Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje

Ilustrační obrázek - příklad jak vypadá inteligentní zastávka v Olomouci V době začátku této rubriky (roce 2010), jsme se s tzv. inteligentními zastávkami, tedy s informačními panely ukazujícími nejbližší odjezdy spojů MHD v ČR mohli setkat např. v Olomouci (foto vpravo), na pražském Barrandově (ve skromnějším provedení pak i jinde po Praze). Rozšířené jsou pak zejména v zahraničí. Jak je patrné z fotografií níže, jsou v různém provedení.

Než se tedy objevily také v Plzni, vybral jsem pár snímků z jiných měst, pro představu, jak by asi mohly plzeňské vypadat.

Inteligentní zastávka v německém Plauen Inteligentní zastávka v německém Berlíně Inteligentní zastávka v německém Zwickau Inteligentní zastávka v německém Norimberku Inteligentní zastávka v německém Chemnitz

V Plzni se jedná také o světelné panely, na kterých jsou pomocí oranžových LED displejů zobrazovány odjezdy nejbližších spojů MHD z dané zastávky. Zobrazovací panel, či tzv. inteligentní zastávka 22. 4. 2012 Vario č. 336 přijíždí do zastávky Výstaviště se spuštěným informačním panelem na zastávce 22. 4. 2012 Panely umožňují i zobrazování textu o případných mimořádnostech v provozu. Mělo by jít o skutečné aktualizované údaje, neboť data pro zastávky pocházejí z dynamického dispečinku sledujícího skutečnou polohu vozidel.

První chytré zastávky měly začít sloužit cestujícím v létě 2010 a v první vlně jde o 12 zastávek (6 párů). Na jejich pořízení získalo město dotaci z Evropské unie. Jde o zastávky více frekventované (tak se to říká zejména médiím), ale hlavně jde o zastávky technicky připravené při nedávných rekonstrukcích. Jedná se o tyto páry zastávek:

Lékařská fakulta, Karlovarská (tram, bus) - po přejmenování Zoologická zahrada
Pod Záhorskem (tram)
Výstaviště (tram) - po přejmenování Palackého náměstí
Habrmanova (tram) - po přejmenování Bazén Slovany
U Práce, Americká (t-bus, bus)
Mrakodrap (t-bus, bus)

Radnice původně získala dotaci již v roce 2010, kvůli policejnímu vyšetřování přidělování dotací však byl celý dotčený dotační titul znovu přehodnocen. Dotace byla znovu potvrzena v roce 2011. V té době další zprávy z médií hovoří o tom, že zastávky budou fungovat až v polovině roku 2012. Přijetí dotace musí totiž nejdříve schválit zastupitelstvo, pak teprve je možné vypsat výběrové řízení. To trvá několik měsíců, vlastní práce se stihnou zhruba za rok. Nejde jen o instalaci vlastních panelů, nejsložitější je údajně projektová příprava a vývoj příslušného softwaru.

V druhé polovině prosince 2011 rostou nové sloupky určené pro inteligentní zastávky. Zatím pouze na zastávce Pod Záhorskem směrem z centra a v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská ve směru do centra. Pak se na ulicích nic zase zdánlivě neděje. V březnu 2012 Nový sloupek v zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská Instalace inteligentních zastávek U Práce 20. 4. 2012 se objevují i v opačných směrech. Samotné displeje se objevují až v druhé polovině dubna. První je osazen v zastávce Lékařská Fakulta, Karlovarská ve čtvrtek 19. 4. 2012. Hned v pátek a v sobotu jsou osazeny všechny zbývající zastávky, zatím s vyjímkou Lékařská Fakulta, Karlovarská směrem na Košutku. Během soboty 21. 4. 2012 všechny kontroluje revizní technik a tramvajové jsou již spuštěné. Na Americké třídě jsou spuštěné přibližně o týden později. Displeje sice odjezdy ukazují, ale často se na nich zatím objevují nepřesnosti, či spoje zůstávají zobrazené delší dobu i po odjezdu ze zastávky. Svítí však na nich také nápis o testovacím provozu a všímaví cestující vidí dle postupných drobných změn při zobrazování informací v následujících dnech, že systém je skutečně dolaďován.

Pod Záhorskem 21. 4. 2012 Kontrola zařízení revozním technikem - Pod Záhorskem 21. 4. 2012 T3M č. 215+216 v zastávce Pod Záhorskem 24. 4. 2012 Otevřený panel inteligntní zastávky 26. 4. 2012, foto: Zdeněk Kresa Vario č. 334 v zastávce Výstaviště 28. 4. 2012

Vario č. 334 přijíždí do zastávky Výstaviště 9. 6. 2012 V první polovině června 2012 se zdá systém již spolehlivější a ustálil se obsah a způsob zobrazovaní informací. Zobrazována je tedy linka, cíl a minutový údaj zbývající do odjezdu spoje. Při příjezdu spoje do zastávky se na panelu minutový údaj změní na symbol vozu. Při zavírání dveří spoje se pak symbol vozu na panelu rozbliká a krátce po odjezdu ze zastávky spoj z panelu zmizí. Kromě údajů z dispečinku o poloze vozů, dle kterých je dopočítáván skutečný čas spoje, totiž zastávky přijímají také signály z konkrétních vozů, pokud jsou již v blízkosti zastávky. Takže panel například hned ví, kdy vůz již zavírá dveře a odjíždí a zobrazení tohoto spoje tak brzy zmizí.

Pokud naopak nejsou žádné on-line informace o vozidle k dispozici, objevuje se plánovaný odjezd dle jízdního řádu, ale před uvedeným spojem svítí symboly "+-". Přibližně od poloviny června 2012 se také objevuje u nízkopodlažních spojů symbol vozíku. A to dokonce nejen u spojů garantovaných dle jízdního řádu, ale u všech nízkopodlažních spojů (systém ví, které konkrétní vozy jsou nízkopodlažní a tak symbol u konkrétních spojů přidá).

Mělo by také být zprovozněno akustického hlášení. V případě potřeby bude mít dispečer možnost oslovit cestující hlášením na všechny, či na konkrétní zastávku. Zastávky také nabízí své informace o odjezdech v podobě akustického hlášení nevidomým, kteří mají ovladač. Tedy podobně jako funguje hlášení pro nevidomé ve vozech MHD.

Druhá várka inteligentních zastávek

Patka pro sloupek panelů s odjezdy v zastávce Sady Pětatřicátníků 18. 9. 2015 Sloupek pro inteligentní zastávku 23. 10. 2015 Na podzim 2015 se v ulicích objevují první viditelné stopy dalších inteligentních zastávek. V sadech Pětatřicátníků jsou patky pro ně připraveny 18. 9. 2015, následně pak také o měsíc později v zastávce Hlavní nádraží. Právě tyto dva přestupní uzly budou panely s informacemi o odjezdech spojů osazeny. A to jak tramvajové, tak autobusové či trolejbusové zastávky. Sloupky se následně objevují od 23. 10. 2015. Konečně se tak snad brzy objeví panely s odjezdy na nejpotřebnějších zastávkách v Plzni, tedy na frekventovaných uzlech.

Nově namontovaná inteligentí zastávka v zastávce Hlavní nádraží 2. 11. 2015 Inteligentní zastávka v Sadech Pětatřicátníků 8. 11. 2015 V týdnu od 2. 11. 2015 jsou pak postupně osazovány nové panely na zmiňovaných zastávkách. Zatím jsou však vypnuté. Zřejmě po jejich revizích jsou pak oživovány koncem listopadu. V tisku se objevují informace, že pořízení osmi nových inteligentních zastávek vyjde na dva miliony korun a zprovozněny by měly být do konce roku 2015.

Panel inteligentí zastávky v zastávce Sady Pětatřicátníků ukazoval odjezdy ze zastávky U Práce 29. 11. 2015 Inteligentní zastávka zastávky Hlavní nádraží ukazuje odjezdy ze Sadů Pětatřicátníků 27. 11. 2015 Koncem listopadu jsou některé panely krátce zapnuté, ale většinou ukazují nesmyslné informace. Například na autobusové zastávce Sady Pětatřicátníků směr Vinice jsou to zřejmě odjezdy spojů ze zastávky U Práce. Na obou tramvajových zastávkách Hlavní nádraží jsou to zase zřejmě odjezdy tramvají ze Sadů Pětatřicátníků (v jednom směru směr Košutka, v druhém směru Bory). Nové panely jsou pak celý prosinec 2015 vypnuté.

Panel inteligentí zastávky Hlavní nádraží 9. 12. 2015 V druhém lednovém týdnu 2016 jsou pak panely konečně znovu zapnuté a již to začíná vypadat nadějně. Postupně začínají fungovat. Některé nejprve ukazují aktualizované odjezdy, ale v prvních dnech je vidět, že ještě nefunguje přímá komunikace s vozidly, tedy to "odblikávání" odjíždějícho spoje. Toto se však v následujících dnech zlepšuje a je vidět, že se na ladění ještě pracuje.

Celé spuštění těchto nových panelů je při pohledu z vnějšku dost zdlouhavé. Člověk by čekal, že když už tyto panely v Plzni na jiných zastávkách fungují, tak že po namontování a revizích bude jejich zprovoznění otázka několika dní a ne několik měsíců. Skoro to vypadá, jako by jejich instalaci a zprovoznění prováděl jiný dodavatel než těch předchozích, nebo se za ta léta minimálně vyměnili jeho zaměstnanci a současní tápou. Věřím ale tomu, že se nedostatky podaří odladit a dle poměrně spolehlivého fungování předchozích panelů, budou i tyto nové sloužit ke spokojenosti cestujících.

Ještě zmatený panel inteligentí zastávky v sadech Pětatřicátníků 9. 12. 2016 Ještě zmatený panel inteligentí zastávky v sadech Pětatřicátníků 9. 12. 2016 Ještě dva zajímavé obrázky, ke kterým se nabízí zlomyslná citace: "To by mě zajímalo, kde udělali soudruzi chybu?"
V sadech Pětatřicátníků se totiž začátkem ledna na tramvajové zastávce ve směru na Košutku ukazují odjezdy autobusových linek směr autobusové nádraží a naopak na této autobusové zastávce pak odjezdy tramvaje na Košutku.

Skromější typ inteligentních zastávek v označníku

Nový označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky - ještě vypnutý 18. 2. 2016 Nový označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky - ještě vypnutý 18. 2. 2016 Nový označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky v zastávce Plzeňka 4. 3. 2016 Začátkem roku 2017 se konečně v Plzni objevuje první panel inteligentní zastávky integrovaný přímo v označníku. V nedávno rekonstruované zastávce Plzeňka ve směru do centra byl namontován 16. 2. 2017. Zapnutý a tedy funkční je od 2. 3. 2017.

Nový označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky - ještě vypnutý 8. 3. 2016 Nový označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky - ještě vypnutý 8. 3. 2016 Další stejné nové označníky s displeji jsou 8. 3. 2017 instalovány také v obou směrech tramvajové zastávky Anglické nábřeží. Jejich oživení trvá dlouho. V některých dnech je některý z označníku zapnutý, ale zřejmě ukazuje jen odjezdy bez aktualizované polohy vozů. U minutových údajů totiž svítí znaky "+-". Po pár dnech jsou pak zase vypnuté.

Fungující označník se zabudovaným panelem inteligentní zastávky 13. 5. 2016 Přibližně po dvou měsících od instalace, tedy v polovině května, označníky již fungují. Ukazují aktualizované odjezdy nejbližších spojů. Zpočátku se ne vždy však objevuje symbol vozu v době příjezdu spoje do zastávky a jeho odblikání po odjezdu. Postupně jsou však i zde všechny mouchy vychytány a ukazatele fungují standartně, jako na ostatních zastávkách.

 

Další stránky:
Dynamický dispečink
Elektrické ovládání vyhybek
Jízdenkové automaty
Vozovna Slovany
Dílny DP v Cukrovarské ulici
Montážní jáma v Bolevci
Konstrukce tramvajových tratí
Napájení tramvají
Akustický informační systém pro nevidomé
Poptávkové otevírání dveří

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz