Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Historický vůz T1 č. 121

Dobové snímky a stručné info o vozech typu T1 najdete na stránce T1.

T1 č. 121 při opravě ve vozovně Slovany 27. 10. 1988, foto: Tomáš Palyza T1 č. 121 na konečné Frunzeho v červnu 1989, foto: Tomáš Palyza Jeden z vozů T1 (č. 121 z roku 1956) se dochoval dodnes. Mnoho let jsme se s ním mohli setkávat ve zvláštním modrém nátěru. Na jeho opravách v roce 1988 se podíleli členové kroužku přátel městské hromadné dopravy při závodním výboru ROH Dopravních podniků města Plzně - TRAM-BUS-CLUBu.

T1 č. 121 U Zvonu v červnu 1989, foto: Tomáš Palyza T1 č. 121 v červnu 1989 na Borech, foto: Tomáš Palyza Podmínkou jeho zachování koncem osmdesátých let bylo to, že se bude odlišovat od ostatních tramvají, že tedy bude mít jinou barvu než tehdy všechny tramvaje. Modrou barvu má tak podle šmoulů.

T1 č. 121 v červnu 1989 na Košutce, foto: Tomáš Palyza V době, kdy se za pomoci členů Tram - Bus - Clubu Té jednička opravovala, zrovna byli šmoulové u dětí velmi populární a protože měla být využívána pro přepravu dětí z patronátní mateřské školy, z několika návrhů zvítězil modrý nátěr.

T1 č. 121 na Mikulášské třídě 17. 6. 2000 Interiér vozu T1 č. 121 - 3. 4. 2004 Historická T1 č. 121 při historickém víkendu v roce 2001 u Zvonu Historická T1 č. 121 při historickém víkendu v roce 2002

T1 č. 121 na Slovanech 5. 4. 2007 Štítek výrobce elektrovýzbroje vozu T1 č. 121 S vozem mají plzeňané možnost se svézt při zvláštních příležitostech při Historických víkendech, dnech otevřených dveří PMDP, či objednaných jízdách. Vůz dlouho jezdil bez původní snímací rudé hvězdy na čele (lze vypozorovat na starších jeho snímcích), neboť ta se nelíbila někomu z vedení PMDP.

Historická T1 č. 121 při objednané jízdě s původní hvězdou v obratišti Mozartova 24. 5. 2008 Historická T1 č. 121 při objednané jízdě s původní hvězdou před plzeňskou radnicí 24. 5. 2008 Až na jednu narozeninovou objednanou jízdu (byly to moje narozeniny) byla původní hvězda vyžádána a pak zůstala na voze již nasazena a nenápadně se tak vrátila i do dalšího příležitostného provozu. T1 č. 121 na Světovaru při objednané jízdě s původní hvězdou 24. 5. 2008 Vzhledem k tomu jak vůz jezdí málo, tak už později nikomu zřejmě nevadila a společnost již za tu dobu také více uzrála. Ve své době tyto vozy takto jezdily, je to součást historie a ať se to někomu líbí, nebo ne, tak na tento vůz patří.

Vybrané fotografie historického vozu č. 121 ještě v modré barvě (řazeno dle doby pořízení):
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21,

Historická T1 č. 121 po provedené rekonstrukci při představení ve vozovně Slovany 9. 6. 2011, foto: M. Klas Koncem roku 2010 je zahájena rekonstrukce vozu T1 u externího dodavatele (Datatechnik Třemošná). Vůz podstupuje celkovou opravu skříně i interiéru a dostává původní červeno krémový nátěr. Vůz je oficiálně představen ve vozovně Slovany spolu s historickým trolejbusem Škoda 9Tr ve čtvrtek 9. 6. 2011.

Historický vůz T1 č. 121 měl být v provozu již na Historický víkend v červnu 2011, avšak byl těsně po dokončené rekonstrukci. Protože se na něm usilovně pracovalo do poslední chvíle, neměl najeté žádné zkušební jízdy. O víkendu se tak v centru města objevoval, ale pouze na zkušebních jízdách bez cestujících.

Historická T1 č. 121 při zkušební jízdě na Klatovské třídě 11. 6. 2011 Historická T1 č. 121  na mostě U Jána 11. 6. 2011 Interiér historické T1 č. 121 - 11. 6. 2011 Historická T1 č. 121 při zkušební jízdě na Košutce 11. 6. 2011

Historická T1 č. 121 na zastávce Masarykovo náměstí 17. 9. 2011 Historická T1 č. 121 při zkušební jízdě ve Skvrňanech 16. 9. 2011 V týdnu před dalšími pravidelnými jízdami historických vozů v září, se vůz opět objevoval na zkušebních jízdách. V sobotu 17. 9. 2011 pak svezl své první cestující. Bohužel však ani nyní nevydržel bez problémů a odpoledne musel být vyměněn za vůz T2.

Historická T1 č. 121 při objednané jízdě na Lidické třídě 
8. 10. 2011 Vario č. 339 a historická T1 č. 121 při objednané jízdě ve Skvrňanech 8. 10. 2011 Historická T1 č. 121 při objednané jízdě před plzeňskou radnicí 8. 10. 2011 Historická T1 č. 121 při objednané jízdě v Palackého ulici 8. 10. 2011

Historická T1 č. 121 před divadlem J. K. Tyla 15. 6. 2013 Historická T1 č. 121 v Sirkové ulici 5. 5. 2012 Samozřejmě byly všechny mouchy vychytány a vůz nyní jezdí již spolehlivě při Historických víkendech, dalších občasných jízdách pro veřejnost, či je možné si jej na zvláštní jízdu objednat.

Historická T1 č. 121 v sadech Pětatřicátníků 2. 5. 2015 Historická T1 č. 121 - Křižíkovy sady 8. 5. 2016 Historická T1 č. 121 na Slovanské aleji 8. 5. 2016 Historická T1 č. 121 v Pražské ulici 7. 5. 2017
Historická T1 č. 121 na Mikulášském náměstí 27. 10. 2018 Historická T1 č. 121 v ulici Terzie Brzkové 10. 6. 2018 Historická T1 č. 121 na Mikulášksém náměstí 28. 10. 2019 Historická T1 č. 121 v Pražské ulici 24. 9. 2022
Historická T1 č. 121 u zastávky Technická 28. 10. 2022 Historická T1 č. 121 na koterovské třídě u zastávky Technická 24. 9. 2022 Historická T1 č. 121 na Karlovarské třídě 11. 6. 2022 Historická T1 č. 121 na Slovanské aleji 24. 9. 2022

Další fotografie historických vozů na stránce o akcích.


Následující video zachycuje historický vůz T1 č. 121 ještě v modrém nátěru v ulicích Plzně při objednaných jízdách v roce 2008 a 2009.

Dobové snímky a stručné info o vozech typu T1 najdete na stránce T1.

Další historická vozidla:
Historický vůz T3 č. 192
Historický vůz T2 č. 133
Historický vůz "Křižík" č. 18

 

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a kolegové uvedení na fotografiích
(M. Režný, J. Hertl, T. Palyza, R. Janda, J. Breník, T. Hülsman, M. Lindner, J. Veselý)

NAVRCHOLU.cz