Vysoké Tatry

Jezdí ve Vysokých Tatrách tramvaje, nebo vlaky? Oficiálně tatranské elektrické železnice, tedy spíše vlaky. Provozovatelem jsou ŽSR a jezdí se dle železničních předpisů. Na zdejších elektrifikovaných úzkorozchodných tratích jsou od roku 2000 nasazovány elektrické jednotky Stadler, vyrobené v ŽOS Vrůtky. Místní jim však často říkají "električka", což je slovenské slovo také pro tramvaj. Předchozí elektrické jednotky z šedesátých let byly vyráběné v Tatře Smíchov a tramvaje tak skutečně velmi připomínaly.

TEŽ zahrnují trať z Popradu na Štrbské Pleso, na kterou ve Starém Smokovci navazuje odbočka do Tatranské Lomnice a dále pak ozubnicová železnice ze Štrby na Štrbské Pleso.

 

Velikonoce 2004

Električka v zastávce nová Lesná 9. 4. 2004 Stanice Starý Smokovec 10. 4. 2004 Električka mířící k Popradu 12. 4. 2004 Stanice štrbské pleso 12. 4. 2004 Souprava električek přijíždí do Starého Smokovce 11. 4. 2004 Původní lanovka na Hrebienok 9. 4. 2004 Zubačka stoupá na Štrbské pleso 10. 4. 2004 Zubačka na Štrbském plese 12. 4. 2004 Depo električek Poprad 12. 4. 2004 Historické električky v depu Poprad 12. 4. 2004 Staré električky v depu Porad 12. 4. 2004 Interiér staré električky 12. 4. 2004

 

Velikonoce 2009

Električkové serpentýny pod Starým Smokovcem 10. 4. 2009 Starý Smokovec 10. 4. 2009 Nedaleko Tatranské Lesné 11. 4. 2009 Odjezd soupravy ze Starého Smokovce směr Tatranská Lomnice 11. 4. 2009 Nepěkný pohled na následkem kalamity z roku 2004 podél trati 11. 4. 2009 Souprava přijíždí k Tatranské Poliance 11. 4. 2009 Nedaleko Vyšných Hágů 11. 4. 2009 Křižování ve stanici Vyšné Hagy 11. 4. 2009 Zastávka Nová Lesná 9. 4. 2009 Zubačka na Štrbském plese 9. 4. 2009 Nová lanovka na Hrebienok 10. 4. 2009 Tatranská Lomnice 10. 4. 2009

 

Velikonoce 2019

2019 2019 2019 2019

 

Léto 2020

2020 2020 2020 2020

2020 2020 V červenci 2020 byla zahájena výluka na ozubnicové železnici ze Štrby na Štrbské Pleso. Komplexní rekonstrukce by měla trvat do jara 2021, kdy by měly na trať vyjet zcela nové jednotky Stadler. Minimálně jedna původní padesátiletá švýcarská jednotka (viz foto výše z roku 2019), by měla být zachována pro muzejní provoz. Jak je patrné ze snímků, celá trať ozubnicové tratě zmizela a to včetně kolejiště na nádraží na Štrbském Plese.

2020 2020 O letních prázdninách 2020 vyjíždějí historické električky i díky finanční podpoře ministerstva dopravy častěji, než v předchozí sezóně. Každý prázdninový pátek a sobotu je to Tatra EMU 89.0 (označovaná později jako 420.95), ale říká se jí zde Trojča. V neděli je to pak Kométa, nebo-li historický vůz Ganz z roku 1912.

2020 2020 2020 2020 2020 2020 2020 2020

 

 

Další navštívené slovenské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz