.

Marseille (2024)

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 4. 4. 2024 Po Paříži druhé největší město Francie leží v jihovýchodní části země, na pobřeží Středozemního moře. V současné době zde žije cca 850 tisíc obyvatel a v aglomeraci je to cca 1,5 miliónu lidí.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Centrum města leží kolem malebného Starého přístavu, kde dnes kotví zejména jachty a rybářské lodě. Jednou z dominant Starého přístavu je na vrchu stojící bazilika Notre-Dame de la Garde, odkud je také nádherný výhled na město.

Marseille 3. 4. 2024 První tramvaje v podobě koňky se zde rozjely již v roce 1876. Elektrické vozy se objevily v roce 1899. Narozdíl od většiny francouzských měst, kde se tramvaje cca v padesátých letech rušily, zde zůstaly v provozu až do roku 2004, kdy se již připravoval nový, současný, moderní provoz. Pravdou je, že však šlo již o jen jednu poslední linku (č. 68), využívající v centru tramvajový tunel. Ten byl následně využit i pro novou tramvajovou síť.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 První část současného tramvajového provozu byla tak otevřena v roce 2007. Šlo o součást projektu obnovy města, jehož cílem bylo omezit používání automobilů a zvýhodnit chodce, cyklisty a uživatele veřejné dopravy. První linka T1 využívá právě i původního tramvajového tunelu. Zde býval dříve dokonce dvoukolejný provoz, dnešní širší vozy zde však jezdí pouze po jednokolejné trati.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 4. 4. 2024 Dnes jsou v provozu již tři linky T1 - T3. V době naší návštěvy na jaře 2024 však probíhala výluka na společném koncovém úseku linek T2 a T3 a tak zbylé větve byly propojeny v jednu linku. Linka T1 jezdila ve své stálé trase.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Vozový park tvoří tramvaje Bombardier Flexity Outlook. Jedná se o tramvaje s pevnými podvozky tzv, koncepce "multigeleng". Design čel vozů má připomínat lodě a odkazovat tak na tradici přístavního města. V letech 2006 - 2007 bylo dodáno 26 nízkopodlažních obousměrných vozů.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Původně šlo o pětičlánkové vozy s délkou 33 metrů, ale z důvodu nutného navýšení kapacity, jim byly přidány další dva články. Současné sedmičlánkové tramvaje mají délku 42 metrů.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 V roce 2014 pak bylo zakoupeno dalších 6 vozů v souvislosti s postupným prodlužováním sítě. Trochu netradiční je i interiér vozů z dřevěnými sedačkami a imitacemi žaluzií na oknech.

 

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024

Kromě tramvají jsou v Marseille v provozu také dvě linky metra. Čtyřvozové soupravy na pneumatikách projíždí pod centrem města podzemím, ale na okrajích pak vyjíždějí také na povrch.

Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024 Marseille 3. 4. 2024

 

Další navštívené francouzské tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz