.

 

Chemnitz

(2001 - 2005)

V bývalém Karl Marx Stadtu je provozováno pět denních tramvajových linek (1, 2, 4, 5, 6,), které se v centru křižují na Zentralhaltestelle. Vypravovány jsou na ně hlavně nové vozy Variobahn. My jsme si je nazvali poněkud hanlivě "krabice", ale svezení v nich je velmi pěkné, tiché a stejně jako v Drážďanech, jsme si znovu kladli otázku, jak je to možné ve srovnání např. s Astrou. Zkrátka byly vývojově někde jinde. Vozy mají sice uspořádání místy 2+2 sedačky, ale mají širší skříně a tedy nepraktické se nezdály.

Zentralhaltestelle - Chemnitz 13. 7. 2002 Variobahn s reklamou v centru Chemnitz 13. 7. 2002 Chemnitz 13. 7. 2002 Chemnitz 13. 7. 2002

Chemnitz 13. 7. 2002 Chemnitz 13. 7. 2002 Kromě Variobahnů, zde jezdí také třívozové soupravy T3DM. Jsou už ale značně předělané a modernizované, takže klasickou Tétrojku příliš nepřipomínají. Soupravy jsou složeny ze dvou vozů T3DM a jednoho vlečného vozu B3DM. O víkendu v létě 2005 jsme je v provozu již neviděli, ale ve vozovně několik souprav stálo, takže v pracovní dny ještě pravděpodobně jezdí.

Chemnitz 13. 7. 2002 Konečná Schönau - za povšimnutí stojí ukázkový přestup na autobus - Chemnitz 13. 7. 2002 Souprava T3+T3+B3 jede z Bernsdorfu - Chemnitz 13. 7. 2002 Chemnitz 13. 7. 2002

Historický vůz T3 č. 401 v zastávce Roter Turm - Chemnitz 13. 7. 2002 Odstavené nepoužívané vozy T3 ve vozovně Altchemnitz 13. 7. 2002 Přesto, že v pravidelném provozu se původní červené vozy T3 již nevyskytují, měli jsme možnost se s nimi setkat a věřte nebo ne, ale udělaly nám velikou radost. Městem totiž projížděl historický vůz T3 č. 401. Fotografie vpravo pak ukazuje vyřazené vozy T3 na odstavné ploše vozovny Altchemnitz v létě 2002. Později byly prodány do Almaty v Kazachstánu, kde je však dnes již provoz tramvají zrušen.

Variobahn v červeném provedení, tedy v budoucnu určený na meziměstkou linku, přijíždí na konečnou Hutholz 13. 7. 2002 InteriérVariobahnu na meziměstké lince do Stollbergu 14. 8. 2005 Vozy Variobahn v tomto červeném provedení jezdí od 15. 12. 2002 po nové, z železnice přestavěné, trati do asi 16km vzdáleného Stollbergu. Jedná se o jednokolejný nově opravený elektrifikovaný úsek. Tyto vozy v červeném provedení jsou upraveny i na vyšší rychlosti kolem 80km/hod, oproti vozům městským. My jsme se s nimi v létě 2002 mohli však svézt ještě na běžné městské lince č. 4.

Nyní již jsou nasazovány na linku označovanou 522 (podle čísla původní železniční trati) vedoucí od nádraží Chemnitz po tramvajových tratích přes centrální zastávku po trase linky č. 6 do do Altchemnitz a dále po jednokolejné bývalé železniční trati až do Stollbergu. Cestou nechybí ani krátký tunel a několik výhyben.

Městská tramvaj (v modrém nátěru) a příměstká tramvaj (červená) před nádražím v Chemnitz 14.8.2005 Příměstská tramvaj na cestě do Stollbergu přijíždí do centrální zastávky v Chemnitz 14. 8. 2005 Nádraží Stollberg s tramvají Variobahn 14. 8. 2005 Nádraží Stollberg s tramvají Variobahn 14. 8. 2005

 


(2012)

Škoda 15T v Chemnitz 8. 5. 2012 Na jaře roku 2012 je v Chemnitz na prezentačních jízdách tramvaj Škoda 15T. Jde o pražský vůz č. 9238. Přibližně měsíc a půl je nasazován na lince č. 5. Vůz musel např. dostat jiná kola, ovládání výhybek, radiostanici, upraven byl informační systém včetně místního německého hlášení, ale např. i popis ovladačů či diagnostické hlášky. V té době jsou v provozu také ještě nasazovány české vozy T3DM, avšak již pouze ve dvouvozových soupravách.

Škoda 15T v Chemnitz 8. 5. 2012 Škoda 15T v Chemnitz 8. 5. 2012 Škoda 15T v Chemnitz 8. 5. 2012 Škoda 15T v Chemnitz 8. 5. 2012

 


(2022)

Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Od výše uvedených návštěv se toho zde mnoho změnilo. Mezi lety 2018 a 2020 městský dopravce (Chemnitzer Verkehrs-AG) nakoupil 14 kusů vozů Škoda 35T (ForCity Classic). Jedná se o pětičlánkové obousměrné vozy se třemi pevnými podvozky. Označeny jsou čísly 911 - 924.

Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Podvozky mají beznápravová dvojkolí. Jednotlivá kola jsou poháněna individuálním motory přímo bez převodovek. Během mé sobotní návštěvy na podzim 2022 byly tramvaje 35T nejvypravovanějším typem v ulicích.

 

Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022 Škoda 35T v Chemnitz 15. 10. 2022

Variobahn 15. 10. 2022 Další velkou změnou je zdejší velký rozvoj příměstských vlakotramvajových linek. Již dříve provozovaná tramvajová linka do Stollbergu je nyní nově značena jako C10 a stále se na ní setkáme s vozy Variobahn v červeném nátěru (č. 411-416). Provozuje je dopravce CityBahn Chemnitz, stejně jako další vlakotramvajové linky.

Stadler Citylink 15. 10. 2022 Stadler Citylink 15. 10. 2022 Pro ně bylo v letech 2014-2017 dodáno 12 vozů Stadler (Vossloh) Citylink (č. 431 - 442). Tyto tramvaje mohou jezdit jak po městských tramvajových tratích, tak osbluhují také příměstské neelektrifikované železniční tratě. Jsou totiž vybavené dieselagregáty pro jízdu mimo trolejové vedení.

Stadler Citylink 15. 10. 2022 Stadler Citylink 15. 10. 2022 V současné době vyjíždějí po železnici již do čtyř směrů. Spojení tramvajové a železniční sítě je nyní na dvou místech. Prvním je Hlavní nádraží, odkud vlakotramvaje pokračují po železnici hned do tří směrů. Druhým spojovacím místem je pak Technopark, odkud vede z místní tramvajové konečné spojka na nedaleko vedoucí železniční trať.

Stadler Citylink 15. 10. 2022 Stadler Citylink 15. 10. 2022 Stadler Citylink 15. 10. 2022 Stadler Citylink 15. 10. 2022

Rozvoj vlakotramvajových linek není ještě ukončen. Dodána má být totiž druhá generace vozů Stadler Citylink, která bude pro napětí 600/750V DC a 15 000V AC a ty se pak po železnici vydají i do dalších směrů.

 


Oficiální stránky: www.cvag.de/

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz