Lipsko - Leipzig

Přestupní uzel u nádraží 13. 10. 2007

Přestupní uzel u nádraží 13. 10. 2007

Lipsko je veletržní, obchodní a univerzitní město a je hospodářským centrem spolkové země Sasko. V současné době má přibližně půl miliónu obyvatel. Koňka zde byla provozována od roku 1871 a elektrické tramvaje vyjely v roce 1896. Dnes se délka tramvajové sítě pohybuje kolem 150 km. Jedná se o moderní tramvajový provoz s např. v německu již téměř samozřejmými tzv. chytrými zastávkami, tedy elektronickými informačními tabulemi s odjezdy linek na významnějších zastávkách.

Souprava vozů T4D-M + T4D-M + B4D-M u nádraží 13. 10. 2007

Souprava vozů T4D-M + T4D-M + B4D-M nedaleko nádraží 13. 10. 2007

V pravidelném provozu se zde ještě setkáme s českými vozy Tatra T4D-M. Setkat se zde můžeme až se třívozovým vlakem, kdy poslední vůz je vlek B4D-M. Tramvaje jsou již samozřejmě za ta léta provozu značně zmodernizovány.

Souprava T4 s nízkopodlažním vlečným vozem u výstaviště 13. 10. 2007

Nový nízkopodlažní vlečný vůz NB4 13. 10. 2007

Osm vlečných vozů bylo znízkopodlažněno (foto vlevo) a je pravděpodobné že mohly posloužit jako předloha pro naše "wany". V soupravách ve spojení svozy T4D-M se setkáme také často i s novými nízkopodlažními vlečnými vozy NB4 (foto vpravo). Ty byly vyrobené v letech 2000 - 2001.

Nízkopodlažní vůz NGT8 č. 1146 v zastávce Johanisplatz  13. 10. 2007

Nízkopodlažní vůz NGT8 ve staré verzi městského nátěru přijíždí k nádraží 13. 10. 2007

V letech 1994 - 1998 bylo do Lipska dodáno 56 nízkopodlažních vozů NGT8 (Typ 36). Vůz o délce 27m má čtyři otočné podvozky (krajní dva hnané a pod středním článkem dva menší nehnané). Nízkopodlažní část zabírá 70% plochy vozu. Na fotografii vpravo v původním oranžovém městském nátěru, nyní již vozy dostávají stříbrný nátěr se žlutým a modrým pruhem jako další nové tramvaje.

Bombardier Classic XXL u výstaviště 13. 10. 2007

Bombardier Classic XXL přijíždí k výstavišti 13. 10. 2007

Novějšími nízkopodlažními vozy jsou velkokapacitní tramvaje Bombardier Classic XXL známé také pod obchodním jménem Flexity Classic. Tramvaj je dlouhá 45 metrů. Ze šesti otočných podvozků jsou čtyři hnané a dva nehnané. Nízkopodlažní je tento vůz v sedmdesáti procentech. Od roku 2005 ji bylo zakoupeno 25.

Leoliner 13. 10. 2007

Leoliner 13. 10. 2007

Nejnovějšími vozy jsou tramvaje NGTW6 známější pod obchodním jménem "Leoliner". Jsou vyroběny ve zdejších dílnách a jsou nabízeny i do dalších měst. Jedná se levnější tramvaje, které by tak mohly být zajímavou náhradou pro dožívající české vozy KT4D provozované ještě v některých německých provozech. Délka dvoučlánkového částečně nízkopdlažního vozu je cca 22 metrů a nízkopdlažní je na 60% podlahové plochy. V Lipsku jich jezdí již přes dvacet a to i ve dvouvozových soupravách.

NGT8 v novém nátěru v zastávce Johanisplatz 13. 10. 2007 Bombardier Classic XXL u výstaviště 13. 10. 2007 Cvičný vůz T4 u zastávky Augustusplatz 13. 10. 2007 Vyhlídkový vůz T4 u zastávky Augustusplatz 13. 10. 2007

 

Tramvaj Leoliner najdete i na internetu známém spotu.

 

Odkazy:
Leipziger Nahverkehr

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz