Bratislava (2000, 2006, 2015)

V sobotu 2. 9. 2000 se konal v bratislavské vozovně Krasňany den otevřených dveří. Využili jsme proto s Mírou Klasem pozvání bratislavských fandů a vypravili se za nimi.

Hned u nádraží, tedy vlastně na Hlavné stanici, jsme viděli zdejší provedení v Plzni velmi populárního čajíčku, tedy celoplošné reklamy na Yellow Label Tea - Lipton. Protože jsme zde v Bratislavě byli už brzy ráno, šli jsme se projít po městě a cestou jsme viděli převoz sněhového pluhu. V létě to vypadalo trochu komicky.

V devět hodin pro nás, zájemce o den otevřených dveří, přijela "električka" ev. č. 7105 typu K2S, tedy modernizovaná K2. S tou jsme absolvovali okružní jízdu městem, přes tunel a centrum až do vozovny Krasňany.

Zde byly vystaveny všechny typy tramvají, včetně tří historických vozů, které vyjížděly do města pro další zájemce o den otevřených dveří. Byl zde i zajímavý sněhový pluh. V Plzni totiž už žádný tramvajový nemáme.

Vlevo jsou dva starší historické vozy Ganz, ale mě nejvíce zaujala zdejší tramvaj T2. Ve stejné podobě (myslím tím jeden reflektor s fousy) totiž dojezdily v roce 1989 v Plzni. Tady jsme se s ní později projeli po Bratislavě.

Ještě před tím jsme si však mohli, stejně jako ostatní zájemci, vyzkoušet řídit tramvaj K2S ev. č. 7106 (vlevo) na rovince ve vozovně. Každý z těchto zájemců pak obdržel diplom "pri príležitosti vykonania cvičnej jazdy s električkovým vozňom typu TATRA - K2S".

Vlevo je BUSE transparent "na přání", věnovaný Jirkovi Šplíchalovi, aneb jak na Doubravku tramvaj dorazila. Pro neznalé plzeňských poměrů připomínám, že v Plzni jezdí na Doubravku trolejbus č. 16 a kdysi dávno se tam měla stavět tramvaj, i když tedy ne po stejné trase

Tato série fotografií pochází z okolí stanice "Tunel" a tunelu samotného. V roce 2000 jsme tam byli vlastně těsně před přestavěním tohoto prostoru. Tramvajová trať v těchto místech je už nyní mírně přeložena kvůli blízkosti židovského hřbitova.

Následující fotografie jsou z bratislavských tratí. Zejména tyto s otevřeným svrškem a dokonce s kolejnicemi bez žlábků se nám líbily. Fotografie pochází ze stanice Botanická zahrada. Další místní zvláštností je to, že zde soupravy T6 jezdí na sběrač zadního vozu.

V době naší návštěvy jsme zde viděli i "kaliforňan" v akci. Z této fotky je dobře patrný bratislavský úzký rozchod (1000mm). Několikrát se zde i uvažovalo o přestavění na klasický rozchod a na několika místech jsou zde tři kolejnice. Jedná se ale jen o několik krátkých úseků. Na některých rekonstruovaných tratích také jsou (nebo byly) pražce na oba rozchody, připraveny tedy na případné přerozchodoívání. V současné době se prý už o této změně neuvažuje.

Tyto fotky z roku 2000 pochází z centra Bratislavy, kromě té vpravo, která je z konečné Zlaté Piesky.


Následuje pár zajímavých fotografií z léta 2006. Zdejší historický vůz T2 považuji za nejlepší dochovanou Tédvojku vůbec. Podobá se nejvíce plzeňským vozům, které dojezdily v původní podobě s jedním reflektorem a vousy. Pražský historický vůz ve Střešovicích je sice také nádherný, ale bohužel se s ním díky tyčovému sběrači příliš často v ulicích nesetkáme.

Bratislavský historický vůz T2 č. 215 - 1. 9. 2006 Bratislavský historický vůz T2 před Národním divadlem 1. 9. 2006 Bratislavský historický vůz T2 pod Hradem 1. 9. 2006 Hlavná stanica 1. 9. 2006

V centru Bratislavy můžeme vidět pěkně opravené traťě. Velmi pěkné jsou zejména ty, které procházejí pěšími zónami.

Souprava 7719+7720 v zastávce Kapucínská 3. 9. 2006 Souprava T6A5 č. 7951+7952 na pěší zóně 3. 9. 2006 K2 č. 7069 před Slovenským Národním divadlem 2. 9. 2006 K2 č. 7076 v centru Bratislavy 31. 8. 2006

Najdeme zde však bohužel i úseky tratí připomínající spíše Ukrajinu.

K2S č. 7118 - Miletičova ulice 3. 9. 2006 K2S č. 7107 - Miletičova ulice 3. 9. 2006 K2 č. 7055 v zastávce Kooperativa nedaleko Hlavnej Stanice 3. 9. 2006 K2 č. 7113 nedaleko zastávky Kooperativa 3. 9. 2006

Jak je patrné z fotografií, tramvajový vozový park zde až do roku 2014 tvořily pouze vysokopodlažní vozy typu T3, K2 a T6 a jejich různé modernizované verze. Již 25 vozů K2 prošlo od roku 2000 u firmy Pars nova modernizací na typ K2S.

Bratislava 24. 9. 2015 Bratislava 24. 9. 2015 Od listopadu 2014 jsou pak do Bratislavy nakupovány nové nízkopodlažní tramvaje, či chcete-li električky. Výrobcem je plzeňská Škoda Transportation a jejich označení je Škoda 29T (jednosměrné) a Škoda 30T (obousměrné). Setkat se také můžeme s obchodním názvem ForCity Plus. Tramvaje mají čtyři podvozky, při čemž oba krajní jsou otočné a mezi nimi jsou ještě dva pevné. Jde tedy o zajímavé uspořádání, kdy krajní otočné podvozky zlepšují jízdní komfort vozů v obloucích (pří nájezdu vozů do oblouku) oproti vozům se všemi pevnými podvozky.

Bratislava - Škoda 29T č. 7402 - 24. 9. 2015 Bratislava - Škoda 29T č. 7401 - 24. 9. 2015 Bratislava - Škoda 29T č. 7409 - 24. 9. 2015 Bratislava - Škoda 30T č. 7507 - 24. 9. 2015

Svezení s těmito vozy je příjemné, dalo by se dokonce říci, že jde snad o nejlepší tramvaje jaké kdy tento výrobce vyrobil. Nezbývá si tedy než přát, aby také dlouho spolehlivě sloužily. Více o nich také ZDE.

Další navštívené slovenské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz