Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy



Kalendář Plzeňské tramvaje 2017








Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

Plzeňské tramvaje

Plzeň

Už od malička jsem obdivoval železnici, či železniční modely. O městskou dopravu jsem se sice mírně zajímal také, avšak zlom nastal asi kolem roku 1999 v době oslav 100. let MHD v Plzni. Přibližně v té době se také v Plzni začaly v pravidelném provozu objevovat nové tramvaje Astra a tato novinka mne tehdy zaujala. Už tehdy mi však bylo divné, že na to, že jsou v DP čtyři tyto nové vozy, v provozu jich najednou jezdí nějak málo (maximálně 1-2).

 Jízdenka z oslav 
100 let MHD - 26-27. 6. 1999

K internetu jsem poprvé přičichnul koncem roku 1998. Brzy jsem si chtěl vyzkoušet udělat www stránku. První stránky byly o cestování do hor s přáteli, tedy takové cestopisy, či virtuální deník. A právě když jsem se v roce 1999 začal zajímat o tramvaje, nenašel jsem na internetu žádnou stránku s fotografiemi plzeňských tramvají.

Jedinou tehdy existující webovou stránkou o plzeňské MHD byla jedna z textových stránek Richarda Bílka. Ten popisoval ve svém Ráji tramvají všechny tramvajové i další provozy MHD v ČR. Našel jsem tedy doma pár fotografií, které jsem nafotil při oslavách 100. let MHD, nafotil pár dalších a udělal první stručnou stránku o plzeňských tramvajích. Na webu se objevila v únoru 2000. Krátce na to jsem objevil internetovou diskuzi Jeden z nejmenších tramvajových provozů na světě - Moločnoe, Krym 8. 6. 2007 časopisu K-report a na ní se seznámil postupně s mnoha lidmi se stejným zájmem. Někteří pomohli se sháněním informací, či přispěli fotografiemi. S mnohými tehdy novými přáteli dodnes příležitostně cestujeme nejen za MHD v jiných městech. Nejzajímavějšími cestami byly asi ty v letech 2003, 2005 a 2007 na dovolené po Ukrajině. Krátce po spuštění stránek Plzeňské tramvaje jsem byl pozván i na schůzku přátel MHD - Tram Bus Clubu, které dodnes navštěvuji. S fotografiemi, případně krátkými články jsem začal příležitostě přispívat i do časopisů o městské dopravě, případně do propagačních tiskovin PMDP.

První dva roky jsem fotil na klasický kinofilm a fotografie skenoval. Web tak nebyl tak aktuální jako nyní, ale snímky z různých výluk se objevovaly třeba až po několika měsících. Už od února 2002 jsem začal fotit prvním digitálním fotoaparátem.

Stránky se za ta léta postupně vyvíjely a tématicky rozšiřovaly. A protože přicházely pozitivní ohlasy, případně i zajímavé dnes již historické fotografie, stránky se nadále rozrůstaly. Několikrát se také stěhovaly po různých freewebech, než jsme se na několik let ustálili s kolegy tvořícími web o trolejbusech a autobusech na vlastní doméně "plzenskamhd.net". Až od 1. 10. 2007 jsou stránky konečně přístupné na cz doméně, jež se shoduje s názvem webu, který již od počátku je Plzeňské tramvaje.

Web Plzeňské tramvaje je na internetu od 1. 2. 2000, tedy 1. 2. 2010 to bylo již deset let.

Článek v Metru XXL v roce 2011 Od roku 2010 je doplněním webu také stránka na Facebooku se shodným názvem Plzeňské tramvaje. Na ní jsou vkládány odkazy na aktuální články věnující se plzeňské MHD, či významné zajímavosti odjinud. Také se na facebooku objevují rychleji některé žhavé fotografie z provozu. Občas zde upozorním na některé aktualizace webu, nebo připomenu i zajímavé věci z historie.

Fotiči nejen kostela na Chodském náměstí při objednané jízdě 2. 9. 2012 Vzkaz pro řidiče tramvají: Uvědomuji si, že ne každý řidič je z fotografování nadšen. Ale věřte, že účelem není focení řidiče, ale zachycení tramvajového provozu pro dokumentační účely. Vítané jsou i některé zvláštní události, výlukové trasy, či zajímavé vozy a soupravy. Na webu pak zveřejňuji jen některé fotky a v poměrně malém rozlišení (640x480). Řidič na nich většinou není i díky různým odleskům příliš rozeznatelný. Pokud by však A jak to vidí tramvaj, respektive řidič, pokud zrovna také nefotí? Objednaná jízda s historickým vozem T1 - 24. 5. 2008, 
foto: V. Leška někdo přeci jen poznat byl, nelíbí se mu to a chtěl by rozmazat, napište přesný název souboru a něco s tím provedeme. Setkávám se však spíše s opačnými požadavky, že řidiči některou fotku shání. Velmi pak potěší právě reakce na starší snímky s odstupem let. Pro mnohé návštěvníky jsou tak již velmi zajímavé starší stránky rubriky "Z provozu", kde je také kromě samotných událostí zachycena i měnící se Plzeň.

Často se mi někdo zeptá, zda jsem zaměstnanec PMDP, případně proč nejezdím jako řidič s tramvají. Tak vězte, že nejsem zaměstnancem PMDP a nikdy jsem nebyl. Ani práce řidiče mne úplně neláká, i když nikdy neříkej nikdy. Díky tomu, že nejsem zaměstnanec, nemusím být tak loajální a mohu si občas dovolit i nějakou tu kritiku. Mezi lidmi z DP mám však řadu přátel a celkově bych řekl, že mé vztahy s dopravním podnikem jsou poměrně dobré. Samozřejmě jsou ale i témata, ve kterých se nemůžeme shodnout nikdy (přechod údržby vozů pod externí firmu, či názory na Plzeňskou kartu). Mnohé je to ale už příliš o politice.

Již patnáct let na internetu (od 1. 2. 2000)

Stránky jsou možná dnes poněkud až "oldschoolově" tabulkově přizpůsobeny tak, aby se zobrazovaly správně v původním webovém rozlišení 800x600. V případě některých prohlížečů, bohužel nemusí jezdit tramvaje na úvodní stránce. Počítadlo zaznamenává skutečné přístupy. V současné době se jedná o cca 7500 přístupů měsíčně. Nejsou započítávány opakované přístupy v krátkém časovém intervalu.

Snímek použitý va facebookové soutěži PMDP - Život v MHD V roce 2015 tak web "Plzeňské tramvaje" slaví již patnácté narozeniny fungování. I když je to poměrně časově náročné, snažím se web i nadále udržovat aktuální. Samozřejmě uvítám zajímavé fotografie mimořádností v provozu, byť třeba ne všechny ťukance tramvají budou na web použity. A vítané jsou i historické snímky. Pouze však takové, u kterých je jasný původ, ideálně třeba i souhlas autora s použitím zde na webu. Autor bude na snímku vždy uveden, nebo na jeho přání to mohou být iniciály, či přezdívka.

Na vývoji webu mají také svůj podíl, či fotografie poskytli:
Fotič :) Míra Klas, Martin Janda, Jiří Šplíchal, Jiří Hertl, Jiří Rieger, Jiří Breník, Jiří Trnka, Josef Kvasil, Michal Režný, Milan Lindner, Tomáš Palyza, S.K., F.V., M.N., pavel2, Zbyněk Hupák, Petr Vaňač, Štěpán Esterle, Matěj Plzák, Karel Šimána, Vlastimil Leška, Milan Kratochvíl, Vladimír_B, Tomáš Mykl, Honza Janda, Lubomír Bis, Absolut, Jakub Klimeš, Adam Šťastný, zaměstnanci PMDP a další.

Pomoci si vážím a všem kolegům děkuji.

Skupinové foto na konečné Skvrňany při objednané jízdě s T1 č. 121 - 24. 5. 2008,
foto: J. Trnka Účastníci zvláštní objednané jízdy s vozem T3 č. 192 v obratišti Mozartova 13. 9. 2008 Účastníci objednané fotojízdy s T2 č. 133 - 12. 9. 2009 Společná fotografie účastníků objednané jízdy s T3 č. 192 na odstavné koleji u hotelu CD - 2. 9. 2012, foto: J. Trnka

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer