Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje - Skvrňany

Škvrňany jsou pro mnohé obyvatele Plzně tak trochu stranou, a mnozí do této části města vůbec nepřijdou a ani sídliště Zastávka ulice Karla Steinera se soupravou 254+255 - 19. 9. 2004 
- pohled od Zadních Skvrňan směrem na Škodovku a centrum města neznají. A protože původně pocházím ze Škvrňan, tak jsem se rozhodl něco málo přidat i na tyto tramvajové stránky. Hned na úvod se nabízí otázka Škvrňany, nebo Skvrňany? Přesnou odpověď neznám. Zejména místní a i většina starších plzeňáků používá označení s háčkem, které najdeme i na starých pohlednicích. Na oficiálních místech a to i v následujícíh převzatých textech je však uváděno Skvrňany.


Něco z historie - úryvek ze stránek MO Plzeň 3:
Skvrňany
Obec, která vznikla ještě před založením Plzně. První zmínka o Skvrňanech pochází z roku 1239, kdy patřila pod kladrubský klášter. Po založení Plzně se stala součástí plzeňského panství. V roce 1418 měla 24 usedlostí. I když v průběhu století byla tato osada neustále sužována různými válečnými událostmi, přesto byla většinou prosperující. Velký vliv na rozvoj mělo rozšiřování Škodových závodů. Roku 1854 měly Skvrňany 403 obyvatel, roku 1890 již 1807 a v roce 1900 stoupl počet obyvatel na 3735. V roce 1828 se ve Skvrňanech narodil Jakub Škarda, významný český politik. Roku 1861 zde projel první vlak na právě dobudované trati Plzeň - Brod n.L. a ve vsi se začalo stavět prozatimní nádraží. Blízko vsi se dolovalo uhlí, byly tu pískovny a cihelna. Od roku 1924 při vytvoření velké Plzně se Skvrňany staly její součástí. Při bombardování na konci druhé světové války staré Skvrňany v podstatě zanikly. Od roku 1964 patří Skvrňany do působnosti obvodu Plzeň 3.
Až v roce 1968 se započalo s výstavbou sídliště a již v roce 1970 byly předány první bytové jednotky.

Zde je několik pohlednic ze starých Škvrňan ze začátku dvacátého století. Z původních staveb se do dnes zachovala prakticky jen stará škola poblíž dnešní křižovatky Křimická - Vejprnická. Ostatní stavby byly zničené při bombardování Škodovky v letech 1943 - 1945.

Pozdrav ze Škvrňan z roku 1900 Škvrňany - nahoře zřejmě v místech dnešní DOmažlické třídy, dole Vejprnický potok Škvrňany - v pozadí jediná původní existující stavba - stará škola - 1913 Škvrňany - Komenského třída - cca 1900

Zajímavé čtení je i v brožurce Pozemní stavby Plzeň 1947 - 1978:

Pohled na sídliště Skvrňany od severozápadu v sedmdesátých letech Pohled na sídliště Skvrňany od severozápadu v sedmdesátých letech Sídliště Škvrňany bylo budováno v letech 1967 - 1977 a jeho výstavba dále pokračuje podnikovou a družstevní výstavbou a dokončováním objektů občanské vybavenosti. Za uplynulé období zde plzeňští stavbaři postavili 3 800 bytových jednotek. Samotné stavbě sídliště předcházelo vybudování rozsáhlého areálu učňovských škol a internátů OP Škoda.
Sídliště má vlastní rozsáhlou síť služeb, také zde najdeme překrásné školy, školky a jesle, moderní zdravotnické zařízení, restaurace, kino a tradiční dominantu, kterou jsou věžové domy.

Ulice Terezie Brzkové se soupravou T3P 276+277 v podzimní odpoledne dne 20. 10. 2002 Samozřejmě ne vše platí do dnes. První na sídlišti narozená generace dětí už odrostla a tak mnoho školek bylo zavřeno, školy sloučeny. Kino je již dávno zrušené, tak jako ve většině plzeňských sídlišť. Svého času ojedinělý vyhřívaný venkovní bazén u zastávky Slovanské údolí už také mnoho let nefunguje.

Již neexistující souprava T3 č. 203+193 v zastávce Macháčkova 4. 6. 2000 Sídliště Škvrňany však má díky své západní poloze poměrně čisté ovzduší, hodně zeleně a díky tramvaji rychlé a kapacitní spojení s centrem města. Družstevní výstavbu jmenovanou ve výše uvedeném článku najdeme vlevo od tramvajové trati. Jedná se o cihlové bytovky vystavěné na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Ulice Waltrova a Zmrhalova (dnes Pecháčkova) a jeden blok Terezie Brzkové - foto vpravo). Takže Škvrňany nejsou jen čistě panelákovým sídlištěm.

Většina zdejších ulic, byla pojmenována jmény písmenem V, nebo blízkými písmeny v abecedě. Zřejmě při pojmenovávání většího množství nových ulic byla tato jména pro použití připravena v nějakém pořadníku. Původní ulice nesly tedy jména např. Vojanova, Vyhlasova, Volfova, Waltrova, Zmrhalova. Po roce 1989 byly pak některé ulice přejmenovány.

40. let tramvajové trati do Skvrňan

Vůz Ringhoffer č. 55 na staré konečné Skvrňany (u škodovácké třetí brány) asi v padesátých letech. Foto: J. Titz, sbírka: J. Hertl Konečná tramvaje Skvrňany krátce po otevření tramvajové trati v sedmdesátých letech, foto: R. Šebek Tramvajová trať v délce 2,9 km od Tylovy ulice do Zadních Škvrňan byla zprovozněna 30. 11. 1973. Do té doby se tramvaje otáčely na smyčce u třetí škodovácké brány a dál do rostoucích Zadních Škvrňan se dalo dojet autobusem. Dvojka se v tu dobu stala nejdelší plzeňskou tramvajovou linkou v Plzni a své prvenství si s délkou 8,6 km drží dosud.

T1 124 a T3 č. 182 na konečné Skvrňany 12. 10. 1980, foto: Michal Režný T1 č. 115 při poslední jízdě vozů T1 odbočuje do sídliště ve Skvrňanech 4. 4. 1987, foto: M. Režný Konečná Skvrňany s vozy T1 a T2 4. 4. 1987, foto: T. Palyza Poslední jízda vozu T1v ČR  4. 4. 1987 - v dnešní zastávce Ulice Terezie Brzkové (dříve Famírova)

Rekonstrukce tramvajvé trati u zastávky Křimická se soupravpu T3M č. 221+222 29. 10. 1998, foto: Absolut Staré sloupy vysokého napětí, pod kterými bývala dříve smyčka tramvají, byli v listopadu 2004 nahrazeny novými - 6. 11. 2004 V devadesátých letech byla skvrňanská trať postupně v několika letech celá rekonstruována a byl použit systém kolejnic uložených v BKV panelech. V roce 1991 byl zahájen provoz na nové smyčce Malesická v předních Skvrňanech. Až do jara 2000 se zde ve špičkách pracovních dnů otáčelo několik spojů linek č. 3 a 5 z Košutky a Bolevce.

T2 v dnešní zastávce Malesická 2. 5. 1986
Foto: Jiří Hertl, archiv Jiřího Hertla Společnosti pro Veřejnou dopravu T2 přijíždí do Skvrňan 20. 6. 1987, foto: Tomáš Palyza

Další zajímavostí může být i to, že na lince č. 2 jezdily v minulosti vždy nejstarší vozy. Své poslední kilometry zde dojížděly jak tramvaje T1, tak i T2 (později na lince č. 3 v trase Frunzeho - Skvrňany). Vlastně i do nedávna jsem se zde setkávali s nejstaršími soupravami T3, i když později již byly příjemně namíchané s modernizovanými vozy T3P a dalšími typy tramvají.

Vario č. 348+349 na konečné Skvrňany 12. 2. 2013 Vario č. 342 ve Skvrňanech 26. 1. 2013 Dnes se zde naopak můžeme setkat s velkým množstvím nejnovějších vozů Vario, neboť na lince č. 2 nejsou žádné zastávky, na kterých by byly problémy s jejich vyklápěcími dveřmi.

Rekonstrukce oblouku před konečnou ve Skvrňanech 1. 2013 Vario č. 342 přijíždí do Skvrňan 26. 1. 2013 Oblouky z BKV panelů vzniklé při rekonstrukci v devadesátých letech již dožívají a jsou postupně rekonstruovány novějšími technologiemi. To byl v roce 2012 případ oblouku z Vejprnické ulice do sídliště a v ulici Terezie Brzkové před konečnou.

Oblouk v ulici Terezie Brzkové 6. 11. 2010 Oblouk v ulici Terezie Brzkové s vozy 235 a 255 - 15. 11. 2009 V roce 2014 mělo dojít k rekonstrukci kolejiště přibližně od křižovatky u zdravotního střediska, přes zastávku Macháčkova až do zastávky Terezie Brzkové. Nejen oblouk před ní, byl již ve špatném stavu a byla zde omezena rychlost na 15km/hod.

Rekonstrukce nakonec proběhla v roce 2015 a to nejen kolejiště, ale celé ulice včetně inženýrských sítí, trolejového vedení, chodníků, cyklostezky atd. Vzniklo mnoho nových parkovacích míst a nová autobusová zastávka Lábkova ve směru do centra.

Rekonstrukce trati v ulici Terezie Brzkové u zastávky Macháčkova 29. 6. 2015 Rekonstrukce trati v ulici Terezie Brzkové u zastávky Macháčkova 29. 6. 2015 Rekonstrukce trati v ulici Terezie Brzkové 30. 7. 2015 Tramvaj projíždějící stavbou v ulici Terezie Brzkové 28. 8. 2015

Níže ještě výběr fotografií, ze kterých je kromě měnících se vozů vidět také to, jak se mění sídliště, respektive zejména jeho panelové domy. Většina jich je nyní již zateplena a mají novou barevnou fasádu.

Mezi vozy T2 stojí vůz T1 při své poslední jízdě 4. 4. 1987 na konečné Skvrňany  Foto: J. Hertl Vozy KT8D5 se do Skvrňan dostanou zpravidla jen při výlukách - č. 290 dne 19. 11. 2000 T3M č. 229+230 v zastávce Ulice Terezie Brzkové 21. 4. 2003 KT8D5 v zastávce Macháčkova 19. 11. 2000
Astra 304 v zastávce Ul. Terezie Brzkové 24. 2. 2002 Historická (šmoulí) T1 č. 121 v zastávce Macháčkova 16. 6. 2002 Souprava 190+191 v zastávce Macháčkova 18. 5. 2004 Setkání prototypů ve Skvrňanech - Vektra na lince č. 2 a Astra 300 při zkušební jízdě po výměně brzdového systému 12. 7. 2004
Vektra na lince č. 2 v ulici Terezie Brzkové 30. 6. 2004 Souprava 266+267 v ulici Terezie Brzkové 29. 12. 2005 K3R-NT č. 313 v zastávce Macháčkova 6. 1. 2008 Zastávka ulice Karla Steinera s Astrou 308 a T3 101+102 dne 3. 10. 2004
Historická tramvaj T2 č. 133 ve SKvrňanech 12. 9. 2009 T3R.PLF č. 326 ve Skvrňanech 15. 11. 2009 T3M č. 247 přijíždí do zastávky Karla Steinera ve Skvrňanech 15. 11. 2009 Souprava 262+263 přijíždí na konečnou do Skvrňan 19. 12. 2009
Astra č. 303 v ulici Terezie Brzkové 27. 7. 2013 Testovaný vůz Škoda 26T pro Miskolc ve SKvrňanech 7. 7. 2013 T3 č. 187 při poslední jízdě T3 v Plzni v zastávce Macháčkova 4. 11. 2012 Vario č. 350 v ulici Terezie Brzkové 13. 10. 2013
286 v ulici Terezie Brzkové 8. 3. 2015 Inka v zastávce Macháčkova 15. 3. 2014 T3M č. 223+228 v zastávce Terezie Brzkovéa 31. 12. 2014 T3M č. 241 jede z konečné ve Skvrňanech 7. 3. 2015

Popis jízdy po tramvajové trati do Škvrňan je ZDE.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer