Halle

MGT6D č. 651 přijíždí na Markplatz 13. 10. 2007 Souprava MGT-K přijíždí kolem vozovny do zastávky Betriebshof Freiimfelder strasse 13. 10. 2007 Úzkorozchodný avšak moderní tramvajový provoz najdeme ve městě Halle na území bývalého východního Německa. Tratě v centru města krouží po úzkých uličkách s pěšímí zónami, či naopak vyjíždějí do okrajových čtvrtí na zvláštním tělese Večerní křižování s vozy MGT6D - Matkplatz 13. 10. 2007 oddělené od individuální automobilové dopravy. V pracovní dny ještě do provozu zasahují i třívozové soupravy českých vozů Tatra T4D, avšak v provozu spíše převládají již nízkopodlažní vozy. O víkendu již na staré T4D nenarazíme.
Již spoje po osmé hodině večer a později i noční tramvajové linky se pravidelně sjíždějí v centru na hlavním náměstí Markplatz.

MGT6D č. 646 - Wasser turm - 13. 10. 2007 MGT6D č. 609 na konečné Beesen 13. 10. 2007 Současný vozový park se skládá ze dvou základních typů vozů. První typem nízkopodlažních tramvají jsou tříčlánkové obousměrné vozy MGT6D. V roce 1992 se v Halle objevil první vůz č. 500, o rok později následoval vůz č. 501. V letech 1996 - 2001 byly dodány vozy 601 - 660. Vozy mají pod krajiními články otočné podvozky, nad nimiž je podlaha zvýšena pouze o jeden schod a sedačky v uspořádání 2+2. Pod středním článkem jsou ještě na jeho okrajích umístěna jednotlivá nehnaná kola. Nad nimi jsou sedačky na bednách.

Souprava MGT-K na Berliner Brücke 14. 10. 2007 Tramvaje MGT-K - den otevřených dveří - Betriebshof Freiimfelder strasse 14. 10. 2007 Novější jsou dvoučlánkové dvacetimetrové vozy MGT-K. Od roku 2004 do roku 2005 byly dodány vozy čísel 661 - 690. Vozy nejsou obousměrné, ale mají dveře na obou stranách. Tím že jezdí spojené ve dvojicích zadky k sobě, tvoří obousměrné soupravy. Některé konečné jsou v Halle totiž bez smyček.

Pohled do interiéru tramvaje MGT-K 14. 10. 2007 Oba typy tramvají, které vyrábí Bombardier, na mne udělaly dobrý dojem, zejména co s týká jízdních vlastností. Halští dopraváci dobře věděli proč si vybrat do své sítě tyto vozy s otočnými podvozky a ne např. Combina, které zde před lety bylo také na prezentačních jízdách. V interiéru se sice setkáme také se sedačkami místy nad podvozky v uspořádání až 2+2, ale to je nutná daň za nízkopodlažnost.

Oslavy 125 let tramvají v Halle:

Markplatz - kulturní program při oslavách 125. let tramvají v Halle 14. 10. 2007 V neděli 14. 10. 2007 probíhaly v Halle oslavy 125 let tramvají. V roce 1882 zde totiž vyjela poprvé koňka. Oslavy jak už to obvykle v německých městech bývá, byly pojaty velkolepě. Probíhaly nejen ve vozovně Freiimfelder strasse, ale také na hlavním náměstí Markplatz. Zde celý den probíhal kulturní program, stály zde stánky s občerstvením i dopravní literaturou a nechyběly další zábavní atrakce.

Koňka krouží po vozovně při oslavách 125 let tramvají - 14. 10. 2007 Gotha z Bad Schandau a kolejový brus při dni otevřených dveří - 14. 10. 2007 Historický vůz č. 401 z roku 1928 při dni otevřených dveří 14. 10. 2007 Pohled z lávek na střechu s lektrovýzbrojí vozu MGT-K 
14. 10. 2007

Ve vozovně na Freiimfelder strasse, kam zajížděla z náměstí zvláštní linka E, byl uspořádán den otevřených dveří. K vidění byly nejen současné vozy s technickým zázemím, ale také historické vozy z místního muzea a několik pracovních vozů. Po vozovně kroužila koňka a na okruh městem vyjížděl také vůz Gotha původně z Bad Schandau.

Vyřazené vozy T4D-C - 14. 10. 2007 Desítky vyřazených vozů T4D-C - 14. 10. 2007 Na odstavené ploše vozovny bylo možné vidět desítky vyřazených vozů T4D-C i s vleky (za sklem měly cedulky o vyřazení v dubnu 2007). Pravděpodobně budou odprodány na východ. Již v minulosti se tak stalo a tramvaje z Halle jezdí např. v rumunském Aradu či bulharské Sofii.

Součástí oslav byl také konvoj tramvají, který projížděl několikrát městem. V konvoji byly historické vozy osobní, cvičné i pracovní, ale i současné tramvaje včetně pracovních a cvičných. Konvoj v celkovém počtu čtrnácti tramvajových vlaků uzavíraly současné tramvaje. Některé z vozů v konvoji jsou na následujích fotografiích.

Konvoj tramvají při oslavách 125 let tramvají v Halle - vůz č. 4 z roku 1894 - 14. 10. 2007 Konvoj tramvají při oslavách 125 let tramvají v Halle - Lowa č. 505 z roku 1952 - 14. 10. 2007 Historický cvičný vůz č. 158 z roku 1926 v konvoji tramvají při oslavách 125 let tramvají v Halle 14. 10. 2007 Historický vůz č. 401 z roku 1928 v konvoji tramvají při oslavách 125 let tramvají v Halle 14. 10. 2007
Historický vůz Lowa č. 523 z roku 1961 v konvoji při oslavách 125 let tramvají v Halle - 14. 10. 2007 Historický vůz T4D č. 901 z roku 1971 v konvoji tramvají při oslavách 125 let tramvají v Halle 14. 10. 2007 Z obousměrněný vůz T4D, tedy ZT4D v konvoji historických vozů při oslavách 125 let tramvají v Halle 14. 10. 2007 Souprava současných vozů T4D-C v konvoji při oslavách 125 let tramvají v Halle - 14. 10. 2007

 

Lowa č. 523 s T4D č. 901 na konečné Heide - 14. 10. 2007 Historické vozy vyjíždějí na novou trať z Heide do Kröllwitz  14. 10. 2007 V odpoledních hodinách pak proběhlo slavnostní otevření nové tramvajové trati z Heide do Kröllwitz. Ta je spojkou mezi dvěma stejnojmennými již používanými konečnými. Slavnostní ceremoniál s přestřižením pásky Otevření nové trati z Heide do Kröllwitz - 14. 10. 2007 Historický vůz č. 4 couvá ze smyčky Heide zpět před vyhybku, aby pak vyrazil nahoru k davům lidí po nové trati do Kröllwitz - 14. 10. 2007 probíhal na konečné Heide. Nemohly chybět samozřejmě historické vozy, které nejprve projely smyčkou Heide, pak z ní vycouvaly zpět a po přestřižení pásky se vydaly na první jízdu po nové jednokolejné trati do Kröllwitz.

Krátce na to se tímto směrem vydal i první značně napěchovaný pravidelný spoj linky č. 5 se mnou na palubě. Ovšem nabízí se otázka slovy klasika: "Kde udělali soudruzi z NDR Chybu?" Na jednokolejce jsme se totiž potkali s vracejícím se konvojem historických vozidel. Tato prekérní MGT6D v obratišti Kröllwitz - 14. 10. 2007 Kröllwitz - 14. 10. 2007 situace byla po chvíli vyřešena vycouváním naší tramvaje zpět, za přihlížení davů lidí, kteří se přišli na tuto slavnostní událost podívat. Jak jsme si později všimli, světelná signalizace nefungovala a provoz zde řídili dispečeři vysílačkou. Celé oslavy se až na toto "zpestření" velmi povedli a počasí přálo, jak je vidět na fotografiích.


Následuje ještě pár fotografií z večerní zastávky cestou z Halberstadtu přesně o rok dříve.

Souprava vozů MGTK v zastávce Markplatz 14. 10. 2006 Souprava vozů MGTK přijíždí do zastávky Markplatz 14. 10. 2006 MGT6D - 14. 10. 2006 MGT6D v zastávce Markplatz 14. 10. 2006

Odkazy:
Halleschen Verkehrs-AG

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz