Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Plzeňské tramvaje

Transformátorovna měnírny Lochotín Rekonstrukce měnírny Bolevec 11. 1. 2009 Ač si to běžní cestující neuvědomují, k napájení tramvají a trolejbusů jsou zapotřebí poměrně složitá napájecí zařízení. Plzeňské tramvaje a trolejbusy jsou napájené stejnosměrným napětím 600 voltů (v praxi bývá trochu vyšší). Novější dopravní systémy používají 750 voltů Pohled do měnírny ve vozovně Slovany (např. české Budějovice). V Plzni jsou při rekonstrukcích zařízení již tyto dimenzována i pro 750 voltů, neboť jsou úvahy, že se v budoucnosti na toto napětí přejde. Čím je totiž v síti vyšší napětí, tím jsou nižší ztráty ve vedení. Plzeňský dopravní podnik má vybudovanou napájecí síť s mnoha měnírnami (Hydro, Letná, Lochotín, Slovany, Zátiší, Bolevec, Bory, Karlov, Černice, Univerzita). Centrální energetický dispečink dopravního podniku Zařízení měnírny Hydro - 20. 11. 2003 Ty jsou napojené na moderní centrální energetický dispečink v hlavní měnírně Hydro, odkud je možné pomocí dálkového ovládání měníren operativně řešit případné problémy. Do měníren přichází napětí 22kV a z nich pak odchází napájecími kabely do trolejí napětí 600V stejnosměrných. V případě tramvajové dráhy je v troleji plusový pól a v kolejích je pól mínusový. Není tomu však ve všech městech (u nás např. Ostrava a Brno má polaritu obráceně).

Slavnostní otevření tramvajové vozovny na Slovanech 16. 3. 2023 Slavnostní otevření tramvajové vozovny na Slovanech 16. 3. 2023 Slavnostní otevření tramvajové vozovny na Slovanech 16. 3. 2023 Slavnostní otevření tramvajové vozovny na Slovanech 16. 3. 2023

Úsekový dělič či tzv. sekce Síť trolejového vedení je rozdělana na úseky úsekovými děliči. V tramvajácké hantýrce se úsekovému děliči říká sekce. Při průjezdu přes dělič jede okamžik sběrač po izolovaném úseku bez napětí a při průjezdu přes něj se tedy nesmí jet se zadanou jízdou, aby nedošlo k vytažení oblouku. Při vytažení oblouku dochází k opalování děliče i lišty sběrače. Rovněž to úplně nesvědčí elektrovýzbroji a také cestující při jízdě díky krátkému výpadku napětí pocítí nepříjemné cukání. Většina úsekových děličů je možné přemostit (viz foto) a zajistit v případě potřeby napájení ze sousedního úseku, např. v případě poškozeného napájecího kabelu.

Úsekový dělič diodový Úsekový dělič diodový Začátkem května 2022 se objevují na plzeňské tramvajové trati nové návěsti a sice „Diodový úsekový dělič“. V tramvajové síti se již cca v roce 2020 objevily první zmiňované diodové úsekové děliče, které díky své novější konstrukci umožňují jízdu pod proudem. V květnu 2022 došlo k jejich přeznačení. Nová návěst nemá přerušované bílé tečky, ale plnou bílou čáru, která má symbolizovat nepřerušované napájení. Aktuálně jsou diodové úsekové děliče umožňující průjezd při odběru proudu na těchto místech:
Úsekový dělič diodový - výjezd ze Solní ulice (mezi výhybkami, tedy kolej vpravo i rovně)
- Sady Pětatřicátníků před synagogou (v obou směrech)
- Pražská ulice (u Mlýnské strouhy)
- Zbrojnická ulice

Pracovníci horního vedení s vozidlem Nissan s kolejovým adaptérem na Košutce 29. 4. 2003 Pracovníci horního vedení při montáží tramvajové křížení při napojování trolejbusových trolejí do Šumavské ulice  14. 9. 2002 O trolejové vedení je také potřeba se podobně, jako o kolejiště, starat. Nejen při nehodách se strženou trolejí, ale i při údržbě či rekonstrukcích vedení se můžeme setkat s pracovníky horního vedení. Jejich některá vozidla se zvedací plošinou jsou vybavena i kolejovými adaptéry a mohou se tak pohybovat i po tramvajových kolejích na otevřeném svršku.

Pět vozidel horního vedení při rekonstrukci trolejového vedení V Heyrovského ulici 29. 6. 2002 Ve skvrňanech v ulici Terezie Brzkové 12. 7. 2008 Dopravní podnik vlastní několik vozidel s plošinou různých typů a různého stáří (Liaz, Renault, Nissan). Na fotografii vpravo jich lze napočítat i pět najednou. Při některých větších rekonstrukcích či stavbách mohou vypomáhat také externí firmy, např. Elektroline. Další fotografie vozidel horního vedení při práci jsou zde:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,

Další stránky:
Vozovna Slovany
Dílny DP v Cukrovarské ulici
Montážní jáma v Bolevci
Konstrukce tramvajových tratí
Způsoby ovládání elektricky stavěných výhybek
Jízdenkové automaty
Akustický informační systém pro nevidomé
Poptávkové otevírání dveří
Dynamický dispečink
Inteligentní zastávky

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz