Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Konec typicky červených tramvají v Plzni

Souprava 187+188 v sadech Pětatřicátníků 23.4. 2002 Souprava 243+244 na Mikulášském náměstí v listopadu 1997 ještě před parkovými (parkovacími) úpravami 
Foto: M. Klas Jak ubíhá čas, některé nejstarší vozy jsou již vyřazeny, další postupně prochází modernizacemi, či velkými prohlídkami přiblížila se doba, kdy z plzeňských ulic mizí poslední tramvaje v klasickém červenokrémovém nátěru. Ty u nás stejně jako v ostatních českých a slovenských městech jezdily v tomto kabátě desítky let. Zatím, Souprava 103+104 na náměstí Milady Horákové v říjnu 2000 Souprava 203+193 v zastávce Macháčkova 4. 6. 2000 co v mnohých českých městech dostávají vozidla MHD jednotný nátěr nezávisle na trakci, v Plzni bylo v devadesátých letech nápaditě rozhodnuto, že vozy MHD dostanou různý nátěr podle barev plzeňského znaku. Zatím co např. v Ostravě tedy uvidíme stejně modrobílé tramvaje, trolejbusy i autobusy, v Plzni byla tramvajím přidělená barva žlutá, trolejbusům zelená a autobusům červená.

Souprava T3SUCS 237+238 u městských lázní v říjnu 1994
Foto: Jiří Hertl Šrotovaný vůz č. 104 ve vozovně Slovany 6. 10. 2001 Souprava 109+110 v zastávce U Synagogy 18. 8. 2001 Souprava 170+177 v zastávce Škoda, III. brána 18. 5. 2000, foto: Martin Blaťák

Souprava 175+182 U Zvonu 18. 5. 2000, foto: M. Blaťák Souprava 262+265 na Slovasnké třídě 3. 10. 2001 První jiné, nečervené tramvaje se objevily s příchodem celovozových reklam v roce 1990. Zřejmě když opadlo prvotní nadšení a domněnky, že reklamy budou na všech vozech, přišly na řadu i nové nátěry. Nejprve se objevuje fialovobílé zpracování na vozech T3M modernizovaných v plzeňské Škodovce od roku 1995. T3 č. 206+207 v zastávce karla Steinera 28. 9. 2002 V roce 1997 pak dostává vůz č. 192 první nátěr v žlutobílé kombinaci. Následuje několik dalších vozů (další v pořadí je 217+218). Konečná verze městského nátěru se však později ustálila na současné pěkné žlutošedé kombinaci, poprvé použité na voze 181.

KT8D5 č. 297 v Pražské ulici 25. 9. 1998, foto: Absolut Žlutošedý nátěr tak postupně dostávají všechny tramvaje procházející modernizacemi a velkými prohlídkami včetně vozů KT8D5 (od roku 2000). Samozřejmostí je shodný nátěr i na nových Astrách. Vyjímkou tak zůstávají vozy s celoplošnou reklamou, která může být tvořená buď polepem fóliemi, nebo právě přímo nátěrem.

Souprava 206+207 na Košutce 21. 4. 2003 Souprava 105+106 v sadech Pětatřiátníků 6. 5. 2000 Souprava 203+193 v zastávce Macháčkova 4. 6. 2000 Soupravy T3 č. 190+191 a 101+102 na konečné Skvrňany 18. 1. 2003

Převoz vozu č. 109 do firmy Datatechnik Plus do Třemošné dne 22. 11. 2002 Souprava 199+189 v zastávce Terezie Brzkové 24. 2. 2001 Červené vozy mizí postupně, ale dá se říci, že hromadnější konec posledních čevených vozů přichází v druhé polovině roku 2003. To odchází nejstarší vozy, přesněji řečeno největší vraky, na velkou prohlídku, jejíž součástí je i nový žlutošedý lak. Už začátkem roku vyjíždí po velké prohlídce souprava 109+110, která před tím již dlouho stála odstavená ve vozovně a jejíž osud byl značně nejistý.

Souprava 187+188 v ulici Terezie Brzskové (29. 4. 2004), již je po Velké prohlídce a samozřejmě v žlutošedém nátěru Sólo vůz T3 č. 187 na konečné v Bolevci 10. 7. 2003 Stejné prodložení životnosti potkává i soupravu 187+188. Když je její zadní vůz (č. 188) odvezen k prvním pracem do areálu firmy Datatechnik v Třemošné, objevuje se přední vůz (č. 187) sólo na lince č. 1. Je to zřejmě poprvé od roku 1988, tedy od doby, kdy skončil víkendový provoz sólo vozů na lince č. 2, kdy je vypravena sólo červená Tétrojka. Když v létě roku 2000, začaly být znovu vypravovány sólo vozy na linku č. 1, jednalo se vždy o vozy T3M, či vyjímečně o vozy T3, ale vždy s celovozovou reklamou.

Souprava 206+207 na zastávce Anglické nábřeží, Pražská 29. 4. 2002 Souprava 206+207 při přestupu při výluce U Zvonu 20. 7. 2002 Jako další prochází omlazovací kůrou vozy 183+182, 206+207 a 174+178. Poslední jmenovaná souprava již však byla v žlutobílém nátěru. Velmi krátce, asi jen tři dny se objevuje v provozu i sólo červená T3 č. 206.

Souprava 206+207 na zastávce Sady Pětatřicátníků již po VP 20. 2. 2004 Vozy dostávají kromě nového vnitřního obložení také nové osvětlení, shodné s modernizovanými vozy T3P. Trošku nečekané je však nevypolstrování původních laminátových sedaček, což bylo samozřejmostí u VP předcházejích vozů.

Souprava 190+191 v sadech Pětatřicátníků 16.9. 2003 Souprava 190+191 v zastávce macháčkova 18. 5. 2004 Poslední červená souprava č. 190+191 jezdila až do konce července 2004. Tato souprava měla již však značně neoriginální světlejší kabátek, který obdržela při velké prohlídce v Šumperku v roce 1997.

Souprava 190+191 při dopravní nehodě ve Sladkovského ulici dne 16.7. 2003
Foto: Pavel Růžička Krátce před odeslání do DP Most na velkou prohlídku, měla ještě drobnou nehodu s automobilem ve Sladkovského ulici. Poškození nebylo však vážné a tak ještě několik dní po nehodě byla v provozu.

Souprava 190+191 U Zvonu 14. 11. 2003 Historický vůz T3 č. 192 na mostě Generála Pattona při objednnaé jízdě 2. 9. 2012 Po velké prohlídce, jejíž součástí byl samozřejmě i žlutošedý nátěr, vyjela do pravidelného provozu koncem října 2004. V té době nezbývalo než doufat, že se někdy v budoucnu setkáme s nějakým historickým vozem, či soupravou T3 v pro ně tak dlouho typickém čeveném nátěru. A opravdu se tak stalo a od roku 2011 se opět můžeme setkat v Plzni s červeným s historickým vozem T3 (č. 192).


Další podobné stránky:
T3 č. 109+110 - poslední jízda
Konec cedulových tramvají v Plzni
Fialovobílý nátěr na vozech T3M končí
Krátká epocha žlutobílých vozů v Plzni
Historický vůz T3
Celoplošné reklamy na T3
Zvláštní vozy (pracovní vůz, Terezka)

některé již neprovozované typy: Křižík, Ringhoffer, Trabuko, T1, T2, T3, T3G, KT8D5, T3M, Astra,
současné typy: T3R.P, T3R.PLF, KT8D5-RN2P, K3R-NT, VARIO LFR.S, VARIO LF plus, VARIO LF2/2 IN, EVO2, 40T

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz