Wuppertal

Vstup do tramvajového muzea ve Wuppertalu 8. 7. 2017

Město ležící v Severním Porýní-Vestfálsku vzniklo až v roce 1929 spojením několika obcí a název Wuppertal pak nese od roku 1930. V té době zde již fungoval tramvajový systém po okolí. Poslední tramvaje v pravidelném provozu zde však dojezdily v roce 1987. Dnes je připomíná pouze tramvajové muzeum s obnovenou lesní tramvajovou tratí mezi Kohlfurther Brucke a výhybnou Greuel. Jízda po jednokolejné trati vedoucí převážně lesním úsekem trvá cca 15 minut jedním směrem.

 8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017

Tramvajové muzem ve Wuppertalu 8. 7. 2017

Tramvajové muzeum ve Wuppertalu 8. 7. 2017

V muzeu se místní sdružení stará o více než 30 vozidel různého stáří. Nejstarší vozy jsou z třicátých let minulého století, ale vidět zde můžeme i tramvaj DUEWAG, která ještě v devadesátých letech jezdila ve městě Bochum.

Visutá dráha a neb tak trochu netopýří tramvaj

 8. 7. 2017  8. 7. 2017 Visutá dráha, či originálním názvem Schwebebahn, byla zprovozněna na prvním úseku v roce 1901. Současné délky dosáhla v roce 1903. Původně se jednalo o meziměstkou dráhu, ale s rozvojem průmyslu a okolní zástavby došlo ke spojení měst, které jak už výše zaznělo se od roku 1930 jmenuje Wuppertal (údolí řeky Wupper). K napájení se používá napájecí kolejnice se stejnosměrným napětím 600V.

 8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017

Dráha měří 13,3 km, při čemž 10km je vedeno nad říčkou Wupper a pouze cca 3 km nad ulicemi města. Dráha obsluhuje dvacet stanic a jízdní doba jedním směrem je cca 30 minut.

 8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017

 8. 7. 2017 V době mé návštěvy v roce 2017 probíhá postupná generační výměna vozového parku a tak se v provozu můžeme setkat se dvěma typy jednotek. Starších vozů MAN pocházejících z let 1972-75 bylo 27 kusů. Dodávky nových jednotek GTW 15 od výrobce Vossloh Kiepe o celkovém počtu 31 vozů postupně starší jednotky zcela nahradí. Na fotografiích níže jsou tedy nové světle modré jednotky. S těmi se budeme v provozu setkávat v následujcí letech, zatím co starší zmizí již asi během roku 2018.

 8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017  8. 7. 2017

 8. 7. 2017  8. 7. 2017 Dráha i dnes tvoří páteř městské hromadné dopravy s intervalem ve špičce kolem čtyř minut. Zároveň je velikou turistickou atrakcí. Výhodou tohoto systému je naprostá segregace od ostatního provozu. Na ve výšce položené stanice si však cestující musí vyšlápnou po schodištích. Až v posledních letech jsou postupně doplňovány také výtahy.

Dostanete-li se do tohoto kraje, určitě nezapomeňte dráhu vyzkoušet.

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz