Mariupol

(2019)

Mariupol 19. 8. 2019 Ukrajinské město Mariupol leží na pobřeží Azovského moře, při ústí řeky Kalmius v Doněcké oblasti na jihovýchodní Ukrajině asi 120 km jižně od Doněcku a 50 km západně od hranic s Ruskem. Asi 10 km je to k pomyslné hranici okupovaného území. Žije zde necelých 460 tisíc obyvatel.

Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019

Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol je jedním z největších průmyslových center Donbasu, Ukrajiny i bývalého SSSR. Ve městě jsou dva velké metalurgické kombináty (Azovstal a Illičův mariupolský metalurgický kombinát) a největší strojírenský závod v zemi Azovmaš. Bohužel je to také poznat na zdejším špinavém ovzduší. Již při příjezdu vlakem se nad městem nesl nezvyklý oblak dýmu a pak i při pobytu občas člověk cítil, že vzduch zde nebude nejčistější.

Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019

Tramvajový provoz zde byl zahájen v roce 1933. V roce 2016 to vypadalo s tramvajemi v Mariupolu špatně. Objevovali se informace o rušení některých tramvajových tratí (tovární okruh) a nahrazení tramvají nízkopodlažními autobusy. Původní tichý plán nakonec díky místním aktivistů a informacím z médií nevyšel a zrušena byla pouze linka do Aglofabriky na jaře 2017.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Naopak na jaře 2017 začaly být nakupovány do Mariupolu první ojeté vozy z České republiky. V roce 2017 dorazilo do Mariupolu 40 tramvají Tatra T3SUCS provozovaných původně v Praze a v Košicích. Deset z těchto vozů sem bylo darováno městem Praha, pouze přerozchodování bylo placeno Mariupolem.

V roce 2018 jsou pak nakupovány vozy T3A z lotyšského města Riga. Vozy jsou vybaveny elektronickou výzbrojí a před dodání sem prošly dílenskými prohlídkami, při kterých dostaly např. nové plastové sedačky.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019

Mariupol 18. 8. 2019 V souvislosti s dodávkami těchto vozů byl 1. března 2019 ukončen provoz ruských vozů KTM-5, tedy bohužel jsme se s nimi při naší návštěvě v srpnu 2019 v tomto městě již v provozu nesetkali. Několik jich ještě stojí ve vozovnách, nebo slouží jako pracovní vozy.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019

Kromě výše uvedených ojetých tramvají by mělo být v Mariupolu asi 7 vozů K1 (tedy vozů vycházejících z T6 z Tatry Jug) a jeden K1M, tedy s nízkopadlažním středem. V době naší návštěvy jsem v provozu viděli asi jen jeden K1 a ten jeden K1M.

Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019

Mariupol Mariupol 19. 8. 2019 V provozu bývá cca 12 linek, ale mnohé mají dlouhý interval, je na nich nasazen třeba i jen jeden vůz. Na některých úsecích sítě je tak běžně interval 20-30 minut. Nejfrekventovanější linkou je pak č. 10 projíždějící centrem města a končící v sídlišti u městské nemocnice č. 2.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Vozový park je tak poměrně jednotný a pro nás až možná nudný, ale tramvajové tratě vedoucí místy i v industriálním prostředí jsou pro nás zajímavé. Tramvaje nejezdí však jen do průmyslových částí, ale samozřejmě také do sídlišť.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Průmyslové město Mariupol sice neoplývá krásou, ale je vidět, že i zde se o obnovu infrastruktury a zlepšení prostředí snaží. Příkladem je zde na obrázcích např. park Veselka, jehož obnova byla v době naší návštěvy dokončována.

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019

Mariupol 19. 8. 2019 Kromě tramvají jsou v Mariupolu provozovány také trolejbusy. Vozový park je zde modernější a očekává se další rozsáhlá obnova vozového parku, kdy v provozu prakticky zůstanou již pouze nízkopodlažní trolejbusy.

 

Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 18. 8. 2019 Mariupol 19. 8. 2019

Mariupol 19. 8. 2019 Před naší cestou jsme samozřejmě měli trochu obavy z bezpečnosti, vzhledem k blízkosti hranice území ovládaného separatisty, ale u ukrajinských přátel jsme si ověřili, že je zde bezpečno a se žádným problémem jsme se naštěstí během naší dvoudenní návštěvy nesetkali. Jedinou negativní stopou, kterou jsme viděli, byla rozstřílená budova policejní stanice (z bojů v roce 2014), na kterou nás místní upozornili.

 

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz