(2025)
Galati je průmyslové město ležící na východě Rumunska nedaleko hranic s Moldavskem. Žije zde asi 217 tisíc obyvatel. Tramvajový provoz byl otevřen v roce 1900 a svého vrcholu dosáhl v osmdesátých letech. V roce 1986 bylo v provozu údajně 33 osobních tramvajových linek a jedna nákladní linka. Po roce 1990 se však síť postupně zmenšovala.
Od ledna 2020 byl provoz tramvají zcela zastaven, ale to již z důvodu rekonstrukcí tratí.
V listopadu 2021 se tramvaje znovu rozjíždějí nejprve na lince č. 7. Postupně je po dokončování rekonstrukcí tratí znovu zahájen provoz na dalších úsecích. V době naší návštěvy na jaře 2025 jsou na síti ve tvaru písmene T v provozu tři linky. Čísla vychází z původních linek a jde tedy o linky č. 7, 39 a 44.
Ve městě lze vidět také mnoho pozůstatků starých tratí. Na křižovatce ulic Basarabiei a Traian jsou vložené oblouky a výhybky také do směru, kam dále tramvajová trať nepokračuje (ale v minulusti sem směřovala). Zda však opětovné rozšiřování tramvajových tratí bude pokračovat, se mi najít nepodařilo. Spíše to však vypadá, že asi příliš ne.
Co by se ale mělo aktuálně rekonstruovat, je vozovna tramvají. Rekonstrukce má trvat asi dva roky a vznikne tak zázemí pro údržbu současných moderních vozů. Je to určitě potřeba a mají na to být opět použity prostředky z fondů EU.
Jak je ze snímků patrné, krátce jsem do vozovny nakoukl a radost mi udělali hlavně české vozy KT4, která zde však už čekají nejspíše jen na sešrotování.
Provozní vozový park dnes tvoří zejména 18 kusů nových tramvají Astra Autentic Galati, což je obdoba vozů Astra Imperio provozovaných v dalších rumunských městech. Byly nakoupeny ve dvou sériích. První v roce 2021 a druhá v letech 2024 - 2025. Jde o dvoučlánkové nízkopodlažní klimatizované tramvaje o délce 18,6m. Cena jednoho vozu byla cca 40 mil. Kč a většinu zadotovala EU.
Druhým dosud provozovaným typem tramvají jsou ojetiny Düwag ZGT6 původně z Rotterdamu. Vyrobeny byly v osmdesátých letech. První den naší návštěvy byly v provozu pouze nové vozy. Paradoxně v sobotu ráno jsme však v provozu zastihly i dva tyto Düwag a udělali nám tak velkou radost.
Určitě je fajn, že tramvajový provoz v Galati funguje a je vidět, že lidé s tramvajemi jezdí. Místy jsou však tramvaje vedeny na společné vozovce s auty,
což není pro tramvajový provoz ideální. Občas to tak na mne působí i tak, že tramvaje zde přežily hlavně pro to, že bylo možné na rekonstrukce tramvajových tratí čerpat peníze z EU, za které se tak opravily celé ulice a je tedy otázkou, zda jsou zde tamvaje vítány, nebo spíše trpěny.