.

 

Drážďany - Dresden

(2001 - 2010)

Typické drážďanské trojče - Tramvaj T4 + motorový vlek (T4 bez stanoviště řidiče) + bezmotorový vlek 8. 12. 2001 Souprava Té čtyřek - T4 + motorový vlek (T4 bez stanoviště řidiče) + bezomotorový vlek v centru Drážďan 11. 5. 2003 V saské metropoli Drážďany v současné době dojíždí v pravidelném provozu obvykle pouze v pracovní dny několik posledních tramvají typu T4D ve dvou, či tří vozových soupravách. Mnoho let typické třívozové soupravy tzv. Großzugy ve složení dvou motorových vozů a vleku již neuvidíme. Zatím co v roce 2001 při naší první návštěvě zajišťovaly modernizované tramvaje T4D odhadem tak 2/3 provozu, při naší Trojče vozů T4 - 25. 10. 2003 Míjení souprav T4D - 12. 10. 2002 návštěvě v roce 2004 už jsme jich viděli jen pár a dnes se snimi setkáme jen vzácně. V případě třívozových souprav byl druhý vůz obvykle motorový vlek, tedy tramvaj bez stanoviště řidiče a třetí vůz pak bezmotorový vlek.

Souprava dvou pětičlánkových nízkopodlažek 8. 12. 2001 Obousměrná verze tramvaje NGT6 DD - 11. 5. 2003 Současný provoz tak zajišťuje několik typů nízkopodlažní tramvajích Bombardier. Nejstarší jsou pětičlánkové NGT6 DD, s jejichž dodávkami se začalo v roce 1995 a bylo jich dodáno 60 kusů (některé jsou i obousměrné). Pětičlánkové vozy jsme v roce 2001 měli možnost spatřit i v soupravách dvou vozů, čímž už vznikl dost dlouhý vlak (foto vpravo). Dnes již však jezdíl jen sólo.

Sedmičlánková nízkopodlažka na Postplatz 8. 12. 2001 Dvě pětičlánkové tramvaje na konečné Niedersedlitz 25. 10. 2003 Podobné jsou pak sedmi článkové NGT8 DD - v počtu 23 kusů. Svezení v nich je poměrně pohodlné, tiché. Mají neotočné podvozky, ale narozdíl od našich Aster jsou celé nízkopodlažní s vyjímkou jednoho malého schůdku nad podvozky. Nad nimi jsou pak sedačky v uspořádání 2+2.

Nízkopodlažní tramvaj NGT D12 DD na konečné Bühlau  25. 10. 2003 Nízkopodlažní tramvaj NGT D12 DD u hlavního nádraží  25. 10. 2003 Po zkušenostech s předchozími vozy se drážďanští vrací k vozům s otočnými podvozky a to i za cenu více schůdků v interiéru. Nové nízkopodlažní pětičlánkové vozy typu NGT D12 DD jsou nakupovány od roku 2003. Se svojí délkou 45 metrů byly v době vzniku asi Nízkopodlažní tramvaj NGT D12 DD v zastávce Albertplatz 27. 4. 2008 Nízkopodlažní tramvaj NGT D12 DD nedaleko hlavního nádraží 27. 4. 2008 nejdelší tramvají na světě. Pod prvním a pátým článkem jsou umístěny vždy dva hnací otočné podvozky, pod třetím pak dva běžné otočné podvozky (bez motorů). Mezi nimi jsou zavěšeny krátké články. V roce 2005 zde již bylo přes 30 těchto vozů.

Nízkopodlažní tramvaj NGT D8 DD na jednokolejce v Hellerau 27. 4. 2008 Nízkopodlažní tramvaj NGT D8 DD v Hellerau 27. 4. 2008 Od roku 2006 se objevují také tramvaje NGT D8 DD. Jedná se o zkrácenou třicetimetrovou verzi předchozího typu. Tedy tříčlánkový vůz, kdy krajní dva články mají po dvou otočných podvozcích a střední je mezi nimi zavěšen.

Zajímavým přestupním uzlem je Postplatz, kde se stýkají tratě z mnoha směrů. V posledních letech však prošel rekonstrukcí na klasický přestupní uzel, jaké vídáme po celém německu.

Tramvaj NGT6DD na konečné meziměstské linky č. 4 v obci Weinböhla - 30. 10. 2004 Některé tramvajové linky vedou i za město do okolních vesnic a tak vedou třeba i lesem. Nejzajímavější a nejdelší linkou je pak meziměstská linka č. 4 jdoucí přes města Radebeul, Coswig až do obce Weinbohla. Ve své druhé části je jednokolejná s osmi výhybnami a jezdí na ní normální nízkopodlažní tramvaje NGT6 DD. Tato linka však vyjíždí mimo tarifní zónu Dresden a je tedy nutné mít zakoupenou i jízdenku pro zónu Radebeut.

Historický vůz T4 v Drážďanech při objednané jízdě 
12. 10. 2002 Při zvláštních příležitostech je možné v ulicích vidět zajímavé historické vozy z místního tramvajového muzea. Pro pražáky může možná trochu komicky působit červený historický vůz T4, či T6, ale T4 v tomto stavu zde již mnoho let v pravidelném provozu nejezdí a pár dodaných vozů T6 již dosloužilo také před lety.

Historická souprava na zastávce Postplatz 11. 5. 2003 Historický Großzug na zvláštní jízdě 27. 4. 2008 Štika přijíždí na Postlpatz 27. 4. 2008 Drážďanský historický vůz T6 při zvláštní jízdě 27. 4. 2008

Lanovka - 25. 10. 2003 Zvláštností jsou také nákladní tramvaje CarGo tram, ale při našich víkendových návštěvách jsme se s nimi bohužel nesetkali. Informace o nich jsou zde: http://spz.logout.cz/mhd/cargotram.html.
Dalšími dopravními zajímavostmi v Drážďanech jsou dvě zajímavé lanovky a nádherná parková železnice.

Oficiální stránky: www.dvbag.de

NGT D8 DD pře hlavním nádražím 27. 4. 2008 Souprava T4 - 30. 10. 2004 Souprava historických vozů Gotha 8. 12. 2001 Tohle není zmrzlinář, ale prodavač jízdenek - 8. 12. 2001 foto: M. Klas
11. 5. 2003 5. 8. 2001 Foto: M. Klas 5. 8. 2001 Foto: M. Klas 5. 8. 2001 Foto: M. Klas

A trochu zimy z ledna 2010:

Pirnaischer Platz 23. 1. 2010 Pozor na laviny 23. 1. 2010 Hellerau 23. 1. 2010 Postplatz 23. 1. 2010

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz