Vinnica

(2003, 2016)

Vůz KT4 č 163 ve Vinnici 17 8. 2003  T4 č. 136 na lince č. 1 ve Vinici - 18. 8. 2003 Město Vinnica (Vinnycja) jsem navštívil v letech 2003 a 2016 a jak uvidíte i na následujícíh snímcích, tramvajový provoz se zde za tu dobu výrazně změnil. Vinnica má necelých čtyři sta tisíc obyvatel a městskou dopravu zde zajišťují tramvaje a trolejbusy. V roce 2003 jsou zde tramvaje české výroby typu T4 a KT4 nasazovány na pět tramvajových linek. Tramvajová síť je tvořená tratí od nádraží do centra, kde se tratě větví do dalších tří směrů.

KT4 č. 160 na konečné Barske šose ve Vinnici 17. 8. 2003 Vůz T4 č. 130 před dispečinkem u nádraží - 18. 8. 2003 V době naší návštěvy v roce 2003 byly o víkendu v provozu na všech linkách jen sólo vozy KT4, v pracovní dny se pak v ulicích objevily i sólo vozy T4. V době mimo prázdniny jsou však v provozu údajně i soupravy dvou vozů KT4.

KT4 č. 202 a T4 č. 136 u nádraží ve Vinnici 18. 8. 2003 Jeden z vozů T4 v horším stavu stojí u nádraží 18. 8. 2003 Zdejší vozy nebyly sice v nejlepším stavu, ale vzhledem ke svému stáří jsou docela udržované. Jízdenky v ceně 40 kopějek prodávají průvodčí procházející vozem.

KT4 č. 202 odjíždí z konečné Bulvár Kvjateka. V pozadí stojí tramvajím konkurující maršrutky - 17. 8. 2003 Tramvaj KT4 a s trolejbusem Ziu 9 na plošadi Jurije Gagarina 17. 8. 2003 Stav kolejového svršku ve Vinnici bych zařadil mezi ukrajinský průměr. V některých úsecích jsou tratě vedeny na zvláštním tělese, místy jsou vedeny i středem ulice. Najdeme zde i koleje se žlábky, i bez a to i na vyasfaltové ulici.

Rekonstrukce kolejí za použití českých BKV panelů 18. 8. 2003 KT4SU č. 186 - kolejnice jsou zde místy bez žlábků 18. 8. 2003 Na mostě přes řeku Bug právě probíhala rekonstrukce kolejí za použití českých BKV panelů, zde poprvé použitých. V neprospěch zdejšího dopravní systému hovoří to, že si zde v určitých místech konkurují tramvaje a trolejbusy, tedy že vedou ve shodných trasách. No a bohužel i zde samozřejmě elektrické trakci konkurují soukromé maršrutky.

Vůz T4 č. 135 a trolejová věž z vozu Gotha ve vozovně ve Vinnici 18. 8. 2003 Replika historického vozu pro zvláštní příležitosti před vozovnou 18. 8. 2003 Ve vozovně se ukrývá mnoho zajímavých pracovních vozidel. Najdeme zde sněhové pluhy, trolejové věžky (z vozů Gotha) či kompresorový vůz. Zdejší dopravní podnik má i vozy historické.

Vozovna - 18. 8. 2003 Vozovna - 18. 8. 2003 KT4SU č. 170 - 18. 8. 2003 KT4SU č. 223 - 17. 8. 2003

Vůz Mirage č. 292 přijíždí k nádraží 19. 7. 2016 Mezi roky 2007 a 2011 došlo k masivním dodávkám vozů Karpfen s vleky a tříčlánkových vozů Mirage ze švýcarského Curychu. Téměř tak byl změněn vozový park tramvají. Vozy T4 jsou již vyřazené a tak se ve školním roce objevuje z českých vozů jen část vozů KT4, rovněž v modrém nátěru. Paradoxně jsou však švýcarské tramvaje starší, než vyřazené české vozy.

Průjezd po staviništi po provizorní jednokolejce 19. 7. 2016 Průjezd po staviništi po provizorní jednokolejce 19. 7. 2016 V době naší návštěvy v létě 2016 probíhá výluka na podstatné části sítě, z důvodu rekonstrukce kolejiště v centru města v křižovatce na Gagarinově náměstí. Přes staveniště se projíždí po provizorní jednokolejné trati. V provozu jsou tak jen dvě linky a nasazovány jsou pouze tříčlánkové tramvaje Mirage.

19. 7. 2016 20. 7. 2016 20. 7. 2016 19. 7. 2016

Pracovní (svařovací) vůz T4 20. 7. 2016 Pracovní (svařovací) vůz T4 19. 7. 2016 Pracovní (svařovací) vůz T4 19. 7. 2016 Přesto se lze s českými červenými vozy T4 v ulicích ještě občas setkat. Několik jich používá správa tratí jako pracovní, či svařovací vozy.

Historický vůz T4SU č. 143 při objednané jízdě 19. 7. 2016 Historický vůz T4SU č. 143 při objednané jízdě 19. 7. 2016 A místní dopravní podnik udržuje již také několik historických tramvají a mezi nimi také vůz T4SU č. 143. Ačkoliv jde o historický vůz, má nepůvodní čela s pro nás netypickými prolisy kolem světel. Při naší návštěvě v červenci 2016 jsme si níže zobrazené vozy objednali na zvláštní jízdu.

Historický vůz T4SU č. 143 při objednané jízdě 19. 7. 2016 Historický vůz Gotha T57 při objednané jízdě 19. 7. 2016 Historický vůz Gotha T57 při objednané jízdě 19. 7. 2016 Historický vůz Gotha T57 při objednané jízdě 19. 7. 2016

Modernizovaný vůz KT4 č. 224 - 19. 7. 2016 Při ní jsme navštívili také vozovnu, kde se nám místní pochlubili druhým modernizovaným vozem KT4 UA (č. 228). První dvoučlánkový (č. 224) již jezdí v pravidelném provozu na linkách (foto vpravo). Druhý, právě dokončovaný v místní vozovně, má dokonce nový střední nízkopodlažní článek. Původní vůz KT4 by v něm tak viděl málokdo. Tramvaj s výzbrojí progress je to vskutku moderní, srovnatelná určitě např. s českými vozy Vario.

Modernizovaný vůz KT4 UA č. 228 se středním nízkopodlažním článkem 19. 7. 2016 Modernizovaný vůz KT4 UA č. 228 se středním nízkopodlažním článkem 19. 7. 2016 Modernizovaný vůz KT4 UA č. 228 se středním nízkopodlažním článkem 19. 7. 2016 Modernizovaný vůz KT4 UA č. 228 se středním nízkopodlažním článkem 19. 7. 2016

Tramvajové muzeum 19. 7. 2016 Ve vozovně jsme si prohlédli také další historické vozy, sněhový pluh a také místní malé muzeum tramvajového provozu. K vidění jsou zde fotografie z různých období provozu, modely tramvají a další tématické předměty. Vyřazené, či zakonzervované vozy, tedy hezky česky řečeno vraky umístěné v zadní části vozovny, nám však raději zatajili :)

Vozovna Vinnica s vozem KT4 SU 19. 7. 2016 Vůz KT4SU s historickým vozem TSU ve vozovně - Vinnica 19. 7. 2003 Uprostřed historický vůz Gotha - vozovna Vinnica 19. 7. 2003 Historický vůz jako pomník před vozovnou - Vinnica 19. 7. 2003

Tramvajový provoz ve městě Vinnica tak patří k těm modernějším na Ukrajině. Kromě zachovalých vozů jsou i mnohé tratě v poměrně slušném stavu a před pár lety byla otevřena nová tramvajová trať spojující dvě předchozí konečné. Schéma tratí je např. ZDE. V roce 2016 je jednotlivé jízdné 3 Hřivny (cca 3,- Kč) a jízdenky prodávají ve vozech průvodčí.

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz