Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2025





Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Zvláštní vozy:

Pracovní vůz ev. č. 100

Kolejový brus č. 100 u nádraží v roce 1994 U hlavní pošty v únoru 2000

Zajímavým zvláštním vozem, se kterým se v plzeňských ulicích mohli setkávat, byl tento pracovní vůz - kolejový brus ev. č. 100. V provozu se objevoval v pracovních dnech na všech tratích, téměř denně. V Plzni byl tento vůz od roku 1989. Původně však pochází z Prahy, kde byl označen číslem 6346.

Pracovní vůz č. 100 použitý k odtahu porochaného vozu č. 246 - 10. 12. 2001 Pracovní vůz 100 ve frontě tramvají při poruše měnírny 30. 9. 2002 Pracovní vůz u zastávky Sokolovská 11. 4. 2002 Pracovní vůz ve Skvrňanech 31. 12. 2004

U rondelu Kolejový brus v zastávce Dobrovského - Klatovská

Brusné zařízení se nalézé na zadním podvozku místo kolejové brzdy. Pravidelné broušení kolejí by mělo odstranit nerovnosti na kolejnicích a jízda tramvajemi by tak měla být klidnější. V podzimních měsích, pomáhá z kolejnic také odstraňovat kluzký povlak z rozježděného listí. Na fotografii vlevo projíždí kolem rozestavěného Kauflandu, tedy nedaleko lochotínského kruhového objezdu. Na fotografii v pravo pak u zastávky Dobrovského.

Pracovní vůz č. 100 vjíždějící do Prešovské ulice při rekonstrukci Sadů pětatřicátníků 23. 5. 2003 Pracovní vůz č. 100 v sadech Pětatřicátníků 21. 10. 2005 Pracovní vůz č. 100 v zastávce U Družby v době opravy kolejiště 18. 10. 2002 Pracovní vůz č. 100 na Klatovské třídě 26. 7. 2005

Pracovní vůz č. 100 odstavený na tzv. šrotovací koleji ve vozovně Slovany 27. 1. 2007 S koncem roku 2006 skončil také provoz kolejového brusu č. 100. Na fotografii vpravo je v lenu 2007 zachycen odstaven na tzv. šrotovací koleji ve vozovně Slovany. Jeho práci převzal vůz č. 175, viz níže.

Skříň pracovního vůz č. 100 krátce před likvidací 
27. 2. 2009, foto: Mk2 Vůz, respektive postupně už jen skříň, zde stála přes dva roky. Až v březnu 2009 se její osud završil a skončila pod hořákem autogenu.

Pohled na stanoviště řidiče krátce před likvidací vozu 
27. 2. 2009, foto: Mk2 Likvidace skříně pracovního vozu č. 100 
3. 3. 2009, foto: Mk2 Likvidace skříně pracovního vozu č. 100 
3. 3. 2009, foto: Mk2 Zbytky pracovního vůz č. 100 
3. 3. 2009, foto: Mk2


 


"Nový" pracovní vůz ev. č. 175

Souprava 175+182 ve smyčce Malesická 5. 11. 2000 Foto: M. Klas Souprava 175+182 U Zvonu 18. 5. 2000, foto: Martin Blaťák Souprava 175+182 v zastávce U Hlavní pošty 29. 10. 1998, foto: Absolut Vůz 175 původně jezdil v soupravě 175+182. Zadní vůz 182 byl v květnu 2001 spojen s vozem 183 (původně ze soupravy 183+184 z níž byl vůz 184 po nehodě u III. brány v listopadu 2000 vyřazen).


Vůz č. 175, budoucí nový pracovní vůz (kolejový brus a měřící vůz) - dílny DP 12. 6. 2004 Nový pracovní vůz (kolejový brus a měřící vůz) vystavený na Dni otevřených dveří 18. 6. 2005 ještě bez svých podvozků ve vozovně Slovany Od jara 2001 do 13. 5. 2005 byl vůz č. 175 v dílnách dopravního podniku v Cukrovarské ulici, kde probíhala přestavba na nový pracovní vůz. Jde o náhradu za vůz č. 100 a převezme tak práci kolejového brusu a zároveň bude měřícím vozem trolejového vedení. V dílnách prodělal rekonstrukci včetně dosazení výzbroje TV Progress a dalších úprav. Jeho dokončování bylo oddalováno, neboť se na něm pracovalo jen pokud v dílnách nebyla práce na jiných vozech.

Vůz č. 175 na své první zkušební jízdě po přestavbě na pracovní vůz - 13. 5. 2005 Vůz č. 175 na zkušební jízdě na Klatovské třídě - 16. 5. 2005 Z dílen do vozovny Slovany byl převezen v pátek 13. 5. 2005 a ještě tentýž den vyjel po oživení na první zkušební jízdy. Zatím s normálními podvozky bez brusného zařízení. Vůz je celý v oranžovém nátěru, má poloviční přední dveře, zcela zaslepené prostřední dveře a místo zadních jsou jen malé ručně otevírací dvířka. V zadní části je ve střeše "kukaň" pro sledování trolejového vedení. Na zkušební jízdě byl ještě v pondělí 16. 5. 2005. Spatřit jej také mohli návštěvníci na dni otevřených dveří v tramvajové vozovně 18. 6. 2005 (foto výše).

Souprava T3 č. 180+181 a pracovní vůz č. 175 na Košutce 21. 5. 2005, foto: K. Šimána Vůz č. 175 na zkušební jízdě na Klatovské třídě - 16. 5. 2005 Pracovní vůz č. 175 začal opět brousit koleje. Má původní avšak repasované podvozky z vozu 100. Na zadním podvozku je místo kolejnicové brzdy umístěno brusné zařízení. Brusné kameny jsou pomocí vzduchotechniky poháněné kompresorem přitlačovány na kolejnici. V ulicích se vůz objevuje od půlky dubna 2008.

Vůz č. 175 ve vozovně Slovany Zadní podvozek vozu č. 175 s brusnými kameny Interiér vozu č. 175 Zadní stanoviště pro kontrolu trolejového vedení

Vůz č. 175 na konečné Skvrňany 10. 1. 2009 Vůz č. 175 v sadech Pětatřicátníků Na funkci to sice nemá vliv, ale oproti předchozímu vozu je ten současný dlouho v nudném jednolitém nátěru. Nějaké tuningové výstřelky by mu určitě neškodily. Vždyť jen žluté linky udělají hodně. Obrázek vpravo je tedy jen recese, ale nějaká drobná změna by určitě neškodila :o).

Vůz č. přijíždí ke Zvonu 21. 3. 2009 Sotva jsem se veřejně zmínil, dostal jsem info, že samolepky pro označení a zvýraznění jsou již připravené. Po odstranění drobné závady, se kterou byl vůz právě odstaven, vyjel s polepem 18. 2. 2009 do ulic. Vůz tedy od té doby má na bocích černé nápisy PRACOVNÍ VŮZ na žlutém podkladu.

Pracovní vůz č. 175 na mostě Generála Pattona 2. 8. 2009 Pracovní vůz č. 175 na Koterovské třídě 29. 4. 2010 Pracovní vůz č. 175 na konečné v Bolevci 20. 8. 2010 Pracovní vůz č. 175 přijíždí na Světovar 20. 8. 2010 Pracovní vůz č. 175 při zkušební jízdě po rekonstrukci trati na Karlovarské třídě 31. 8. 2011, foto: Vlastiml Leška, Plzeňský deník Pracovní vůz č. 175 odjíždí z Bolevece 11. 2. 2012 Pracovní vůz č. 175 na Koterovské třídě 10. 2. 2013 Pracovní vůz č. 175 odstaven v době výluky na Slovanské třídě a právě kolem projíždí autobus náhradní dopravy 30. 3. 2013

Pracovní vůz č. 175 - 13. 2. 2015 Pracovní vůz č. 175 - 13. 2. 2015 Protože vůz po letech provozu nebyl již v ideálním technickém stavu, prošel koncem roku 2014 další velkou prohlídkou. Při té dostal také nový lak a polep se žlutými pruhy.

Pracovní vůz č. 175 - 13. 2. 2015 Pracovní vůz č. 175 - 13. 2. 2015 Pracovní vůz č. 175 na Borech 3. 12. 2016 Pracovní vůz č. 175 ve Vejprnické ulici 11. 6. 2017 Pracovní vůz č. 175 u zastávky Technická 4. 1. 2020 Pracovní vůz č. 175 mezi mosty u nádraží 28. 10. 2019 Pracovní vůz č. 175 u tramvajového mostu na Borech 10. 1. 2020 Pracovní vůz č. 175 u tramvajového mostu na Borech 10. 1. 2020


 


Zatlačovačka či gumotlačka :o)

Zatlačovačka spolu s podbíječkou ve vozovně Slovany 4. 8. 2007 Asi začátkem osmdesátých let byly zakoupeny od ČSD dvě traťové podbíječky STP 62 z Plzně Koterova. Jedna byla následně přestavěna na zatlačovačku gumy vedle kolejnic do BKV panelů. Od té doby je možné ji vídat při rekonstrukcích tratí, při kterých je používána metoda velkoplošných panelů BKV. Tento stroj nebyl dlouhodobě v dobrém technickém stavu. Zatlačovačka pořed radnicí 28. 9. 2009 Zatlačovačka projíždí vlastní silou přes sady Pětatřicátníků 19. 8. 2001 Má sice vlastní pojezd, ale minimálně již v roce 2001, na místo rekonstrukce sice přijíždí vlastní silou, ale má vadnou převodovku. Při práci, kdy je nutná při zatlačování gumy pomalá rychlost, bývá tedy sunuta bagrem. V posledních letech pak již nebyla zatlačovačka patrně schopna pohybu vlastní silou vůbec, neboť bývala i na místo rekonstrukce sunuta tahačem, Zatlačovačka projíždí vlastní silou přes sady Pětatřicátníků 19. 8. 2001 Zatlačovačka tlačená bagrem při práci na náměstí Republiky 19. 8. 2001 nebo tramvajovým pracovním vozem. Koncem roku 2009 byly oba stroje z Plzně odvezeny. Původní informace hovořily o tom, že z nich bude sestaven jeden funkční kus. Později se mluvilo i o jejich likvidaci.

Zatlačovačka na Křimické 14. 11. 1998, foto: M. Klas Zatlačovačka na Slovanské třídě 9. 6. 2001 Zatlačovačka se vrací do vozovny 2. 6. 2001 Zatlačovačka v Pražské ulici 16. 11. 2002 Zatlačovačka na Karlovarské 26. 8. 2007 Zatlačovačka susnutá pracovním vozem v sadech Pětatřicátníků 2. 8. 2009 Zatlačovačka při práci v Solní ulici 28. 9. 2009 Zatlačovačka při odtahu v sadech Pětatřicátníků 28. 9. 2009

V červnu 2010 se však v Plzni opravdu objevuje jeden opravený kus. Oprava proběhla ve firmě CZ LOKO v Jihlavě. Jak je vidět na následujícíh snímcích, zatlačovačka prokoukla, je schopná pohybu vlastní silou, ale při práci, kdy je třeba pohybu malou rychlostí, je používáno opět sunutí bagrem.

Zatlačovačka po opravě v Jihlavě již zpět ve vozovně Slovany 26. 6. 2010 Zatlačovačka v sadech Pětatřicátníků 17. 6. 2012 Zatlačovačka na Karlovarské třídě 25. 8. 2011 Zatlačovačka v sadech Pětatřicátníků 17. 6. 2012


 


Další pracovní stroje objevující se na tratích

Podbíječka na Karlovarské v létě 2011 Při rekonstrukcích tratí se občas můžeme setkat i s dalšími stroji dodavatelských firem. Nejzajímavější jsou asi strojní podbíječky, které v Plzni moc často nevidíme a o to zajímější je vidět je při práci. V létě 2011 pracovala podbíječka ASP 400.1 firmy Viamont při rekonstrukci tramvajové trati na Karlovarské třídě.

Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 2. 8. 2011 Podbíječka při práci U Družby 2. 8. 2011

Tato běžně na železnici používaná podbíječka měla pro tuto zakázku přezutá kola pro práci na tramvajové trati s užšími žlábky. Podbíječka při své práci podbíjí pražce štěrkem a usazuje tak koleje do správné geometrické polohy (výšky i směru). Podbíječka při práci U Družby 1. 8. 2011 Proces podbíjení je řízen pomocí počítače a poloha kolejí je během podbíjení kontrolně přeměřována geometry. Snímek vpravo ukazuje rozdíl mezi nepodbitou kolejí vlevo a již podbitou vpravo. Zřejmě díky nepříznivému počasí a zhoršeným adhezním podmínkám podbíječku při práci v prudkém stoupání u Družby z bezpečnostních důvodů kryl ještě bagr s kolejovým adaptérem.

Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011 Podbíječka při práci U Družby 31. 7. 2011

Podbíječka na Plaské 8. 12. 2011 Podbíječka na Plaské 8. 12. 2011 Koncem roku 2011 probíhá v nočních hodinách podbíjení tramvajových tratí na Skvrňanské a Plaské. Po jedné takové noci zůstává díky technickým problémům podbíječka stát na Plaské až do desáté hodiny dopolední a tramvaje se otáčí v Mozartovce. Jak je ze snímku patrné, jedná se tentokrát o menší stroj firmy Hans Wendel.

V červenci 2014 při stavbě provizorní trati a následně v srpnu během rekonstrukce tramvajové trati U Zvonu, pracuje v Plzni opět podbíječka firmy Hans Wendel. Zachycena je také na videu zde.

Podbíječka při práci na provizorní trati U Zvonu 6. 7. 2014 Podbíječka při práci na provizorní trati U Zvonu 6. 7. 2014 Podbíječka při práci na provizorní trati U Zvonu 6. 7. 2014 Nakládání podbíječky na mostě U Jána 6. 7. 2014
Vůz 295 projíždí kolem pracující podbíječky 21. 8. 2014 Vůz 295 projíždí kolem pracující podbíječky 21. 8. 2014 Vůz 296 projíždí kolem pracující podbíječky 21. 8. 2014 Podbíječka se nakládá na návěs 21. 8. 2014

Na nové trati k univerzitě jsou kolejnice na na ypsilonových pražcích. V listopadu 2019 tu pracuje dvoucestná podbíječka UST 78 U firmy GJW Praha.

Dvoucestná podbíječka UST 78 U na trati k univerzitě Dvoucestná podbíječka UST 78 U na trati k univerzitě Dvoucestná podbíječka UST 78 U na trati k univerzitě Dvoucestná podbíječka UST 78 U na trati k univerzitě

21. 11. 2019 21. 11. 2019 Po tramvajové trati se také mohou prohánět bagry s kolejovým adaptérem. Zde je jeden zachycen i s vagónem při dosypávání štěrku na rozestavěné trati před konečnou Univerzita.


Historické vozy:

historický vůz T1 č. 121 Křižíkova osmnáctka Plzeňské městské dopravní podniky vlastní také historická tramvajová vozidla. Setkat se s nimi můžeme při zvláštních příležitostech, či je možné si je objednat. Nejstarším je historický vůz č. 18 z roku 1899, který zahajoval tramvajový provoz v Plzni. Další info o něm najdete zde. Druhým je vůz typu T1 č. 121 vyrobený v roce 1956. Podrobná stránka o historickém voze je ZDE.

Historický vůz T2 č. 133 Historický vůz T3 č. 192 Dalším zajímavým vozem, který přibyl k historickým vozům v lednu 2007 je ostravsko-liberecký vůz T2 z roku 1959 (vlevo). V současné době je již ve věrnější plzeňské podobě v červeném kabátu a jen jedním reflektorem s "fousy". Podrobnější popis historického vozu je ZDE. Nejmladším historickým vozem je pak T3 č. 192. Ten má reprezentovat a zachovat pro příští generace podobu nejrozšířenějšího vozu T3 bez modernizací. Dnes je již také v původní červené podobě a další info o něm je ZDE. Ještě dvě skříně Křižíkových vozů (č. 9 a 20) jsou v areálu Karlov. O nich více ZDE.


Ringhoffer č. 80 (ex. Praha 2077) tzv. Terezka:

Vůz Ringhoffer s původním pražským číslem 2077, v Plzni veden jako č. 80, na mostě U Jána v roce 1974, 
foto sbírka J. Petřík Vůz Ringhoffer z roku 1927 na náměstí Republiky při výročí 90 let MHD v Plzni, foto L. Brejcha Kromě výše uvedených historických vozidel byl poměrně v nedávné době v Plzni ještě další! Jednalo se o vůz č. 80 - Ringhofer z roku 1927 v Plzni přezdívaný Terezka (podle filmu Pohádka o staré tramvaji). Do Plzně byl zakoupen z Prahy (zde č. 2077) v roce 1972. Do roku 1987 byl veden jako pracovní a údajně v nočních hodinách projížděl ulicemi jako kolejový Vůz Ringhoffer (Terezka) z roku 1927 na náměstí Republiky při výročí 90. let tramvají v Plzni, foto: M. Lindner Vůz Ringhoffer (Terezka) z roku 1927 na náměstí Republiky při výročí 90. let tramvají v Plzni, foto: J. Rieger brus (ještě počátkem devadesátých let). Tedy až do doby, než začal fungovat kolejový brus ev. č. 100. Po té byl sice veden jako historický, ale ve vozovně Slovany stál dál nevyužitý. Při tom by Plzeň další historický vůz potřebovala, jak jsme se mohli přesvědčit při historickém víkendu (v červnu 2000), kdy po sobotní závadě na osmnáctce, jezdila v neděli už jen T1 121.

Vůz Ringhoffer z roku 1927 odstavený ve vozovně Slovany. Fotografie pochází z června 2000! Ještě před tím poslal v dobré víře jeden z plzeňských tramvajových fandů dopis primátorovi o stavu vozu 80 s nadějí, že by se mohl rekonstruovat. Bohužel DP na toto nenašel prostředky, město přispět nechtělo a tak byly rozeslány písemné nabídky ostatním DP k prodeji. Hlavně, že se v té době utápěly milióny městských peněz v betonových silničních monstrech U Trati.

Stavba kolejiště pro hospodu 15. 6. 2001 Terezka č. 2077 - EX Plzeň č. 80 na pražském Václavském náměstí, jako restaurace 30. 6. 2001 Nakonec byl tento vůz na podzim roku 2000 prodán pražskému podnikateli, který z něj chtěl udělat restauraci na Václavském náměstí. Tato tramvaj byla údajně schopná provozu i v době jejího prodání. V polovině června, se uprostřed Václavského náměstí skutečně objevily nejprve koleje, a od středy 20. 6. 2001 zde stojí Terezka označená svým bývalým pražským číslem 2077 a vedle ní Krasin 1429. Bohužel byl vůz č. 2077 rozšířen a tedy tím tak znehodnocen. Terezka č. 2077 - EX Plzeň č. 80 na pražském Václavském náměstí, jako restaurace 30. 6. 2001 Terezka č. 2077 - EX Plzeň č. 80 na pražském Václavském náměstí, jako restaurace 18. 8. 2006 Oba vozy jsou propojeny umělohmotným průchodem. V Tereze je kuchyně s barem a několika místy k sezení a ve vedlejším voze jsou místa k sezení. Venku jsou pak ještě další stolky s křesílky. Oba vozy jsou pěkně opravené. Je však velká škoda a také ostuda, že se se na opravu Terezky nenašly peníze v Plzni a tak byla raději prodána, aby zmizela z očí.

Plzeň by při tom právě podobný vůz potřebovala. Křižíkova osmnáctka je velmi vzácná na to, aby o jarních víkendech mohla častěji jezdit. Je to nejstarší elektrický vůz v republice a technická památka. Obecně obyčejní lidé vnímají jako historickou tramvaj zejména staré dřevěné vozy. A právě Terezka by pro toto byla ideální. Mohla by tak častěji dělat radost dětem, i návštěvníkům města v době, kdy na náměstí či v jeho okolí probíhají různé kulturní akce.

Tento omyl se podařilo napravit v roce 2018, kdy byl z Prahy zakoupen jiný vůz Ringhoffer, viz. bližší info zde: Ringhoffer

Další podobné stránky:
05T (Vektra) - zkušební prototyp
Testování vozu 14T v Plzni
Představení 15T (Škoda)
Poslední červené vozy v Plzni
Krátká epocha žlutobílých vozů v Plzni
Fialovobílý nátěr na vozech T3M končí
Celoplošné reklamy na T3

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz