Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021), (2022), (2023), (2024), Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Střet tramvaje s chodcem

Ženu museli po střetu s tramvají vyprostit hasiči - Sady Pětatřicátníků 5. 1. 2009 V pondělí 5. 1. 2009 došlo v sadech Pětatřicátníků v cca 17:30 ke střetu ženy a tramvajové soupravy T3 č. 187+188 linky č. 2. K vyproštění byli povoláni hasiči, kteří se snažili nejprve tramvaj zvednout nafukovacími vaky, ale na pomoc musel přijet i jeřáb. V době vyprošťování byly nejprve ostatní tramvaje odkloněny Palackého ulicí, ale brzy došlo k vypnutí napájení trolejí a tramvaje se v centru zastavily úplně. Některé zůstaly stát poměrně nevhodně v křižovatkách. Provoz tak byl obnoven po cca hodině.

Kolona tramvají ve směru z Bor v době vypnutí trolejového vedení při nehodě v sadech Pětatřicátníků 5. 1. 2009 Vůz č. 297 odkloněné linky č. 4 zůstal stát po vypnutí trolejí na Palackého náměstí 5. 1. 2009 Palackého ulice plná tramvají v době odklonění dopravy ze sadů Pětatřicátníků 5. 1. 2009


Výluka do Bolevce

Autobusy náhradní dopravy - citybusy č. 493 a 456 na konečné v Bolevci 10. 1. 2009 Citybus č. 456 na konečné v Bolevci 10. 1. 2009 O víkendu 10 a 11. 1. 2009 probíhala výluka na tramvajové trati do Bolevce. Spoje linky č. 1 končily v obratišti Mozartova a ze zastávky U Gery, Lidická pokračovaly do Bolevce autobusy náhradní dopravy. Na tramvajových spojích linky 1 byly nasazeny sólo vozy ekvivalent T3 v jednotném Měnírna Bolevec 11. 1. 2009 intervalu deset minut. Důvodem výluky byla rekonstrukce napájení tramvajové trati v Bolevci, respetive práce na rekonstruované měnírně Bolevec. V rámci stavby je realizována rekonstrukce rozvodny 22 kV a celková výměna stejnosměrné technologie ve stávajícím objektu. Měnírna za standartního stavu napájí i část linky č. 4 na Košutce. Víkendový provoz čtyřky zajistila však měnírna Lochotín.

T3R.PLF č. 318 v obratišti Mozartova 10. 1. 2009 T3R.PLF č. 317 v obratišti Mozartova 10. 1. 2009 T3R.PLF č. 318 v obratišti Mozartova 10. 1. 2009 T3M č. 213 v obratišti Mozartova 10. 1. 2009 T3R-PLF č. 315 přijíždí do zastávky U Gery, Lidická následovaná autobusem náhradní dopravy 10. 1. 2009 Přestup na autobus náhradní dopravy U Gery 10. 1. 2009 Info o výluce na zastávce 10. 1. 2009 T3M č. 213 v obratišti Mozartova 10. 1. 2009


Zprovoznění zastávky Habrmannova

Nečekaně ve středu 12. 2. 2009 dle webu PMDP od cca sedmi hodin ráno byl spuštěn provoz na nových nástupištích zastávek Habrmannova. Plzeň se ten den probudila do zasněženého rána, což ale nezabránilo rozebírání dočasných nástupních ostrůvků už v ranních hodinách.

Souprava 262+263 v nové zastávce Habrmannova 12. 2. 2009, foto: Vladimír_B Souprava 204+191 projíždí již zrušenou dočasnou zastávkou Habrmannova 12. 2. 2009, foto: Vladimír_B KT8D5 č. 298 projíždí již zrušenou dočasnou zastávkou Habrmannova 12. 2. 2009, foto: Vladimír_B Rozebírání panelových nástuopišť přesunuté zastávky Habrmannova 12. 2. 2009, foto: Vladimír_B


Vykolejení "Gábiny" na Slovanech

Ve středu 25. 2. 2009 na náměstí Milady Horákové vykolejil kolem sedmnácté hodiny vůz KT8D5-RN2P č. 293. K nehodě došlo na Citybus č. 454 objíždí vykolejenou KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Vykolejená KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 rozjízdné vyhybce oddělující smyčku a manipulační trať do vozovny. Vůz vykolejil třetím a čtvrtým podvozkem. Dle dostupných informací nepřekročil řidič rychlost, ale díky tomu, že v tomto místě nezastavoval, ale konečnou projížděl, vykolejená druhá polovina vozu se smykem nepěkně stočila, jak je patné z fotografií a zlikvidovala dopravní značku a bednu na písek.

Vykolejená KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Vykolejená KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Po zdokumentování nehody policií a drážní inspekcí začali pracovníci PMDP cca v 18:40 s nakolejováním vozu. Ten byl nejprve za pomocí tahače odtažen nad koleje a po té pomocí jeřábu nakolejován. Po úspěšném nakolejení vůz odjel poháněný jen dvěma nepoškozenými podvozky vlastní silou do vozovny. Provoz byl obnoven po dvacáté hodině.

Vykolejená KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Zatahování KT8D5-RN2P č. 293 zpět na koleje - náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Nakolejování třetího podvozku KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Nakolejování čtvrtého podvozku KT8D5-RN2P č. 293 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009

Vykolejená KT8D5-RN2P č. 293 a Citelis č. 496 na náměstí Milady Horákové 25. 2. 2009 Tramvaje linky č. 1 byly nejprve v době nehody odkláněny z náměstí Milady Horákové Slovanskou alejí na Světovar a odtud pokračovaly do centra. Později bylo pak v době nakolejování jeřábem vypnuté trolejové vedení a linka č. 1 byla i ve směru z centra odkláněna po trase linky č. 2 na Světovar. Náhradní dopravu na Slovany zajišťovaly autobusy.


Průvod radikálů a manifestace 14. 3. 2009

Souprava 262+263 přijíždí do zastávky Výstaviště v době srazu ultrapravice o obchodního centra Plaza - v pozadí 14. 3. 2009 Souprava 317+233 v Solní ulici, kde se již Policie připravuje na průchod průvodu 14. 3. 2009 Průvod ultrapravice respektive akce „Protest proti sionismu“ byla ohlášena od třinácti hodin u obchodního domu Plaza. Trasa průvodu vedla na náměstí Republiky. Již od dopoledních hodin bylo možné v centru Plzně vidět četné policejní hlídky. Samotný průvod pak vyrazil od Plazy nakonec s hodinovým zpožděním. To již byla uzavřena veškerá doprava v sadech Pětatřicátníků. Tramvaje se Zastavené tramvaje od Lochotína v době průchodů ultrapravice přes centrum 14. 3. 2009 Průvod ultrapravice prochází kordonem přes sady Pětatřicátníků, veškerá doprava je odkloněna 14. 3. 2009 zastavily krátce po druhé hodině. Policie vytvořila kordon do Solní ulice pro účastníky pochodu a oddělovala tak jejich odpůrce, kterých se zde sešlo značně více než účastníků pochodu. Když průvod prošel na náměstí Republiky, bylo policií pro všechny uzavřeno historické centrum města. Po půl třetí se do sadů Pětatřicátníků vrátila doprava.

Autobus č. 410 jako náhradní doprava na lince č. 4 - 14. 3. 2009 Centrum města však bylo zatím uzavřené a tak vozy linek č. 1 a 2 jezdily z Bolevce do Skvrňan a naopak. V ulicích se objevilo i několik autobusů náhradní dopravy, které zajišťovaly operativně provoz v době zastavení tramvají a po opětovném spuštění je ještě chvíli doplňovaly. Zastavené byly neobvykle i Souprava 209+210 odstavená v Pražské ulici v době zastavení provozu - 14. 3. 2009 Citybus č. 452 v Pražské ulici v době zastavení provozu tramvají - 14. 3. 2009 tramvajové větve na Slovany a Světovar. Provoz tramvají přes náměstí byl obnoven cca v 15:15. Vozy byly v té době zajímavě namíchané a tak bylo možné např. v jednu chvíli vidět v sadech Pětatřicátníků sólo vůz linky č. 1 jedoucí od Skvrňan na Slovany a za ním přijížděla od Bolevce souprava linky č. 2 směřující na Světovar. Vozy se tedy srovnávaly ještě minimálně do šestnácti hodin.

Soupravy linky č. 2 pokračují od Skvrňan do Bolevce 14. 3. 2009 Sólo linky č. 1 přesměrované do Skvrňan 14. 3. 2009 Astra 308 po obnovení provozu projíždí kolem OT v Solní ulici 14. 3. 2009 Vůz č. 278 po obnovení provozu projíždí kolem OT v Solní ulici 14. 3. 2009


Nehody

Běžně až několik drobných nehod týdně, mnohdy i denně, ovlivňuje pravidelnost tramvajového provozu. Na následujích snímcích se podíváme na dvě. V neděli 29. 3. 2009 zastavila tramvajový provoz nehoda osobního vozu, který zůstal nepohyblivý na kolejišti u zastávky Slovanské údolí. Tramvajový provoz do Skvrňan byl zastaven a vozy linky č. 2 se otáčely v obratišti Malesická. Do Skvrňany vyjely autobusy náhradní dopravy.

Souprava 229+230 stojí před překážkou v provozu 29. 3. 2009 Uvolnění místa nehody 29. 3. 2009 Autobus náhradní dopravy projíždí kolem místa nehody kde hasiči odstraňují zněčištění 29. 3. 2009 Autobus náhradní doprvy na konečné SKvrňany 29. 3. 2009

Ve čtvrtek 2. 4. 2009 pak došlo kolem osmé hodiny k vykolejení tramvaje na konečné Bory. Zadní vůz soupravy 215+216 jel na Kolona tramvají vzniklá v době nehody na Borech 2. 4. 2009, foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník Nakolejování vozu T3M č. 216 na Borech 2. 4. 2009, foto: Vlastimil Leška, Plzeňský deník vyhybce každým podvozkem na jinou kolej. První podvozek zadního vozu následoval první vůz soupravy do velkého oblouku, druhý podovozek zadního vozu však odbočil do malého oblouku. Na místě nakolejoval vůz jeřáb. Po dobu odstraňování nehody zajišťovaly cca hodinu náhradní dopravu autobusy.


Jarní "rozkvetlé tramvaje"

Jako každé jaro přidávám pár jarních obrázků. Něco z předešlých let je ZDE a ZDE.

Astra č. 310 u Lékařské fakulty 19. 4. 2009 Vůz č. 243 na Slovasnké třídě 26. 4. 2009 Souprava 319+254 na Slovanech 24. 4. 2009 Astra 303 spolu se Solarisem 485 na Slovanech 24. 4. 2009


Rekonstrukce Karlovarské zahájena

Souprava 284+285 klesá po Karlovarské třídě 18. 3. 2009 Koncem dubna byla zahájena dlouho plánovaná rekonstrukce jedné z nejdůležitějších tramvajových tratí v Plzni - trati na Karlovarské třídě, respektive celé trati na Košutku. Ta je již více než akutní, což cestující mohli poznat i např. díky nepříjemnému houpáním tramvaje při jízdě ze stanice pod Záhorskem nahoru. Celá rekonstrukce bude rozložena do několika let a i letošní úsek od konce BKV panelů před zastávkou Pod Záhorskem k ulici Na Chmelnicích bude probíhat v několika etapách.

První omezení pocítili cestující od večerních hodin 27. 4. 2009, kdy cca od 21:30 probíhala na Lochotín tramvajová výluka až do ukončení provozu. Doprava byla v té době zajištěna tramvajovou linkou 1/4 v trase Bory - Slovany a z náměstí Republiky na Košutku a Bolevec vyjely autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky byla instalace povrchových vyhybek na Karlovarské třídě.

ASouprava 270+271 na lince 1/4 v zastávce Solní, pošta 27. 4. 2009 Autobusy náhradní dopravy v Solní ulici 27. 4. 2009 Instalace kaliforňanů na Karlovarské třídě 27. 4. 2009 Autobus náhradní dopravy (č. 496) na náměstí Republiky 27. 4. 2009

Souprava 217+233 přijíždí do prostoru dočasně zrušené zastávky Pod Záhorskem 28. 4. 2009 Astra č. 301 projíždí dočasně zrušenou zastávkou Pod Záhorskem 28. 4. 2009 Od úterý 28. 4. 2009 je pak dočasně zrušena zastávka Pod Záhorskem a provoz v dotčeném úseku (až před vyhybku odbočky do Bolevce) veden střídavě po jedné koleji (pro směr do centra). Pro zabezpeční provozu jsou zde instalována návěstidla, která mohou běžet na pevný cyklus, nebo má do řízení možnost zasahovat dispečer.

Souprava 211+212 na kaliforňanu na Karlovarské třídě 30. 4. 2009 K3R-NT č. 311 netypicky nasazena na lince č. 1 projíždí jednokolejkou na Karlovarské třídě 30. 4. 2009 Souprava 260+265 projíždí zrušenou zastávkou Pod Záhorskem 30. 4. 2009 Souprava 323+324 zdolává kaliforňan na Karlovarské třídě 30. 4. 2009


Návštěva ze Zwickau

Historická Té jednička zdolává kaliforňan 2. 5. 2009 Té jednička, Forcity a Křižík na Slovanské aleji 2. 5. 2009 V pátek 1. 5. a v sobotu 2. 5. 2009 navštívila Plzeň skupina tramvajových fandů z německého města Zwickau. V pátek navštívili trolejbusovou vozovnu a svezli se objednaným trolejbusem 15Tr a v sobotu pak navštívili tramvajovou vozovnu a objednanou měli projížďku historickým vozem T1.


Květnové oslavy osvobození

Tak jako obvykle, zasáhl i při letošních oslavách osvobození do tramvajového provozu tradiční konvoj historických vojenských vozidel. Po Klatovské třídě projížděl v neděli 3. května krátce po jedenácté hodině. Již před jedenáctou byl zastaven provoz tramvají na Bory a přes sady Pětatřicátníků ještě chvíli projížděly spoje linek č. 1 a 2. S vyjímkou východních úseků od Zvonu na Slovany a Světovar se pak tramvaje na cca hodinu zastavily. Od CAN do Skvrňan a z rondelu na severní předměstí vyjely autobusy náhradní dopravy. Kolem dvanácté již začal být provoz postupně vracen k normálu. Na lince č. 1 byl dnes posílen provoz tím, že na místo obvyklých nedělních sólo vozů byly nasazeny soupravy.

Souprava 316+287 projíždí sady Pětatřicátníků krátce před průjezdem konvoje vojenských historických vozidel 3. 5. 2009 Souprava 205+195 projíždí sady Pětatřicátníků 3. 5. 2009 Souprava 205+195 projíždí s obtížemi v 11:07 sady Pětatřicátníků 3. 5. 2009 Citelis č. 497 stanicuje v již ohrazené zastávce v sadech Pětatřicátníků 3. 5. 2009 Souprava 217+218 zůstala před křižovatkou v sadech Pětatřicátníků 3. 5. 2009 Konvoj historických vojenských vozidel projíždí přes sady Pětatřicátníků 3. 5. 2009 Citybus č. 458 nasazen na náhradní dopravě za tramvaj se sune v koloně k rondelu 3. 5. 2009 KT8D5-RN2P č. 299 se otáčí U Zvonu 3. 5. 2009


Nehoda na Košutce

V úterý 5. 5. 2009 došlo v raní špičce kolem sedmé hodiny na konečné Košutka k nehodě dvou tramvajových souprav. Ve výstupní zastávce narazila souprava 316+287 do soupravy 198+196 a vykolejila při tom prvním podvozkem. Na místo musel být povolán jeřáb k nakolejení a místo tramvají vyjely autobusy náhradní dopravy.

Nakolejování vozu č. 317 na Košutce 5. 5. 2009, foto: K. Růžička Poškozený vůz č. 196 po nárazu vozem č. 317 na Košutce 5. 5. 2009, foto: J. Rieger Dlouhá Kolona tramvají v zastávce Plzeňka v době nehody na Košutce 5. 5. 2009, foto: J. Rieger Dlouhá Kolona tramvají v době nehody na Košutce 5. 5. 2009, foto: J. Rieger

Souprava 317+233 se otočila přes Zvon a vrací se na Bory, zatím-co na Košutky vyjíždí autobus náhradní dopravy - Sady Pětatřicátníků 5. 5. 2009 Souprava 248+249 směřující na Mozartovu - Sady Pětatřicátníků 5. 5. 2009 Tramvaje linky č. 4 se v době odstraňování nehody od Bor nejprve točily přes náměstí Republiky kolem Zvonu. Později pokračovaly až do obratiště Mozartova a přestup na autobusy probíhal Souprava 225+226 směřující na Mozartovu - Sady Pětatřicátníků 5. 5. 2009 u Lékařské fakulty. Provoz tramvají v plném rozsahu byl obnoven krátce po osmé hodině. Již na odpolením šejdru linky č. 4 se pak objevuje souprava 198+287 vzniklá spojením nepoškozených vozů ze souprav po nehodě.


Další nehody :o(

Následující ráno došlo k další nepříjemné nehodě. Ve středu 6. 5. 2009 kolem šesté hodiny vykolejil vůz Astra č. 304 zadním podvozkem na "kaliforňanu" u Lékařské fakulty při jízdě směrem do Bolevce. Tramvaj musel opět nasadit jeřáb a po dobu nehody byly nasazeny opět autobusy náhradní dopravy. Snažily se zajistit dopravu v úseku Bolevec - S35 a Košutka - S35. Tramvaje pak zajišťovaly provoz v úseku Bory - Slovany. Vykolejení tak znepříjemnilo mnoha lidem druhý den po sobě cestování v době ranní špičky. Provoz tramvají byl obnovován postupně od 7:45.

Nakolejování Astry č. 304 - 6. 5. 2009, foto: D. Jelínek Nakolejování Astry č. 304 - 6. 5. 2009, foto: D. Jelínek Kolona tramvají vzniklá po vykolejení Astry č. 304 na Karlovarské třídě 6. 5. 2009, foto: D. Jelínek Autobus náhradní dopravy přijíždí do zastávky Lékařská Fakulta, Lidická 6. 5. 2009

Aby toho nebylo málo, tak ještě odpoledne v cca 17:40 Nehoda dvou automobilů zastavila provoz tramvají do Skvrňan 6. 5. 2009 Kolem místa nehody projíždí K3R-NT č. 312 - 6. 5. 2009 zastavila tramvaje linky číslo dvě nehoda dvou automobilů na křižovatce před Plazou, z nichž jeden skončil v kolejišti. V tomto případě byl provoz zastaven asi jen na 20 minut, než došlo k odtažení gumokolního vozidla s kolejí.


Vyhořelá "pivní Kačena"

V deštivé pondělní ráno 11. 5. 2009 došlo k požáru tramvaje KT8D5-RN2P č. 297 (video zde). Nehoda se stala krátce po půl šesté za KT8D5-RN2P č. 297 v plamenech na náměstí Míru, 11. 5. 2009, autor snímku neznámý zastávkou náměstí Míru. Cestující stihli po zastavení vozu vpořádku vystoupit, ale šířící se požár vozu museli zlikvidovat až přivolaní hasiči. Příčinou je pravděpodobně zkrat na kabelech spojující články vozu, ale přesná příčina je v šetření. Při zkratu 600V došlo také k přepálení a spadnutí troleje. Vůz je nejvíce poškozen ve středním článku, avšak poškození je díky velkému žáru prakticky v celém voze.

Vyhořelá tramvaj KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Míru 11. 5. 2009, foto: D. Jelínek Vyhořelá tramvaj KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Míru 11. 5. 2009, foto: D. Jelínek Vyhořelá tramvaj KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Míru 11. 5. 2009, foto: D. Jelínek Vyhořelá tramvaj KT8D5-RN2P č. 297 na náměstí Míru 11. 5. 2009, foto: D. Jelínek

Po uhašení požáru a opravě trolejového vedení byla tramvaj odtažena vozem KT8D5 291 do obratiště Bory. Odtud pak pokračoval krátce před půl osmou s doprovodným vozidlem vlak ve složení (291)+(297)+(315+286) směr vozovna Slovany.

Odvoz vyhořelého vozu KT8D5-RN2P č. 297 na opravu k výrobci 26. 5. 2009, foto: H. Janda Odvoz vyhořelého vozu KT8D5-RN2P č. 297 na opravu k výrobci 26. 5. 2009, foto: H. Janda Vůz byl následně 26. 5. 2009 odvezen na opravu k dodavateli, respektive do Krnovských opraven a strojíren.

 


Co nového na Karlovarské?

Betonování nové vrchní desky podchodu Pod Záhorskem 3. 5. 2009 Zatím co provoz je v rekonstruovaném úseku veden obousměrně po koleji pro směr do centra, koncem dubna zmizela kolej ve směru na Košutku. V kolejišti se po vytrhání kolejí zpočátku zdánlivě nic neděje, ale práce pokračují na zpěvňování podchodu, jehož jeden východ (na nástupiště směr Košutka) bude zaslepen.

Souprava 319+254 projíždí po jednokolejce v rekonstruovaném úseku, kde právě probíhá pokládka BKV panelů 15. 5. 2009 Astra č. 304 projíždí po jednokolejce v rekonstruovaném úseku, kde právě probíhá pokládka BKV panelů 15. 5. 2009 Původní kolejiště zde bylo zašroubováno do betonové desky a přikryto zádlažbovými panely. Stará podkladní betonová deska zůstává a je překryta několika vrstvami asfaltu. V polovině května jsou pak na asfaltový koberec pokládány BKV panely.

Vůz č. 254 zdolává kaliforňan na Karlovarské 17. 5. 2009 K3R-NT č. 313 na jednokolejce na Karlovarské 17. 5. 2009 První pás svařených kolejnic připravený k montáži do BKV panelů 20. 5. 2009 Kaliforňan u zastávky Pod Záhorskem a traktor popotahující svařenou kolejnici do BKV panelů 20. 5. 2009

Koncem května jsou kolejnice svařeny a za pomocí zatlačovačky utěsněny do BKV panelů. V sobotu 30. 5. 2009 pak cca od čtrnácti hodin začíná plánovaná výluka, při které se provoz převede na novou kolej Pracovníci horního vedení překládají troleje pro jízdu po druhé koleji 30. 5. 2009 (pro směr Košutka) a po té začně rekontrukce koleje (pro směr do centra). Výluka byla plánována původně pouze na sobotní den, ale ještě v pátek je rohodnuto, že potrvá i v neděli, vzhledem ke komplikacím, které se na stavbě objevily.

K3R-NT č. 314 nasazena na lince 1/4 přijíždí ze Solní ulice do sadů Pětatřicátníků 30. 5. 2009 KT8D5-RN2P č. 292 směřuje kolem synagogy od Bor na náměstí Republiky 30. 5. 2009 Solaris č. 524 se otáčí na košutce 30. 5. 2009 Solaris č. 522 v Solní ulici 30. 5. 2009

Během výluky je provoz tramvají zajištěn opět linkou 1/4 v trase Slovany - Bory. Z náměstí Republiky pak pokračují na Košutku a Bolevec autobusy náhradní dopravy. Na autobusové lince č. 4 jsou nasazeny výhradně kloubové Solarisy.

Hned od pondělí se těžká technika vrhá na kolej ve směru do centra. Během pár dnů je pryč a prostor s původní betonovou deskou je vyčištěn a připraven na pokládku asfaltového koberce a následně BKV panelů.

Nový vůz KT8D5-RN2P č. 298 projíždí dočasně zrušenou zastávku Pod Záhorskem 1. 6. 2009 Pohled z okna tramvaje na bagr rozebírající trať 1. 6. 2009 Souprava 198+196 sa na chvilku zastavila při problému na kaliforňanu na Karlovarské třídě 1. 6. 2009 Souprava 315+286 klesá po nové koleji Karlovarské třídě 1. 6. 2009 Astra č. 303 stoupá Karlovarskou 8. 6. 2009, foto: K. Růžička KT8D5 č. 295 stoupá Karlovarskou 8. 6. 2009, foto: K. Růžička KT8D5-RN2P č. 294 na kaliforňanu na Karlovarské 21. 6. 2009, foto: K. Růžička Souprava 258+259 projíždí dočasně zrušenou zastávkou Pod záhorskem 1. 7. 2009, foto: K. Růžička


Výměna vyhybky na Miladě

V sobotu 6. 6. 2009 probíhala plánovaná výluka na lince č. 1, při které došlo k výměně vyhybky na náměstí Milady Horákové (té co na ní vykolejil mimo jiné vůz č. 293). Spoje linky č. 1 z Mikulášského náměstí pokračovaly po trati linky č. 2 na Světovar, zatím co cestující mohli využít z Mikulášského náměstí náhradní autobusouvou dopravu. Ze Světovaru vozy linky č. 1 pokračovaly po manipulační trati Slovanskou alejí kolem vozovny na Slovany a ve směru do centra jely tedy po své trase.

Vůz č. 287 linky č. 1 je odkloněn na Světovar při výluce 6. 6. 2009 Astra č. 305 projíždí Slovanskou alejí kolem vozovny při výluce 6. 6. 2009 Výměna vyhybky na náměstí Milady Horákové 6. 6. 2009 Citybus č. 462 jako náhradní doprava za tramvaj linky č. 1 přijíždí na Slovany 6. 6. 2009


Další výluka na Karlovarské

V sobotu 20. 6. 2009 probíhala shodná výluka jako 30. 5. 2009. Provoz tramvají je z Karlovarské třídy vyloučen a v provozu je opět linka 1/4 v trase Slovany - Bory. Na Košutku a do Bolevce jsou vypraveny autobusy náhradní dopravy. Důvodem výluky bylo rozebírání krytí další části trati z důvodu zjištění stavu a podezření na jiný typ podloží v dalším úseku.

Souprava 316+287 na výlukové lince 1/4 projíždí kolem synagogy 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Škoda 21Av č. 471 vyjíždí ze Solní ulice při výluce 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Souprava 317+233 na výlukové lince 1/4 u hlavního nádraží 20. 6. 2009, foto: Honza Janda Solaris č. 530 naszaný na lince č. 4 při výluce 20. 6. 2009, foto: Honza Janda


110 let MHD v Plzni

S tímto nadpisem jsem se mohli setkávat na úvodní stránce cca měsíc před oslavami

29. 6. 2009 uplynulo 110 let do zahájení tramvajového provozu v Plzni. Plzeňské městské dopravní podniky při té příležitosti připravily zajímavé oslavy. Podrobnější reportáž najdete na zvláštní stránce.


Výluka na Karlovarské, dokončení prvního úseku

Souprava 264+261 na náměstí Republiky nasazana na lince 1/4 při výluce 5. 7. 2009 O prodlouženém prvním červencovém víkendu probíhala opět výluka ve stejném rozsahu, tj. tramvajový provoz 1/4 Slovany - Bory a z náměstí Republiky na Košutku a do Bolevce autobusy náhradní dopravy. Výluka začala již v pátek 3. 7. 2009 v devatenáct hodin a pokračovala až do pondělního (státní svátek) večera (6. 7. 2009).

Solaris Urbino 18 č. 513 nasazený na lince č. 4 při výluce - sady Pětatřicátníků 4. 7. 2009 KT8D5-RN2P č. 288 na lince 1/4 v sadech Pětatřicátníků 4. 7. 2009 Solaris Urbino 18 č. 511 nasazený na lince č. 4 při výluce - Rondel 4. 7. 2009 Solaris Urbino 18 č. 530 nasazený na lince č. 4 při výluce - náměstí Republiky 4. 7. 2009

Příčinou výluky bylo zejména napojení obou kolejí nové tratě s původní tratí v místě, kde již musel být zpočátku Rekonstrukce Karlovarské v místě napojení staré a nové trati (v první etapě zde musel být umístěn kaliforňan) 4. 7. 2009 umístěn kaliforňan (blíže do centra to nebylo možné z důvodu oddalujících se kolejí od sebe pod rondel). V dotčeném úseku tedy proběhlo vytrhání kolejí včetně podloží, položení asfaltového koberce, BKV panelů a vložení kolejnic. Kaliforňany byly mezi tím přeloženy do dalšího úseku. První je umístěn před koncem Rekonstrukce Karlovarské - přeložený kaliforňan do dalšího úseku 5. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - horní přeložený kaliforňan do dalšího úseku 6. 7. 2009 nové tratě před vyhybkou předjízdné koleje pro odbočení do Bolevce. Sjízdný kaliforňan je pak umístěn před zastávkou Lékařská fakulta Karlovarská. Během víkendu také pokračovaly další práce na dokončování zastávky Pod Záhorskem. Pracovníci horního vedení také vytahovaly a odvážely staré sloupy trolejového vedení (troleje i osvětlení jsou během rekonstrukce přendavány na nové). Pracovat se začalo také na dalším úseku směrem na Košutku. Vytrhávány jsou tedy koleje v okolí křižovatky u lékařské fakulty, včetně odbočení do Bolevce.

Rekonstrukce Karlovarské trhání kolejí v místě odbočení tratě do Bolevce 4. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské trhání kolejí v místě odbočení tratě do Bolevce 4. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské křižovatka Karlovarská - Lidická 6. 7. 2009 Bolevecká trať odřízlá od zbytku kolejové sítě - křižovatka Karlovarská - Lidická 6. 7. 2009

Od úterý je totiž linka č. 1 přesměrována také na Košutku. Na autobusy náhradní dopravy směrem do Bolevce je možno přestoupit v zastávce U Družby či Sokolovská (otáčí se blokově).

KT8D5 č. 291  4. 7. 2009 Souprava 260+265 na kaliforňanu 8. 7. 2009 Souprava T3M 237+238 ve znovu zprovozněné zastávce Pod Záhorskem 8. 7. 2009 Citybus č. 464 na lince č. 1(A) v Sokolovské ulici 9. 7. 2009

Jak je patrné z dalších fotografií, práce pokračují docela svižným tempem.

Dočasně společná konečná pro Linky č. 1 a 4 Košutka se soupravou 219+220 a Astrou 301 - 9. 7. 2009 Postupující rekonstrukce na Karlovarské třídě 10. 7. 2009 T3M č. 211+212 na jednokolejce u lékařské fakulty na Karlovarské třídě 10. 7. 2009 Autobusy náhradní dopravy (Citelisy č. 500 a 492) v Bolevci 11. 7. 2009


Divadelní výluka na náměstí

KT8D5 č. 289 projíždí kolem divadelního hlediště před plzeňskou radnicí 5. 7. 2009 Solaris č. 523 na lince 1/2 při výluce v době divadelního představení na náměstí Republiky 10. 7. 2009 Ve večerních hodinách ve dnech 27. 6. 2009 až 12. 7. 2009 cca od 21:00 do 23:30 probíhá probíhá výluka linek č. 1 a 2 přes nám. Republiky z důvodu konání večerních divadelních představení Revizor před plzeňskou radnicí. V té době končí tramvaje od Slovan a Světovaru v obratišti Souprava 258+259 v Palackého ulici při výluce 4. 7. 2009 KT8D5 č. 296 již projíždí při děkovačce kolem pódia ve 23:45
11. 7. 2009, foto: M.N. U Zvonu a odtud krouží do sadů Pětatřicátníků přes Americkou třídu autobusy náhradní dopravy. Tramvajové linky od Skvrňan a Bolevce se otáčejí v sadech Pětatřicátníků přes Palackého ulici. Poslední spoje na křižování ve 23:45 již projíždějí náměstím a párkrát se stalo, že představení ještě nebylo díky různým průtahům dohrané a tak se tramaje staly součástí představení.

K3R-NT č. 312 při večerním křižování ve 23:05. Ne, nemá špatně nastavené transparenty, ale díky dvoum výlukám se vrací zpět přes Palackého ulici na Bory - 4. 7. 2009 K výluce při výluce pak dochází ještě při výše uvedeném víkendu (3. - 6. 7.), kdy na Bolevec a Košutku jezdí autobusy. V této večerní době pak autobusy z Košutky a Bolevec pokračují až ke Zvonu a tramvaje linky 2 ze Skvrňan a 1/4 z Bor se točí opět přes Palackého ulici.

Divadelní výluky se se od 7. 7. překrývají i s Boleveckou výlukou z důvodu rekonstrukce Karlovarské, kdy linka č. 1 je odkloněna na Košutku. Paradoxně tak část vozů linky č. 1 jezdí pouze v úseku shodném s linkou č. 4 ze sadů Pětatřicátníků na Košutku. Ve večerních hodinách i ve stejných časech tak jezdí dva spoje se shodnou trasou za sebou.


Výměna vyhybek v sadech Pětatřicátníků

Souprava 219+220 projíždí přes odkrytou vyhybku v sadech Pětatřicátníků 9. 7. 2009 KT8D5 č. 296 se v sadech Pětatřicátníků při divadelní výluce otáčí kolem právě měněné vyhybky 10. 7. 2009 Výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků 10. 7. 2009 Aby těch výluk nebylo málo je v pátek 10. 7. 2009 od dvaceti hodin prováděna výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků. Jedná se o sjízdou vyhybku ze směrů Skvrňany a Severní předměstí. Tramvaje linky č. 1 a 2 již díky divadelní výluce jezdí přes Palackého náměstí a s nimi je tudy odkloněna i linka č. 4 ve směru z Košutky na Bory.

Následují i další vyhybky. V pátek 17. 7. 2009 je to sjízdná vyhybka ze Solní ulice směr severní předměstí (sem vyjíždí náhradní autobusová doprava) a o týden později je to pak sjízdná vyhybka napojující v sadech Pětatřicátníků na Borskou trať kolej z Palackého ulice. Výměna vyhybky v sadech Pětatřicátníků 10. 7. 2009 Náhradní autobusouvá doprava je tak nasazena v úseku Sady Pětatřicátníků - Bory. Výměna další vyhybky probíhá 7. 8. 2009 a jedná se o sjízdnou vyhybku ze Solní ulice směrem na Bory. V době provádění prací od dvaceti hodin jsou tramvaje odkláněny přes Palackého ulici.


Pár obrázků z Karlovarské

Rekonstrukce Karlovarské pokračuje. První dva snímky z 16. 7. ukazují, že se zde v křižovatce setkávají hned tři technologie kolejiště. Na dalších obrázcích z 1. 8. je vidět, že v polovině léta se již v tomto středním úseku dokončuje kolej směr na Košutku, včetně napojení odbočující tratě do Bolevce.

Rekonstrukce Karlovarské - křižovatka s Lidickou 
16. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - křižovatka s Lidickou 
16. 7. 2009 Rekonstrukce Karlovarské K3R-NT č. 313 v křižovatce s Lidickou 1. 8. 2009 Rekonstrukce Karlovarské T3R.P č. 236 v křižovatce s Lidickou 1. 8. 2009 Souprava 262+263 na Karlovarské - 1. 8. 2009 Rekonstrukce Karlovarské - vůz č. 278 - 1. 8. 2009 Astra č. 307 projíždí přes kaliforňan 1. 8. 2009 K3R-NT č. 313 v zastávce Pod Záhorskem, kde právě probíhá zálivka spár mezi MKV panely 1. 8. 2009

Solaris č. 525 nasazený na lince č. 4 při výluce 2. 8. 2009 V neděli 2. 8. 2009 probíhá další z výluk na Severní předměstí, při které jsou opět přeinstalovány kaliforňany a provoz převáděn na druhou kolej. Již tradičně tramvaje v úsecích Bolevec nám. Republiky a Košutka - Nám. Republiky nahrazují autobusy a v provozu je výluková tramvajová linka 1/4 Slovany - Bory.

Autobusy Škoda 21 Ab č. 472 a 471 v Bolevci 2. 8. 2009 Solaris č. 525 míjí odstavený pracovní vůz č. 175 na mostě generála Pattona 2. 8. 2009 Přeložený kaliforňan u lékařské fakulty 2. 8. 2009 Převěšování troleje nad druhou kolej v křižovatce Karlovarská - Lidická 2. 8. 2009 Pracovní vůz č. 175 odstavený (nebo uvízlý?) na mostě generála Pattona 2. 8. 2009 Pracovní vůz č. 175 sune zatlačovačku - Sady Pětatřicátníků 2. 8. 2009, foto: Honza Janda K3R-NT č. 312 na kaliforňanu u lékařské fakulty 11. 8. 2009 Astra č. 303 u lékařské fakulty 11. 8. 2009

O víkend později, tedy 8. a 9. 8. 2009, je z důvodů pokračující rekonstrukce Karlovarské třídy další výluka na Severní předměstí.

Citybus č. 462 v Solní ulici 9. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce na Karlovarské 9. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce na Karlovarské 9. 8. 2009 K3R-NT č. 312 přejíždí přes v předchozích dnech vyměněnou vyhybku v sadech Pětatřicátníků  nasazena na lince 1/4 při výluce na Karlovarské  9. 8. 2009


Ulouplá hlava kolejnice v Pražské

Sjetá a ulouplá hlava kolejnice v zastávce Anglické nábřeží, Pražská 19. 8. 2009 Zoufalý stav kolejiště v Pražské ulici a U Zvonu dal o sobě vědět. V polovině července se začala uloupávat oježděná hlava kolejnice v zastávce Anglické nábřeží, Pražská. Tramvaje zde tak jezdily prakticky v žlábku po okolku. Na opravu došlo konečně v noci z 20. na 21. 8. 2009, kdy byly koleje v délce cca 18 metrů vyměněny. O týden později proběhla výměna stejně dlouhého úseku i na koleji ve směru do centra.

I po tomhle se dá jezdit a cestující měli příležitost i 19. 8. 2009 Souprava 250+251 v zastávce Anglické nábřeží, Pražská na opraveném úseku 22. 8. 2009 Souprava 213+214 přijíždí do zastávky Anglické nábřeží, Pražská na opraveném úseku 27. 8. 2009 Astra č. 303 přijíždí do zastávky Anglické nábřeží, Pražská před výměnou úseku druhé koleje 27. 8. 2009

Jedná se však jen o další provizorní látání kolejiště, které je již několik let zralé na celkovou rekonstrukci i s podložím. Rekonstrukce celého prostoru včetně oboustraného manipulačního obratiště se připravovala ještě před povodněmi v roce 2002 a před zbouráním domu U Zvonu. Bohužel se však zbouráním domu změnila situace (např. plánované místní uspořádání, zavěšení trolejí, které je mimochodem od zbourání domu stále na provizorních sloupech s obludnými betonovými patkami) a rekonstrukce se tak bohužel zatím odsouvá. Koleje jsou tak v těchto místech po kouskách občas opravovány viz. např. zde v roce 2005, v roce 2004 pak dva úseky tady a tady či výměna vyhybek v roce 2001. Takto záplatovat se však nedá do nekonečna a bylo by vhodné s tímto prostorem konečně něco udělat.


Karlovarská

O posledním prázdninovém víkendu probíhá opět výluka tramvají na Karlovarské. Během ní jsou opět posouvány kaliforňany na další úsek a probíhají dokončovací práce tak, aby v pondělí 31. 8. 2009 mohl být obnoven také provoz linky č. 1 po své standartní trase do Bolevce.

Solaris č. 513 se otáčí při výluce na konečné Košutka 29. 8. 2009 Citybus č. 450 na lince č. 1 přijíždí při výluce do sadů Pětatřicátníků  29. 8. 2009 Solaris č. 529 projíždí místem rekonstrukce na Karlovarské třídě  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce v zastávce Lékařská fakulta  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce v zastávce Lékařská fakulta  29. 8. 2009 Broušení kolejnic na křižovatce Karlovarská - Lidická  29. 8. 2009 Pokračující rekonstrukce Karlovarské u zastávky Ulice Boženy Němcové  30. 8. 2009 Instalace kaliforňanu u zastávky Ulice Boženy Němcové  30. 8. 2009

Zkušební jízda ve večerních hodinách s vozem 298 po rekonstruovaném úseku a k nově umístěným kaliforňanům 30. 8. 2009 Souprava 326+244 projíždní jednokolejným úsekem v křižovatce Karlovarská - Na Chmelnicích 31. 8. 2009 V neděli večer projíždí rekonstruovaným úsekem zkušebně vozy 298 a 196+198. Kromě pantografových zkušebních jízd se také testuje rozjízdná vyhybka před křižovatkou Karlovarská - Lidická, která je ovládána novým systémem Vetra. Od pondělí se pak rekonstrukce kolejiště posouvá do dalšího úseku a to mezi křižovatkou Karlovarská - Lidická a zastávku Ulice Boženy Němcové.


Nové palubní počítače

Palubní počítač s dotykovým displejem ve voze 276 - 29. 8. 2009 V souvislosti s novým dynamickým dispečinkem jsou do vozů montována nová zařízení pro sledování provozu. Vozy jsou vybavovány GPS, novým způsobem ovládání vyhybek a všechna zařízení budou napojena na nový palubní počítač s dotykovým displejem. Ten bude mít na starosti nejen nastavení cílu na transparentech, hlášení stanic, ale i prostřednictvím radiostanice přenos dat na dispečink o poloze vozu. Palubní počítač s dotykovým displejem ve voze 276 - 29. 8. 2009 Později bude PC sám i vyhybky přehazovat dle navolené linky a polohy vozu. Nové palubní počítače se objevují nejprve v soupravách 247+246 a 276+277. Nyní jsou i v dalších vozech po VP a nových "wanách". Další vozy budou postupně přibývat. Ve vozovně byl pro školení řidičů sestrojen ukázkový panel s vybavením vozu.


Výluka v Solní ulici

O prodlouženém víkendu 26. - 28. 9. 2009 probíhala výluka na linkách č. 1 a 2 v úseku U Zvonu - Sady Solní ulice při opravách po loňském prasklém potrubí 27. 9. 2009 Gumotlačka zatlačuje gumu kolem kolejnic do BKV panelů v Solní ulici 28. 9. 2009 Pětatřicátníků. Důvodem byly opravy kolejiště v Solní ulici. Zdejší BKV panely byly podemlety vodou loni v listopadu při prasklém potrubí. Od té doby zde byla omezena rychlost na 10km/hod. Během víkendové výluky se tramvaje od Slovan a Světovaru otáčely na trojúhelníku U Zvonu. Na těchto částech linek 1 a 2 byly nasazeny výhradně KT8D5 č. 289 se otáčí U Zvonu při výluce 27. 9. 2009 KT8D5-RN2P č. 293 se otáčí U Zvonu při výluce 27. 9. 2009 obousměrné vozy KT8D5-RN2P (a poslední KT8D5 č. 289). Dvojka od Skvrňan a jednička od Bolevce se otáčely Palackého ulicí v sadech Pětatřicátníků. Odtud ke Zvonu jezdil autobus náhradní dopravy přes náměstí ke Zvonu a zpět pak po Americké třídě.

Astra č. 305 v Palackého ulici při výluce 27. 9. 2009 Souprava 323+252 odbočuje do Palackého ulice při výluce 27. 9. 2009 K3R-NT č. 314 v sadech Pětatřicátníků při výluce 27. 9. 2009 Astra č. 304 u zastávky Mozartova směřuje z důvodu výluky pouze do Sadů Pětatřicátníků 27. 9. 2009 K3R-NT č. 314 odbočuje ze sadů Pětatřicátníků směrem do Skvrňan 28. 9. 2009 Astra č. 302 linky č. 1 se jede otočit přes Palackého ulici zpět do sadů Pětatřicátníků 28. 9. 2009 Autobus č. 530 pod divadlem při výluce 28. 9. 2009 Záložní soupravy odstavené v Mozartovce 28. 9. 2009

Záložní soupravy odstavené v Mozartovce 28. 9. 2009 Během celého víkendu byla tedy část provozu odřízlá od vozovny a tramvaje tak v noci stály na konečných. V obratišti Mozartova pak bylo odstaveno několik záložních souprav.


Jak pokračuje rekonstrukce Karlovarské?

KT8D5-RN2P č. 297 na Karlovarské 1. 9. 2009 K3R-NT č. 314 přejíždí kaliforňan u zastávky Ulice Boženy Němcové 20. 9. 2009 Během září byla mezi Lékařskou fakultou a zastávkou Ulice Boženy Němcové vyměněna kolej pro směr na Košutku a to stejnou technologií jako v předchozích etapách. Provoz byl v té době obousměrně veden po koleji pro směr do centra. Zastávka Lékařská fakulta, Karlovarská je dočasně zrušena.

K3R-NT č. 314 přejíždí kaliforňan u zastávky Ulice Boženy Němcové 20. 9. 2009 Souprava T3M č. 221+222 projíždí jednokolejkou u křižovatky Karlovarská - Na Chmelnicích 20. 9. 2009 Citelis č. 495 projíždí kolem právě pokládaných BKV panelů na Karlovarské třídě  20. 9. 2009 Souprava 262+263 na Karlovarské třídě 27. 9. 2009

Karlovarská od křižovatky s ulicí Na Chmelnicích 4. 10. 2009, foto: Vladimír_B O víkendu 3. a 4. 10. 2009 pak během výluky došlo kromě dalších prací k výměně kaliforňanů, aby od pondělí mohl být v rekonstruovaném úseku obousměrně provoz převeden na dokončenou kolej pro směr Košutka. Protože výluka se již dotýká úseku, kde již jezdí jen linka č. 4, byly tramvaje této linky běhěm výluky přesměrovány po trati jedničky do obratiště Mozartova. Autobusy náhradní dopravy pro cestu na Košutku pak na tramvaje navazovaly ze zastávky Lékařská fakulta, Lidická.

Souprava 323+252 v obratišti Mozartova 4. 10. 2009, 
foto: Honza Janda Instalace kaliforňanů u zastávky Ulice Boženy Němcové 4. 10. 2009, 
foto: Vladimír_B Solaris č. 530 v Lidické ulici - náhradní doprava na lince č. 4 - 4. 10. 2009, 
foto: Vladinír_B KT8D5-RN2P č. 288 jedoucí z Mozartovky směrem na Bory - 4. 10. 2009, 
foto: Vladinír_B

V následujícím měsíci je tedy provoz převeden na kolej pro směr Košutka a pracuje se na koleji směr centrum. Během provozu po jedné koleji došlo v letošním roce nejméně ke dvěma případům sjetí tramvají na jednokolejce proti sobě. Jeden z řidičů projel návěst stůj a provoz se tak značně zkomplikoval. Souprava 198+196 couvá směrem na Košutku po té co došlo na sjetí tramvají na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: F.V. Cestující na zastávce Plzeňka se asi diví, že jim přicouvala tramvaj s dveřmi na druhé straně. Souprava 276+277 couvá přes Košutku po sjetí tramvají na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: F.V. Problém při této události je ten, že povrchové vyhybky "kaliforňan" jsou samovratné (jazyky se díky pružinám vrací do základní polohy a nelze je přehodit) a tudíž nelze přes ně vycouvat, zpět na kolej, odkud vůz přijel, ale jedině na kolej, po které se z jednokolejného úseku běžně vyjíždí. Vůz se tedy ocitne na špatné koleji Souprava 276+277 zachycena během couvání přes konečnou Košutka po sjetí tramvají proti sobě na jednokolejce při rekonstrukci Karlovarské 15. 10. 2009, foto: MK2 otočen do protisměru. Výsledkem setkání na jednokolejce tedy bylo couvání dvou souprav na konečnou Košutka, procouvání konečné a couvání zpět až opět do jednokolejného úseku. Odtud pak souprava po procouvání první vyhybky mohla vyjet z jednokolejného úseku po předu a to opět směrem na Košutku.

Další práce při rekonstrukci postupují a již vzniká i mírně posunutá zastávka Lékařská Fakulta, Karlovarská. Ta bude společná i pro tramvaj i autobusy linky č. 41 a tak osová vzdálenost kolejí je širší a objevují se zde i vjezdy pro autobus.

KT8D5-RN2P č. 297 projíždí rekonstruovanou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská 5. 11. 2009 Souprava 217+218 v rekonstruovaném úseku Karlovarské v Křižovatce s ulicí Na Chmelnicích 5. 11. 2009 Souprava 264+261 přejíždí přes kaliforňan v zastávce Ulice Boženy Němcové 5. 11. 2009 T3M č. 223+224 přejíždí přes  kaliforňan v zastávce Ulice Boženy Němcové 5. 11. 2009

O víkendu 7. a 8. 11. probíhá pak poslední výluka spojená s letošní částí rekonstrukce Karlovarské třídy, při které jsou rozebírány kaliforňany, aby mohl být od pondělí provoz obnoven dvoukolejně v plném rozsahu. Tramvaje linky č. 4 jsou odkloněny do obratiště Mozartova a na Košutku pokračují ze zastávky Lékařská fakulta Lidická autobusy náhradní dopravy.

Souprava 209+210 v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská 15. 10. 2009 Od pondělí 9. 11. 2009 je provoz na Košutku již v normálu. Na staveništi se však nadále pracuje. Dokončují se nástupiště zastávky Lékařská fakulta Karlovarská, výjezdy pro vinické autobusy, které zde budou společně s tramvajemi zastavovat, vozovky, chodníky, cyklostesky, úpravy zeleně atd.


Výměna vyhybky Slovanská - Sladkovského

V sobotu 14. 11. 2009 probíhala výluka tramvajové dopravy na Slovany a Světovar, kam od Zvonu pokračovaly autobusy. Na lince č. 1A byly nasazeny standartní dvanácti metrové autobusy a na 2A pak kloubové Solarisy. Důvodem výluky byla výměna rozjízdné vyhybky ze Slovanské třídy do Sladkovského ulice. Vyhybka bude stejně jako na Karlovarské ovládána novým systémem Vetra. Na tramvajových torzech do Skvrňan a Bolevce byly nasazeny soupravy v intervalu deseti minut, čímž dnes nezačal na tramvajích plánovaný optimalizovaný provoz.

Přestup z tramvaje na autobus náhradní dopravy U Zvonu 14. 11. 2009 Autobus náhradní dopravy v zastávce Anglické nábřeží 14. 11. 2009 Solaris č. 515 při výluce na kříživatce Koterovská - Sladkovského 14. 11. 2009 Výměna vyhybky do Sladkovského ulice 14. 11. 2009


Optimalizace v praxi

Díky výše uvedené výluce jsme se s tramvajovým optimalizovaným T3R.P č. 244 linky č. 1 a T3R.PLF č. 316 + T3R.P č. 287 v zastávce Pod Záhorskem, kde na sebe nyní vozy linek 1 a 4 o víkendu čekají 15. 10. 2009 víkendovým provozem mohli v praxi poprvé setkat až v neděli 15. 11. 2009. Všechny tři tramvajové linky nyní jezdí o víkendu přes den v jednotném taktovém intervalu 7,5 minut. Mezi linkami 1 a 4 je zajištěn přestup v zastávce Pod Záhorskem, kde na sebe tramvaje pravidelně čekají. Později je přestup, kde na sebe vozy čekají, přesunut do sadů Pětatřicátníků.

Naopak ve společném úseku linek č. 1 a 2 mezi Sady Pětatřicátníků a Mikulášským náměstím je vytvořen proklad, takže by např. cestující mířící z centra na nádraží, neměli čekat na svůj spoj déle než 3,75 minut.

A jaká je tedy praxe? Na linku č. 4 vyjíždí soupravy dvou vozů, na jedničku jako obvykle sólo vozy. Novinkou jsou však sólo vozy také na lince č. 2. Opticky to tedy může být pro cestující zhoršení, ale opak je pravdou. Dvojka totiž dosud jezdila ž ve dvanácti minutových intervalech, takže 7,5 minut je příjemné zlepšení. Celková přepravní kapacita na dvojce však přeci jen mírně klesla. Během prvního dne se to nezdálo jako problém. Nával však může nastat v době příjezdu večerních vlaků, kdy od nádraží směřují davy studentů na internáty a koleje. Obávám se že nárazově nebudou tramvaje od nádraží pobírat. Na lince č. 2 se v původním návrhu měly o víkendu objevit také Astry, avšak při celkové kalkulaci se ukázalo, že by již příliš stoupl počet odjetých vozokilometrů (neboť se počítají za 1,5 vozu) a tak se od této varianty muselo ustoupit.

Níže několik fotografií sólo vozů ze Skvrňan, kde jsme se snimi až na vyjímečné události nesetkávaly přes dvacet let.

T3R.PLF č. 326 odjíždí ze Skvrňan 15. 11. 2009 Sólo vozy T3R.P č. 235 a 255 se míjí v ulici Terezie Brzkové 15. 11. 2009 T3M č. 247 přijíždí do zastávky Karla Steinera 15. 11. 2009 T3G č. 239 odjíždí ze zastávky Karla Steinera  15. 11. 2009

Osobně hodnotím víkendový provoz po spuštění optimalizace kladně. Pro vozovnu však bude náročnější z důvodu většího množství rozpojování a spojování vozů. Nejde jen o samotné rozpojování, ale i o plánování údržby (kdy vozy v rámci souprav najíždějí různý počet km). Z prostorových důvodů ve vozovně je také možné, že občas dojde k míchání vozů v soupravách.


Letošní část rekonstrukce Karlovarské dokončena

V posledních dnech listopadu se v novinách objevily články oznamující ukončení rekonstrukce v dodrženém termínu stavby do konce listopadu. Ve stejných článcích se však KT8D5-RN2P č. 297 projíždí křižovatkou Karlovarská - Lidická v době stříkání vodorovného doprvaní značení 29. 11. 2009 paradoxně hovořilo i o dokončovacích pracech (např. zábradlí) ještě začátkem prosince. Poslední listopadový víkend bylo dokončeno vodorovné dopravní značení na obou dotčených křižovatkách a také na autobusových nájezdech do tramvajové zastávky. Společná zastávka je nápadité řešení, která má cestujícím ulehčit přestup mezi tramvajovou linkou č. 4 a autobusouvou linku č 41. Bohužel provedení už je slabší. Jak už zaznělo K3R-NT č. 313 v zastávce Lékařská Fakulta, Karlovarská 5. 12. 2009 Plánovaný výjezd z tramvajové zastávky pro autobus ve směru do centra zůstane nevyužitý? 5. 12. 2009 v tisku a jak je zřejmé ze symbolů na označnících, bude patrně nakonec autobus linky č. 41 zajíždět na společnou zastávku pouze ve směru na Vinice. Původně měl zajíždět i ve směru do centra a stavebně je toto řešení připraveno. Že by se to však nějak nepovedlo? Uvidíme ještě jak bude uvedená zastávka fungovat, či zda nedojde ještě na nějaké úpravy, aby byla použitelná i společná zastávka pro tramvaj a autobus i směrem do centra. Pod přístřešek na Karlovarské třídě se v případě nepříznivého počasí moc cestujících neschová 5. 12. 2009 Někteří dopravní odborníci v souvislosti s nákladnou rekonstrukcí kritizují i další řešení. Například použitou technologii kolejště za pomocí BKV panelů, od které se všude již spíše ustupuje. Pro cestujcí jsou to pak jen poměrně malé přístřešky pro cestující, na to kolik lidí např. v zastávce Pod Záhorskem přestupuje. Každopádně však celkově rekonstrukce Karlovarské byla potřeba a cestujícím mimo jiné přinesla klidnější jízdu tramvají po novém kolejišti.

Testování průjezdu společnou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská 16. 12. 2009, foto: M. Janda Testování průjezdu autobusů společnou zastávkou Lékařská fakulta, Karlovarská proběhlo 16. 12. 2009. Při zkouškách byly použité autobusy Solaris SU15 a SU18.

 


Pár letošních snímků tramvají na sněhu

Krátce před vánoci nám i v Plzni nasněžilo, ale tak jako obvykle do vánoc přišla obleva. Než přišla tak pár fotek.

T3 205+195 ve Sladkovského 19. 12. 2009 Souprava 270+271 u Plzeňky 19. 12. 2009 T3M č. 213+214 na Košutce 19. 12. 2009 T3M č. 221+222 v zastávce Mozartova 19. 12. 2009 Souprava 258+259 v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská 19. 12. 2009 Souprava 264+261 stoupá po Lidické 19. 12. 2009 KT8D5-RN2P č. 288 přijíždí Lidickou k lékařské fakultě 19. 12. 2009 KT8D5-RN2P č. 297 v zastávce Sokolovská 19. 12. 2009 Souprava 262+263 přijíždí do Skvrňan 19. 12. 2009 327+256 ve Sladkovského 19. 12. 2009 K3R-NT č. 313 přijíždí na Košutku 19. 12. 2009 K3R-NT č. 314 na Košutce 19. 12. 2009 T3M č. 237+238 na Lidické 19. 12. 2009 Souprava 315+286 na Lidické 20. 12. 2009 T3M č. 237+238 se míjí s T3 č. 205+195 na Lidické 20. 12. 2009 KT8D5-RN2P č. 288 na Plaské 20. 12. 2009

  

Pokračování najdete na další stránce:

(2010)

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích