.
Timişoara (Temešvár)

(2012)

Temešvár jsme navštívili také při naší cestě Rumunskem v roce 2012, avšak v tomto městě nám počasí nepřálo. To se samozřejmě negativně odrazilo nejen na fotografiích, ale i celkovém dojmu z tohoto města. Temešvár leží na západě Rumunska a má přes tři sta tisíc obyvatel.

V centru jsou tramvajové tratě v poměrně dobrém stavu, mnohé rekonstruované za prostředky Evropské unie, místy jsou na stanicích dokonce elektronické tabule s odjezdy vozů. Vozový park tvoří jen západní ojetiny (např. z Mnichova, Brém, Karlsruhe, ...). Jak je v Rumunsku běžné, v mnohých vozech najdeme původní německé nápisy, přepravní podmínky, ale i schémata mateřských měst.

Původní žlutý nátěr ve velkém vytlačily reklamy a grafitty. Na některých vozech je patrně legální, ale objevuje se i na vozech v novém nátěru a tam již lze o legálnosti pochybovat. Na vozy je nově aplikován podivný "Milka" nátěr, jako je na nově dodaných trolejbusech 24Tr.



(2022)

Po druhé jsem Temešvár navštívil v listopadu 2022 a počasí bylo tak nějak opět šedivé. V provozu se můžeme setkat stále i s ojetými vozy z Německa, ale postupně ubývají. Jde o vozy Hansa GT4 z Brém a kromě nich se ještě může objevit Rathgeber P3 z Mnichova.

Mezi lety 2015 - 2019 vyjelo cca 30 modernizovanch vozů GT4 Armonia. Původní vozy jsou GT4 Wegmann ze sedmdesátých let, ale prakticky jde o novostavby s využitím minima původních dílů (repasované podvozky). Tramvaje vypadají celkem moderně, ale nemají žádnou nízkopodlažní část. Pohání je dva třífázové asynchronní motory. Ve stejné době bylo 15 vozů bylo modernizováno v Aradu a 15 v Pascani.

Od roku 2021 jsou nakupovány nové nízkopodlažní klimatizované tramvaje tureckého výrobce Bozankaya. Jedná se o pětičlánkvé vozy o délce 30 metrů, se třemi pevnými podvozky. Dodáno jich má být minimálně 16 a s možností opce na dalších 24 vozů. V listopadu 2022 jich je zde již asi 13. Tramvaje umí jezdit i na baterie, tedy případně i po trati bez trolejového vedení.

V Temešváru by mělo také být muzeum tramvají. V roce 2022 však bylo zavřené a probíhala rekonstrukce haly. V dalším areálu bývalé vozovny naproti přes ulici však byly k vidění různé staré odstavené vozy, doufejme, že budoucí muzejní exponáty.

Součástí temešvárské městské dopravy je také lodní linka. Na řece Bega má devět zastávek a v době naší návštěvy v listopadu jezdily proti sobě dvě lodě. Počet cestujících byl však spíše symbolický.

Další navštívené rumunské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer