Szeged (Segedín) (2008, 2014)

V centru města na hlavní tramvajové křižovatce a okolí probíhá rekonstrukce kolejiště
23. 7. 2008 Tramvaj FVV Bengali či česky Bengál na dočasné konečné Kálvin tér
23. 7. 2008 V době mé první návštěvy v létě 2008 v Szegedu probíhala právě rekonstrukce kolejiště v centrální části města. Provoz tramvají byl tak nahrazen náhradními autobusovými linkami s vyjímkou dvou krajních úseků linek 3, 3F a 3 - 4.

Na nich tehdy jezdily pro nás velmi zajímavé vozy typu FVV. Jedná se o staré tříčlánkové vozy. Zjednodušeně by se dalo říci, že jde o dva dvounápravové Na konečné Tarján v moderní smyčce odstavené záložní vozy FVV (na odříznutém provozu od vozovny)
23. 7. 2008 Tramvaj FVV Bengali či česky Bengál na dočasné konečné Kálvin tér
23. 7. 2008 vozy spojené středním článkem. Zlé jazyky je přirovnávají k Astrám, bez nízkopodlažního článku :o). Ne neprávem se jim přezdívá Bengály. Do Szegedu byly dodány v několika verzích tří a pětidvéřové a jednosměrné či obousměrné. Nyní byly v provozu jen obousměrné vozy, neboť neměly možnost otáčení ve smyčkách.

Úrovňové křížení tramvajové a železniční trati
23. 7. 2008 Křižování vozů FVV ve výhybně v zastávce Vadaspark
23. 7. 2008 Nejzajímavější je větev linky č. 3 směrem Vadaspark, respektive její prodloužená varinta označená 3F až do konečné Fonógyári út. Jedná se o jednokolejnou trať s výhybnami. Za zastávkou Vadaspark se tramvajová trať úrovňově kříží s železnicí.

Vozy T6 a KT4 odpočívají ve vozovně
23. 7. 2008 KT4 č. 207 ve vozovně
23. 7. 2008 Zatím, co v ulicích bylo tedy možné svézt se téměř muzejními kousky, ve vozovně odpočívaly moderní vozy KT4 a T6, protože jsou jednosměrné. Tyto vozy jsou velmi pěkně modernizované s novým interiérem a mnohé s novou výzbrojí Progress. Ve zdejších dílnách se přestavují také další tzv. aktivní vleky z vlečných vozů B6 zakoupených z německého Roztoku. V areálu vozovny najdeme ještě několik zakoupených vozů KT4 a B6 v původním stavu ze SRN, které na úpravy a zprovoznění teprve čekají. Existují i další smělé plány, jejichž naplnění nebude vzhledem k vysoké úrovni zdejších soběstačných dílen žádným problémem. Kromě moderního úsilí má szegedský dopravní podnik velmi kladný vztah i k historii, o čemž svědčí i stavba nádherné repliky historického vozu.

Rekonstrukce probíhají v dílnách ve vozovně  - 23. 7. 2008 Pohled na manipulační stanoviště aktivního vleku 
23. 7. 2008 Tramvaje T6 spolu s historickou soupravou 23. 7. 2008 Vznikající replika historického vozu - 23. 7. 2008

Trolejbus přestavěný z autobusu Mercedes Citaro
23. 7. 2008 Snad ještě na vyšší úrovni než tramvaje jsou v Szegedu trolejbusy. Dopravní podnik si totiž přestavuje z autobusů trolejbusy. Již se zde po městě můžeme setkat s nízkopodlažními trolejbusy Volvo, Mercedes Citaro a v současné době se přestavují autobusy Škoda 21Ab zakoupené po vyřazení z Plzně. Vozy prochází celkovou generálkou skříně, takže po výjezdu z dílen se jedná o téměř nová vozidla. Celkově na mne tedy udělal Szeged velmi dobrý dojem.

Pesa Twist u nádraží 22. 6. 2014 Ten se potvrdil i při mé druhé návštěvě v létě 2014. Do Szegedu byly nakoupeny nové nízkopodlažní vozy Pesa Twist, které byly nasazeny na lince č. 2. Ta byla také v roce 2012 prodloužena za přispění Evropské unie o dva kilometry. Vozy Pesa Twist mají sice pevné podvozky, ale svezení s nimi je v celku pohodlné. Bohužel však trochu duní.

Pesa Twist v centru města po stropem stromů 24. 6. 2014 Pesa Twist na prodlouženém úseku linky č. 2 - 23. 6. 2014 Pesa Twist na prodlouženém úseku linky č. 2 - 23. 6. 2014 Pesa Twist na prodlouženém úseku linky č. 2 - 23. 6. 2014

Na zbývajících linkách jsou nasazeny modernizované KT4 a T6. Na těchto snímích jsou patrné také mohutné stromy, které zastřešují mnohé ulice v centru města a to je tak příjemně zelené.

23. 6. 2014 23. 6. 2014 23. 6. 2014 23. 6. 2014

Trojúhelník na konečené Fonógyáry út. 23. 6. 2014 Trojúhelník na konečené Fonógyáry út. 23. 6. 2014 Na tratích kde dříve chyběly obratiště jsou dostavěné trojúhelníky pro otáčení jednosměrných tramvají a tak se v provozu již se starými obousměrnýmy "Bengály" nesetkáme.

Replika historického vozu 22. 6. 2014 Replika historického vozu 22. 6. 2014 Naopak jsem se setkali s výše zmiňovanou replikou historického vozu, který byl nasazen na pravidelné lince č. 2. Jedná se o nádherný vůz propracovaný do všech detailů.

Další navštívené maďarské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz