.

 

Gera

(2001 - 2006)

Souprava KT4D v centru Gery 9. 5. 2003 Souprava KT4D před konečnou Bieblach Ost 9. 5. 2003 Rekosntrukce trati 9. 5. 2003 Nová trať pro budoucí linku č. 1. -  9. 5. 2003

Konečná Lusan 3. 10. 2001 Stejně jako v Plzni je nákupní středisko Gera, v Geře mají zase Plzeň - Center (v pozadí). 3. 10. 2001 V Geře byla do nedávna provozována jedna respektive dvě tramvajové linky. Páteřní tramvajová linka je označená číslem tři. Protíná celé město v trase Bieblach Ost - Lusan / Zeulsdorf a jsou na ní vypravovány soupravy vozů KT4D.

KT4D na původní již přesunuté konečné Zwötzen 9. 5. 2003 Ukázková přestupní stanice (hrana - hrana) Gera - Zwötzen s tramvají KT4D s Desirem DB - 17. 11. 2005 Další linkou je krátká linka č. 2 vedoucí ze smyčky Lusan / Brüte (smyčka několik zastávek před konečnou linky č. 3) z části po stejné trati s jedničkou a pak odbočkou kolem vozovny k železniční zastávce Zwötzen. Na fotografii vlevo je původní, nyní již zrušená konečná Zwötzen, ještě v roce 2003. V současné době je trať zkrácena k ukázkovému přestupního terminálu (foto vpravo). Vypravován je sem jeden vůz KT4D.

Budoucí trať linky č. 1 před konečnou Zwötzen 17. 11. 2005 Nová tramvajová trať pro linku č. 1 - Ernst Toller Strasse 17. 11. 2005. Strom uprostřed koleje obchází z obou stran, aby nemusel být pokácen. Od roku 2002 probíhala výstavba nové tramvajové linky č. 1, po které se tramvaje vrátily i k nádraží a právě také do čtvrti Zwötzen. Trať s délkou 6 km má 13 zastávek a jízdní doba je přibližně 18 minut. Mnohé úseky vedou mimo silnice se zatravněným svrškem, a je to učebnicový příklad podpory MHD.

Nová trať se zatravněným svrškem pro linku č. 1 na Ernst-Toller-Strasse 24. 6. 2006 Budoucí zastávka nové linky č. 1 Pforten 24. 6. 2006 Nová trať ve čtvrti Zwötzen krátce před dokončením 24. 6. 2006 Konečná budoucí nové linky č. 1 Zwötzen 24. 6. 2006

Provoz na na lince č. 1 byl zahájen v listopadu 2006. Pro tento účel bylo dodáno šest nových nízkopodlažních vozů typu NGT8G o délce 28m. Tramvaj je tříčlánková s otočnými podvozky. Pod prvním a třetím článkem je umístěn hnaný otočný podvozek s dvojicí asynhronních motorů. Pod středním článkem jsou dva rovněž otočné, avšak nehnané podvozky.

Vůz č. 203 na trati objíždějící z obou stran strom - Ernst-Toller-Strasse 17. 11. 2006 Železniční podjezd u zastávky Pforten 17. 11. 2006 Nová trať ve čtvrti Zwötzen s vozem č. 201 - 17. 11. 2006 Podjezd pod hlavním nádražím DB se zastávkou - 17. 11. 2006

I se soupravou KT4 jsem se setkali na nové lince č. 1 - náměstí Friedrich - Najman Platz 17. 11. 2006 Při naší návštěvě dne 17. 11. 2006 byla na lince č. 1 kromě vozů NGT8G vypravena i jedna souprava vozů KT4D, avšak obvykkle zde jezdí jen nové vozy NGT8G. Vypravenost je totiž pět vozů a dodáno jich bylo šest.

 

Přestupní terminál na Heinrich str. 3. 10. 2001 Přestupní terminál na Heinrich str. 9. 5. 2003 Přestupní terminál na Heinrich str. 24. 6. 2006 S linkou tři se nová linka protíná na centrální zastávce Heinrich strasse. Zde je zajímavě řešen přestup z tramvajových linek na autobusové. Autobusy zde jezdí opačně, tedy vlevo, takže zastavují u stejného nástupního ostrůvku jako tramvaje, ale zdruhé strany.

KTNF8 (s nízkopdolažním středním článkem) v soupravě s KT4DMC v Geře 9. 5. 2003 KT4D ve starém nátěru přijíždí na konečnou Lusan 9. 5. 2003 Kromě nových zmiňovaných šesti tramvají NGT8G se tramvajový vozový park pro pravidelný provoz se skládá ze 46 vozů KT4 (KT4D, KT4DM - výzbroj Progress, KT4DMC - výzbroj TV14). Do šestí z nich byl vložen nízkopodlažní článek a jsou nyní označovány jako KTNF8. V soupravě s vozem KT4DMC se pak jedná už o docela dlouhý tramvajový vlak (foto vlevo). Na fotografii vpravo je tramvaj KT4D v bývalém oranžovém nátěru. V této podobě se s nimi dnes již nesetkáme. Od roku 1997 postupně dostávají bíložlutý nátěr.

Vstup do tramvajového muzea v Geře 9. 5. 2003 Historické vozy ve vozovně v Geře 9 . 5. 2003 V nové moderní tramvajové vozovně z roku 1997 je i pěkné tramvajové muzeum. Je zde k vidění mnoho historických fotografií i technických zajímavostí a náš průvodce měl i velký přehled o českých tramvajových provozech.

Kolejový brus č. 104 přijíždí do vozovny v Geře 9. 5. 2003 Historický vůz na centrální zastávce v Geře 9. 5. 2003 Při jedné z našich návštěv jsme potkali i jeden z historických vozů na centrální zastávce Henrich strasse. Pro nás možná ještě vzácnější je pak snímek kolejové brusu č. 104 u vozovny v Geře. Ten je v současné době již prodán a je u nás v v Liberci.

 

Den otevřených dveří ve vozovně v Geře 24. 6. 2006
V sobotu 24. 6. 2006 uspořádal DP v Geře (Geraer Verkehrsbetrieb GmbH) den otevřených dveří ve své moderní vozovně. Nádvoří vozovny s informačním stánkem, občerstvením a atrakcemi pro děti 24.6.2006 Vozy KT4D ve vozovně při dni otevřených dveří 24.6.2006 Návštěvníci měli možnost si prohlédnout vystavené současné, historické i pracovní vozy. Otevřeno bylo i zdejší muzeum MHD. K dispozici byl prodej suvenýrů, modelů, vystaveno bylo nádherné modelové kolejiště i s pojízdnými trolejbusy. Na nádvoří vozovny nechybělo občerstvení a zábavné atrakce pro děti. Za poplatek dvě Euro bylo možné si kolem vozovny vyzkoušet řídit vůz KT4. Každý řidič obdržel certifikát o vykonání této cvičné jízdy.

Zájemci si mohli vyzkoušet řídit vůz KT4D - den otevřených dveří ve vozovně v Geře 24. 6. 2006 Historické a pracovní vozy - den otevřených dveří ve vozovně v Geře 24. 6. 2006 Údržba tramvají - Gera - 24. 6. 2006 Historický vůz č. 12 z roku 1928 před vozovnou v Geře 24. 6. 2006

 

Další navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz