Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje
Plzeňské tramvaje
Plzeňské tramvaje

(výběr z rubriky Z provozu)


Souprava 248+249 jedoucí po mostě U Jána 28. 7. 2005 Rekonstrukce mostu U Jána měla původně začít již v květnu po skončení oslav osvobození. Nakonec oficiální termín zahájení byl 20. 6. 2005. S viditelnými prvními pracemi se však začalo až v průběhu července, kdy byly nejprve odfrézovány části vozovky a později bylo na straně Anglického nábřeží měněno potrubí.

Souprava T3P č. 235+236 jedoucí po mostě U Jána 2. 8. 2005 Souprava T3 č. 200+179 jedoucí po mostě U Jána 2. 8. 2005 Od pondělí 1. 8. 2005 pak začaly nepříjemnosti pro cestující. Provoz je veden pouze po jedné koleji a do odvolání je zrušena zastávka Anglické nábřeží, Pražská, na jejímž místě byla v noci z neděle na pondělí instalována povrchová vybka tzv. kaliforňan. Druhá je pak umístěna v Sirkové ulici, tedy na stejném místě, jako po povodních v roce 2002. Provoz v první den byl až do osmnácti hodin řízen dispečery, nyní je řízen světelnou signalizací. Ta má téměř pětiminutový cyklus, takže se čekání občas protáhne. Na mostě zatím stavbaři odstraňují asfaltový povrch z pravé poloviny mostu (ve směru z centra).

Souprava 235+236 čeká než jednokolejným úsekem projede T3M č. 225+226 - 1. 8. 2005 T3P č. 268+269 v Pražské ulici jedoucí na protisměrné koleji 1. 8. 2005 Astra č. 305 na mostě U Jána 1. 8. 2005 Souprava 183+182 přejíždí přes povrchovou vyhybku v Sirkové ulici 1. 8. 2005


Souprava T3 č. 109+110 na mostě U Jána, kde již byla rozebrána druhá kolej 10. 8. 2005 Ve druhém srpnovém a zároveň druhém týdnu jednokolejeného provozu se začalo s demontáží nepoužívané koleje směrem z centra. V úterý 9. 8. 2005 byly vytrhány koleje z BKV panelů a ve středu 10. 8. byly vyjmuty i panely. Od 11. 8. 2005 začala stavba provizorní trati. Ta vede v místě původní vozovky, tedy o několik metrů od původního tělesa. Po této jednokolejné trati by měly jezdit tramvaje až do listopadu, Astra 310 vjíždí na most U Jána kolem rozestavěné provizorní trati 11. 8. 2005 T3P č. 281 projíždí kolem rozestavěné provizorní trati přes most U Jána 11. 8. 2005 po celou dobu rekonstrukce poloviny mostu. Na provizorní trati jdoucí po mostě, jsou koleje upevněny na pražcích, avšak před mostem na straně k centru, jsou koleje položeny jen na asfaltu.

  

Stavba provizória - zasypávání kolejiště štěrkem - most U Jána 15. 8. 2005 Stavba provizória v Pražské ulici - svařování kolejí 13. 8. 2005 Svařování této provizorní tratě probíhalo i o víkendu 13. a 14. 8. následující dny bylo kolejiště zasypáno a podbito štěrkem. Část kolejiště před mostem ležící na silnici v Pražské ulici byla později koncem týdne zabetonována.

V úterý krátce po čtrnácté hodině došlo k vykolejení zadního vozu soupravy T3 č. 180+181 v Pražské ulici. Při jízdě přes povrchovou výhybku "Californien", respektive při sjíždění z ní, vykolejil druhý podvozek vozu a jel mimo koleje po asfaltu ještě asi 50 metrů. Tramvaje linek č. 1 a 2 se otáčely U Zvonu a na Slovany a Světovar vyjely autobusy náhradní dopravy. Po zdokumentování nehody byl vůz za pomoci jeřábu nakolejen a krátce před šestnáctou hodinou odjela souprava vlastní silou.

Vykolejený zadní vůz soupravy č. 180+181 v Pražské ulici 18. 8. 2005 
Foto: Plzeňský deník, Vlastimil Leška Vykolejený vůz č. 180 v Pražské ulici 18. 8. 2005 
Foto: Plzeňský deník, Vlastimil Leška Již nakolejený vůz č. 181 v Pražské ulici 18. 8. 2005. 8. 2005
Foto: Z. Sláma Stopy po vykolejení v Pražské ulici 18. 8. 2005

Stavba provizória - zasypávání kolejiště štěrkem - most U Jána 15. 8. 2005 Koncem týdne bylo nové provizorní kolejiště zatrolejováno pomocí zajímavých malých kovových sloupků s výložníky a trolejové vedení připomíná důlní železnici. Díky tomu budou moci být odstraněny nad mostem všechny převěsy, což umožní snazší práci s jeřáby při rekonstrukci mostu.

 

Souprava 217+218 na mostě U Jána 22. 8. 2005 Souprava 233+234 na mostě U Jána 22. 8. 2005 V noci z neděle 22. na pondělí 23. 8. 2005 pak došlo k přeložení povrchových vyhybek a od pondělí je provoz opět jednokolejně veden po nové provizorní trati. Již v neděli večer cca od třiadvaceti hodin probíhala na zmiňovaném úseku výluka, při které tramvaje nahradily Astra č. 301 přejíždí přes povrchovou vyhybku v Sirkové ulici 23. 8. 2005 Souprava T3 č. 183+182 na povrchové vyhybce v prostoru dočasně zrušené zastávky Anglické nábřeží, Pražská autobusy náhradní dopravy. Zbylé tramvaje, které se nemohly vrátit do vozovny, pak zůstaly přes noc na konečných. V následujícím týdnu došlo k rozebrání i druhé koleje, po které se ještě minulý týden jezdilo a vybagrován byl i asfaltový povrch vozovky a chodníku. Z prostoru nad mostem byly také svěšeny veškeré převěsy trolejového vedení. Trolej jen nyní přichycena "pevným" zavěšením na provizorních sloupcích připomínajících důlní železnici.

Souprava T3 č. 205+195 projíží po provizorní trati poležené na silnici v Pražské ulici 23. 8. 2005 Souprava Vůz T3M č. 222 projíždí po provizorní trati v Pražské ulici 24. 8. 2005 Vůz T3M č. 225 na mostě U Jána 27. 8. 2005 Souprava T3M č. 219+220 projíždí po provizorní trati na mostě U Jána 27. 8. 2005

T3M č. 221+222 v zastávce Sladkovského, U Duhy 4. 9. 2005 Od 1. 9. 2005 jsou z důvodu propustnosti jednokolejné trati přes most U Jána vypravovány na linku č. 1 v pracovní dny soupravy, avšak nepříjemně v delších intervalech. Po dvacáté hodině jsou pak soupravy vyměněny za sólo vozy. O víkendech zůstavají nasazovány sóla celý den. Aby bylo dostatek souprav pro vypravenost v pracovní dny, bylo několik vozů T3M zpět spojeno do souprav (213+214, 221+222, 227+228).

Astra č. 309 projíždí přes právě rozřezávaný most U Jána 1. 9. 2005 T3M č. 221+222 najíždí na právě rozřezávaný most U Jána 1. 9. 2005 Prvního září začal být most rozřezáván na poloviny, jak je patrné i z fotografií. Druhého září bylo celé staveniště výrazněji oploceno modrou hradbou. Během následujícího týdne bylo odmontováno zábradlí a začala být rozstříhávána železobetonová deska mostu.

K rozdělení mostu, respektive jeho rozebírané poloviny mezi pilíři, došlo v pátek. Deska mostu je postupně odlamována či odstříhávána a mnohé jeho části končí v řece. První dvě fotografie jsou z pátku, kdy ještě okraj mostu byl v celku, druhé dvě jsou ze soboty 10. 9. 2005.

Souprava T3P 208+245 projíždí přes rozebíraný most U Jána 9. 9. 2005 Rozstříhávání mostu U Jána - uvolněný kus betonu právě spadl do řeky9. 9. 2005 Astra č. 308 jedoucí přes rozebíraný most U Jána, značná část suti končí v řece 10. 9. 2005 Astra jedoucí přes rozebíraný most U Jána 10. 9. 2005

Souprava 244+243 projíždí kolem bourané poloviny mostu U Jána 11. 9. 2005 Souprava T3 č. 174+178 projíždí kolem bourané poloviny mostu U Jána 11. 9. 2005 V neděli došlo k vybourání mostu mezi pilířem a břehem od Pražské ulice. Na fotografii vpravo můžeme vidět nezvykle spojenou soupravu 244+243. Na původně předním voze 243 je prasklé čelní sklo a protože je z důvodu nedostatku souprav (střídavý provoz na lince č. 1 - večer sóla) nutné, aby souprava mohla být nadále v provozu, byly vozy vzájemně vyměněny (přední za zadní).

Souprava 196+198 na mostě U Jána 12. 9. 2005 Kolem staveniště se to zvláště o víkendu hemžilo zvědavými obyvateli města, kteří si nezvyklou podívanou fotili či filmovali. V pondělí a v úterý se pokračovalo s rozebíráním mostu na břehu k Sirkové ulici.

  


Jak jsem již psal, v polovině září došlo k rozebrání poloviny mostu. Začátkem října pak probíhalo zpevňování původních pilířů i okrajů mostu. Koncem října se začalo se stavbou podpěrné konstrukce a samotného bednění budoucího mostu.

Souprava vozů T3 na polovině mostu U Jána - právě probíhají opravy pilířů 7. 10. 2005 Vůz T3M č. 246 projíždí postaré polovině mostu U Jána, vlevo vzniká bednění pro nový most 6. 11. 2005 Příprava bednění pro nový most 11. 11. 2005 Příprava bednění pro nový most 11. 11. 2005

Souprava T3P 254+255 projíždí kolem právě betonovaného mostu U Jána 20. 11. 2005 Vůz T3M 229 projíždí přes msot U jána, kam je právě pumpován beton 20. 11. 2005 Od poloviny listopadu se ve dřevěném bednění objevují drátové výstuže a s vlastním betonováním se začíná v neděli 20. 11. 2005. Paradoxně v den s nejhorším počasím za poslední dny, kdy ráno i sněží. U mostu stojí pumpa na beton a zástup vozů přiváží beton, který je čerpán na patřičná místa na mostě.


T3M č. 237 jedoucí po provizorní trati podél právě rozestavěné druhé provizorní trati v Pražské ulici 10. 12. 2005 Souprava 261+264 jedoucí po provizorní trati kolem stavby druhé provizorní trati 11. 12. 2005 V sobotu 10. 12. 2005 začaly pracovníci DPMB se stavbou druhé provizorní trati, která povede po již dokončené polovině mostu U Jána. Trať vystupuje z původního kolejiště opět u dočasně zrušené zastávky Anglické nábřeží, Pražská a kolejnice jsou položené a zabetonované z části na původní trati z BKV panelů a dál na vozovce (podobně jako první provizorium) až k dokončené polovině mostu. Ne betonovém mostě Stavba provizorní tratě po nové polovině mostu U Jána 11. 12. 2005 KT8D5 č. 290 na provizorní trati na staré polovině mostě U Jána, vlevo je patrná stavba provizorní trati na nové polovině mostu 11. 12. 2005 jsou pak uloženy na dřevěných pražcích. Za mostem se koleje prudkým esíčkem napojují na původní trať. Během následujícího týdne byla trať dokončena, včetně trolejového vedení, které je opět přichyceno pomocí výložníků a úzkých sloupků přichycených k pražcům.

Následuje pár fotografií zasněžené provizorní trati přes starou polovinu mostu, která byla v neděli tramvajemi opuštěna.

Souprava T3 č. 174+178 jedoucí přes kaliforňan v Sirkové ulici 17. 12. 2005 Obě provizorní tratě přes most U Jána (T3M č. 237 jede ještě po staré části mostu, vlevo dokončená trať přes novou polovinu mostu) 17. 12. 2005 Souprava T3SUCS č. 232+233 na provizorní trati v Pražské ulici 17. 12. 2005 T3P č. 280 a T3G(M) č. 274+275 na provizorní trati v Pražské ulici 17. 12. 2005

V neděli 18. 12. 2005 od 22:00 se tramvaje linek č. 1. a 2. již otáčely U Zvonu a během noci probíhalo přeložení vyhybek na provizorní trať přes novou polovinu mostu U Jána. Několik tramvajových souprav tak po skončení provozu zůstalo na noc na konečných, neboť se neměly kudy dostat o vozovny.


Astra č. 310 na druhé provizorní trati v Pražské ulici 19. 12. 2005 Souprava 286+287 na provizorní trati na nové polovině mostě U Jána, vlevo je patrná provizorní trať již bez trolejového vedení na staré polovině mostu  19. 12. 2005 Druhá manipulační trať přes novou polovinu mostu je tedy v provozu od pondělního rána a původní provizorní trať je hned od pondělí velmi rychle odstraňována. Ještě ráno za tmy byla pracovníky vrchního vedení odmontována trolej a během dopoledne zmizely z mostu i sloupky které držely trolejového vedení. Souprava 231+232 na provizorní trati v Pražské ulici 19. 12. 2005 Během úterý 20. 12. 2005 je zcela rozebrána celá stará provizorní trať a část vozovky před mostem v Pražské ulici je opět uvolněna automobilovému provozu. V nebližších dnech se převedou na nový most rovněž chodci a brzy se začne s rozebíráním staré poloviny mostu.

Opuštěná trať přes starou polovinu mostu U Jána již bez trolejového vedení 19. 12. 2005 Souprava 235+236 na provizorní trati na nové polovině mostu U Jána, v popředí bývala první provizorní trať 24. 12. 2005 T3M č. 241 najíždí na provizorní trať přes novou polovinu mostu U Jána 24. 12. 2005 Nezvyklá souprava 260+296 na povrchové přejezdové vyhybce v Pražské ulici 24. 12. 2005


Hned po Novém roce v pondělí, tedy 2. 1. 2006 začali stavbaři s rozebíráním druhé poloviny mostu u Jána. Bagry s hydraulickými nůžkami celkem rychle rozstříhávají železobetonovou desku mostu. Chodník pro pěší již byl přesunut na novou část mostu.

Bagry s hydraulickými nůžkami začínají rozebírat druhou polovinu mostu U Jána 2. 1. 2006 
Foto: Zdeněk Sláma Rozebírání druhé poloviny mostu U Jána 3. 1. 2006 
Foto: Štěpán Esterle Rozebírání druhé poloviny mostu U Jána 3. 1. 2006
Foto: Zdeněk Sláma Rozebírání druhé poloviny mostu U jána probíhá i ve večerních hodinách 3. 1. 2006

Během týdne druhá polovina mostu prakticky zmizela.

Pohled na polovinu mostu U jána od Pražské ulice 8. 1. 2006 Souprava 284+285 na mostě U Jána 8. 1. 2006 Astry jedoucí přes most U Jána 8. 1. 2006 Astra 309 nad bagrem zápasícím v řece 8. 1. 2006


 T3M č. 229 jedoucí po okraji nového msotu U Jána 15. 1. 2006 Vůz T3M se zrcadlí v řece - před začátkem stavby druhé poloviny nového mostu U Jána 13. 1. 2006 Jak je psáno výše, druhá polovina starého mostu zmizela prakticky v prvním lednovém týdnu. Tramvaje tak jezdily zajímavě na okraji nového mostu. Následovala sanace a zpevnění pilířů mostu a nábřeží.

Zamrzlá řeka s mostem U Jána a jeřáb dopravující materiál 28. 1. 2006 Astra najíždí na most U Jána při zvýšené hladině řeky 18. 2. 2006 Další fotografie pořízené z odstupem několika týdnů (viz popisky) dokumentují postupující práce při výstavbě bednění pro druhou polovinu mostu. Během jeho stavby se také 18. 2. a zejména 11. 3. zvýšila hladina řeky, díky prudkému tání sněhu. Rozmary počasí také dokumentují dva dolní snímky vpravo pořízené s odstupem jednoho dne.

vůz KT8D5 projíždí po polovině nového mostu u Jána, vedle stavby podpěr bednění pro druhou polovinu mostu 27. 2. 2006 Vůz KT8D5 č. 299 na mostě U Jána při stavbě bednění pro druhou polovinu mostu v době zvýšené hladiny řeky 11. 3. 2006 Vůz T3P č. 282 na mostě U Jána 11. 3. 2006 Souprava 180+181 na mostě u Jána 12. 3. 2006


Souprava 264+265 na mostě U Jána 19. 3. 2006 Astra č. 305 projíždí kolem právě betonované návodní  poloviny mostu U Jána 26. 3. 2006 Po dokončení bednění a drátových výztuží v předchozích dnech (foto vlevo), proběhlo v neděli 26. 3. 2005 betonování druhé poloviny mostu U Jána. Z betonovaním se začalo v ranních hodinách a do večera byla návodní polovina mostu hotová. Stejně jako při první polovině se používaly dvě pumpy, které chrlily beton na most z přistavovaných automíchaček.

Betonování mostu U Jána 26. 3. 2006 Souprava 268+269 projíždí přes most u Jána při betonování druhé poloviny mostu 26. 3. 2006 Celkový pohled na most U Jána s provizorní tramvajovou tratí v den betonování druhé poloviny mostu 26. 3. 2006 Astra č. 305 projíždí kolem dokončované druhé poloviny mostu U Jána 26. 3. 2006

Souprava 248+249 v sadech Pětatřicátníků míří na náměstí Republiky  3. 4. 2006 Astra č. 305 celonízkopodlažní linky č. 1 se otáčí U Zvonu 4. 4. 2006 V pondělí 3. 4. 2006 krátce po deváté hodině začala plánovaná týdenní výluka tramvajové dopravy přes most U Jána, jehož dvě poloviny byly spojeny v jeden celek. Tramvajová doprava však byla rozdělalana podobně jako po povodních v roce 2002 na dva tramvajové Autobus náhradní dopravy označený linkou 1/2 na náměstí Republiky  3. 4. 2006 Velká cedule v sadech Pětatřicátníků  informující o výluce 3. 4. 2006 ostrovní provozy. Linky č. 1 a 2 ze Skvrňan a Bolevce, jsou ukončeny U Zvonu, respektive na náměstí Republiky. Zde si cestující přestupují na autobusy náhradní dopravy označené linkou 1/2. Ze zastávky Náměstí Republiky, Dřevěná pendlují autobusy do zastávky Hlavní nádraží ČD, Americká.

Cestující vystupující z KT8D5 č. 294 na konečné Hlavní nádraží ČD, Sirková 8. 4. 2006 KT8D5 č. 290 a 297 na dočasné konečné Hlavní nádraží ČD, Sirková 3. 4. 2006 Druhou část tramvajových linek č. 1 a 2 ze zastávky Hlavní nádraží ČD, Sirková na Slovany (linka č.1) a Světovar (linka č. 2) obsluhují obousměrné vozy KT8D5. Ty končí úvratí na povrchové vyhybce "kalifornien" nainstalované již i pro potřeby jednokolejky přes most U Jána. Vůz KT8D5 č. 288 na Koterovské třídě směr Hlavní nádraží ČD 6. 4. 2006 Ve vozech je perfektně hlášeno upozornění na výluku včetně informací o přestupu, na zastávkách jsou cedule i výlukové jízdní řády, avšak v první den výluky jsou někteří cestující z nepříjemného přestupování trochu zmatení.

Astra č. 307 s Astrou č. 310 v Bolevci 3. 4. 2006 Záložní vozy odstavené v obratišti Mozartova 3. 4. 2006 Z provozního hlediska přinesla tato výluka několik zajímavostí. Protože jsou vozy odstavovány takto na konečných a musí vyjíždět v pořadí v jakém stojí, není po dobu výluky možné vypravovat na určité pořadí nízkopodlažní spoje, ani různě kapacitní vozy v rámci jedné linky. Proto byla pro vozy Astra vyhrazena linka č. 1 a na linkách 2 a 4 jsou nasazeny výhradně soupravy 2xT.

Tramvaje po špičce odstavené na Košutce 3. 4. 2006 Astra č. 305 projíždí vedle odstavené Astry č. 310 v Bolevci 3. 4. 2006 V od vozovny odřízlém provozu "za řekou" je vypravováno 28 souprav a sedm nízkopodlažních vozů Astra. Ty jsou nasazovány všechny na linku č. 1 v úseku Bolevec - Náměstí Republiky a jedná se tedy v Plzni poprvé o celonízkopodlažní tramvajovou linku. V záloze v obratišti Mozartova je připravena ještě jedna Astra a pět dalších náhradních souprav. Protože není umožněn tramvajím návrat do vozovny Souprava 280+281 projíždí kolem odstavených vozů u hotelu CD 8. 4. 2006 Tramvaje po špičce odstavené na konečné Bory 4. 4. 2006 přes most U Jána, jsou ostatní během dne provozované tramvaje po skončení špičky a v nočních hodinách odstavovány na konečných Košutka, Bory, Skvrňany a Malesická a odstavná kolej u hotelu CD, kde vozy hlídá bezpečnostní agentura.

Díky menší víkendové vypravenosti bylo možné o víkendu vidět v obratištích odstavené vozy během celého dne.

Odstavená souprava 235+236 spolu se sopravou 206+207 linky č. 2 na konenčé Skvrňany 8. 4. 2006 Odstavené vozy v obratišti Malesická  8. 4. 2006 Souprava 219+220 zajíždějící do obratiště Mozartova 7. 4. 2006 Astra 310 zatahuje s poruchou do obratiště Mozartova (5 Aster na jedné fotografii na lince č. 1) 4. 4. 2006 
Foto: FV

V neděli 9. 4. 2006 večer po devatenácté hodině byla provizorní trať přes most U Jána zkontrolována pracovníky DP a po po dvacáté hodině tudy již do vozovny zatahovaly vozy ze Smyček Malesická a Mozartova.


Práce na mostě pokročily kupředu a tak začátkem měsíce května 2006 byly vkládány dilatace a následně upravován povrch mostu. V polovině měsíce května byla zahájena stavba definitivní tramvajové trati. Stejně jako v sadech Pětatřicátníků jsou zde použity podkladové panely, na které jsou připevňovány kolejnice. Následující postupně pořízené fotografie zachycují stavbu tramvajové trati.

Příprava podloží před mostem pro definitivní trať přes most U Jána 18. 5. 2006 Souprava 208+245 projíždí kolem podkladových panelů definitvní trati na mostě U Jána 23. 5. 2006 Astra č. 309 jedoucí po provizorní trati kolem rozestavěné definitivní trati na mostě U Jána 25. 5. 2006 Souprava 243+244 ještě na provizorní trati v době asfaltování nového kolejiště 6. 6. 2006


V neděli 11. 6. 2006 po dvaadvacáté hodině začala tramvajová výluka v úseku U Zvonu - Slovany (Světovar) z důvodu přeložení povrchových vyhybek "kalifornien". Dopravu do ukončení provozu zajišťovaly autobusy náhradní dopravy. Několik tramvají Souprava 200+179 na mostě U Jána jedoucí již po jedné z definitvních kolejí nové trati. Vlevo je již rozebírané provizorium.  12. 6. 2006 Souprava 284+285 přijíždí k mostu U Jána 12. 6. 2006 tak muselo přenocovat na konečných. Od pondělí 12. 6. 2006 se tramvajový provoz obousměrně přesunul z provizorní trati na definitivní kolej pro směr z centra. Již v pondělí bylo odstraněno z provizorní trati trolejové vedení a následně byla rozebrána. Nyní bude dokončována druhá polovina mostu, po které nyní vedlo kolejové provizorium.

Souprava 239+240 projíždí kolem rozebíráné provizorní trati na mostě U Jána 13. 6. 2006 (ráno) Souprava 264+265 projíždí kolem rozebírané provizorní trati přes most U Jána 13. 6. 2006 (ráno) Souprava 231+232 jedoucí přes most U Jána po rozebrání provizorní trati 13. 6. 2006 (odpoledne)

Během druhé poloviny června a celý červenec probíhalo dokončování povrchu povodní poloviny mostu, chodníku i napojení druhé koleje. Zdánlivě tudy po druhé koleji mohly jezdit tramvaje již nejméně o měsíc dříve, protože s kolejištěm se již nic nedělalo. Pracovalo se jen vedle kolejí. Koncem srpna byly vztyčeny nové sloupy trolejového vedení na okrajích mostu a na ně převěšeno trojevé vedení.

T3M č. 225+226 na mostě U Jána 23. 7. 2006 KT8D5 č. 292 jedoucí kolem právě afaltované vozovky u mostu U Jána 26. 7. 2006 Vztyčování nových sloupů trolejového vedení u mostu U Jána 27. 7. 2006 Souprava 196+198 projíždí kolem právě vztyčovaného sloupu trolejového vedení 27. 7. 2006

Souprava 221+222 na mostě U Jána 7. 8. 2006 Dvoukolejně se přes most U Jána jezdí od 7. 8. 2006 a od té doby je i opět obsluhována zastávka Anglické nábřeží, Pražská. Výtku bych měl k napojení nového kolejiště, které mohlo být uděláno lépe, Souprava 221+222 na mostě U Jána 7. 8. 2006 stejně tak některé úseky kolejí v zastávce Anglické nábřeží, Pražská nejsou zrovna v dobrém stavu. Rekonstrukce mostu je téměř u konce. Zbývá dokončit některá zábradlí, doplnit dopravní značení a snad od září se na most vrátí i trolejbusy, jak dokazují právě natažené trolejbusové troleje na fotografii vpravo z 10. 8. 2006.


V neděli 20. 8. 2006 od cca 5:00 do 13:00 probíhala výluka na tramvajových linkách č. 1 a 2 v úsecích U Zvonu - Slovany a U Zvonu - Světovar. Důvodem bylo probíhání zatěžkávacích zkoušek na mostě U Jána. Ve zmiňovaném úseku nahradily tramvaje autobusy náhradní dopravy. Vzájemný přestup probíhal jako obvykle U Zvonu. V zastávce Anglické nábřeží, Pražská stál záložní vůz KT8D5 č. 291. Na mostě probíhala měření bez a se zatěžkáním osmi naložených nákladních vozů Tatra. Zatěžkávací zkoušky tak zřejmě udělaly tečku za rekonstrukcí mostu U Jána.

Citelis č. 495 a T3P č. 252 U Zvonu při výluce 20. 8. 2006 Záložní vůz KT8D5 č. 291 odstavená v zastávce Anglické nábřeží, Pražská při výluce 20. 8. 2006 Naložené tatry při zatěžkávací zkoušce mostu U Jána 20. 8. 2006 Naložené tatry při zatěžkávací zkoušce mostu U Jána 20. 8. 2006

Astra č. 304 na mostě U Jána s výstavkou fotografií o rekonstrukci mostu v pozadí 4. 9. 2006 V dopoledních hodinách dne 31. 8. 2006 proběhlo za účasti zástupců města a stavebních firem slavnostní otevření mostu U Jána. Ten byl po čtyřech letech opět otevřen i pro automobilovou dopravu a také se sem od 1. 9. 2006 vrátily opět trolejbusy. Na zábradlí byla po dobu cca jednoho týdne instalována výstavka fotografií dokumentující rekonstrukci mostu.


Následující video, sestřihané z mých několika sekvencí, zachycuje jednokolejný provoz přes most U Jána v době bourání jeho poloviny v září 2005.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer