Sofie (2004)

Čilý tramvajový ruch v centru Sofie 20. 7. 2004 Sofia - Bulvár Christo Botev Sofie 29. 7. 2004 Jediným městem s tramvajovou dopravou na území Bulharska je hlavní město Sofie. Zdejší tramvajový systém se skládá z šestnácti linek (14+2) provozovaných na tratích na dvou rozchodech. Původní rozsáhlý systém o rozchodu 1009mmm byl asi v osmdesátých letech doplněn jednou tratí (dnes se dvěmi linkami) o rozchodu kolejí 1435mm. Typickou barvou pro všechny sofijské tramvaje je oranžová. I zde se však uvidíme celovozové reklamy.

Konečná linky č. 5 - 18. 7. 2004 Sofia -  centrum města - bulvár Kněžny Marie Lujzy 19. 7. 2004 Na úzkém rozchodu se setkáme s několika verzemi vozů Sofia místní výroby ve dvoučlánkovém a tříčlánkovém provedení. Jízda těmito vozy je pro našince opravdovým zážitkem. Už jen vzduchové brzdy a vzduchem za mohutného bouchání postupně se zavírající dveře u nás nevidíme. U tříčlánkových vozidel pak máte podle houpání stěn občas pocit, že se střední článek musí každou chvíli rozložit. Modernizovaný vůz Sofia s nízkopodlažním článkem následovaný vozem T6A2 -  centrum města 20. 7. 2004 Dvoučlánkový vůz Sofia projíždí kolem jednoho z mnoha tržišť s ovocem v centru Sofie 20. 7. 2004 Některá vozidla jsou však modernizována. Dostávají kouřová skla, nové sedačky a dokonce nízkopodlažní střední článek. Několik jich je i v obousměrném provedení, avšak schody u dveří pro opačný směr byly dřevem dorovnány do původní výšky podlahy, takže obousměrnost není využívána.

Vozy T6A2 z poslední dodávky - 30. 7. 2004 Vozy T4D odkoupené z německého města Halle  - 18. 7. 2004 Mezi podstatně modernější tramvaje patří vozy české výroby typu T6A2. V letech 1990 - 1991 bylo dodáno 40 těchto nových tramvají. V roce 2000 pak ještě 17 modernějších vozů. Dalším zajímavým typem jsou tramvaje T4D (vpravo) koupené asi v roce 2001 z německého Halle.

Široké české vozy T6B5 - 30. 7. 2004 Tramvaj Duewag s vlekem na křížení s úzkým rozchodem  - 19. 7. 2004 Na dvou linkách rozchodu 1435 mm se můžeme setkat s neméně zajímavými vozidly. Kromě asi 37 širokých vozů T6B5 z roku 1989 jsou to podstatně starší vozy Duewag původem z Bonnu. Můžeme se zde svézt s dvoučlánkovými, tříčlánkovými, či sólo vozy s vlekem. Tyto vozy patří k tomu nejlepšímu s čím se na sofijských kolejích můžeme setkat. Jízda je opravdu tichá i ve srovnání s rozdrnčenými i mnohem novějšími českými vozy, o vozech místní výroby nemluvě.

Modernizovaná tramvaj Sofia -  v té době jediná tohoto typu na rozchodu 1435 mm - 29. 7. 2004 Tříčlánková tramvaj Duewag v Sofii - 29. 7. 2004 V létě 2004 jsme pak na rozchodu 1435 mm na lince č. 22 viděli i jednu modernizovanou dvoučlánkovou tramvaj Sofia v netypickém modrozeleném nátěru (foto vlevo).


Tramvaj Duewag a Sofia se sněhovým pluhem v depu Iskr 20. 7. 2004 ostavené vozy Duewag a Sofia v depu ISKR 20. 7. 2004 Ve vozovně Iskr otevřené v roce 1987 pro vozy "širokého" rozchodu 1435mm stojí odstaveno mnoho vozů Duewag, které jsou využívány jako zdroje náhradních dílů. Také jsme zde viděli mnoho chátrajících vozů Sofia, které mají být v budoucnu údajně modernizována a znovu nasazeny do provozu. V roce 2004 však na širokém rozchodu jezdil pouze jediný (viz foto výše).

Tramvajové tratě jsou v průměru v horším stavu než v našich městech. Najdeme zde úseky s otevřeným svrškem, zaasfaltované či zadlážděné koleje, ale i BKV panely. Zajímavá podzemní konečná Iztok je na lince č. 22 (dvě fotky vpravo dole). Tramvajová trať jdoucí středem vozovky klesá pod zem a levým obloukem se dostává do podzemního prostoru, zřejmě do základů plánovaného obchodního centra. Je zde patrné kde měly být schodiště i nástupiště, avšak cestující mají konečnou stanici již o zastávku dříve. Zdejší prostory tak slouží nejspíš bezdomovců, sprejerům a dalším živlům. Asi ne náhodou jsme viděli v době naší návštěvy, že se sem tramvaje jezdí otáčet vždy dvě za sebou, jinak stojí venku.

Tramvaj Sofia před nádražní budovou v Sofii 19. 7. 2004 Tříčlánková tramvaj Sofia na sídlišti Obelia 19. 7. 2004 Tramvaj Duewag vyjíždí ze své podzemní smyčky Iztok 29. 7. 2004 tramvaj Duewag v podzemní smyčce linky Iztok č. 22. 29. 7. 2004

Trolejbus Ikarus 18. 7. 2004 Souprava metra 81-717 na konečné Obelia 19. 7. 2004 Kromě tramvají zajišťují v Sofii v elektrické trakci městskou dopravu také trolejbusy a metro. Hloubená trasa metra má osm moderně vybavených stanic a další tři v centru se plánují. Vede z centra města do sídliště Obelia na severu města. Nasazovány jsou zde čtyřvozové soupravy 81-717 z let 1989 a 1990.

Odkazy:

Sofijský dopravní podnik
Jednoduché schéma tramvajové sítě

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer


NAVRCHOLU.cz