.

 

GOP - Gornoslaski okreg przemyslowy
(Katowice a okolí)
(2002, 2003, 2014)

Katowice Rynek 3. 5. 2002 Chorzów 16. 5. 2003 Psát o tramvajích v Katowicích by asi bylo nepřesné, neboť zdejší síť prochází přes 15 měst Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Např.: Gliwice, Zabrze, Bytom, Chorzow, a další. V provozu jsou zde zajímavé vozy Konstal, ne náhodou připomínající některé naše tramvaje. A tak jsme si je pojmenovali po svém. Myslím že z fotografií je jesné čemu jsme říkali T5 a čemu kloubová T1.

Konečná Zaborze Lompy Petla 16. 5. 2003 Citadis (116Nd) na meziměstké lince projíždí městem Chorzów 16. 5. 2003 Pěší zóna s tramvají ve městě Chorzów 16. 5. 2003 Přestupní uzel Plac Sikorskiego ve městě Bytom s níkozpodlažní tramvají 116Nd (Citadis) 3. 5. 2002

Typy tramvají:
Dvounápravový vůz na lince č. 38 ve městě Bytom 3. 5. 2002 Dvounápravový vůz na lince č. 38 ve městě Bytom 3. 5. 2002 Zajímavá, zvláště co se vozů týká, je linka č. 38 ve městě Bytom. Jedná se o jednokolejnou trať, na které pendluje jeden ze dvou dvounápravových vozů typu N (č. 954 a 1118). Vozy pochází z let 1949 a 1951 a v letech 2000 - 2001 prošly modernizací.

Vůz N č. 1154 při zátahu do vozovny Bytom 3. 5. 2014 V roce 2002 jsme se svezli vozem č. 954 a opravdu byl v perfektním stavu a připomíná spíše renovovaný historický vůz než tramvaj v pravidelném provozu. V roce 2014 jsme se svezli druhým vozem 1118 a velkým zážitkem pak byla dlouhá cesta zatahujícím vozem do vozovny Bytom (Stroszek).


Tramvaje 102Na v Katowicích 3. 5. 2002 Tramvaj 102Na na přestupní stanici v Bytomu 3. 5. 2002 Námi nazývané "kloubové Té jedničky" nesou správné označení 102Na a pocházejí z let 1970-1973. Nejvíce jsme jich viděli až v samotných Katowicích a okolí. Bohužel v současné době již nejsou v provozu. Poslední byly vyřazené z provozu v roce 2012.

Tramvaj 102Na - Chorzów 16. 5. 2003 Interiér 102Na -  16. 5. 2003 Tramvaj 102Na před nádražím v Katowicích 16. 5. 2003 Tramvaj 102Na v Katowicích 16. 5. 2003

Katowice - tramvaj 105N 3. 5. 2002 Gliwice s tramvají typu 105N 3. 5. 2002 Nejrozšířenějším typem vozů jsou zde tyto hranaté tramvaje 105N, námi pojmenované Té pětky. Setkat se s nimi můžeme v soupravách dvou vozů nebo i sólo. Pro nás nezvyklé jsou zejména zdvojené prostřední dveře. Vyráběné byly v letech 1975-1989 jsou zde i v různých podtypech.

Modernizovaný vůz z MPK Lodž v Katowicích 8. 5. 2014 Modernizovaný vůz z MPK Lodž v Katowicích 5. 5. 2014 V roce 2007 bylo v MPK Lodž modernizováno 20 vozů na typ Konstal 105N-2K. Vozy dostaly nová čela, elektronickou výzbroj, elektronický informační systém, klimatizaci kabiny řidiče. Modernizován byl samozřejmě i interiér vozu včetně nových sedaček.

Chebzie Petla 4. 5. 2014 Dabrowa Görnicza 6. 5. 2014 Dalším modernizovaným typem jsou vozy 105N HF 11 AC (Moderus Alfa), kterých je již přes sedmdesát. Modernizovány byly v letech 2012 - 2014 konsorciem Modertrans Poznaň a MPK Lodž. Mnoho jich jezdí také v soupravách dvou vozů, kdy zadní vozy jsou bez stanoviště řidiče.

Tramvaj typu 111N ve městě Zabrze 3. 5. 2002 Souprava 111N - Ruda Poludniowa 5. 5. 2014 111N jsou vlastně přestavěné vozy 105 N, s dveřmi na obou stranách. Kabina řidiče je jen v předu. Nejedná se tedy o obousměrné vozy, ale v případě potřeby se z nich dá složit obousměrná souprava spojením vozů zády k sobě (PX). Takto se používají v případě potřeby při výlukách. Jinak jezdí 6 kusů těchto vozů sólo v okolí Gliwic.

116Nd v Katowicích 16. 5.2003 Níkozpodlažní tramvaj 116Nd (Citadis) v Katowicích 3. 5. 2002 Zejména na linkách č. 6 a 41 jsou vypravovány nízkopodlažní vozy 116Nd (Citadis 100 Katowice) přezdívané také "Karlik". Tyto vozy mají dva krajní otočné povozky a jeden střední pevný a byly nakoupeny v letech 2000-2001 a celkem je jich sedmnáct.

116Nd v Katowicích 5. 5.2014 116Nd v Katowicích 4. 5.2014 Z výroby byly původně v nevýrazném šedém nátěru. Po letech provozu však již prošly velkými prohlídkami a dostaly také slušivější červený lak.

 

Ex vídeňská tramvaj v obci Dandóvka 6. 5.2014 Ex. vídeňská tramvaj v Zabrze 5. 5.2014 Dalším zajímavým typem tramvají jsou bývalé vídeňské vozy SGP/Lohner E1. Ve dvou vozovnách (Gliwice a Bedzin) je tu dohromady 25 těchto vozů, které mají nová čela a modernizovaný interiér.

Míjení dvou vozů Düwag Pt tzv. Helmut v zastávce Godula Inkubator - 5. 5.2014 Düwag Pt tzv. Helmut - Bykowina 5. 5.2014 Obousměrné tramvaje Düwag Pt byly vyrobené v letech 1972-73 a byly provozované ve Frankfurtu nad Mohanem. Od roku 2010 je zde 10 vozů a v roce 2013 bylo přikoupeno dalších 5. Používají se zejména při výlukách, které jsou zde nyní časté z důvodu rekonstrukcí tramvajových tratí.

Nové vozy Pesa Twist 4. 5.2014 Nejnovějším typem tramvají jsou v Katowicích nové nízkopodlažní vozy Pesa Twist. V době naší návštěvy v květnu 2014 jsme je zastihly ve vozovně ještě krátce před uvedením do pravidelného provozu. Nakoupeno jich bylo 30 a se současnou modernizací mnohých tramvajových tratí za prostředky EU velmi pozvednou úroveń alespoň v části zdejšího rozsáhlého tramvajového provozu.

Hrad Bedzin 6. 5. 2014 Signalizační zařízení katovických tramvají 5. 5. 2014 Mnoho zdejších tratích je velmi zajímavých a některé meziměstské úseky nezvykle dlouhé. Tramvaje tak projíždějí lesy, přes malebné vesničky, nebo průmyslovými oblastmi. Stav některých tratí není nejlepší i když podle stylu jízdy některých řidičů, toho musí ještě hodně vydržet. V posledních letech bylo několik trati zavřeno, ale naopak mnohé úseky procházejí rekonstrukcemi financovanými EU.

Ex vídeňský vůz - Sosnowiec 6. 5. 2014 Porabka 6. 5. 2014 Porabka 6. 5. 2014 Kazimierz Górniczy Petla 6. 5. 2014 Vozovna Gliwice 4. 5. 2014 Vozovna Stroszek 4. 5. 2014 Vozovna Stroszek 4. 5. 2014 Vozovna Chorzów Batory a snad budoucí historické vozy 4. 5. 2014

Více informací v polštině najdete zde: www.tram-silesia.pl/

Další navštívené polské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz