Město Kayseri leží ve středním Turecku, v nadmořské výšce lehce nad 1000 mnm a má asi 700 tisíc obyvatel. Tramvajový systém s běžným rozchodem kolejí 1435mm byl otevřen v roce 2009.
V roce 2022 jsou v provozu dvě linky (T1 a T2), které mají z části shodnou trasu. Ve městě je ve stavbě také další tramvajová trať,
ale v té době informace o tom, zda půjde o další linku, nebo prodloužení či přesměrování některé současné, se mi nedaří najít.
Vozový park tvoří dva typy nízkopodlažních pětičlánkových tramvají o délce cca 32 metrů. Provozovány jsou ve dvouvozových soupravách,
tedy délka celého vlaku je cca 65 metrů. Prvním provozovaným typem jsou vozy Sirio od výrobce AnsaldoBreda. Mezi lety 2009 - 2011 jich bylo nakoupeno 38 kusů.
V roce 2016 pak bylo dodáno dalších 30 vozů od tureckého výrobce Bozankaya. Vyráběny jsou v Ankaře.
Oba typy vozů jsou obousměrné. Na konečných tak nejsou kolejové smyčky, ale linky jsou ukončeny úvratí.
Souprava přejede přes výhybky na opačnou kolej a vrací se zpět. Většina zastávek je ostrovních, tedy se společným nástupištěm, mezi kolejemi pro oba směry.
Tak jako ve většině tureckých tramvajových provozů, jsou nástupiště zastávek již placeným prostorem, kam je vstup přes turnikety. Jízdné se hradí pomocí místních
čipových karet, na které je možné opakovaně dobíjet hotovost v automatech. Dobíjecí automaty jsou umístěné na významějších zastávkách. U turniketu pak obvykle
dohlíží ochranka.
(2025)
Ač jsem to původně neplánoval, navštívil jsem krátce město Kayseri znovu v roce 2025. Tramvajová síť se od poslední návštěvy rozrostla a dnes jsou tak v provozu již čtyři linky (T1 - T4).
Ve vozovém parku přibyly další vozy Bozankaya (model 2022). Oproti předchozím vozům mají červený nátěr se žlutými proužky. V interiéru pak mají vyšší pohodlnější sedačky (s opěrkou na hlavu).
Na všech linkách jsou provozovány soupravy dvou vozů, ale ve večerních hodinách se pak objevují již jen sólo vozy (i tak ale dlouhé pětičlánkové vozy). Nové tratě jsou moderní kosntrukce, často se zatravněným svrškem.
Na mnoha místech jsou tratě oddělené zábradlím, či živými ploty. Fotografování tramvají je tak složitější a je třeba více hledat vhodná místa.
Ve městě Kayseri se mi líbila moderní sídliště. Město tvoří převážně moderní bytové domy a nejde o obyčejné nudné "paneláky" ale na pohled jsou to moderní pestré a různě členěné domy.