Innsbruck (2002, 2003)

Čilý cyklistický a tramvajový provoz v innsbrucku 26. 7. 2003 Innsbruck - 29. 8. 2002 Přesto, že se jedná o město ležící uprostřed hor, uvidíte zde mnoho cyklistů a je zde o ně i dobře postaráno. Samozřejmostí jsou cyklistické stezky, ale i přeprava kol v tramvajích. Městskou dopravu v Innsbrucku pak zajišťují tramvaje a autobusy a do roku 2007 to byly i trolejbusy (viz. dvě fotografie vpravo).

Innsbruck - společná zastávka pro tramvaj i trolejbus 29. 8. 2002 Historická souprava 26. 7. 2003 I dnes lze po městě najít mnoho trolejbusových sloupů. Troleje byly snášeny zřejmě jen při probíhajících úpravách tramvajového trolejového vedení, či jiných rekonstrukcích ulic. V některých ulicích by tedy člověk ještě v roce 2011 věřil, že mu může přijet trolejbus.

Tramvajová doprava je v té době provozována na dvou městských linkách (č. 2 a 3) a jedné příměstské lince vedené do Igls (č. 6).

Innsbruck 29. 8. 2002 Innsbruck 29. 8. 2002 Innsbruck 29. 8. 2002 Innsbruck 29. 8. 2002

Konečná horské linky STB ve středisku Fulpmes 26. 7. 2003 Nádherná je pak příměstská dráha označené STB - Stubaitalbahn (dříve samostatný systém), stoupající přes několik vesniček, kličkující přes tunely a mosty s vyhlídkou na nádherné alpské scenérie, až do horského střediska Fulpmes. Jízda bez městského úseku v Innsbrucku, tedy od vozovny a muzea tramvají do Fulpmes trvá 45 minut a je velkým zážitkem.

První tunel kousek nad innsbruckem na Stubaitalbahn 29. 8. 2002 Tramvaj (Stubaltabahn) na konečné Fulpmes 26. 7. 2003 Míjení dvou vozů Stubaitalbahn 26. 7. 2003 Trať Stubaitalbahn - linky STB - kroutící se mezi středisky Telfes a Fuplmes 26. 7. 2003

(2011)

FLEXITY Outlook na konečné linky č. 3 Amras 20. 5. 2011 FLEXITY Outlook v centru města 20. 5. 2011 Od roku 2007 jsou do Innsbrucku dodávány nové 100% nízkopodlažní tramvaje FLEXITY Outlook od výrobce Bombardier. Postupně tyto obousměrné klimatizované tramvaje v následujících letech zcela nahradily starší typy vozů. V městském provozu jsou nízkopodlažní tramvaje zcela jistě přínosem, avšak na klikatou horskou linku STB se tyto vozy s pevnými podvozky zase tak úplně nehodí. Staré elegantní tramvaje zdejší nádhernou trať plnou obloučků projížděly plynule a rychleji. Oproti českým Astrám či 14T jsou však jízdní vlastnosti nových innsbruckých tramvají výrazně lepší.

FLEXITY Outlook na konečné horské linky ve středisku Fulpmes 20. 5. 2011 FLEXITY Outlook na horské lince STB 20. 5. 2011 FLEXITY Outlook na horské lince STB 20. 5. 2011 FLEXITY Outlook na horské lince STB 20. 5. 2011

Tramvaj linky č. 6 právě projela smyčkou v Igls 26. 7. 2003 Nízkopodlažní obousměrné vozy příliš skřípaly a smyčkou v Igls již neprojíždí 20. 5. 2011 Ne právě ideální jízdní vlastnosti nových vozů dokládá i konečná linky č. 6 v Igls. Jednokolejná příměstská linka je v Igls ukončena klasickou smyčkou. Zatím co staré tramvaje se na ní běžně otáčely, po dodání nových vozů si místní občané stěžovali na jejich hluk ve smyčce (vozy zde více v obloucích skřípaly) a tak se smyčka přestala v pravidelném provozu používat a u nových vozů se i zde začala využívat jejich obousměrnost, kdy si řidič musí přejít na druhé stanoviště a jede zpět. Smyčka však fyzicky zůstává a je využívána při příležitostných jízdách historických souprav.

Stavba nové tramvajové trati v Innsbrucku 20. 5. 2011 Stavba nové tramvajové trati na mostě přes Inn 19. 5. 2011 Abychom nekončili negativně tak na závěr je nutné se zmínit, že v Innsbrucku nadále počítají s rozšiřováním tramvajové dopravy. Ve stavbě jsou již nové tramvajové tratě. Jedna z nich míří poprvé přes most přes řeku Inn, tedy směrem jakým dříve jezdil trolejbus.

(2020)

8. 7. 2020 8. 7. 2020 V roce 2020 jsem byl zvědav hlavně na nové tramvajové tratě, které vlastně směrově nahradily původní trolejbusové linky. Dnes tak jezdí nové tramvajové linky č. 2 a 5 na západní stranu města. Na konečné Technik West a Peerhofsiedlung se jezdí od roku 2017.

8. 7. 2020 Poprvé se tramvaje dostaly na severní břeh řeky Inn. Nová trať mine letiště a míří k univerzitním areálům. Obě konečné jsou poměrně blízko od sebe a tak většinu trasy sem mířící linky 5 a 2 jedou spolu. Za konečnou Technik West je plánované prodloužení až do sousední obce Völs.

8. 7. 2020 8. 7. 2020 8. 7. 2020 8. 7. 2020

8. 7. 2020 8. 7. 2020 Centrum města pak objíždí každá z nových linek jinudy, ale u nádraží se opět setkají a obě pak míří opět spolu na východ města, kam byla nová trať na Josef-Kreschbaumer Strasse otevřena v roce 2019. Linka č. 5 končí o jednu zastávku dříve v zastávce Schutzenstrasse, kde je křižovatka již připravena pro další prodloužení trati směrem Rum. Protože jsou v Insbrucku provozovány již pouze obousměrné tramvaje, mají na nové trati směrem na východ některé zastávky ostrovní nástupištěm, tedy vystupuje se vlevo ve směru jízdy.
Aktuální schéma linek např. ZDE.

8. 7. 2020 8. 7. 2020 Samozřejmě jsem si ani letos nemohl nechat ujít opět projížďku regionální tramvajovou linkou STB. Cestou jsem tak pořídil nějaké fotografie tramvají s horami.

 

8. 7. 2020 8. 7. 2020 8. 7. 2020 8. 7. 2020

Další navštívené rakouské tramvajové provozy

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz