Sarajevo (2019)

Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019

K2 č. 528 v úzkých uličkách centra Sarajeva, 11. 6. 2019 Sarajevo, K2YU č. 510 jedoucí po nábřeží, Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo je hlavním městem Bosny a Hercegoviny a v současnosti zde žije přibližně 275 tisíc obyvatel. Tramvaje, respektive koňka, zde byly v provozu od roku 1884, elektrické tramvaje se zde objevily již v roce 1895, tehdy ještě na rozchodu 760 mm. Provoz o rozchodu 1435mm je v provozu od roku 1960. Vlastně jde o jednu hlavní dlouhou trať ze západu na východ, s krátkou odbočkou k nádraží a několika mezilehlými smyčkami.

K2 č. 528 na konečné Baščaršija v Sarajevu 10. 6. 2019 Ex. vídeňská tramvaj E u nádraží v Sarajevu 10. 6. 2019 Tramvajová trať je v centru ukončena blokovým objezdem kolem historického centra města. Konečná se jmenuje Baščaršija (foto vlevo). I přes poměrně jednoduchou tramvajovou síť je zde provozováno poměrně dost linek. Linka projíždějící z centra (Baščaršija) celou trasu až na konečnou Ilidže je označena číslem 3. Dále jsou zde provozovány linky z obou krajních konečných na odbočku na nádraží (č. 1 z centra a č. 4 z konečné Ilidža). Dále linky z centra na dvě nácestné konečné (č. 2 na Čengvič Vila a č. 5 na Nedžariči Oslobodenje).

Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Tramvajový vozový park v Sarajevu je pestrý a zajímavý. V provozu jsou zde české tramvaje K2 a K2YU ze sedmdesátých let. Většina z nich má celovozové reklamy, vzácněji je pak k vidění městský žlutý nátěr s modrým pruhem. Lahůdkou v provozu v době mé návštěvy byl pak ex. bratislavský vůz č. 528 s vlnitým plechem na bocích.

Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019

Satra III - Sarajevo 11. 6. 2019 Dalším typem vozů jsou modernizované vozy K2, označované obchodním názvem Satra II (dvoučlánkové) a Satra III (tříčlánkové s novým nízkopodlažním článkem). Modernizace prvního vozu proběhla v českém firmě Pars nova, další vozy byly modernizovány ve spolupráci s tímto dodavatelem přímo v sarajevském dopravním podniku. U vozů byla doplněna elektronická výzbroj Siemens, nová čela, moderní interiér včetně nových sedaček, výklopné dveře, informační systém atd.

Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019

Pro nás asi nejzajímavější jsou české vozy KT8D5, se kterými se v zahraničí příliš často nesetkáváme. Provozovány jsou zde 4 vozy původně pocházející z Košic. Sice se jedná o obousměrné vozy, avšak již částečně z jednosměrněné. Zadní kabiny jsou vyrabované, zadní světla nahrazena koncovými a schody u levých dveří zastavěny do úrovně podlahy.

Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019

Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 12. 6. 2019 Asi v provozu nejzastoupenějším typem tramvají v době mé návštěvy byly vozy Duewag GT8. Jedná se o tramvaje sem dodané z tureckého města Konya přibližně v roce 2017 (tedy po nákupech nových vozů Škoda do města Konya). Jde o vozy ze šedesátých let, původně provozované v německém Kolíně nad Rýnem.

Sarajevo 12. 6. 2019 Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 10. 6. 2019 Sarajevo 11. 6. 2019

Sarajevo 11. 6. 2019 Sarajevo 10. 6. 2019 Zpestřením v provozu jsou pak ještě bývalé vídeňské tramvaje Lohner typu E z šedesátých let. Tyto pěkné a evidentně spolehlivé vozy byly ve velkém z Vídně prodávány a jsou tak provozovány v mnoha východních provozech.

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz