Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Univerzita Technická Bory Borský park Dvořákova Náměstí Míru Dobrovského Chodské náměstí Masarykovo náměstí U Práce Sady Pětatřicátníků Pod Záhorskem Zoologická zahrada Boženy Němcové U Družby Sokolovská Severka Plzeňka Košutka

Jedeme na Košutku

Na linku č. 4 nasedáme na centrální zastávce Sady Pětatřicátníků. Vyjíždíme přes křižovatku s Palackého náměstím (vlevo - tramvajová trať směr Skrňany) a Solní ulicí (vpravo - trať od Slovan a Světovaru). Po pravé straně ještě před řekou vidíme budovu Pedagogické fakulty, vlevo je pak budova bývalého posádkového domu armády nazývaná Peklo. Po mostě Generála Pattona přejíždíme průtah městem a řeku Mži. Kolejiště je zde složené z BKV panelů. Vlevo se nachází prodejny v areálu bývalého Baumaxu a dále zahradnictví. Vpravo vidíme čtvrť Roudná s obchodním centrem společnosti Intercora a prodejnou Kaufland. Klesáme do ďolíku, podjíždíme pod dvěma mosty kruhového objezdu a mírným levým obloukem se blížíme k zastávce Pod záhorskem. V roce 2009 proběhla rekonstrukce této trati včetně zastávek. V pravo od zastávky se nachází benzínová pumpa.

Projíždíme světelnou křižovatku a stoupáme vzhůru. Po levé straně začíná Lochotínský park. Na světelné křižovatce s Lidickou ulicí se vpravo odděluje trať linky č. 1 do Bolevce. Vyhybka je již kousek před křižovatkou a tak se zde díky odbočné koleji tramvaje obou linek vzájemně nezdržují u semaforu. Kousek za křižovatkou je zastávka Zoologická zahrada (dříve Lékařská fakulta, Karlovarská). Zastávka prošla stejně jako trať rekonstrukcí v roce 2009 a od té doby zde u jednoho nástupiště zastavují také autobusy linky č. 41. Budovy fakulty jsou po pravé straně a vlevo se rozprostírá Lochotínský park, kde o kus dál leží amfiteátr a zoologická zahrada.

Kousek za zastávkou je světelná křižovatka. Silnice odbočující vlevo vede do sídliště Vinice. Tam, jak je patrné z širokého dělícího pásu uprostřed, měla vést tramvajová linka. Mírným pravým obloukem přijíždíme do zastávky Boženy Němcové. Odtud dál prošla trať rekonstrukcí v létě 2011. Čeká nás největší stoupání této trati. Po levé straně míjíme hotel Cizinecký dům. Před ním je ostavná kolej, která se občas používá k odstavování vozů při výlukách, když je odříznutá vozovna, nebo zde stojí posilové spoje čekající na konec kulturních akcích na amfiteátru. Stoupáme dál. Světelnou křižovatkou a mírným pravým obloukem přijíždíme do zastávky U Družby. Od křižovatky již není kolejiště z BKV panelů, ale kolejnice NT1 jsou na pražcích a překryté zádlažbovými panely. Nákupní centrum Družba stojí po pravé straně. Vlevo pak stojí několik bloků zajímavých bytovek tzv. Berlín. Nad nimi je pak rozlehlý areál středních škol a internátů.

My stoupáme dál mírným pravým obloukem. Po pravé straně se již rozprostírá sídliště s panelovými domy, na levo jsou rodinné domky. Před další světelnou křižovatkou leží zastávka Sokolovská. Silnice vedoucí vlevo byla dříve výpadovkou na Karlovy Vary a kousek nad jejím napojením v prostoru benzínové pumpy bývala dříve trolejbusová konečná Košutka. Nyní vidíme vlevo prodejnu Lidl a vpravo sídliště s parkovacím domem. V těchto místech je napojení tratě rekonstruované v roce 2011 s nejnovějším úsekem rekonstruovaným v roce 2016. Není však příliš patrné, technologie trati je stejná. My jsme již na vrcholu stoupání a rovinkou pokračujeme k další světelné křižovatce, kde se nachází zastávka Severka. Ta je pojmenována podle obchodního centra nacházejícího se vpravo před křižovatkou se Studentskou ulicí. Ta je nyní směrem vlevo výpadovkou na Karlovy Vary. Zastávka směrem na Košutku je až za křižovatkou.

Další rovinkou středem panelákového sídliště pokračujeme do zastávky Plzeňka, pojmenované opět podle centra po pravé straně. Na levé straně stojí hypermarket Albert. Od rekonstrukce v roce 2016 je v úsecích mezi zastávkami zde kolejiště s otevřeným svrškem. Trať opět klesá a poslední rovinkou se blížíme ke konečné stanici Košutka. Odbočujeme tedy vpravo a zastavujeme ve výstupní zastávce Košutka. Paradoxně leží konečná Košutka katastrálně i historicky na území Bolevce. Hned vedle konečná začíná rozsáhlá rekreační oblast s lesy a Boleveckými rybníky.

Některé úseky tramvajové trati na Košutku (před rekonstrukcí Karlovarské třídy) jsou zachyceny na následujícím videu.

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer