.

 

Budapest (Budapešť) (2008 - .. - 2016)


Hlavní město Maďarska s 1,7 miliónem obyvatel rozkládající se na obou březích Dunaje je turisticky velmi atraktivní. Kromě mnoha památek v centru města zde najdeme Vlak linky M1
21. 7. 2008 nejednu dopravní zajímavost. I pro běžné turisty atraktivní je linka metra M1, která je druhou nejstarší podzemní dráhou na světě (provoz zahájen 1896). Zajímavě nízké soupravy tohoto minimetra projíždějí pod Andrássyho třídou převážně pěknými historickými stanicemi. Další dopravními zajímavostmi jsou zubačka, pionýrská železnice, lanovky či příměstké železnice HEV.

Ozubnicová železnice
21. 7. 2008 Vlak pionýrské železnice v zastávce Szechenyi-hegy 26. 8. 2008 Souprava příměstké železnice HEV v podzemní stanici Batthyány 27. 8. 2008 Lanovka k budínskému hradu 27. 8. 2008

Ganz nasazený na pobřežní lince č. 2 přijíždí do zastávky Rooselvelt ter.
21. 7. 2008 Ganz -  26. 9. 2015 Tramvajová doprava je také velmi pestrá. Místní tramvajová síť však není celistvá, ale tvoří ji mnoho tratí, které nejsou mnohdy spojené. Bývají ukončené úvraťově přejezdy, nejčastěji kolmo k nějaké hlavní ulici v centru, či poblíž některé zastávky metra. Používají se tedy výhradně obousměrné vozy. I zastávky bývají na mnohých linkách po obou stranách, takže dveře na obou stranách se často využívají i při jízdě jedním směrem.

Tramvaje UV již stojí pouze odstavené ve vozovně 
21. 7. 2008 Tramvaje UV jako vrátnice a občerstvení u místního kempu 26. 8. 2008 Poslední dvounápravové UV tramvaje skončily v pravidlenm provozu v roce 2007. Nahradily je vozy Ganz uvolněné z linek 4 a 6 po nákupu tramvají Combino. Staré UV tramvaje již dnes uvidíme pouze odstavené ve vozovně, nebo jako kiosky u místního kempu.

Ganz na lince č. 41 míří do centra 18. 5. 2012 Ganz na lince č. 41 míří směr Kamarardei Ifjúsagi Park 27. 8. 2008 Kloubové tříčlánkové Ganzy ze šedesátých let obsluhují ještě poměrně dost linek, ale také již ubývají. Jsou zde v několika sériích a různých stupních modernizace (CSMG-1, CSMG-2, KCSV7).

Ganz na lince č. 41 míří směr Kamarardei Ifjúsagi Park 
21. 7. 2008 Interiér Ganzu č. 1308 ještě s žárovkovým osvětlením. V provozu již převládají vozy se zářivkovým.
22. 7. 2008 Ganz č. 1418 na konečné linky č. 14 Kamarardei Ifjúsagi Park 
21. 7. 2008 Ganz 25. 8. 2008

Hannoverská tramvaj na lince č. 3 na konečné Mexikoi út 
21. 7. 2008 Hannoverská tramvaj přijíždí do zastávky Örs vezér tere  
28. 8. 2008 Dalšími zajímavými tramvajemi jsou bývalé hannoverské vozy Duewag TW6000s. Mají pro nás neobvyklé sklápěcí se schody po otevření dveří. V Hannoveru bývaly nasazené také na tratích se zvýšenými nástupišti, kde nebylo potřeba schody vyklápět.

Trojička T5C5 na lince č. 1.
21. 7. 2008 Souprava 2xT5C5 nedaleko konečné Hüvölsvögy 
21. 7. 2008 V Budapešti jsou provozovány i tramvaje české výroby a to vozy T5C5 z osmdesátých let. Jedná se o jednosměrné vozy s dveřmi po obou stranách, které spojením zády k sobě vytvářejí obousměrné soupravy. Nasazovány jsou ve dvojicích či v trojicích. Vozy jsou již modernizované s opraveným interiérem. Zajímavá jsou i okna, která jsou šoupací (otevírací) i ve své spodní polovině, takže vozy jsou vydatně větrány.

Fotografie soupravy T5C5 ukazuje jednu ze zastávek s ostrovním nástupištěm a tedy využívání levých dveří. 
Bocksai ut - 21. 7. 2008 Trojice nasazená na lince č. 14 u zastávky Angyalfóld forgalmi telep.
21. 7. 2008 Interiér vozu T5C5, z fotografie je patrné možnost otevřít okna v dolní části 
21. 7. 2008 Souprava 2xT5C5 nedaleko konečné Hüvölsvögy 
21. 7. 2008

Combína na Moskva ter 
21. 7. 2008 Combíno v zastávce Jászai Mari ter
22. 7. 2008 Do nedávna nejnovější šestičlánkové tramvaje GT12N Combino (výrobce Siemens) s délkou 54 metrů byly dodány v letech 2006 až 2008. Nasazovány jsou výhradně na linkách č. 4 a 6. Jedná se o polookružní linky v centru města s téměř shodnou trasou, pouze koncové úseky na jedné straně linek se liší.

Na páteřní trase v roce 2000 ještě nasazena souprava Ganzů
29. 7. 2000 Na páteřní trase v roce 2000 ještě nasazena souprava Ganzů. Díky výluce na koncových rozdílných úsecích se jezdilo po shodné trase a vozy byly označené 4-6.
29. 7. 2000 Budapešťské vozy Combino byly do dodávek vozů CAF nejdelší tramvaje na světě a bylo jich dodáno 40. Před jejich dodáním bývaly na linky 4 a 6 nasazovány dvojice vozů Ganz. První Combína se v pravidelném provozu objevily 1. 7. 2006 a postupně staré Ganzy z této páteřní trasy vytlačily.

Combino 28. 8. 2008 Combino 27. 5. 2012 Combino 26. 8. 2008 Combino přijíždí na Moskva ter 26. 8. 2008

Nízkopodlažní tramvaj Caf Urbos 3 v zastávce Örs vezér tere 28. 9. 2015 Nízkopodlažní tramvaj Caf Urbos 3 č. 2201 - tedy první dodaná nasazena na lince č. 3 - 26. 9. 2015 Nejnovějším typem tramvají dodávanými od roku 2015 jsou nízkopodlažní vozy CAF. V době naší návštěvy v září 2015 bylo na linku č. 3 nasazováno prvních pár kousků pětičlánkových vozů Urbos 3 o délce 34,2m. Ty jsou právě zachycené na těchto snímcích. Svezení je velmi tiché, byť uspořádání interiéru není v krajních článcích ideální.

Mexikói út před rekonstrukcí s původně hanoverkými vozy 18. 5. 2012 26. 9. 2015 Mexikói út po rekonstrukci s oběma zde nasazovanými typy tramvají 26. 9. 2015 Tratě linky č. 3 před dodáním nových vozů prošly rekonstrukcemi. To je patrné například i ze známé konečné Mexikói út, jejíž fotografie před a po rekonstrukci jsou zde. Postupně se však nové nízkopodlažní tramvaje CAF objevují i na dalších linkách.

Trojice T5C5 na rekonstruované lince č. 1 - 26. 6. 2014 Propagace modernizace linky č. 1  - 26. 6. 2014 Do Budapešti jsou však dodávány také devítičlánkové vozy CAF s délou 55,9m (ve stejném designu jako pětičlánkové), které jsou nyní považovány za nejdelší tramvaje na světě a nahrazují právě trojice českých vozů na lince č. 1. Právě také trať linky č. 1 prošla také v předchozích letech postupnou důkladnou rekonstrukcí a byla i prodloužena.

Dlouhý CAF na lince č. 1 - 28. 8. 2016 Dlouhý CAF na lince č. 1 - 29. 8. 2016 Dlouhý CAF na lince č. 1 - 27. 8. 2016 Dlouhý CAF na lince č. 1 - 29. 8. 2016

Historický vůz č. 2624 projíždí kolem parlamentu  27. 9. 2015 Nákladní historický vůz 28. 9. 2015 Zejména v centru města se také při zvláštních příležitostech objevují historické vozy. O některých víkendech vyjíždí i zvláštní historická linka, obvykle v trase linky č. 2 vedoucí po nábřeží.

Ganz nasazený na pobřežní lince č. 2 z mostu Szabadság híd 26. 8. 2008 Ganz 26. 6. 2014 Budapešť považuji ze jedno z nejkrásnějších měst a při případné návštěvě si určitě nenechte ujít noční procházku centrem města, či projížďku tramvají, například pobřežní linkou č. 2.

Ganz KCSV7 č. 1326 u parlamentu 26. 9. 2015 Combino č. 2033 u nádržaí Nyugati 26. 9. 2015 Ganz KCSV7 č. 1327 na nábřeží 26. 9. 2015 Ganz CSMG-1 č. 1316 na mostě Svobody 26. 9. 2015

Další navštívené maďarské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz