Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy










Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje - zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, ...

(2000), (2001), (2002), (2003), (2004), (2005), (2006), (2007), (2008), (2009), (2010), (2011), (2012), (2013), (2014), (2015), (2016), (2017), (2018), (2019), (2020), (2021) Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje
Výluky, akce, bulvárek, ...


Sněhová nadílka

EVO2 č. 369 za zastávkou Majakovského 7. 1. 2021 První sněhová nadílka letošní zimy dorazila v odpoledních hodinách 6. 1. 2021. Následně i přes teploty nad nulou sněžilo většinu noci a tak 7. 1. 2021 bylo na většině míst Plzně bílo. Sněhová pokrývka drží i další dny, ačkoliv je spíše symbolická, doplňovaná občasnými sněhovými přeháňkami.

EVO2 č. 375 na zasněžené konečné Bolevec 7. 1. 2021 Souprava 234-317 přijíždí k Družbě 7. 1. 2021 EVO2 č. 373 v zastávce Okounová 7. 1. 2021 EVO2 č. 378 u boleveckého hřbitova 7. 1. 2021 Vario LFR.S č. 346 na Lidické třídě 9. 1. 2021 Vario LF 2/2 IN č. 361 na Slovaské aleji 8. 1. 2021 K3R-NT č. 312 na Borech 13. 1. 2021 Souprava 330+261 jako první ranní spoj po noční sněhové nadílce na konečné Univerzita 16. 1. 2021

Na některých obrázcích z 26. 1. 2021 to může vypadat, jako když se v Plzni sníh neuklízí, ale snímky byly pořízeny právě během hustého sněžení, nebo krátce po něm. Již po pár hodinách pak bylo město důkladně prosoleno.

Vario LF plus č. 368 přijíždí do Skvrňan 24. 1. 2021 EVO2 č. 378 přijíždí do zastávky Majakovského při vánici Skvrňan 26. 1. 2021 Vario LFR.S č. 364+365 při sněžení v sadech Pětatřicátníků 26. 1. 2021 Souprava 315+243 klesá k zastávce Karla Steinera 26. 1. 2021 KT8D5-RN2P č. 292 stoupá k zastávce Macháčkova 26. 1. 2021 Vario LFR.S č. 347+357 stoupá k zastávce Macháčkova 26. 1. 2021 EVO2 č. 370 na náměstí Republiky 26. 1. 2021 Vario LFR.S č. 338+339 na zastávce Bory 27. 1. 2021 KT8D5-RN2P č. 289 u zastávky Technická 27. 1. 2021 Souprava 319+252 za zastávkou Bory 27. 1. 2021 KT8D5-RN2P č. 289 na tramvajové mostě na Borech 27. 1. 2021
  

Nedělní dopolední omezení provozu
V Plzni byl o víkendech již mnoho let na tramvajových linkách jednotný interval 7,5 minut, kdy linky č. 1 a 4 mají zajištěnu na sebe návaznost v sadech Pětatřicátníků (respektive Pod Záhorskem) a linka č. 2 pak jede v prokladu tak, že ve společném úseku v centru půlí interval jedničky.

Vario LF plus č. 336+337 vyjíždí Slovanskou alejí na odpolední nedělní čtyřku 17. 1. 2021 Od 4. 1. 2021 je nyní v neděli v dopoledních hodinách prodloužen interval na 10 minut. Na všechny linky tak po poledni nyní vyjíždějí dvě pořadí z vozovny, aby odpoledne již dosáhly obvyklého inervalu 7,5 minut. Osobně nemám radost z žádného omezování provozu, či prodlužovaní intervalů, ale je pravda, že nedělní dopoledne bylo co do počtu cestujících slabé, kapacita by neměla být ohrožena a snad to ani příliš cestujících od cestování veřejnou dopravou neodradí.

  


Zimní počasí pokračuje

K3R-NT č. 314 brzy ráno po příjezdu na Světovar 8. 2. 2021 K3R-NT č. 314 na Slovanské aleji 8. 2. 2021 Další vydatná sněhová nadílka dorazila do Plzně v noci na 8. 2. 2021. Pondělní dopravu tak značně komplikovala. Tramvajím však nedělala ráno problémy ani tak sněhová nadílka, jako spíše předchozí mrznoucí déšť. Troleje tak namrzly a zejména vozy, které stály na vnitřních kolejích obratišť celý víkend, měly ráno problém vyjet. Provoz byl tak brzy ráno nepravidelný. Na silnicích byly však místy problémy ještě dopoledne, kdy např. na Karlovarské třídě pomáhaly i hasiči uvíznutým kamionům.

Souprava 325+196 na Pražském mostě 8. 2. 2021 EVO2 č. 377 na zastávce Náměstí Republiky v Pražské ulici 9. 2. 2021 Vario LFR.S č. 348+358 v sadech Pětatřicátníků 8. 2. 2021 Vario LFR.S č. 348+358 na Borech 9. 2. 2021
Astra č. 303 na Lidické třídě 12. 2. 2021 EVO2 č. 382 na Karlovarské třídě 12. 2. 2021 KT8D5-RN2P č. 291 na Slovanské aleji 12. 2. 2021 Vario LFR.S č. 349+359 na Karlovarské třídě u zastávky Sokolovská 12. 2. 2021

Sněhová pokrývka v Plzni zmizela 17. 2. 2021.


Odstavy na konečných

KT8D5-RN2P č. 297 a T3R.PLF č. 327+328 na konečné Košutka 2. 2. 2021 KT8D5-RN2P č. 297 a 292 na konečné Univerzita 9. 2. 2021 Již od prosince 2020 z důvodu nutného uvolnění vozovny během její rekonstrukce parkovalo v nočních hodinách 9 souprav na konečné Světovar. V pracovní dny odtud vyjížděly na linky 2 a 4, o víkendech pak po rozpojení souprav i na linku č. 1. Od 1. 2. 2021 je noční odstav rozšířen i na další konečné (Košutka, Skvrňany, Univerzita, Bolevec). KT8D5-RN2P č. 293 a EVO2 č. 382 v obratišti Mozartova 7. 3. 2021 Tramvaje jsou tak v noci parkovány na většině konečných a jsou samozřejmě střeženy bezpečnostní službou. Záložní vozy jsou pak i během dne v obratišti Mozartova.

Jízdní řády jsou tvořené tak, aby se všechny tramvaje dostávaly pravidelně do vozovny na údržbu. Rozsah provozu na všech tramvajových linkách během dne zůstává zachován. Cestující se tak mohou pouze občas Vario LFR.S č. 357 před jízdou ze Světovaru na Anglické nábřeží a dále do vozovny 27. 3. 2021 Vario LF 2/2 IN č. 363 na lince č. 4 na Klatovské třídě 11. 2. 2021 setkat např. se spoji linky č. 1 zatahujícím večer na odstav na Světovar, či odtud ráno vyjíždějící, nebo naopak linky č. 2 zatahujícím přes Slovany do vozovny na údržbu (trať ze Světovaru do vozovny je uzavřena). Mimořádně se pak mohou objevit také nezvykle nasazené vozy na linkách, kde obvykle nejezdí, např. Vario LF 2/2 IN či EVO2 také na linkách 2 a 4.

K3R-NT č. 312 linky č. 2 na Slovanské aleji 12. 2. 2021 Souprava 315+243 před cestou ze Skvrňan jako 2X do vozovny 25. 3. 2021 Jistou zajímavostí tramvajového provozu je také určitě to, že v únoru a březnu jsou všechny spoje na všech linkách zajišťovány pouze nízkopodlažními spoji (minimálně přední vůz je vždy s nízkopodlažní částí). Oficiálně to nebylo nikde prezentováno, neboť není jisté, jak tato situace dlouho vydrží. Stačí nějaké složitější závady na některých z provozovaných vozů (opravy ve vozovně probíhají nyní v dost polních podmínkách) a vysoké tramvaje budou muset třeba jako náhrada opět do provozu vyjet. Dočasně však byly soupravy pouze vysokých T3R.P odstavené. Od dubna se pak dvě soupravy T3R.P objevují na dvou šejdrových pořadích linky č. 4.

T3R.PLF č. 323 na Skvrňanské třídě 6. 3. 2021 Souprava T3R.PLF č. 327+328, Přemyslova, 24. 3. 2021 V provozu se také můžeme setkat i se soupravami dvou spojených vozů T3R.PLF (objevují se např. 323+324, 325+326, 327+328, 329+330, 331+332, či i různé nahodilé soupravy). Obvykle tyto vozy s nízkopodlažním středem a přezdívkou "wana" bývaly pouze jen jako první v soupravě. Na víkend jsou pak také tyto soupravy (podobně jako Varia) rozpojovány a tak se nyní můžeme o víkendu setkávat častěji také se sólo vozy T3R.PLF.

Souprava T3R.PLF 327+328 v zastávce Anglické nábřeží 22. 3. 2021 Souprava T3R.PLF 331+332 ve Vejprnické ulici 22. 3. 2021 Souprava T3R.PLF 329+330 na Klatovské třídě 24. 3. 2021 Souprava T3R.PLF 329+330 v Kaplířově ulici 24. 3. 2021

Konec provozu tramvají Astra

Astry č. 301 a 303 naposledy v provozu, Bolevec 18. 3. 2021 Astra č. 301 naposledy v pravidleném provozu na konečné Slovany 18. 3. 2021 Ve čtvrtek 18. 3. 2021 v Plzni naposledy vyjely do pravidelného provozu tramvaje Škoda Inekon LTM 10.08 známé zejména po názvem Astra. Na linku č. 1 byly naposledy vypravené vozy č. 301 a 303.
Více informací na stránce Astra.


Jarní obrázky

Letošní jaro si dalo trochu na čas. Někteří ekologové to dávají do souvislosti i s COVIDovými omezeními (omezení letecké dopravy a průmyslu) a vlastně tedy s návratem k normálu, ale to by to bylo moc jednoduché. Faktem však je, že letos nám i náměstí Milady Horákové rozkvetlo cca o dva až tři týdny později, než bývá v posledních letech obvyklé. Níže tedy pár jarních tramvajových obrázků.

Vario LFR.S č. 357 na konečné Skvrňany 8. 5. 2021 EVO2 č. 373 v zastávce Olšová 10. 5. 2021 Vario LFR.S č. 358 v zastávce Vřesová 8. 5. 2021 Souprava 320+253 na náměstí Milady Horákové 10. 5. 2021 EVO2 č. 378 na náměstí Milady Horákové 11. 5. 2021 EVO2 č. 381 a 26Tr č. 534 na náměstí Milady Horákové 10. 5. 2021 Vario LF2/2 IN č. 363 na náměstí Milady Horákové 10. 5. 2021

Výměna výhybek v sadech Pětatřicátníků

Výměna výhybky v sadech Pětatřicátníků 15. 5. 2021 Z důvodu opravy tramvajové trati v sadech Pětatřicátníků (výměna sjezdové výhybky od Košutky a Solní ulice) probíhala v sobotu 15. 5. 2021 od cca 6:30 do cca 17:00 výluka, kdy byly tramvajové linky 1, 2 a 4 odkloněny z centrálních zastávek Sady Pětatřicátníků. Linka č. 4 od Bor byla vedena odklonem přes náměstí Republiky a Zvon. V opačném směru linky č. 1 a 4 od mostu Generála Pattona odbočily vpravo na Palackého náměstí a před novým divadlem pak opět vlevo do Palackého ulice, kudy projížděla také linka č. 2 od Skvrňan.

Vario LFR.S č. 350 linky č. 1 nezvykle na Palackého náměstí 15. 5. 2021 Souprava 321+256 linky č. 4 nezvykle na Palackého náměstí 15. 5. 2021 Vozy Vario LFR.S č. 345 a 341 na odkloněných linkách č. 1 a 2 v Palackého ulici 15. 5. 2021 Vario LFR.S č. 353 na odkloněné lince č. 1 v sadech Pětatřicátníků 15. 5. 2021

Výluka ve stejném rozsahu probíhá také následující sobotu 22. 5. 2021, kdy je měněna další výhybka (sjezdová od Košutky a Skvrňan). A v dohledné době to nebyla to poslední podobná krátkodobá výluka.

Schéma výlukového provozu Výměna výhbyky v sadech Pětatřicátníků 22. 5. 2021 Souprava 354+355 odkloněné linky č. 4 na náměstí Republiky 22. 5. 2021 Souprava 325+196 odkloněné linky č. 4 U Zvonu 22. 5. 2021

Výměna výhybky v sadech Pětatřicátníků 5. 6. 2021 Další výměna výhybky probíhala v sobotu 5. 6. 2021 opět v době cca 6:30 do 15:00. Tentokrát se jednalo o sjezdovou výhybku spojující tratě od Sadů Pětatřicátníků a ze Solní ulice. Tramvaje jí tak tentokrát neměly kudy objíždět a na Košutku a do Bolevce vyjely autobusy náhraní dopravy. Spoje tramvajové linky č. 1 směřovaly ze Solní ulice vlevo do sadů Pětatřicátnů a zpět na Slovany. Linka č. 4 od Bor se otáčela přes Palackého náměstí a zastávku U Synagogy. Autobusy náhradní dopravy odjížděly ze zastávky Hlavní pošta. Na lince č. 1A do Bolevec byly nasazeny krátké autobusy Sor, na lince 4A na Košutku pak kloubové Solarisy.

Vario LFR.S č. 352 v sadech Pětatřicátníků při výluce 5. 6. 2021 Souprava 316+244 linky č. 4 v sadech Pětatřicátníků při výluce 5. 6. 2021 Vario LFR.S č. 348+358 v zastávce U Synagogy 5. 6. 2021 Souprava 325+196 v sadech Pětatřicátníků při výluce 5. 6. 2021


Uvolňování mimořádných opatření (COVID)

V neděli 11. dubna 2021 o půlnoci skončil v České republice nouzový stav. Následně postupně dochází k dalšímu uvolňování mimořádných opatření. Od poloviny května se částečně obnovuje výuka ve školách, v červnu se pak otevírají další obchody a služby a přibývá další výuka na školách. Také v tramvajích tak opět přibývají cestující. Rozsah provozu tramvají však zůstává stejný.

Dopravní špička v sadech Pětatřicátníků 11. 6. 2021 Dopravní špička v sadech Pětatřicátníků 11. 6. 2021 Ve špičkách pracovních dnů tak dochází k nárazovému přeplňování tramvají. Ačkoliv to, že by vyloženě zůstávali lidé na zastávkách se až na vyjímky nestává, cestování v některých časech není příliš komfortní. Rozsah provozu objednává město Plzeň. To již patrně hledá úspory a tak provoz není zatím obnoven v plném rozsahu. Zjednodušeně řečeno na každé lince chybí cca 2 soupravy. Oproti normálnímu stavu je na každé lince o tři šejdry méně, ale také o jedno celodenní pořadí více.

316+244 na Klatovské třídě 11. 6. 2021 Zdánlivě je také nyní (červen 2021) ve městě ve špičkách větší počet automobilů (než před COVIDEM), ale ani tramvaje nejezdí prázdné, ba naopak. Bohužel plné spoje lidi do veřejné dopravy nepřilákají a tak tyto úspory ve vypravenosti jdou proti Plánu udržitelné mobility Plzně.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer a autoři uvedení na fotografiích