Sibiu (2012)

První informace zmiňující zavedení veřejných dopravních prostředků v Sibiu pocházejí z období kolem roku 1893. Od roku 1904 jsou provozovány elektrické omnibusy bez kolejnic. Díky problémům s adhezí v děštivém počasí však s nimi nejsou dobré zkušenosti. O první tramvajové lince v Sibiu jsou pak zmínky od roku 1905. Čilý rozvoj tramvajových linek po městě Sibiu probíhal do dvacátých let. Naopak od šedesátých let jsou tratě pro svůj špatný technický stav rušeny. Již od sedmdesátých let tak zůstává v provozu pouze jediná trať vedoucí z okraje města Sibiu do vesničky Rasinari.

V roce 1995 jsou do Sibiu dodány současné vozy ze švýcarské Ženevy (z roku 1948) a v té době zachraňují provoz před zánikem, neboť předchozí tramvaje Timiš (z roku 1986) byly velmi nespolehlivé. V roce 2006 je jeden z vozů upraven na pojízdnou restauraci a je k dispozici k pronájmu na různé akce. Pravidelný tramvajový provoz byl zastaven před několika lety z důvodu malé cestovní rychlosti a je nahrazen autobusovou linkou (trať vede většinu své trasy souběžně se silnici). S opatrností je však sjízdná a tramvaj je možné si dosud objednat. Jeden z vozů byl také před pár lety pravidelně používán pro divadelní představení a ještě při naší návštěvě v něm jsou k vidění zbytky výzdoby. V květnu 2012 jsem si tedy před naší plánovanou návštěvou objednali zvláštní jízdu a podařilo se.

Kromě řidiče (který kromě příležitostných jízd s tramvají je strojvedoucí na železnici) nás doprovází ještě jeden pracovník z vedení podniku a jak jsme se dozvěděli, na podobné objednané jízdy pro skupinky fotografů, zejména těch německých, vyjíždějí poměrně často. Budoucnost tramvajové trati je téměř zpečetěna. Pravidelný provoz vzhledem ke stavu trati a souběžnému vedení silnice je nerentabilní (linku nahradil autobus). Vozovna tramvají je v autobusové, která se má během několika let stěhovat jinam a současná bude zrušena. S tím patrně skončí i tramvaje. Pozemek bude využit na něco jiného. Neprovozované tramvaje tak nebudou mít kde stát a tramvajová trať tak zřejmě definitivně skončí.

Tramvajka se s námi houpe po zarostlé trati rychlostí jen o málo větší, než je rychlost chůze. Oba pánové jsou již zvyklí na foto zastávky a ochotně zastavují na požádání. Trať vede většinou lesem podél silnice. Až kousek před Rasinari vyjíždíme z lesa, přejíždímě po mostě přes potok a obloukem se vracíme zpět k silnici kterou překřížíme a po její druhé straně přijíždíme až na konečnou do vesničky Rasinari. Zde se tramvaj otáčí couváním na trojúhelníku. Fotíme pak zejména při zpáteční cestě z Rasinari, kdy je tramvaj pěkně nasvícená.

Další navštívené rumunské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz