Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Vario LF2/2 IN

Vario F2/2 IN - nákres Štěpán Esterle

Prototyp tramvaje Vario LF2/2 IN krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 Prototyp tramvaje Vario LF2/2 IN plus krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 První dvoučlánkové obousměrné Vario bylo do Plzně dodáno 17. 9. 2013. Celé označení je Vario LF2/2 IN.
I přes to, že toto označení bylo na některých materiálech ještě před dodáním, v době dodání se směrem od dodavatele (Pragoimex a.s.) objevovalo také označení Vario LF 2/2 plus. Nakonec však na dokladech drážního úředu stojí Vario LF2/2 IN. Vůz ještě před dodání dostal přezdívku "Inka" a ta se následně velmi rychle ujala. Někteří ji však nazývají také INgot.

Technická specifikace vozidla:
Délka 23 700 mm, výška 3 185 mm, šířka 2 480 mm, prázdné vozidlo váží 31 000 kg, plně obsazené 48 000 kg. Obsaditelnost vozu je 123 stojících (při 5 osobách na m2), vůz nabízí 40 pevných a 4 sklopné sedačky, vozidlo je uzpůsobeno 4 místy pro kočárky a invalidní vozíky. Podíl nízkopodlažní části vozidla je 43 %.

Prototyp tramvaje Vario LF2/2 IN krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 Prototyp tramvaje Vario LF2/2 IN krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 Jedná se o obousměrný vůz, tedy s kabinami řidiče na obou čelech a předsuvnými dveřmi po obou stranách. Na každém boku má tramvaj dvoje dvoukřídlé dveře v nízkopodlažních částech vozu a na obou koncích pak jednokřídlé. Počet dveří na boku je tak stejný jako u Aster (tedy vozů stejné délky). Dveře jsou narozdíl od krátkých Varií předsuvné. Tramvaj pohání tři dvojice asynchronních motorů řízených podobnou výzbrojí jako na Variích LF plus.

Zjednodušeně řečeno je dodaná tramvaj křížencem ostravské tramvaje Vario LF2 plus a liberecké EVO2. Rozložení tří otočných podvozků, kdy je střední Prototyp tramvaje Vario LF2/2 plus krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 Prototyp tramvaje VarioVario LF2/2 IN krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 podvozek pod kloubem a výška podlahy je nad podvozky o jeden schod výše, odpovídá ostravské tramvaji Vario LF2 plus. Čela vozů, předsuvné dveře a rozložení výzbroje na střeše je pak podobné liberecké tramvaji EVO2. Interiér je vystrojen dle požadavků PMDP shodnými plastovými sedačkami jako ostatní vozy Vario a obložení a podlaha jsou laděny do šedivé barvy.

Prototyp tramvaje Vario LF2/2 IN krátce po složení ve vozovně Slovany 17. 9. 2013 Vzhledem k tomu, že má tramvaj otočné podvozky, bude svezení příjemnější, než s Astrami. Jinak mi ale důvod nákupu těchto tramvají do Plzně trochu uniká, zejména v jejich obousměrném provedení. Délkou a kapacitou se mohou hodit právě k Astrám na linku č. 1, avšak obousměrnost v Plzni nebude mít častého využití. Při výlukách obvykle dostačují obousměrné tramvaje KT8D5-RN2P a úvraťová konečná bez smyčky se zatím žádná v Plzni neplánuje.

Vario LF2/2 IN před budovou radnice při první zkušební jízdě 3. 10. 2013 Vario LF2/2 IN na konečné v Bolevci 3. 10. 2013 Po dodání byla tramvaj až v Plzni postupně oživována. Na první zkušební jízdu se "Inka" vydala v noci na 3. 10. 2013. Vlevo je zachycena před plzeňskou radnicí, vpravo pak na konečné v Bolevci.

Vario LF2/2 IN č. 361 na Palackého náměstí při zkušební jízdě 9. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 při zkušební jízdě v zastávce Macháčkova 13. 10. 2013 Od středy 9. 10. 2013 začala "Inka" najíždět zkušební kilometry. V první fázi musí najet 500 km bez cestujících. Následovat budou testy se zátěží a první cestující by se měli svézt již koncem října v rámci dalšího zkušebního provozu s cestujícími.

Vario LF2/2 IN č. 361 při zkušební jízdě - Skvrňany, Vejprnická13. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 při zkušební jízdě na konečné Košutka 13. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 při zkušební jízdě - Přemyslova 13. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 při zkušební jízdě na Karlovarské třídě 13. 10. 2013

Vario LF2/2 IN č. 361 poprvé nasazena na lince č. 1 - Bolevec 21. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 poprvé nasazena na lince č. 1 - Sady Pětatřicátníků 21. 10. 2013 Od pondělí 21. 10. 2013 začal zkušební provoz s cestujícími. Vůz má najet 5000 km s cestujícími bez závažné závady na pohonu. Úspěšný zkušební provoz s cestujícími je další podmínkou pro schválení typu. Na voze jsou i dnes ještě drobné nedodělky či závady, které však nebrání zkušebnímu Vario LF2/2 IN č. 361 u nádraží 27. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 u zastávky Okounová v Bolevci 27. 10. 2013 provozu s cestujícími a budou odstraňovány až po jeho ukončení. Tedy je pravděpodobné, že po najetí požadovaných kilometrů pak Inku v ulicích nějakou dobu opět neuvidíme.

Vario LF2/2 IN č. 361 na Slovanské aleji 27. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 na Karlovarské třídě 28. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 stoupá k zastávce Majakovského 28. 10. 2013 Vario LF2/2 IN č. 361 v sadech Pětatřicátníků krátce po skončení ohňostroje 28. 10. 2013

Vario LF2/2 IN č. 361 na mostě U Jána 9. 11. 2013 Panel s palubnímu počítači vozu Vario LF2/2 IN Díky otočným podvozkům, které jsou všechny tři hnací, jsou jízdní vlastnosti vozu dobré. Největším neduhem vozu jsou asi zatím pomalé dveře. Jejich otevírání i zavírání trvá déle a je tak pravděpodobné, že řidiči budou ještě o to méně čekat na nějaké opozdilce a po zavření už nebudou chtít dveře znovu otevřít. Další nevýhodou může být pro někoho uspořádání interiéru, kdy právě k vůli obousměrnosti je mnoho sedaček bokem, či proti směru jízdy.

Vario LF2/2 IN č. 361 na mostě Generála Pattona 9. 11. 2013 V rámci zkušebního provozu s cestujícími byla Inka nasazována na prvním pořadí linky č. 1, které je pro najíždění kilometrů nejvhodnější, právě z důvodu velkého denního proběhu kilometrů (cca 280km za den). Zkušební provoz byl po najetí požadovaných kilometrů ukončen 12. 11. 2013. Nyní se bude čekat než zařechtá úřední šiml a budou vydány patřičné doklady a také než se na voze opraví všechny drobné závady.

Vario LF2/2 IN č. 362 na zkušební jízdě v zastávce Pod Záhorskem 19. 2. 2014 Vario LF2/2 IN č. 362 na zkušební jízdě v sadech Pětatřicátníků 19. 2. 2014 Druhý vůz byl dodán 7. 12. 2013. V prvním čtvrtletí roku 2014 se očekává dodání dalších dvou. Tím bude tato zakázka patrně ukončena. Již jsem zazanamenal několik ohlasů, že by se lidem líbil tento vůz v tříčlánkovém provedení. Dle různých možná spekulačních teoriích z internetových diskuzí, Vario LF2/2 IN č. 362 na zkušební jízdě v zastávce Pod Záhorskem 25. 2. 2014 je však tramvajový trh v ČR již rozdělen tak, že dlouhé tramvaje dodává pouze Škoda a krátké Pragoimex. Odpovídá tomu i účast těchto firem ve výběrových řízeních na vozy dané délky. Případná dodávka tříčlánkových vozů podle tohoto rozdělení trhu není tak reálná.

Vario LF2/2 IN č. 362 na Lidické třídě v první den provozu s cestujícími 10. 3. 2014 Míjení vozů Vario LF2/2 IN č. 362 a 361 v zastávce Anglické nábřenží 10. 3. 2014, foto: J. Trnka V pondělí 10. 3. 2014 vyjíždějí konečně do pravidelného provozu Inky č. 361 a 362. Obě jsou nasazeny na šejdrech, tedy na dělených špičkových směnách. Již v polovině týdne se pak objevují i na celodenních pořadích. V pracovní dny budou Inky nasazovány na linku č. 1. O víkendu se však mohou objevit i na dvojce (pokud vyjedou jako zálohy). Poprvé se na dvojce objevil v sobotu 15. 3. 2014 vůz 362.

Vario LF2/2 IN č. 362 v zastávce Anglické nábřeží 10. 3. 2014 Vario LF2/2 IN č. 362 v Bolevci 10. 3. 2014 Vario LF2/2 IN č. 361 u mostu U Jána 10. 3. 2014 Míjení vozů Vario LF2/2 IN č. 362 a 361 v zastávce U Gery 11. 3. 2014
Varioo LF2/2 IN č. 363 při zkušební jízdě v Bolevci 13. 3. 2014 Varia LF2/2 IN č. 362 a 363 v Bolevci 13. 3. 2014 Varioo LF2/2 IN č. 362 v zastávce Macháčkova 15. 3. 2014 Varioo LF2/2 IN č. 362 přijíždí do zastávky Terezie Brzkové 15. 3. 2014

Vario LF2/2 IN č. 362 přijíždí k Hlavnímu nádraží 1. 5. 2014 Vario LF2/2 IN č. 361 v zastávce Anglické nábřeží 1. 5. 2014 Na první májový den vyjíždějí také Inky s vlaječkami. Jejich držáky jsou namontované na čele místo znaku TWT aliance. Držáček bude logem nahrazován pouze v době vyvěšení vlaječek. Po té bude znak zase vrácen.

Vario LF2/2 IN č. 363 v zastávce U Duhy 17. 5. 2014 Vario LF2/2 IN č. 363 v zastávce Náměstí Generála Píky 17. 5. 2014 Poprvé do pravidelného provozu vyjel vůz č. 363 netypicky v sobotu 17. 5. 2014 na lince č. 2. Poslední dodaný vůz č. 366 se v pravidelném provozu objevuje až 1. 7. 2014 na lince č. 1.

Vario LF2/2 IN č. 366 v provizorní zastávce Prešovská 3. 7. 2014 Vario LF2/2 IN č. 366 na provizorní trati U Zvonu 9. 7. 2014 Během rekonstrukce U Zvonu a jednokolejného provozu na konečnou v Prešovské ulici, jsou ve večerních hodinách místo vozů KT8D5-RN2P nasazeny na lince č. 1 také vozy Vario LF 2/2 IN. Poprvé je tak využita v provozu jejich obousměrnost.

Vario LF2/2 IN č. 366 na Karlovarské třídě 23. 7. 2014 Vario LF2/2 IN č. 366 na Košutce 23. 7. 2014 Neobvykle bylo vypraveno Vario LF2/2 IN č. 366 na linku č. 4 ve středu 23. 7. 2014. Bylo to poprvé, kdy se "Inka" na čtyřce objevila a to místo Astry, které jsou sem při letošních letních prázdninách na dva šejdry vypravovány.

Souprava Varií LF2/2 IN č. 366+363 na Klatovské třídě při zkušební jízdě 15. 8. 2014, foto: Jiří Trnka Souprava Varií LF2/2 IN č. 366+363 na provizorní trati U Zvonu při zkušební jízdě 15. 8. 2014, foto: Jiří Trnka V pátek 15. 8. 2014 projížděla městem na Bory souprava Inek č. 366+363. Vozy nebyly elektricky spojené, ale jen první vůz táhnul druhý.

 

Souprava Varií LF2/2 IN č. 366+363 15. 8. 2014, foto: Jiří Trnka Účelem zkušební jízdy této soupravy bylo zjištění rozsahu nutných úprav krytů spřáhel pro spojování vozu s jiným vozidlem, přesněji o ověření maximálního horizontálního a vertikálního vychýlení spřáhel. Provozování dvou vozů Vario LF2/2 IN se v pravidleném provozu neplánuje, ale v budoucnu není vyloučené provozování souprav ve spojení Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus.

Vario LF2/2 IN č. 361 na náměstí Republiky 16. 12. 2014 Vario LF2/2 IN č. 363 klesá po Lidické do zastávky Bolevecká náves 30. 12. 2014 Od ledna 2015 byl na lince č. 1 upraven jízdní řád pro pravidelné nasazovní vozů o kapacitě 1,5T. Na deset celodenních pořadí jsou tak vypravovány výhradně Astry, nebo Inky. Pouze na čtyři šejdrová pořadí vyjíždějí soupravy 2xT.

Vario LF2/2 IN č. 362 na náměstí Republiky 6. 6. 2015 Vario LF2/2 IN č. 363 v sadech Pětatřicátníků 10. 6. 2015 V pracovní dny jsou Inky stále nasazovány na linku č. 1, o víkendech jsou pak při dlouhodobé výluce do Skvrňan nasazovány s Astrami místo sólo vozů na dvojku, kde je prodloužen interval z obvyklých 7,5 minut na 10 minut. Na lince č. 4 se pak Inka objevuje jen zcela vyjímečně, pokud je nedostatek jiných vozů. Tak tomu bylo např. 10. 6. 2015, když probíhala hromadná výměna cardmanů pro platbu bezkontaktní bankovní kartou.

Zkušební jízda nezvyklé soupravy na Klatovské třídě 334+335+361 - 4. 8. 2015 V létě 2015 se začíná pracovat na úpravách vozu Vario LF 2/2 IN č. 363 pro možnost spojování v soupravě s vozem Vario LF plus. Toto spojování bylo požadováno v zadání vozu Vario LF 2/2 IN a v budoucnu by všechny vozy Vario LF 2/2 IN měly být upraveny pro spřahování s vozy Vario LF plus. Zajímavý vláček, kdy souprava 334+335 táhla Inku č. 361, bylo možné spatřit 4. 8. 2015 cestou na Bory. Účelem bylo další měření vybočení spřáhel u vozu Vario LF2/2 IN pro nutné úpravy krytů spřáhel. Esíčko z vnitřní koleje na výjezdu z obratiště Bory je považováno za nejnáročnější místo v síti.

Zkušební jízda již elektricky spojené soupravy Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v zastávce Dvořákova 12. 1. 2016, foto: J. Trnka 12. 1. 2016 pak vyjíždí poprvé na zkušební jízdu již elektricky spojená souprava Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336). Kabel mnohočleného řízení je připevněn na spřáhlech stejně jako u ostatních vozů Vario. Souprava bude nasazena také ve zkušebním provozu s cestujícími, avšak zda budou v budoucnu tyto soupravy nasazovány v pravidelném provozu není v tuto chvíli jasné.

Zkušební jízda soupravy Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Karlovarské třídě 25. 2. 2016 Zkušební jízda soupravy Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na mostě U Jána 25. 2. 2016 V únoru 2016 se opět souprava Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) objevuje několikrát na zkušební jízdě. Před vyjetím na linku je ještě potřeba vychytat poslední mouchy.

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Borech 8. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Klatovské třídě 8. 4. 2016 V pátek 8. 4. 2016 vyjíždí nesourodá souprava 363+336 konečně do zkušebního provozu s cestujícími a samozřejmě na nejvytíženější linku č. 4. První den je nasazena na šejdrové 23. pořadí, ale následně by tato souprava měla jezdit i na celodenních "tůrách". Kapacita soupravy je cca 2,5 vozů T (tedy o půl vozu více než běžné dvojče), ale na lince č. 4 je v ranní špičce kolem 7:30 i tato souprava plná.

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v sadech Pětatřicátníků 8. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v zastávce U Družby 10. 4. 2016 Délka nástupišť na lince č. 4 je pro soupravu o délce 40m dostatečná. Jedinou vyjímkou je nástupní zastávka konečné Bory, kdy zadní vůz je ještě mírně v oblouku.

S touto atypickou soupravou se budeme v pravidelném provozu setkávat přibližně měsíc. Pro schválení úprav vozu Vario LF2/2 IN, respektive schválení spřahování s vozem Vario LF plus, musí souprava najezdit ve zkušebním provozu 5000 km s cestujícími.

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v zastávce Sady Pětatřicátníků 9. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Klatovské třídě 9. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Klatovské třídě 9. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Klatovské třídě 30. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) přijíždí na Bory 30. 4. 2016

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) přijíždí do zastávky U Družby 10. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v zastávce Hlavní nádraží 8. 4. 2016 Zda se však budeme s podobnými soupravami v provozu setkávat, je v tuto chvíli nejisté. Teoreticky by bylo možné vytvořit čtyři soupravy, neboť PMDP vlastní právě čtyři vozy od každého zmiňovaného typu. Vozy Vario LF2/2 IN by pak však chyběly na lince č. 1, kde je pro vozy o této kapacitě (spolu s Astrami) upraven jízdní řád a kapacitně se sem hodí.

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) přijíždí do zastávky Pod Záhorskem 14. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Košutce 16. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) u Lékařské fakulty 12. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) nad Chodským náměstím 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Klatovské třídě 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) odjíždí z Košutky 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) přijíždí do zastávky U Družby 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) na Karlovarské třídě 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) v zastávce Zoologická zahrada 21. 4. 2016 Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+336) přijíždí na Košutku 21. 4. 2016

Vario LF 2/2 IN č. 362 při úpravách čela ve vozobně Slovany 1. 5. 2016 Vario LF 2/2 IN č. 361 přijíždí do zastávky Mozartova 5. 5. 2016 Zatím, co vůz 363 najíždí zkušební kilometry v soupravě, tak u ostatních vozů Vario LF 2/2 IN probíhají shodné úpravy. Upravují se čela výměnou krytů spřáhel, doplňují se zásuvky mnohočleného řízení a vozy dostanou upravený software umožňující ovládání i případných souprav s vozem Vari LF plus. Po úpravách pak vyjíždí 4. 5. 2016 vůz č. 361, jehož čelo bylo současně opravováno po nehodě.

Zkušební provoz soupravy vozů Vario LF 2/2IN č. 363+336 skončil po najetí požadovaných 5000 km v pátek 6. 5. 2016. Aktuálně to na pravidelný provoz těchto delších souprav nevypadá.

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+354) v sadech Pětatřicátníků 2. 9. 2017

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+354) na náměstí Mírů 2. 9. 2017

Vario LF 2/2 IN + Vario LF plus (č. 363+354) v zastávce Sokolovská 2. 9. 2017 Koncem srpna 2017 se na zkušebních jízdách opět objevují soupravy Vario LF 2/2 IN ve spojení s vozem Vario LF plus. Došlo totiž k úpravám softwaru výrobcem a soupravy je ještě potřeba vyzkoušet. V sobotu 2. 9. 2017 je souprava 363+254 nasazena na linku č. 4. Důvodem však je testování, na pravidelný provoz těchto souprav to nevypadá.

 

Přehled vozů Vario LF2/2 IN
složení v Plzni ev. č. (foto) výrobní č. s cestujícími od
17. 9. 2013 361 021 21. 10. 2013
7. 12. 2013 362 022 10. 3. 2014
27. 2. 2014 363 025 17. 5. 2014
15. 4. 2014 366 026 1. 7. 2014


Vario LF 2/2 IN (tzv. Inka) v ulicích Plzně

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, Astra, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz