Kamjanske (dříve Dněprodzeržinsk)

(2017)

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske je průmyslové město ležící zhruba 50 km od Dněpropetrovsku. V letech 1936 - 2016 se město jmenovalo Dněprodzeržinsk. Dnes zde žije přibližně 250 000 obyvatel. Slavným rodákem je Leonid Iljič Brežněv, který zde má dosud pomník nedaleko nádraží.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Hlavním zaměstnavatelem je metalurgický závod DMK, kde také leží tramvajová konečná, odkud vyjíždí tři ze zdejších čtyř tramvajových linek. Bohužel některé další průmyslové podniky jsou dnes již zavřené a tak i některé tramvajové tratě vedoucí do průmyslových částí města, mají malé využití. Schéma sítě např. zde ZDE.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Vozový park tramvají je v roce 2017 pestrý. Pro nás asi nejzajíměvajší jsou ruské vozy KTM z Usť-Katavskeho vagonstrojitělneho zavodu. V provozu zde jsou KTM-5 (71-605) z let 1989-1990. Tyto vozy byly v překvapivě pěkném stavu po dílnách, kde dostaly také lak v ukrajinských barvách. Je tedy pravděpodoné, že zde nějaké budou ještě pár let jezdit.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Druhým zajímavým typem jsou stroje od stejného výrobce označované jako KTM-8 (71-608). Jsou z let 1996-1997 a opět jsou v poměrně dobrém stavu.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Setkáme se zde také s českými tramvajemi. A to jak původními T3SU dodanými sem přímo z české Tatry, tak je spíše pak začínají nahrazovat tramvaje sem dodané v posledních letech po vyřazení v Praze. První dva snímky zde jsou tedy jejich původní vozy a čtyři snímky níže jsou již bývalé pražské tramvaje, které se sem dostaly přes Charkov.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Neméně zajímavými jsou vozy Tatra-Jug T6B5. Jedná se o vozy vyrobené v česko ukrajinské firmě Tatra-Jug založené v roce 1993. Vozů bylo z dílů z Prahy smontováno jen necelých 40, avšak výrobce později na výrobu tramvají navázal.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Nejnovějším a jediným vozem svého typu v tomto provozu je K1 právě od výrobce Tatra-Jug. Vůz s evidenčním číslem 2014 byl vyroben v roce 2013. Do provozu však vyjel až v lednu 2014 a možná proto dostal i toto evidenční číslo. Dnes tento výrobce nabízí také podobné vozy s nízkopodlažní střední částí, které jsou v provozu již např. v Oděse či Kyjevě.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Mezi "moderní" tramvaje určitě také patří tento bývalý ostravský vůz (T3SUCS). Jeho původní číslo je 916 a je z roku 1983.

 

Kamjanske 30. 4. 2017 Jak jste již mohli vidět výše na fotografiích, mnohé tratě vedou spíše pro nás nezvyklou industriální krajinou, nebo naopak zelení, než ulicemi města. Zejména linky č. 3 a 4, které vedou právě k areálům dalších průmyslových podniků, jsou zajímavé. Bohužel intervaly zde dosahují i 30 minut, tedy na focení to zde není bohužel příliš vhodné.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 V létě roku 1996 došlo Dněprodzeržinsku k nejvážnější tramvajové nehodě na Ukrajině, při které zemřelo 34 lidí. Vozu typu KTM-5 selhaly brzdy a řítil se nekontrolovaně z kopce. Tramvaj byla plná, vezla přibližně 150 cestujících. Po asi dvou kilometrech tramvaj vykolejila a narazila do betonové zídky. Na snímku vlevo je ulice, odkud tramvaj přijela (trať zde byla později zrušena) a na snímku vpravo je památník připomínající tuto tragédii.

Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske 30. 4. 2017 Kamjanske (dříve Dněprodzeržinsk) je určitě zajímavý tramvajový provoz a jsem rád, že jsem toto město navštívil. Na poslední fotografii vpravo je pak vůz KTM-1 jako pomník před tramvajovou vozovnou.

 

 

Další navštívené ukrajinské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz