Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Bolevec Okounová Studentská Majakovského Mozartova U Gery Lékařská fakulta Pod Záhorskem Sady Pětatřicátníků (Solní, pošta) Náměstí Republiky Anglické nábřeží Hlavní nádraží Mikulášské náměstí Jedlová Liliová Olšová Vřesová Slovany

Jedeme na Slovany

V sadech Pětatřicátníků nasedáme na centrální zastávce na linku č. 1. V ranní špičce tu bývá docela šlapanice a zmatek. Tramvaj s námi odbočuje do Prešovské ulice. Tratě v centru města jsou vedeny ojedinělými jednosměrnými jednokolejkami. Protisměrná kolej jde Solní ulicí ob jednu ulici vlevo. Prešovskou ulicí přijíždíme esíčkem na náměstí Republiky. Dominuje mu gotický kostel sv. Bartoloměje ze 14. století s nejvyšší kostelní věží v ČR (102,6m). Tramvajová trať jde hned při chodníku, takže lze pohodlně vystoupit. Kolejiště je zde tvořeno velkoplošnými BKV panely.

My pokračujeme druhým esíčkem do Zbrojnické ulice a mírně klesáme. Křížíme městský sadový okruh a opouštíme historické centrum a také kolejiště z BKV panelů. Přijíždíme kolem manipulačního obratiště U Zvonu. Tramvajové koleje vedly kolem celého domu U Zvonu a byly napojeny na trať podobně jako bývají silnice na kruhový objezd. Po povodních v létě 2002 nechalo městu dům U Zvonu bohužel zbourat a obratiště dosud nebylo znovu zatrolejováno v plném rozsahu. Dosud zde stojí provizorní sloupy v mohutných betonových patkách. V budoucnu se manipulačním obratištěm však opět počítá, po rekonstrukci celého tohoto prostoru.

Setkáváme se zde tedy s protisměrnou kolejí, která odsud pokračuje Pražskou ulicí kolem vodárenské věže. Na náměstí Republiky míjí po pravé straně nádhernou renesanční budouvu radnice z konce 16. století. Po levé straně od trati stojí Morový sloup z roku 1681. Esíčkem trať pokračuje do Solní ulice. Ale vraťme se k našemu směru.

Po několika obloucích v prostoru U Zvonu přijíždíme do zastávky Anglické nábřeží. Vlevo je v řadě domů původní zástavby také budova bývalého kina Hvězda, dnes s vietnamskou tržnicí. Vpravo je pak vysoký věžák po rekonstrukci, dnes Business centrum Bohemia. Kolejiště zde je i přes opakované opravy ve špatném stavu. Celková rekonstrukce včetně podloží se připravuje už několik let.

Jedem dál. Přejíždíme řeku Radbuzu po mostě U Jána, který byl po povodních v roce 2002 ve špatném stavu a v roce 2005 byl rekonstruován. Na pravé straně na nábřeží vidíme zchátralou budovu městských lázní a blíže k nám budovu Policie. Na levé straně před křižovatkou bývalo obratiště prvních trolejbusových linek na Doubravku a k Ústřednímu hřbitovu. Přes křižovatku s ulicí U Prazdroje vjíždíme do Sirkové ulice. Pivovar vidíme po levé straně. Projíždíme křižovatku s mnoha trolejbusovými kříženími, které se občas ve spojení s hustou dopravou neukázněných řidičů aut v křižovatce, mohou stát pastí na tramvaje. Dříve tramvaje jezdily větším obloukem Nádražní ulicí, od roku 1992 je tramvajová zastávka Hlavní nádraží umístěna u ústí podchodu v Sirkové ulici. Sirková ulice je vlastně jen název silniční spojky. Žádné domy z původní Sirkové ulice neexistují, byly zbourány před stavbou těchto silničních průtahů.

My pokračujeme přes Křižovatku s Americkou a Šumavskou ulicí pod podjezdy u Hlavního nádraží, které vidíme vlevo a mírně stoupáme Mikulášskou třídou. Projíždíme v Plzni ojedinělým úsekem, kde spolu jezdí tramvaje i trolejbusy. Ty však odbočují hned na kraji Mikulášského náměstí vlevo. My pokračujeme dál. Po levé straně stojí budova gymnázia z roku 1914. Následující zastávka Mikulášské náměstí byla z původního místa posunuta v roce 2006 až ke křižovatce se Sladkovského ulicí. Tady je další plzeňská rarita. Tramvajová trať je vedena po okrajích Slovanské třídy se silnicí uprostřed. Toto uspořádání leží stále některým dopravním „odporníkům“ v žaludku a v budoucnu se uvažuje o rekonstrukci Slovanské třídy v její horní části s normálním uspořádáním. Při tom pro cestující je toto lepší, když vystupují přímo na chodník.

Jedeme dále. Odtud v celé délce Slovanské třídy až na konečnou, je trať vedene stejně po okrajích vozovky. Jedná se také o první trať v Plzni tvořenou BKV panely. Za světelnou křižovatkou následuje zastávka Jedlová. Poměrně úzká, sevřená vyššími domy, je Slovanská třída až k zastávce Liliová. Tady je další světelná křižovatka (využíván je zejména přechod pro chodce). Odtud výš a zejména za křižovatkou s Částkovou ulicí se třída rozšiřuje, jak je patrné z fotografie zastávky Olšová. Nejprve na pravé straně a později i vlevo přechází vysoké domy v nižší rodinné domky. Novějí upravené chodníky se zámkovou dlažbou můžeme vidět v zastávce Vřesová. Zbývá nám poslední rovinka. Z prava se připojuje trolejbusová trať linky č. 13, která pak naším směrem pokračuje po Nepomucké třídě do Černic. My přijíždíme do konečné zastávky Slovany na náměstí Milady Horákové. Vpravo od zastávky se nachází park s kopcem Homolka. Tramvajová trať odbočuje vlevo a smyčka je zde tvořena několika křižovatkami. Další odbočkou vlevo tramvaj pokračuje do nástupní zastávky směr Bolevec a vpravo pak vede manipulační trať k tramvajové vozovně.

Rekonstrukce celého prostoru náměstí Milady Horákové se plánuje, ale zatím se odborníci nemohou shodnout na konečném uspořádání tohoto přestupního uzlu. Jsou však návrhy na přeložení tramvajové trati do středu Slovanské třídy. Tím by se bohužel odstranilo to příjemné vystupování přímo na chodník a zejména ukázkový přestup z tramvaje na trolejbus směr Černice. V další budoucnosti se také plánuje prodloužení tramvajové linky č. 1 dál po Nepomucké třídě do prostoru bývalých kasáren.

Bolevec, Slovany, Skvrňany, Světovar, Bory, Košutka

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer