Něco málo z Prahy:

Není v možnostech autora mapovat události v pražském tramvajovém provozu, ani to není účelem těchto stránek. Níže tedy najdete jen nějaké zajímavosti, či stručné reportáže z významných událostí, či akcí, zejména ze dnů otevřených dveří ve vozovnách DPP.


Historická linka č. 91

Od roku 1991 se můžeme v pražských ulicích svézt historickou linkou č. 91. Ta je v provozu přibližně od poloviny března do poloviny listopadu a jezdí v trase Výstaviště - Vozovna Střešovice. Projíždí zajímavou trasou centrem Prahy a projíždí přes turisticky atraktivní místa. Na lince bývají nasazovány dvě historické dvouvozové soupravy, které odjíždějí proti sobě z konečných vždy v každou celou hodinu od 12:00 (13:00) do 17:00. Bližší info na webu DPP.

Historická souprava 2110+1201 ve Stromovce 26. 4. 2003 Historická souprava 2110+1201 nasazena na lince č. 91 projíždí kolem Hradu 26. 4. 2003 Linka č. 91 projíždí kolem Národního divadla 9. 4. 2007 Historická souprava nasazena na lince č. 91 vyjíždí ze splítky na Malostranské náměstí 9. 4. 2007 Historická souprava 412+723 ve Stromovce 18. 10. 2008 Linka č. 91 respektive souprava 2110+1201 projíždí náměstím Republiky 26. 4. 2008 349+1202 na lince č. 91 míří od Výstaviště do centra 18. 10. 2008 Souprava 412+723 na konečné Výstaviště 15. 11. 2008


Den otevřených dveří 1999

Vlevo je souprava T6A5 ve vozovně Motol, kterou jsem navštívil při dni otevřených dveří 11. 9. 1999. Vozy T6 se bohužel do Plzně již nedostaly a pravděpodobně zde již nikdy jezdit nebudou, neboť jim v tom brání vyhláška radnice, podle které musí být všechna nová vozidla MHD nízkopodlažní. No a dnes se již nové Té šestky stejně nevyrábí. Vpravo pak vůz T3RE 8205 (po modernizaci).


RT6N - velice zajímavé a designově pěkné vozidlo. Bohužel tyto vozy nebyly pro svoji poruchovost nikdy schváleny do pravidelného provozu.


Kromě tramvajové vozovny v Motole a autobusových garáží Řepy (které jsem ale nenavštívil), bylo pro veřejnost otevřeno také depo metra ve Zličíně. Zde byla vystavená souprava po modernizaci v plzeňské škodovce (vlevo) a také nová souprava M1 z ČKD (vpravo). Krom toho různé drezíny a posunovací lokomotivy.


Vlevo je pak T1 5001 ve vozovně Střešovice v tramvajovém Muzeu, kam byl v době dne otevřených dveří také vstup zdarma.


 


Den otevřených dveří 2000


Při letošním dni otevřených dveří Dopravního podniku hl. m . Prahy, který se konal 14. 10. 2000, se otevřely široké veřejnosti brány vozovny Pankrác, depa Kačerov a autobusových garáží Kačerov. Na těchto stránkách se objeví samozřejmě nejvíce fotografií tramvají. Vpravo je modernizovaný vůz 8211 v Parsu Šumperk s výzbrojí Alstom Progress.


K prohlédnutí byly i dva ze čtyř vozů RT6N1 a to 9101 v červenobílém provedení a stejně jako loni v motolské vozovně, 9102 v zelonobílém provedení. Tyto drahé nízkopodlažní vozy jsou zde odstavené a nejezdí se s nimi.


V Brně mají také několik exemplářů a dokonce se využívaly i jako pojízdné prodejny jízdenek. Na pohled z venku, vypadají tyto vozy velmi hezky a interiér je také pěkný, moderní. Dokonce bych řekl, že vnitřní uspořádání je díky jednoduchým sedačkám v některých částech, trochu lepší než u Aster. Oproti Astrám mají však RT6N1 drobnou vadu. Nejezdí. J

Podobně pěkná, jako historický vůz na fotografii v pravo, by mohla být i plzeňská Terezka č. 80, která po mnoho let stála ve vozovně a na jejíž opravu město nechtělo přispět.


Zajímavé jsou také tyto cvičné vozy, které mají zdvojené řízení. Dokonce oba druhy, jak rukou, tak i nohama. U vozu 5519 (vpravo) jsou uvnitř i dvojité sedačky se stolky, zkrátka pojízdná učebna.

 

Navštívili jsem samozřejmě i depo metra Kačerov, kam nás dovezl autobus zvláštní linky. Vlevo, opět jako vloni, modernizovaná souprava z plzeňské škodovky, vpravo pak souprava M1, které jsme tu napočítali asi čtyři.

 


Den otevřených dveří 2001

Jako každý podzim i letos uspořádal DP hl. m. Prahy den otevřených dveří ve svých vozovnách. Tentokrát se jednalo o tramvajovou vozovnu Vokovice, garáže Řepy a depo metra Zličín. Ve Vokovicích byly vystavené provozované tramvaje a několik historických vozů. Letos tu však chyběly vozy RT6.

Objevily se zde opět i tyto dva pokusy o modernizací. Vlevo je T3M2 č. 8200, který byl prvním pokusem o modernizaci vozu T3 v Praze. Po delším odstavení je opět vypravován na linky. Vpravo je další jediný modernizovaný vůz s označením T3RE, které v podobném provedení jezdí v Brně.

V depu metra ve Zličíně byla opět k vidění modernizoavaná souprava ze Škody DT, i nová M1 z ČKD. Zajímavý však byl jeden vzorkový vagón, kde byl prezentován návrh podelného uspořádání sedaček vozů M1 (foto vpravo).


Po velké vodě - 2002

Zde je pár fotografií zachycujících náhradní dopravu za metro. Provoz je až neuvěřitelně perfektně organizován, všude je obrovské množství informací pro cestující. V provozu jsou zvláštní tramvajové linky XA a XB a autobusová linka XC. Pro tu jsou vyhrazeny i zvláštní jízdní pruhy, aby autobusy, které vezou mnoho lidí najednou, nemusely čekat v zacpaných ulicích auty. V provozu jsou také v taktu zvláštní vlaky ČD.

Stanice Vltavská - do společné zastávky zajíždí tramvaje (i náhradové linky XB) a autobusy náhradní dopravy XC Vyhrazené pruhy pro autobusy na magistrále - Vyšehrad Linka XA náhradní tramvajové dopravy za metro - Hradčanská Jednotka řady 471 zajišťující kyvadlovou dopravu ze Smíchova na Hlavní nádraží


Den otevřených dveří 2003

Tak jako každý rok (s vyjímkou loňského poznamenaného povodněmi) se veřejnosti v září otevřely brány některých provozoven pražského dopravní podniku. Letos přišel na řadu Hostivařský areál, kde se nachází ústřední dílny dopravního podniku. Provádí se zde např. modernizace tramvají T3 na typ T3RP s výzbrojí Progress od firmy Cegelec. Za rok projde touto omlazovací procedurou kolem 40 tramvají.

Historický vůz T3 z roku 1962 Cvičný vůz spolu z dalšími vozy při dni otveřených dveří v Hostivaři 20. 9. 2003 Návštěvníci si měli možnost prohlédnout několik vystavených historických či zvláštních vozidel. Představen zde byl nádherně renovavoný historický vůz T3 č. 6102 z roku 1962 (na snímku vlevo). Jedná se o druhý vyrobený vůz typu T3. Nyní byl zrekonstruován do historického provedení odpovídající době jeho výroby.


Přesuvna veze skříň vozu T6A5 V hale opravny tramvají budila velkou pozornost návštěvníků plošina pro přesouvání rozpracovaných vozů. Ke svému pohybu využívá totiž vzduchový polštář.


Historická souprava EČS Jedna z při loňských povodních utopených souprav po modernizaci v plzeňské škodovce při dni otevřených dveří v Hostivaři V depu metra byly jako každý rok k vidění všechny typy souprav vozů metra, včetně historické soupravy EČS (na snímku vlevo). Mezi modernizovanými soupravami z plzeňské škodovky byly i obě, které byly při loňských povodních utopené.

V rámci dne otevřených dveří bylo možné navštívit i opravárenskou základnu autobusů či shlédnout pestrý kulturní program.


30. let metra v Praze

9. 5. 2004 oslavilo metro 30. výročí zahájení provozu. Při této příležistosti proběhl den otevřených dveří v depu Kačerov. Poprvé mohla cestující veřejnost využít k návštěvě depa přímo vlaky metra, které zajížděli až do depa s cestujícími. Souprava M1 opouští s cestujícími depo Kačerov 9. 5. 2004 Souprava M1 přijíždí s cestujícími do depa Kačerov na den otevřených dveří při výročí 30. let metra v Praze Při předchozích dnech otevřených dveří byl vstup do depa umožněn vždy jen hlavní branou (případně zvláštními autobusovými linkami). Nyní soupravy M1 v intervalu cca 40 minut jedoucí již z Nádraží Holešovice na Kačerově odbočily z trasy C do depa Kačerov. Běžné pětivozové soupravy byly díky velkému zájmu však velmi přeplněné a zajména výstup v depu Kačerov po úzkých rampách byl na delší dobu. Den otevřených dveří byl jinak jako obvykle pěkně zorganizován, nechyběly vystavené vozy, technika, upomínkové předměty, kulturní program atd. Daší návštěvníky do areálu depa přivážel i parní vlak.

Historická souprava EČS nasazená u příležitosti 30. let metra na trasu C - 9. 5. 2004 Interiér vozů EČS nasazených u příležitosti 30. let metra v Praze dne 9. 5. 2004 Na trase C byla také mimořádně vypravena historická třívozová souprava EČS, tedy první typ vozů pražského metra. Strojvůdce i pomocník měli dobové uniformy. EČSka měla úspěch zejména díky otevřeným dveří do kabiny strojvedoucího, kde stál neustále dav zvědavců.


Den otevřených dveří 2004

Den otevřených dveří ve vozovně Motol 17. 9. 2004 Den otevřených dveří v depu metra Zličín 17. 9. 2004 Tak trochu do poslední chvíle nebylo jasné ve kterém termínu a zda vůbec se letošní DOD v DP Praha uskuteční. Na webu DP se informace objevují až ve středu. I tak ale tradiční den otevřených dveří navštívilo mnoho návštěvníků. Otevřeny byly tentokráte stejné provozovny jako v roce 1999, tedy vozovna tramvají Motol, depo metra Zličín a garáže autobusů Řepy. Zmíněné provozovny Historická souprava na konečné Sídliště Řepy 17. 9. 2004 spojovala zvláštní autobusová linka. Z tramvajové vozovny v Motole vyjížděla pak historická souprava na smyčku sídliště Řepy a zpět v půlhodinovém intervalu. Den otevřených dveří byl i tentokrát docela pěkně připraven a zorganizován až na ten informační deficit způsobený pozdním rozhodnutím o termínu pořádání.


Den otevřených dveří 2005, 130. let MHD

Letošní den otevřených dveří probíhal stejně jako před dvěmi lety v areálu Ústředních dílen dopravního podniku v Hostivaři, včetně autobusových garáží a depa metra. Den otevřených dveří v sobotu 17. 9. 2005 byl velmi podobný tomu před dvěma lety, avšak na nezájem veřejnosti si rozhodně nemohl stěžovat.

T1 č. 5002 vystavená na dni otevřených dveří v Hostivaři 17. 9. 2005 Probíhající rekonstrukce vozu T1 č. 5002 v ústředních dílnách DP v Hostivaři 20. 9. 2003 Mezi vystavenenými současnými, historickými ale i pracovními vozy, patřily mezi nejzajímavější asi tyto dva. T1 č. 5002 je po rekonstrukci a bude sloužit pro komerční jízdy. Při dni otevřených dveří před dvěma lety bylo možné vidět její odstrojený skelet (foto vpravo).

KT8D5.RN2 vystavená při dni otvřených dveří v ÚDDP v Hostivaři 17. 9. 2005 Interiér KT8D5.RN2 - střední nízkopodlažní článek 17. 9. 2005 Druhým zajímavým vozem je první pražský modernizovaný vůz KT8D5. Střední článek byl nahrazen novým nízkopodlažním a ve voze se objevilo mnoho modernizačních prvků včetně kamerového systému. Paradoxně ještě koncem roku 2005 byla toto v Praze jediná nízkopodlažní tramvaj v provozu.

V nedělní dopoledne pak projel Prahou unikátní konvoj všech provozuschopných historických Konvoj historických vozidel vystavený na Máněsově mostě při oslavách 130. let MHD 18. 9. 2005 Historické autobusy připravené před muzeem MHD na výjezd - 130. let MHD 17. 9. 2005 vozidel, který vyjíždí ze střešovického muzea MHD jen jednou za deset let. Již ráno se vozidla seřadila na Mánesově mostě, kde byla do deseti hodin vystavena v obležení veřejnosti. Po té se průvod vydal na jízdu centrem města kolem Národního Divadla, přes Národní třídu, Václavské náměstí, Masarykovo nádraží, náměstí Republiky, Strossmayerovo náměstí až na smyčku Výstaviště.

V konvoji jely jak vozy vyjíždějící na komerční jízdy, tak právě neprovozované exponáty muzea, např. i tramvaje T1 či T2, které jsou vybaveny původními tyčovými sběrači na které již není uzpůsobeno trolejové vedení. Proto tyto vozy táhly přívěsné vozíky na kterých byl vždy pracovník DP, který na vyhybkách, kříženích či sekcích musel sběrač stáhnout.

Konvoj historických vozidel - 130. let MHD v Praze - Koňka Konvoj historických vozidel - 130. let MHD v Praze - Vůz č. 4217 zachován v původním stavu (jak dojezdil) s pojízdnou prodejnou jízdenek (prodejní okénka jsou z druhé strany) Konvoj historických vozidel - 130. let MHD v Praze - Vůz Ringhoffer č. 88 Konvoj historických vozidel - 130. let MHD v Praze - Vůz T2 s tyčovým sběračem (Vozy T2 jsou pro Prahu netypické - jezdily zde pouze dva kusy)


 

Nízkopodlažní tramvaje

KT8D5.RN2 č. 9072 přijíždí do zastávky Jindřišská 4. 2. 2006 KT8D5.RN2 č. 9069 na konečné Sídliště Řepy 18. 8. 2006 Jak již bylo výše naznačeno, Praha byla donedávna u nás jediným městem, kde nejezdily nízkopodlažní tramvaje. Po núspěchu s vozy RT6N v devadesátých letech se v provozu objevuje až v druhé polovině roku 2005 první modernizovaný vůz KT8D5 se středním nízkopodlažním článkem (KT8D5.RN2).

Škoda 14T na konečné v Modřanech 4. 2. 2006 Škoda 14T na Rašínově nábřeží 18. 8. 2006 Od 28. 1. 2006 vyjela pak do provozu s cestujícími první škodovácká tramvaj 14T. Více o ní včetně prvních zveřejněných fotografií mimo areál výrobce najdete na stránce Plzeňské tramvaje.


Den otevřených dveří 2007

Den otevřených dveří v Hloubětíně 22. 9. 2007 Historická souprava při dni otevřených dveří v Hloubětíně 22. 9. 2007 T3R.PLF č. 8251 na dni otevřených dveří v Hloubětíně 22. 9. 2007 V sobotu 22. 9. 2007 se konal den otevřených dveří v tramvajové vozovně Hloubětín, autobusové garáži Klíčov a nově dokončované stanici metra Střížkov. V Hloubětíně byly jako obvykle k vidění všechny současné provozované typy tramvají, nechyběla další technika a několik historických vozů.

Velmi zajímavá byla návštěva dokončovaná stanice metra Střížkov. Jedná se o hloubenou stanici s nástupištěm 5,6 metrů pod povrchem, jejíž hala bude prosvětlena denním světlem. Vadou bylo snad jen nedokonalé směrování ze zastávky zvláštní linky od garáží Klíčov, kdy mnozí návštěvníci od autobusu přicházeli přímo po staveništi, kudy jim však umožněn přístup nebyl a museli se tak vracet přes staveniště zpět ke vstupu do podchodu na druhou stranu ulice.

Rozestavěná stanice metra Střížkov při dni otevřených dveří 22. 9. 2007 Rozestavěná stanice metra Střížkov při dni otevřených dveří 22. 9. 2007 Autobus přiváží další návštěvníky na Střížkov při dni otevřených dveří 22. 9. 2007 Bloudící návštěvníci hledající vstup do rozestavěné stanice metra Střížkov při dni otevřených dveří 22. 9. 2007

Dopravní podnik pořádal Den otevřených dveří u příležitosti 110. výročí svého založení a zároveň se tímto zapojil do celoevropského týdne mobility. V odpoledních hodinách pak projel Prahou konvoj vozů, který zůstal vystaven na Máněsově mostě.

KT8D5.RN2P na zvláštní lince při dni otevřených dveří v Hloubětíně 22. 9. 2007 Konvoj tramvají na Mánesově mostě 22. 9. 2007 Souprava 412+1200+1201 se již vrací kolem Hradu zpět do Střešovic 22. 9. 2007 Té jednička se již vrací zpět do Střešovic 22. 9. 2007


Den otevřených dveří 2008

Den otevřených dveří v garážích Kačerov 20. 9. 2008 Současné tramvaje při dni otevřených dveří ve Střešovicích 20. 9. 2008 Letošní den otevřených dveří na mně působil trochu odbitě. Tramvajová vozovna tentokrát nebyla otevřena žádná, pouze muzeum ve Střešovicích. Před halou se objevily alespoň také čtyři současné typy tramvají. Dále veřejnost měla možnost nahlédnout do garáží Kačerov. Zde byly vystaveny provozované typy autobusů spolu s další technikou a lehce bylo možné nahlédnout i do zázemí. Metro otevřelo své brány v nedalekém depu také na Kačerově. Zde nechyběly tradičně všechny tři typy provozovaných vlaků a samozřejmně historická souprava EČS.

Historická souprava EČS při dni otevřených dveří na Kačerově 20. 9. 2008 Souprava 8171M v Kačerově při dni otevřených dveří 20. 9. 2008 Také M1 obléhají návštěvníci při DOD v depu Kačerov 20. 9. 2008 Soupravy M1 na Kačerově 20. 9. 2008


Náhradní lodní doprava za tramvaj

Náhradní lodní doprava X-21 15. 11. 2008 Od 2. do 30. 11. 2008 probíhá v Praze zajímavá tramvajová výluka. Z důvodu rekonstrukce tramvajové trati ve Vyšehradském tunelu byla v úseku Výtoň - Podolská vodárna zřízena náhradni lodní doprava. Z blokové smyčky Podolská vodárna pak pokračují tramvaje línky č. 21 (sólo vozy T3R.P) do Modřan. Kromě pravidelných cestujících se samozřejmně někteří přijdou jen tak svézt, neboť příležitostí k plavbě za jízdné dle tarifu DPP není mnoho.

Přestup z tramvaje na loď na Výtoni 15. 11. 2008 Cestující při přestupu na Výtoni 15. 11. 2008 Rekonstrukce tramvajové trati ve Vyšehradské tunelu 15. 11. 2008 Přestup z tramvaje linky č. 21 (ostrovní tramvajový provoz) na Podolské vodárně 15. 11. 2008


 

Starší zajímavosti z pražských tratí
(z pohledu plzeňáka)

Tyto dvě fotografie pochází z tramvajové estakády Palmovka - Ohrada, konkrétně ze stanice Krejcárek. Nejvtipnější název této stavbě dal můj kamarád z Plzně, když jsme jeli jednou kolem autobusem a on povídá: "Hele támhle mají lyžařskej vlek".


Následující fotografie jsou z trati vedoucí do Modřan, která je z části postavena jako ryhlodráha. Je na zvláštním těle se s otevřeným svrškem a mimoúrovňovým křížením se silnicemi.


Zajímavý je také trojský most přes Vltavu (na fotografii vlevo). Je to vlastně železniční most pro tramvaje. Původně byl vybudován, stejně jako celá trať přes Tróju jako provizórium. Trojská trať je pak zajímavá svým dlouhým prudkým stoupáním. Vpravo je pak souprava 2xT3 6742+6743 na Karlově náměstí.


Na konečné v Ďáblicích je na fotografii vlevo KT8D5 9023, se stejnou reklamou na Ardo, jako v Plzni mívala rovněž KT8D5 č. 291. Vpravo je pak v Plzni populární Čajíček, tentokrát v pražském provedením projíždí kolem Masarykova nádraží.


A zde máme jednu z pražských výluk, při které byla použita povrchová vyhybka tzv. kaliforňan. Tentokrát byl umístěn ve Vodičkově ulici hned u Václavského náměstí a končily zde linky 9 a 24, na kterých byly logicky nasazeny jen obousměrné vozy KT8D5.


Stavba kolejiště pro hospodu 15. 6. 2001 Již otevřená restaurace 30. 6. 2001 Uprostřed Václavského náměstí se v létě 2001 opět objevily tramvaje. Jde o dva historické vozy přestavěné na restauraci. Na fotografii vlevo je stavba kolejiště pro tyto vozy. Jedním z nich je plzeňská Tereza č. 80 (ex Praha 2077) označená svým původním číslem 2077 a druhý pražský krasin 1429.


Zajímavostí je i tzv. "fackovací panák", který byl umístěn na Národní třídě. Toto zařízení mělo zabránit vjezdu automobilů. Tramvaje si cestu otevíraly vlastní silou. Na fotografii vpravo je pak vůz KT8D5 č. 9025 se zdařilou reklamou na Budvar.


O moderní tramvajové trati z Hlubočep na sídliště Barrandov píši na stránkách Společnosti pro veřejnou dopravu zde.

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz