Kyjev

(2007, 2016, 2017)

Zde stávala vozovna Im. Ševčenko, avška díky rušení tramvají v centru a velké ceně pozemků v centru musela ustoupit - Kyjev 4. 6. 2007 Vozy T3M na konečné St. M. Lesnaja 6. 6. 2007 Hlavní město Ukrajiny Kyjev rozhodně nepatří k těm s nejlepší tramvajovou dopravou v této zajímavé zemi. Mnoho tramvajových tratí bylo také v osmdesátých a devadesátých letech zrušeno. Stalo se tak i díky výstavbě metra, po které byly tramvaje v centru města prakticky zrušeny. Zavřeny byly i dvě tramvajové vozovny, jejichž pozemky Pohled na bývalou tramvajovou votzonu (Lukjanovskoje depo) v roce 2017 Centrum města trpí přebujelou automobilovou dopravou - Kyjev 5. 6. 2007 v centru měly velkou hodnotu a tak jsou to nyní nově zastavěná území. Ulice Kyjeva však dnes velmi ucpávají automobily. Je zde patrný velký rozdíl mezi chudým ukrajinským venkovem a lidmi z hlavního města, ktaří na moderní auta mají příjmy, avšak i na širokých mnohaproudých bulvárech často vytvářejí kolony.

Tudy najížděly tramvaje na most Patona přes Dněpr ještě v roce 2004 - Kyjev 4. 6. 2007 Most Patona po kterém do roku 2004 jezdily i tramvaje - Kyjev 4. 6. 2007 V roce 2004 byl pro tramvaje také uzavřen most přes Dněpr, aby na něm bylo více místa pro automobily a tramvajový provoz byl tak rozdělen na dva oddělené provozy. Podrobná kolejová schémata se zakreslenými zrušenými tratěmi jsou zde: Pravý břeh, Levý břeh.

Odtahování vadného vozu pracovním vozem - Kyjev 4. 6. 2007 Konečná Avtogenyj zavod - Kyjev 4. 6. 2007 Zpět ale k současnému provozu. Na stejném břehu řeky, na kterém leží i centrum města, jsou tramvaje vypravovány ze dvou vozoven (Podolskoe Depo a Boršagovskoe Depo - později pojmenováno Imeni Ševčenka). Základ vozového parku stále tvoří české vozy Tatra T3SU. Jezdí zde jak sóla, tak dvouvozové soupravy.

Souprava vozů T3SU míří na Kontraktovu plošu - Kyjev 5. 6. 2007 Jedna z mála reklamních souprav v Kyjevě přijíždí do zastábky Pl. Pobedy 3. 6. 2007 Některé zadní vozy souprav jsou napájeny normálně sběračem, některé jezdí se staženým sběračem a jsou napájeny zvláštním kabelem. Některé tramvaje nejsou právě v ideálním technickém stavu, jsou mnohdy oprýskané, mají z ohýbané plenty po nehodách, uvnitř bývají i v rámci jednoho vozu různé druhy sedaček. 2. 5. 2017 Bývalý pražský vůz T3SUCS v Kyjevě 28. 7. 2016 Zaslepená světla u zadních vozů jsou zde standartem. V posledních několika letech však nejhorší vraky nahrazují sem prodávané vyřazené pražské vozy.

Nejzajímavější tratí je pak část linky č. 12, která vede lesem několik kilometrů za město, až do rekreační oblasti Puša-Vodica. Zde se také objevuje ještě v roce 2017 v provozu několik původních opršelých vozů T3SU.

Konečná Puša-Vodica - Kyjev 5. 6. 2007 Interiér T3SU - 1. 5. 2017 T3SU 5945 v lesním úseku z konečné Puša Vodica - 1. 5. 2017 T3SU 5785 v lesním úseku míří na konečnou Puša Vodica - 1. 5. 2017

Pesa u nádraží 3. 5. 2017 Schéma rychlodrážní tramvaje Naopak výkladní skříní kyjevských tramvají je tzv. rychlodráha. Od nádraží vyjíždí ze stejné konečné, jako další běžné tramvajové linky, ale tramvaje rychlodráhy pak brzy vyjedou na samostatné drážní těleso. Tato první část rychlodráhy prošla v letech 2007 - 2010 rekonstrukcí. Při ní bylo zrekonstruováno nejen kolejiště, ale i zastávky, na které je přístup pouze přes turnikety, podobně jako do metra. Trať je oplocená a tedy hůře fotografovatelná. Druhý úsek (na schématu dole) ještě rekonstrukcí neprošel a tak trať připomíná běžnou tramvaj.

Rychlodráha se soupravou T3SU  28. 7. 2016 Pesa na rychlodráze 2. 5. 2017 Pesa na rychlodráze 2. 5. 2017 Souprava T3SU na křižovatce rychlodráhy 2. 5. 2017

Na linkách rychlodráhy jsou vypravovány tramvaje z depa Imeni Ševčenka. Objevují se zde ještě i soupravy T3SU, či T6B5SU, ale také modrožluté KT3UA, či vozy K1, K1M, K1M8 vyrobené v ukrajinském podniku Tatra Jug. Mezi nejmodernější vozy pak patří jedenáct polských nízkopodlažních vozů PESA 71-414K a čtyři nízkopodlažní vozy Electron T5B64. Poslední jmenované jsme však zde v provozu neviděli (ale známe je ze Lvova).

Tramvaj K1M8 se středním nízkopodlažním článkem na zastávce rychlodráhy 2. 5. 2017 Pesa projíždí rekonstruovaným úsekem rychlodráhy 2. 5. 2017 KT3UA 2. 5. 2017 Souprava T3SUCS 2 .5. 2017
Tramvaj K1M8 se středním nízkopodlažním článkem 2. 5. 2017 Souprava T6B5SU - 2. 5. 2017 Pesa 71-414K č. 753 - 2. 5. 2017 Pesa 71-414K č. 753 - 2. 5. 2017

Kaštan u nádraží 3. 5. 2017 Kaštan u nádraží 3. 5. 2017 Zajímavým atypickým vozem je pak K3R-NNP (Kaštan) z roku 2013, což je taková ukrajinská trojwana.

 

Pracovní vozy v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Sněhové pluhy v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 V roce 2007 jsme navštívili tramvajové depo Podolskoe s mnoha zajímavými vozidly. Jsou zde k vidění nejrůznější pracovní tramvaje, sněhové pluhy, kropící vozy. Deponována je zde také "Kafé-tramvaj" přestavěná nedávno z vozu T6B5SU. Vůz s velmi komfortním interiérem slouží pro komerční jízdy na objednávku. Ve vozovně se také nachází historický vůz, který nápisy na sobě připomíná provoz tramvají v Kyjevě od roku 1892.

Kafe tramvaj v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Interiér Kafe-tramvaje - Kyjev 5. 6. 2007 Historický vůz v depu Podolskoe - Kyjev 5. 6. 2007 Historický vůz poblíž mostu Metro - Kyjev 4. 6. 2007

V druhém provozu za řekou jsou vozy vypravovány z vozovny Darnica. Jsou zde k vidění vozy T6B5SU, ale i dvouvéřové vozy T3SU.

Dvoudvéřový vůz T3SU přijíždí do zastávky Sosjury poblíž depa Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 T3M v zastávce Sosjury poblíž depa Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 Tramvaj T6B5SU č. 064 u vozovny Darnica 2. 5. 2017 Tramvaj K1M 2. 5. 2017

T3 Progress u vozovny Darnica - Kyjev 6. 6. 2007 Interiér vozu T3 Progress - Kyjev 5. 6. 2007 Mezi moderní vozy patří modernizované vozů T3 Progress, jak zde pyšně nazývají vozy ze stejnojmennou českou elektrovýzbrojí. Jak je patrné i s fotografie, zajímavě vypadají nová plastová čela. Nechybí zde i vozy z Tatry Jug K1 a K1M a také prvních pár vozů se střední nízkopodlažní částí T3UA-3.

Souprava typu E - 2. 5. 2017 2. 5. 2017 Základem kyjevské městské dopravy je metro. Síť tvoří tři linky, podobně jako v Praze. V provozu se zde setkáme s vozy 81.71 a také ještě se staršími soupravami typu E. Kromě velmi hlubokých stanic s nekonečnými eskalátory a velmi pěknými zdobnými interiéry, je zajímavá také část červené trasy od Stanice Dněpr 1. 5. 2017 Souprava typu E na povrchovém úseku, zde mezi stanicemi Darnica a Černigovskaja 6. 6. 2007 stanice Dněpr. Zde metro vyjíždí z podzemí a po mostě překonává řeku Dněpr a následujích úsek až na konečnou Lisova jede po povrchu. Celkem je na povrchu šest stanic. Do metra se vstupuje přes turnikety, po vhození žetonu zakoupeném v pokladně či automatu. Mnoho velmi pěkných fotografií kyjevského metra najdete ZDE.

Funikuler  4. 6. 2007 Funikuler - lanovka 1. 5. 2017 Kromě metra, tramvají a trolejbusů se zde setkáme ještě s jedním druhem kolejové dopravy. Jedná se o lanovku zde nazývanou Funikuler. Nástup je zde opět přes turnikety. Jak je patrné z fotografie i stanice lanovky jsou pěkně zdobené, podobně jako stanice metra.

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz