Roma (Řím) (2011)

Piazza di Porta Maggiore, Řím 24. 5. 2011 Řím je hlavním městem Itálie a s více než 2,7 milóny obyvatel. Městskou dopravu zde zajišťují tramvaje, trolejbusy, autobusy, metro a také příměstské železnice. V Římě je celkem jen 6 linek tramvají, a to linky 2, 3, 5, 8, 14 a 19.

Viditelně přeplněný autobus nasazený na tramvajové lince č. 3 (kde je dlouhodobá výluka) přijíždí ke Koloseu 22. 5. 2011 U Kolosea jsem si tramvaj z důvodu dlouhodobé výluky nevyfotil - 22. 5. 2011 Bohužel na lince č. 3 je již několik let dlouhodobá výluka a tramvaje jsou zde nahrazeny autobusy. Při tom linka prochází turisticky atraktivními lokalitami (např. i kolem Kolosea) a autobusy na ní jsou přeplněné. Aktuální důvod výluky mi není znám, neboť tramvajová trať se zdá v celé délce sjízdná a manipulačně je využívána. Schéma tramvajových linek najdete zde.

Nemodernizovaný interiér tramvaje Stanga, Řím 
24. 5. 2011 Tramvaj Stanga u nádraží, Řím 24. 5. 2011 Vozový park tramvají se aktuálně skládá ze čtyř provozovaných typů vozů. Nejstarším jsou dvoučlánkové tramvaje Stanga dodávané od čtyřicátých let. Lze se setkat s vozy s různými modernizovanými prvky, včetně nového interiéru, ale i s pěknými již historicky vypadajícími vozy. V květnu 2011 obsluhovaly linky 5, 19, a 14.

Při naší návštěvě Říma se nám stal zajímavý zážitek. Po té co jsme se první den pobytu v Říme věnovali spíše prohlídce památek a konečně odpoledne nastoupili do první tramvaje, tak tato s námi krátce na to vykolejila. Jednalo se o oblouk v křižovatce nedaleko před konečnou linky č. 19 u Vatikánu, kde tramvaj Stanga č. 7049 vykolejila středním podvozkem na špatném kolejovém styku.

Vykolejená Stanga č. 7049, Řím 22. 5. 2011 Vykolejená Stanga č. 7049, Řím 22. 5. 2011 Vykolejená Stanga č. 7049, Řím 22. 5. 2011 Konečná Pizza Dei Gerani s vozy Stanga 24. 5. 2011

Tramvaj Socimi na Piazza di Porta Maggiore, Řím 24. 5. 2011 Tramvaj Socimi na lince č. 19, Řím 24. 5. 2011 Dalším typem jsou již částečně nízkopodlažní vozy Socimi, které byly dodány začátkem devadesátých let v počtu 32 kusů, plus 8 vozů později a které připomínají koncepcí české RT6. Nasazovány byly na linkách 14 a 19.

Cityway Roma I na lince č. 2, 24. 5. 2011 Pětičlánkové částečně nízkopodlažní tramvaje Cityway Roma I z konce devadesátých let (28 ks) a novější sedmičlánkové 100% nízkopodlažní Cityway Roma II (52ks) , jsou nasazovány na linkách č. 2 a 8. Jedná se o moderní obousměrné klimatizované tramvaje. Vzhledem k počtu dodaných vozů jich patrně díky neprovozování linky č. 3 bude také dost stát ve vozovně.

Turisté se fotí s tramvají na konečné linky č. 8 Argentina, vlevo Cityway Roma II, vpravo Cityway Roma I,  22. 5. 2011 Cityway Roma II, Řím 22. 5. 2011 Interiér Cityway Roma II,  22. 5. 2011 Cityway Roma II na konečné linky č. 8 Casaletto 22. 5. 2011

Dvoučlánková obousměrná jednotka Firema čeká v zastávce pod akvaduktem na Piazza di Porta Maggiore 
24. 5. 2011 Tříčlánková jednotka Ansaldo stanicuje na Piazza di Porta Maggiore 24. 5. 2011 U akvaduktů na Piazza di Porta Maggiore se s tramvajovými linkami kříží zajímavá úzkorozchodná elektrifikovaná příměstská železnice Řím - Pantano. Rozchod kolejí je zde 950mm a napětí v trolejích 1650V stejnosměrných. Její budoucnost je nejistá, neboť má být nahrazena novou linkou metra. V době naší návštěvy byly v provozu nasazovány tři typy souprav. Nejstarší třívozové jednotky STEFER, tříčlánkové jednotky Ansaldo a dvoučlánkové jednotky Firema.

Třívozová jednotky STEFER v novém nátěru přijíždí na Piazza di Porta Maggiore Piazza di Porta Maggiore se dvěma jednotkami Firema Třívozová jednotky STEFER Třívozová jednotky STEFER

Další navštívené italské tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz