Kyjev

(2007)

Zde stávala vozovna Im. Ševčenko, avška díky rušení tramvají v centru a velké ceně pozemků v centru musela ustoupit - Kyjev 4. 6. 2007 Vozy T3M na konečné St. M. Lesnaja 6. 6. 2007 Hlavní město Ukrajiny Kyjev rozhodně nepatří k těm s nejlepší tramvajovou dopravou v této zajímavé zemi. Ba právě naopak. Mnoho tramvajových tratí bylo v osmdesátých a devadesátých letech zrušeno. Stalo se tak zřejmě díky výstavbě metra, které tramvaje z centra prakticky vytěsnalo. Zrušeny byly i dvě tramvajové vozovny, jejichž pozemky Centrum města trpí přebujelou automobilovou dopravou - Kyjev 5. 6. 2007 v centru měly velkou hodnotu. Mnoha proudé ulice Kyjeva dnes velmi ucpávají automobily. Je zde patrný velký rozdíl mezi chudým ukrajinským venkovem a lidmi z hlavního města, ktaří na moderní auta mají příjmy, avšak i na širokých mnohaproudých bulvárech vytvářejí zácpy.

Tudy najížděly tramvaje na most Patona přes Dněpr ještě v roce 2004 - Kyjev 4. 6. 2007 Most Patona po kterém do roku 2004 jezdily i tramvaje - Kyjev 4. 6. 2007 V roce 2004 byl pro tramvaje také uzavřen most přes Dněpr, aby na něm bylo více místa pro automobily a tramvajový provoz byl tak rozdělen na dva oddělené provozy. Podrobná kolejová schémata se zakreslenými zrušenými tratěmi jsou zde: Pravý břeh, Levý břeh.

Odtahování vadného vozu pracovním vozem - Kyjev 4. 6. 2007 Konečná Avtogenyj zavod - Kyjev 4. 6. 2007 Zpět ale k současnému provozu. Na stejném břehu řeky, na kterém leží i centrum města, jsou tramvaje vypravovány ze dvou vozoven (Podolskoe Depo a Boršagovskoe Depo). Vozový park se skládá z českých vozů Tatra T3SU ve třídvéřovém provedení. Jezdí zde jak sóla, tak dvouvozové soupravy. Některé zadní vozy souprav Souprava vozů T3SU míří na Kontraktovu plošu - Kyjev 5. 6. 2007 Jedna z mála reklamních souprav v Kyjevě přijíždí do zastábky Pl. Pobedy 3. 6. 2007 jsou napájeny normálně sběračem, některé jezdí se staženým sběračem a jsou napájeny zvláštním kabelem. Tramvaje jsou v nedobrém technickém stavu, jsou mnohdy oprýskané, mají z ohýbané plenty po nehodách, uvnitř bývají i v rámci jednoho vozu různé druhy sedaček. Zaslepená světla u zadních vozů jsou zde standartem.

Konečná Puša-Vodica - Kyjev 5. 6. 2007 Zajímavostí zdejšího vozového parku pak může být také tramvaj KT3 přezdívaná Kobra, se kterou jsme se však úspěšně minuli. Nejzajímavější tratí je pak část linky č. 12, která vede lesem několik kilometrů za město, až do rekreační oblasti Puša-Vodica.

Pracovní vozy v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Sněhové pluhy v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Navštívili jsme tramvajové depo Podolskoe s mnoha zajímavými vozidly. Jsou zde k vidění nejrůznější pracovní tramvaje, sněhové pluhy, kropící vozy. Deponována je zde také "Kafé-tramvaj" přestavěná nedávno z vozu T3M. Vůz s velmi komfortním interiérem slouží pro komerční jízdy na objednávku. Ve vozovně se také nachází historický vůz, který nápisy na sobě připomíná provoz tramvají v Kyjevě od roku 1892.

Kafe tramvaj v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Interiér Kafe-tramvaje - Kyjev 5. 6. 2007 Historický vůz v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Historický vůz poblíž mostu Metro - Kyjev 4. 6. 2007

Dvoudvéřový vůz T3SU přijíždí do zastávky Sosjury poblíž depa Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 T3M v zastávce Sosjury poblíž depa Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 V druhém provozu za řekou (vozy vypravovány z vozovny Darnica) je vozový park pestřejší. Jsou zde na víc k vidění vozy T5 zde označované jako T3M (vlevo) a dvouvéřové vozy T3SU (vpravo).

T3 Progress u vozovny Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 Interiér vozu T3 Progress - Kyjev 5. 6. 2007 Mezi moderní vozy patří několik modernizovaných vozů T3 Progress, jak zde pyšně nazývají vozy ze stejnojmennou českou elektrovýzbrojí. Jak je patrné i s fotografie, zajímavě vypadají nová plastová čela. Zatím by zde těchto vozů mělo být pod deset kusů.

Souprava typu E přijíždí do stanice Dněpr 4. 6. 2007 Souprava typu E na povrchovém úseku, zde mezi stanicemi Darnica a Černigovskaja 6. 6. 2007 Základem kyjevské městské dopravy je metro. Síť tvoří tři linky, podobně jako v Praze. V provozu se zde setkáme s vozy 81.71 a také ještě se staršími soupravami typu E. Kromě velmi hlubokých stanic s nekonečnými eskalátory a velmi pěknými zdobnými interiéry, je zajímavá také část červené trasy od stanice Dněpr. Zde metro vyjíždí z podzemí a po mostě překonává řeku Dněpr a následujích úsek až na konečnou Lisova jede po povrchu. Celkem je na povrchu šest stanic. Do metra se vstupuje přes turnikety, po vhození žetonu zakoupeném za 50 kopějěk (asi 2,10Kč) v pokladně či automatu. Mnoho velmi pěkných fotografií kyjevského metra najdete ZDE.

Souprava typu E přijíždí do stanice Dněpr 4. 6. 2007 Kromě metra, tramvají a trolejbusů se zde setkáme ještě s jedním druhem kolejové dopravy. Jedná se o lanovku zde nazývanou Funikuler. Nástup je zde opět přes turnikety, avšak zde se nevhazují ženoty, ale přímo padesátníky. Jak je patrné z fotografie i stanice lanovky jsou pěkně zdobené, podobně jako stanice metra.

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz