Město Göteborg leží na západním pobřeží švédska u ústí řeky Göta. Jde o druhé největší švédské město, kde žije cca 538 tisíc obyvatel a má nejrozsáhlejší tramvajový provoz na území severských států.
Tramvajový provoz v podobě koněspřežné dráhy byl zahájen již v roce 1879. Elektrické tramvaje zde pak vyjíždí v roce 1902. Dnes je v provozu dvanáct pravidelných linek. Místním tramvajovým muzeem je vypravována také historická tramvajová linka. Ta spojuje hlavní nádraží se zábavním parkem Liseberg. V tomto městském zábavním parku se můžeme svézt nejen na 60 m vysokém vyhlídkovém kole a dalších kolotočích, ale lákadlem jsou hlavně zajímavé horské dráhy.
Tramvajové tratě v Götebergu jsou v centru města vedeny podobně jako u nás městskými ulicemi, či prochází pěšími zónami. Po opuštění centra města však mnohé tratě pak připomínají spíše rychlodráhu či železnici. Některé byly totiž budovány s myšlenkou na případné přestavění na trať metra, k čemuž však nikdy nedošlo. Tratě jsou však oddělené od ostatního provozu, často oplocené a vedené např. i mnoha tunely.
Terén města je místy skalnatý a tak lze pořídit i pro nás netypické snímky tramvají se skalami v pozadí, či s portály tunelů. Rozchod kolejí je zde stejně jako u nás 1435mm, ale místní vozy jsou širší a tak mohou mít trochu lépe uspořádaný interiér. I v případě uspořádání sedaček 2+2 tak zbývá více místa na uličku.
Současný vozový park tvoří tramvaje několika typů. Nejstaršími jsou vozy Hägglund ze sedmdesátých let. Jejich délka je 15 metrů a jsou dnes provozovány ve dvouvozových soupravách. V minulosti se objevovaly v provozu tří vozové, ale i čtyř vozové vlaky. Svým kulatým designem nám mohou trochu připomínat české vozy Tatra T2, či původní americké vozy PCC. Ve stavu je jich stále několik desítek kusů, avšak díky dodávkám nových nízkopodlažních vozů je jejich nasazení v provozu méně časté. Některé dny nejsou tak vypravovány vůbec, jiné dny jich zase je v provozu klidně ještě deset souprav.
Právě během naší návštěvy Goteborgu, jsme je první den nezastihli v provozu vůbec. Také informace v informační kanceláři o jejich provozu byly negativní. Avšak následující den jich bylo v provozu hned několik souprav a tak nevíme, zda to byla náhoda, nebo zda někdo chtěl fotografům shánějícím staré tramvaje udělat radost.
Další zdejší typickou tramvají jsou vozy Asea vyráběné v letech 1984-1992. Původně šlo o dvoučlánkové vozy. V letech 1998 – 2002 byly modernizovány s doplněním středního nízkopodlažního článku a dnešní délka je 30,6m. Během dalších modernizací v letech 2008 - 2017 v Ostravě dostaly novou elektronickou výzbroj. Ve stavu je osmdesát vozů a nadále se s nimi do budoucna počítá, dokonce mají projít další modernizací v ČR.
Prvním zdejším typem nízkopodlažních tramvají jsou vozy Sirio od italského výrobce Ansaldo Breda. V letech 2004 - 2013 bylo nakoupeno celkem 65 kusů. Jde o pětičlánkové vozy s třemi pevnými podvozky. Vozy nejsou u zdejších dopraváků příliš oblíbené, neboť se u nich objevovalo mnoho problémů, zejména s korozí a město se s výrobcem pro jejich nedostatky i několikrát soudilo. Zřejmě díky předchozím problémům s nimi zůstala nadále v provozu udržovaná početná flotila starých vozů Hägglund.
V letech 2019 – 2023 byly zakoupeny tramvaje Flexity Classic výrobce Bombardier (Alstom) o délce 33 metrů. Jde o tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje se čtyřmi otočnými podvozky. Nakoupeno bylo třicet jednosměrných vozů a deset obousměrných vozů pro případné výlukové ukončení linek.
Nejnovějším typem tramvají jsou pak delší vozy stejného výrobce, dodávané od roku 2024. Pětičlánkové tramvaje s šesti otočnými podvozky mají délku 45 metrů a pro jejich provoz je nutné prodloužit některé zastávky.
V době návštěvy města v létě 2025 jsou nasazovány zatím pouze na vybrané linky (zejména 11) a ve městě je patrné, že na prodlužování mnoha nástupišť se právě pracuje.
Objednáno je 60 vozů s termínem dodání do konce roku 2027. Díky těmto dodávkám dojde postupně k stále menší potřebě provozu starších vozů Hägglund a tedy k jejich následnému vyřazení.
Již zmíněné tramvajové muzeum je velmi zajímavé a je zde k vidění spoustu krásných exponátů. Některé vozy také procházejí renovací. Patrně vzhledem k nedostatku personálu bývá muzeum otevřeno v období, kdy není v provozu historická linka a naopak. Bývá tak otevřeno trochu nepravidelně a před návštěvou muzea je vhodné si otevírací dobu ověřit na webu.
Pro české tramvajové nadšence je jistě zajímavý vůz Tatra T7B5. Jedná se o jeden ze dvou prototypů T7, který původně byl dodán do města Oslo. Zde se o provozu těchto vozů uvažovalo, prototyp zde byl na prezentačních jízdách, stejně jako ve Stockholmu a Götebergu. V té době však obecně již začal být ve světě zájem o nízkopodlažní tramvaje a k dodávkám tak již nedošlo. Dochovaný vůz je přestavěný na Párty tramvaj a je tak možné si jej pronajmout na zvláštní jízdu.
Kromě tramvajové a autobusové dopravy je v Göteborgu provozováno také několik lodních linek. Linky 285, 286, a 287 s podobnými trasami zajišťují dopravu v zálivu řeky Göta v centru města. Ještě zajímavější jsou pak linky 281 – 284 obsluhující obydlené ostrovy ležící jižně od Götebergu. Linky vyjíždějí od konečné stanice tramvajové linky č. 11 Saltholmen a platí na ně také běžné celodenní jízdenky na MHD.
Každopádně návštěvu města Göteborg určitě doporučuji, ať už sem pojedete za tramvajemi, či za jinými zajímavostmi.