Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Jaké budou nové tramvaje v Plzni?
Připravují se nákupy nových vozů

Vůz Vario LF2/2IN č. 361 při zkušební jízdě u Plazy 13. 10. 2013 Vůz Vario LFR.S č. 333 při zkušební jízdě na Světovaru 12. 10. 2010 Poslední nové tramvaje nakoupené do Plzně byly čtyři vozy VARIO LF2/2 IN v letech 2013 - 2014. Jim předcházelo 30 krátkých vozů VARIO LFR.S či VARIO LF plus v letech 2010 - 2014. Z toho je patrné, že v roce 2014 se obnova vozového parku tramvají zastavila. Dopravní podnik pak pokračoval jen v nákupu trolejbusů a autobusů.

V roce 2017 se pak konečně opět připravují výběrová řízení na nové tramvaje. K jejich financování by měly být částečně použity fondy Evropské unie, neboť toto dotační období je finacování tramvají více nakloněno.

Protože se vypsání zakázek trochu zdrželo, byla ještě využita opce ze starší zakázky a objednány dva vozy VARIO LF plus, které by měly být dodány do konce roku 2017.

V září 2017 je pak vypsána zakázka na dodávku středněkapacitních nízkopodlažních tramvají.

Co lze vyčíst ze zadávací dokumentace?
- dodávka až 16 kusů středněkapacitních nízkopodlažních tramvají (9 kusů nejpozději do   20 měsíců od uzavření rámcové kupní smlouvy, v letech 2019-2022 dodávka až sedmi kusů)
- jednosměrná vozidla v délce 20-25m, možnost spřahování do souprav dvou vozů
- tramvaj musí být vybavena min. 3-mi plně otočnými podvozky s pevnými nápravami,   vybavenými vzduchem chlazenými střídavými motory, všechny nápravy jsou hnací
- bezbariérový prostup celým vozem, výška nástupní hrany u všech dveří je max. 350 mm   nad temenem kolejnice, min. šířka volně průchozí uličky ve vozidle činí ve výšce 0-180 cm   od podlahy alespoň 45 cm
- kamerový systém, automatické počítání cestujících, klimatizace a ventilace prostoru pro   cestující
- vnitřní LCD informační systém
- předpokládaná cena kolem 31,5 mil za kus
- otevírání nabídek 19. 10. 2017

Z výše uvedeného vyplývá, že tyto nové tramvaje postupně nahradí Astry, kterým skončí smlouva na jejich údržbu a pro své pevné podvozky nejsou příliš šetrné ke kolejišti. Musely by také projít vyšším stupněm údržby a zřejmě výhledově i změnou elektrické výzbroje, neboť začíná být problém s dostupností náhradních dílů elektrovýzbroje Elin.

Dle informací uveřejněných ve VĚSTNÍKu VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK 22. 11. 2017 jediným přihlášeným uchazečem na dodávku středněkapacitních nízkopodlažních tramvají byla firma Krnovské opravny a strojírny s.r.o. Tento uchazeč se tak stal také vybraným dodavatelem. Dle zadávací dokumentace by nabídnuté vozy Liberecké EVO2 mohly být podobné liberecké tramvaji EVO2. Fotografii však berme pouze jen jako ilustrační. Nové vozy mohou mít např. jiné čelo a samozřejmě budou v plzeňském žlutém laku.

Na dotaz zaslaný následně PMDP odpověděl 22. 11. 2017 tiskový mluvčí René Vávro: "V uplynulých dnech byla podepsána smlouva se společnosti Krnovské opravny a strojírny s.r.o. na dodávku až 16 tramvají typově označených EVO2. Cena jedné tramvaje je 32,75 mil. Kč (bez DPH). Tramvaje budou nízkopodlažní v celé své délce, budou mimo jiné vybaveny plnohodnotnou celovozovou klimatizací a zajímavou novinkou bude možnost celotýdenní přepravy jízdních kol ve vyhrazeném prostoru."

Níže ještě několik fotografií libereckého vozu EVO2, ale jak jsem již uvedl, vozy nebudou zcela totožné. Doufám v trochu jiné čelo (jde o vozy příbuzné s našimi Inkami), minimálně budou v obvyklém žlutošedém plzeňském laku a samozřejmě interiér bude vybaven dle požadavků PMDP.

Liberecké EVO2 Liberecké EVO2 Liberecké EVO2 Liberecké EVO2


Ještě před vypsáním zakázky, jsem si trochu zaspekuloval, co by se u nás mohlo objevit. Většina níže uvedených vozů se však nakonec do požadavků nenapasuje, ale i tak si je připomeňme.

Košické Vario LF2 plus Liberecké EVO2 Pokud se zaměříme na vozy s otočnými podvozky, pak na českém trhu máme vozy vario LF 2, či Vario LF 2 plus. Tyto vozy nakoupilo např. město Košice a jsou velmi podobné našim Inkám. Také je možné, že by výrobce nabídnul jednosměrnou Inku, což by nemuselo být špatné řešení. Dále je na českém trhu také vůz Evo2. Oproti "Ince" má větší podíl nízké podlahy, ale dost sedaček je na podestách. Také se mi zdá, že má tvrdší pojezd. Možná podoba ostravských tramvají Stadler A pak zde máme zahraniční výrobce, kteří by se do výběrového řízení také mohli přihlásit. Vozy s otočnými podvozky v dané délce nabídl a ve výběrovém řízení v Ostravě uspěl Stadler. Tedy teoreticky by se podobné vozy mohly objevit i v Plzni.


A co dlouhé vozy?
Tam to bude ještě zajímavější. V letošním, nebo nejpozději v příštím roce, by také mělo být vypsáno další výběrové řízení, na zatím blíže neurčené množství nízkopodlažních vozů o délce cca 30 metrů. Tedy vozů, jež nahradí soupravu dvou tramvají délky T3. Mělo by jít o některé obousměrné i některé jednosměrné vozy.

Bratislavská Škoda 29T Na trhu je více možností. Nevíme však, jaké požadavky na vozy budou PMDP ve výběrovém řízení mít. Osobně bych preferoval vozy s otočnými podvozky, nebo alespoň s krajními otočnými podvozky, jako mají nyní Škody 29T v Bratislavě. A to i za cenu hůře uspořádaného interiéru vozů, či schodů nad podvozky. Myslím si, že nové tramvaje nemusí být nutně 100% nízkopodlažní.

Příkladem mohou být například německé Drážďany, které provozovaly stejně jako my vozy Tatra ve dvojicích i ve trojicích (dva vozy + vlek). Obnova vozového parku nízkopodlažními vozy začala v polovině devadesátých let a nejprve šlo o vozy s pevnými podvozky (NGT6 DD a NGT8 DD), byť jen s jedním malým schůdkem nad krajními články a výrazně tiššími než Astry. Nakoupili jich ke stovce (různé délky a jedno i obousměrné), Drážďanské vozy NGT D12 DD o délce 45m ale zřejmě právě díky rozdílným jízdním vlastnostem, ale i nárokům na infrastrukturu, pak od roku 2003 nakupují opět vozy s otočnými podvozky (NGT D12 DD či NGT D8 DD). A to i za cenu schůdků nad některými (hnacími) podvozky. Když se novější vozy začaly objevovat v provozu, byl v periodiku vydávaném dopravcem i nějaký marketingově osvětový článek, odůvodňující schůdek v interiéru.

Lipský Bombardier Classic XXL Na vozy s otočnými podvozky sází také Lipsko, kam bylo postupně nakupováno již několik typů vozů s otočnými podvozky, některé i jen částečně nízkopodlažní (Leolinery). Trojice vozů Tatra T4 nahrazují dlouhé vozy Flexity Classic XXL od výrobce Bombardier.

Pesa Twist ve městě Čenstochová Velmi zajímavé jsou také tramvaje polského výrobce Pesa s názvem Twist. S těmi jsem měl možnost se svézt v polském městě Čenstochová, kde i na nepříliš kvalitním kolejovém svršku, bylo s nimi velmi pěkné svezení. Tyto vozy jsou také dodávány do Katowic (meziměstský systém hornoslezský průmyslový okres).

Bude-li pak politický tlak na nákup tramvají od výrobce Škoda, tak i tento výrobce podobnou tramvaj nabízí. A to od doby, kdy zakoupil finský závod Transtech a tramvaje pro Helsinky zde vyrábí již pod značkou Škoda: FORCITY SMART ARTIC
Jde sice o úzkorozchodné vozidlo s rozchodem 1000 mm, ale věřím, že by si s normálně rozchodným také poradili.

Kromě lepších jízdních vlastností mají vozy s otočnými podvozky méně nepříznivý vliv na kolejiště. Obvykle mají více podvozků a tedy menší nápravové tlaky. Vzhledem k tomu, že v Plzni stále převládají trati z BKV panelů, by se také k tomuto měl brát ohled. Jinak bychom také brzy nemuseli mít kde s vozy s pevnými podvozky jezdit.

Přeji tedy PMDP šťastnou volbu a hladký průběh při výběrových řízení.

Kam dál? Např.:

Plánované tramvajové tratě
Škoda 29T a 30T (Bratislava)
O možných budoucích vozech v Plzni (stránka z roku 2005!)

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz