Miskolc (Miškovec) (2008, 2013, 2014)

Míjení původně slovenského vozu české výroby a původně rakouského vozu v centru maďarského Miškolce 24. 7. 2008 Vídeňské Éčko v centru Miškolce 24. 7. 2008 V maďarském městě Miskolc jezdí tramvaje od roku 1897. Dnes jezdí od nádraží dvě tramvajové linky, přičemž většina trasy je shodná. Obě projíždí centrem města po pěších zónach. V necelé polovině hlavní trati pak linka č. 2 odbočí vlevo a míří dělnickou čtvrtí blokovou smyčkou k průmyslovému závodu. Odtud pak zpět k nádraží.

Na lince č. 2 jsou nasazovány legendární ex vídeňské vozy E1. Při mé první krátké návštěvě v roce 2008 jezdily některé i s vleky. V roce 2013 již vleky v Miskolci v provozu neuvidíme. Až v roce 2014 je jeden z vleků rekonstruován a bude zachován jako historický.

24. 7. 2008 24. 7. 2008 5. 9. 2013 5. 9. 2013

Původně Košický vůz KT8D5 dnes s číslem 208 v Miškolci 24. 7. 2008 5. 9. 2013 Na páteřní lince č. 1 jezdí vozy KT8D5, které byly v devadesátých letech odkoupeny z Mostu a Košic. Mají jich 18 a většina je v zeleno žlutém nátěru. Jízdní doba linky č. 1 se pohybuje kolem 34 minut.

5. 9. 2013 5. 9. 2013 Celá trať linky č. 1 byla mezi roky 2009 - 2011 postupně modernizována za přispění Evropské unie. Linka byla prodloužena o cca 1,5km a nyní je dlouhá 11 km. Kromě celkové rekonstrukce trati včetně podloží, vznikly také moderní nástupiště připravené na provoz nových nízkopodlažích tramvají. Na zastávkách nechybí pěkné přístřešky pro cestující a informační systém.

5. 9. 2013 5. 9. 2013 Pro plzeňáky není bez zajímavosti, že do Miskolce jsou dodávány v Plzni vyráběné vozy Škoda 26T. Na jaře 2013 jsme se s prototypem mohli setkat při zkušebních jízdách v ulicích Plzně. V září 2013 již v Miskolci jsou první dva vozy (č. 600 a 601). V době naší návštěvy v září 2013 ještě probíhaly zkušební jízdy bez cestujícíh pro schválení vozů místními úřady, dnes již vozí cestující.

Při další návštěvě v červnu 2014 jsem zastihl z vozů 26T v provozu čísla 601, 602, 603 a 604. Všech 31 vozů má být dodáno do února 2015 a tedy vozový park v Miskolci tak bude rychle obměněn.

26T č. 601 - 27. 6. 2014 26T č. 604 - 27. 6. 2014 26T č. 601 - 27. 6. 2014 26T č. 604 - 27. 6. 2014
26T č. 603 - 27. 6. 2014 26T č. 601 - 27. 6. 2014 Zaplněná 26T - 27. 6. 2014 26T č. 602 - 27. 6. 2014

Věnovali jsem se však zejména focení starých vozů, protože ty budou ubývat a brzy se již v Miskolci s nimi v pravidelném provozu nesetkáme. Již dnes se objevují KT8D5 i na lince č. 2, kde dříve jezdily jen "Vídně".

E1 - Miskolc - 27. 6. 2014 E1 - Miskolc - 27. 6. 2014 E1 - Miskolc - 27. 6. 2014 KT8D5 č. 211 - Miskolc - 27. 6. 2014

Níže ještě pohled do vozovny, na všechny typy vozů. Již jako historické vozy zde mají dva vozy FVV (Bengali) či "Bengály", dále v pravidelném provozu používané vozy E1, které po dodávkách nových vozů skončí v provozu patrně první. A následují české vozy KT8D5 a nové nízkopodlažní Škody 26T.

Historický vůz Bengali 5. 9. 2013 Ex vídeňský vůz E1 ve vozovně 5. 9. 2013 KT8D5 ve vozovně 5. 9. 2013 Škoda 26T č. 600 ve vozovně v Miskolci 5. 9. 2013

Zkušební jízdy tramvaje Škoda 26T v Plzni


Další navštívené maďarské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz