Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Jaké budou nové tramvaje v Plzni?
Připravují se nákupy nových vozů

Vůz Vario LF2/2IN č. 361 při zkušební jízdě u Plazy 13. 10. 2013 Vůz Vario LFR.S č. 333 při zkušební jízdě na Světovaru 12. 10. 2010 Poslední nové tramvaje nakoupené do Plzně byly čtyři vozy VARIO LF2/2 IN v letech 2013 - 2014. Jim předcházelo 30 krátkých vozů VARIO LFR.S či VARIO LF plus v letech 2010 - 2014. Z toho je patrné, že v roce 2014 se obnova vozového parku tramvají se zastavila. Dopravní podnik pak pokračoval jen v nákupu trolejbusů a autobusů.

V současné době se však začínají připravovat výběrová řízení na nové tramvaje. K jejich financování by měly být částečně použity fondy Evropské unie, neboť toto dotační období je finacování tramvají více nakloněno.

Ještě v letošním roce by mělo dojít k vypsání výběrového řízení na 10 tramvají o délce 20 metrů. Představa je, že jejich dodávky by měly začít v roce 2018. Je tedy velmi pravděpodobné, že postupně nahradí Astry, kterým skončí smlouva na jejich údržbu a pro své pevné podvozky nejsou příliš šetrné ke kolejišti.

V letošním, nebo nejpozději v příštím roce, by také mělo být vypsáno další výběrové řízení, na zatím blíže neurčené množství nízkopodlažních vozů o délce cca 30 metrů. Tedy vozů, jež nahradí soupravu dvou tramvají délky T3. Bližší informace, jaké vlastnosti vozy mají mít, zatím nejsou známy. Dá se však předpokládat a já v to doufám, že by mělo jít o vozy s otočnými podvozky.

Níže tedy již budu spekulovat, nebo popisovat, jaké tramvaje by se líbily mně.

Nejprve k vozům v délce 20 metrů. Jde tedy o vozy v délce Astry či Inky. Náznaky hovoří spíše o jednosměrných vozech. Pokud se zaměříme na vozy s otočnými podvozky, Košické Vario LF2 plus Liberecké EVO2 pak na českém trhu máme vozy vario LF 2, či Vario LF 2 plus. Tyto vozy nakoupilo např. město Košice a jsou velmi podobné našim Inkám. Také je možné, že by výrobce nabídnul jednosměrnou Inku, což by nemuselo být špatné řešení. Dále je na českém trhu také vůz Evo2. Oproti "Ince" má větší podíl nízké podlahy, ale dost sedaček je na podestách. Také se mi zdá, že má tvrdší pojezd. Možná podoba ostravských tramvají Stadler A pak zde máme zahraniční výrobce, kteří by se do výběrového řízení také mohli přihlásit. Vozy s otočnými podvozky v dané délce nabídl a ve výběrovém řízení v Ostravě uspěl Stadler. Tedy teoreticky by se podobné vozy mohly objevit i v Plzni.

A co dlouhé vozy? Bratislavská Škoda 29T Tam to bude složitější. Na trhu je více možností. Nevíme však, jaké požadavky na vozy budou PMDP ve výběrovém řízení mít. Jak jsem již naznačil, osobně bych preferoval vozy s otočnými podvozky, nebo alespoň s krajními otočnými podvozky, jako mají nyní Škody 29T v Bratislavě. A to i za cenu hůře uspořádaného interiéru vozů, či schodů nad podvozky. Myslím si, že nové tramvaje nemusí být nutně 100% nízkopodlažní.

Příkladem mohou být například německé Drážďany, které provozovaly stejně jako my vozy Tatra ve dvojicích i ve trojicích (dva vozy + vlek). Obnova vozového parku nízkopodlažními vozy začala v polovině devadesátých let a nejprve šlo o vozy s pevnými podvozky (NGT6 DD a NGT8 DD), byť jen s jedním malým schůdkem nad krajními články a výrazně tiššími než Astry. Nakoupili jich ke stovce (různé délky a jedno i obousměrné), Drážďanské vozy NGT D12 DD o délce 45m ale zřejmě právě díky rozdílným jízdním vlastnostem, ale i nárokům na infrastrukturu, pak od roku 2003 nakupují opět vozy s otočnými podvozky (NGT D12 DD či NGT D8 DD). A to i za cenu schůdků nad některými (hnacími) podvozky. Když se novější vozy začaly objevovat v provozu, byl v periodiku vydávaném dopravcem i nějaký marketingově osvětový článek, odůvodňující schůdek v interiéru.

Lipský Bombardier Classic XXL Na vozy s otočnými podvozky sází také Lipsko, kam bylo postupně nakupováno již několik typů vozů s otočnými podvozky, některé i jen částečně nízkopodlažní (Leolinery). Trojice vozů Tatra T4 nahrazují dlouhé vozy Flexity Classic XXL od výrobce Bombardier.

Pesa Twist ve městě Čenstochová Velmi zajímavé jsou také tramvaje polského výrobce Pesa s názvem Twist. S těmi jsem měl možnost se svézt v polském městě Čenstochová, kde i na nepříliš kvalitním kolejovém svršku, bylo s nimi velmi pěkné svezení. Tyto vozy jsou také dodávány do Katowic (meziměstský systém hornoslezský průmyslový okres).

Bude-li pak politický tlak na nákup tramvají od výrobce Škoda, tak i tento výrobce podobnou tramvaj nabízí. A to od doby, kdy zakoupil finský závod Transtech a tramvaje pro Helsinky zde vyrábí již pod značkou Škoda: FORCITY SMART ARTIC
Jde sice o úzkorozchodné vozidlo s rozchodem 1000 mm, ale věřím, že by si s normálně rozchodným také poradili.

Kromě lepších jízdních vlastností mají vozy s otočnými podvozky méně nepříznivý vliv na kolejiště. Obvykle mají více podvozků a tedy menší nápravové tlaky. Vzhledem k tomu, že v Plzni stále převládají trati z BKV panelů, by se také k tomuto měl brát ohled. Jinak bychom také brzy nemuseli mít kde s vozy s pevnými podvozky jezdit.

Přeji tedy PMDP šťastnou volbu a hladký průběh při výběrových řízení.

Kam dál? Např.:

Plánované tramvajové tratě
Škoda 29T a 30T (Bratislava)
O možných budoucích vozech v Plzni (stránka z roku 2005!)

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz