků a odtud zpět do Bolevce. Podobně dvojky od Skvrňan Palackého ulicí, pak vlevo do sadů Pětatřicátníků, odkud se pak levým obloukem vracely do Skvrňan.

KT8D5-RN2P č. 298 na lince č. 1 se obrací přes Palackého náměstí a Palackého ulici 5. 5. 2018 K3R-NT č. 314 linky č. 2 ukončené v sadech Pětatřicátníků 5. 5. 2018 K3R-NT č. 313 linky č. 2 ukončené v sadech Pětatřicátníků 5. 5. 2018 K3R-NT č. 313 linky č. 2 ukončené v sadech Pětatřicátníků 5. 5. 2018

Provoz v plném rozsahu byl pak obnoven po čtrnácté hodině.

V sobotu odpoledne pak vyjely na jízdy pro veřejnost historické vozy PMDP. Z tramvají to byly v sobotu T1 č. 121 a T2 č. 133. Jejich trasa vedla z obratiště U Zvonu tentokrát do Skvrňan a zpět. Vozy jezdily poměrně slušně obsazené a bylo vidět, že o jízdy je zájem.

T1 č. 121 ve SKvrňanech 5. 5. 2018 T1 č. 121 ve SKvrňanech 5. 5. 2018 T2 č. 133 ve SKvrňanech 5. 5. 2018 T2 č. 133 ve SKvrňanech 5. 5. 2018

Historický vůz Křižík/Brožík v sadech Pětatřicátníků 6. 5. 2018 Historický vůz Křižík/Brožík na Slovanech 6. 5. 2018 Historický vůz Křižík/Brožík U Zvonu 6. 5. 2018 V neděli odpoledne pak na své obvyklé kolečko kolem centra vyjela Křižíkova osmnáctka. Ta si na nezájem cestujících nemůže nikdy stěžovat a tak bylo zřejmě dobře, že jela až v neděli, kdy bylo ve městě již méně lidí. I tak se na ní U Zvonu čekaly fronty.


Krátkodobá výluka na Světovar

Vario LFR.S č. 360 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské třídě 19. 5. 2018 Vario LFR.S č. 357 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské třídě 19. 5. 2018 V sobotu 19. 5. 2018 cca od 6:00 do 18:00 probíhala výluka na tramvajové trati na Světovar. Důvodem výluky byla výměna kolejnic v oblouku Sladkovského - Radyňská. Linka č. 2 byla z Mikulášského náměstí odkloněna po trase linky č. 1 na Slovany a odtud pak tramvaje Vario LFR.S č. 358 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské třídě 19. 5. 2018 pokračovaly po Slovanské aleji kolem vozovny na Světovar. Cestující tak měli možnost se svézt po manipulačních tratích mezi konečnou Slovany a Světovar. Z Mikulášského náměstí také byla možnost využít náhradní autobusvé dopravy po Koterovské třídě.


Co nového u nádraží?

Vario LFR.S č. 357 a 335 projíždí kolem nádraží 19. 5. 2018 Vario LFR.S č. 359 na Mikulášské třídě 19. 5. 2018 V průběhu května 2018 se pokračuje na definitivní trati. Kolej ve směru do centra je brzy prakticky dokončena. Dokonce je přes beton položena také první asfaltová vrstva.

Astra č. 301 v první den provozu na nové definitivní koleji na stavbě před nádražím 23. 5. 2018 Od rána 23. 5. 2018 je tramvajový provoz veden již po definitivní koleji (zatím stále střídavě po koleji později určené pro směr do centra). Provizorní trať po které se jezdilo do předchozího dne, je již rozebírána. Na stavbě jsou již patrné budoucí pilíře nového železničního mostu a také červený zárodek krycí konstrukce nad tramvajovou tratí, která bude stavěna během nadcházející víkendové tramvajové výluky. Nad konstrukcí pak vyroste nový most. V pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty.

Souprava 329+262 na Mikulášské třídě 23. 5. 2018 Souprava 217+218 projíždí stavbou před nádražím 23. 5. 2018 Astra č. 307 projíždí stavbou před nádražím 23. 5. 2018 Astra č. 302 projíždí stavbou před nádražím 23. 5. 2018

Víkendová výluka tramvají u nádraží

Autobus náhradní dopravy na náměstí Repbliky 26. 5. 2018 O víkendu 26. a 27. 5. 2018 probíhala opět tramvajová výluka na trati kolem nádraží. Stejně jako při předchozích výlukách byl tramvajový provoz rozdělen na dvě části. Linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan byly ukončeny v obratišti U Zvonu, kde si cestující museli přestoupit na autobusy náhradní dopravy. Ty je odklonovou trasou přes most nad nádražím odvezli na Mikulášské náměstí. Odtud cestující opět pokračovali tramvajemi linek 1X a 2X na Slovany či Světovar. Obousměrné vozy nasazené na těchto linkách využívaly k obratu kolejové spojky na Mikulášské třídě.

Autobus náhradní dopravy v Pražské ulici 27. 5. 2018 Autobus náhradní dopravy na Slovanské třídě 27. 5. 2018 KT8D5-RN2P č. 293 na Mikulášské třídě 27. 5. 2018 Vario LFR.S č. 360 U Zvonu 27. 5. 2018

Stavba ochranného rámu přes tramvajovou trať v místě budoucího nového jižního nádražního mostu 26. 5. 2018 Stavba ochranného rámu přes tramvajovou trať v místě budoucího nového jižního nádražního mostu 26. 5. 2018 Důvodem výluky byla stavba ochranného rámu přes tramvajovou trať v místě budoucího nového jižního nádražního mostu. Ten by měl být následně vybetonován během léta. Ze snímků jsou již patrné jeho budoucí pilíře a v pozadí je již také zřejmé rozebírání budovy stavědla mezi nádražními mosty.

Právě níže uvedené fotografi zachycují postupné bourání stavědla Radbuza.

Stavědlo Radbuza krátce před jeho bouráním 26. 5. 2018 Stavědlo Radbuza při bourání 5. 6. 2018 Stavědlo Radbuza při bourání 5. 6. 2018 Stavědlo Radbuza při bourání 7. 6. 2018


Krátkodobá výluka na Světovar

Souprava 322+236 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské aleji 9. 6. 2018 Souprava 331+235 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské aleji 9. 6. 2018 V sobotu 9. 6. 2018 od 6:00 do nedělě 10. 6. 2018 do 18:00 probíhala výluka na tramvajové trati linky č. 2 na Světovar. Linka č. 2 byla v té době vedena na Světovar přes Slovany. Tedy cestující měli opět možnost se svést po manipulačních tratích na Slovanské aleji kolem vozovny, ale to asi běžní cestující příliš neocení :) .

Souprava 319+254 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské aleji 9. 6. 2018 Souprava 329+262 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské aleji 9. 6. 2018 Souprava 352+353 na odkloněné lince č. 2 na Slovanské aleji 9. 6. 2018 KT8D5-RN2P č. 299 lince č. 2 na Slovanské aleji 10. 6. 2018

Přestup na Mikulášském náměstí na autobus náhradní dopravy 9. 6. 2018 SU 548 na náhradní lince č. 2A na Koterovské třídě 10. 6. 2018 Na Mikulášském náměstí byla možnost přestupu na autobus náhradní dopravy linky č. 2A, který byl veden po Koterovské třídě, tedy po standartní trase linky č. 2.

SU 589 na náhradní lince č. 2A se obracel přes Slovanskou alej a Skladovou ulici 9. 6. 2018 Oprava tramvajové trati na Koterovské na Světovaru 9. 6. 2018 Důvodem výluky je oprava kolejiště na Koterovské třídě nedaleko konečné Světovar. Byly zde měněny kolejnice v místě napojení trati z BKV panelů.


Historický víkend

O víkendu 9. a 10. 6. 2018 probíhala tradiční městská akce Historický víkend. Také letos tak o tomto víkendu vyjely historické vozy PMDP.

T2 č. 133 v sadech Pětatřicátníků 9. 6. 2018 Historický vůz Křižík / Brožík č. 18 přijíždí ke Zvonu 9. 6. 2018 Z tramvají to byla Křižíkova osmnáctka kroužící na svém obvyklém kolečku centrem města a pak jeden z historických vozů řady T mířích od Zvonu do Skvrňan a zpět. V sobotu byl vypraven vůz T2 a v neděli pro změnu T1. Letošní tropické počasí, kdy léto začalo prakticky již v květnu, přineslo právě tento víkend několik rychlých bouřek. V sobotu tak dřevěná osmnáctka z důvodu nepříznivého počasí skončila svůj provoz dříve a místo ní vyjel ještě jako náhrada vůz T1. V neděli pak bohužel osmnáctka také znovu zmokla.

Historický vůz T1 č. 121 v ulici Terezie Brzkové 10. 6. 2018 Historický vůz T1 č. 121 na Přemyslově třídě 10. 6. 2018 Historický vůz Křižík / Brožík č. 18 a Škoda RTO č. 51 U Zvonu 10. 6. 2018 Historický vůz T1 č. 121 projíždí staveništěm u nádraží 10. 6. 2018


Rozlámaný sběrač v Sirkové ulici

Oprava trolejového vedení v Sirkové ulici 20. 6. 2018 Autobus náhradní dopravy SU 15 č. 506 v Sirkové ulici 20. 6. 2018 Ve středu 20. 6. 2018 cca v 18:15 došlo v prostoru výhybek kolejových spojek v Sirkové ulici zřejmě k technické závadě na trolejovém vedení. Při průjezdu soupravy 338+339, konkrétně zadního vozu 339 došlo k nějakému zachycení sběrače a jeho následnému rozlámání na voze.

Rozlámaný sběrač na vozu 339 v Sirkové ulici 20. 6. 2018 Rozlámaný sběrač na vozu 339 v Sirkové ulici 20. 6. 2018 Sběrač zůstal částečně viset ze střechy vozu a poškodil trolejové vedení. Na místo rychle přijeli pracovníci horního vedení i údržby vozů a společně rozlámaný sběrač z vozu spustili na zem.

Kolona tramvají v Sirkové ulici v době zastavení provozu 20. 6. 2018 Kolona tramvají na Mikulášském náměstí v době zastavení provozu 20. 6. 2018 Odstraňování nehody včetně opravy trolejového vedení trvalo celkem hodinu. Po dobu odstraňování následků nehody se tramvaje linky č. 1 a 2 od Bolevce a Skvrňan obracely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjelo několik autobusů náhradní dopravy.

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích