.

 

Erfurt

(2015)

Erfurt je hlavní město německého spolkového státu Durynsko a v současné době má cca 205 000 obyvatel. Od roku 1883 zde byla v provozu koňka. Roku 1894 zde pak vyjíždí elektrické tramvaje. Ze zajímavostí z historie se hodí ještě zmínit, že mezi lety 1975 - 1987 bylo pořízeno 156 českých vozů Tatra KT4D.

KT4D pro vyhlídkové jízdy pro turisty vyjela z vozovny a míří do centra - 24. 10. 2015 MGT6DE č. 11 v sídlišti na trati k ZOO - 24. 10. 2015 V té době byly do nových panelákových sídlišť také stavěny nové segregované tratě ve stylu městské železnice. V oddělování tramvajového provozu od ostatního automobilového provozu se pokračovalo také v devadesátých letech při rekonstrukcí tratí. Dnes je tak většina tratí oddělená od automobilového provozu a ani ve špičkách tak nevznikají zpoždění způsobená zvýšeným automobilovým provozem.

Pětičlánkové Combino Advanced - 24. 10. 2015 Pětičlánkové Combino Advanced - 24. 10. 2015 Tratě často vedou jinými ulicemi, než kterými je vedena automobilová doprava. V centru města pak projíždějí pěšími zónami, tedy ulicemi kam mají automobily vjezd zcela zakázán. V současné době je v Erfurtu v provozu 6 linek s celkovou délkou 45,2km.

Právě z častého oddělení automobilovéo provozu od tramvajového jsme byl nadšen. Hlavně rozsáhlé pěší zóny s tramvajovým provozem v centru města jsou moc pěkné. Sice se může zdát spojení chodců a tramvají nebezpečné, ale stejně jako v mnohých dalších německých městech to zde funguje.

Pěší zóna s tramvajovým provozem v centru Erfurtu - 24. 10. 2015 Pěší zóna s tramvajovým provozem v centru Erfurtu - 24. 10. 2015 Pěší zóna s tramvajovým provozem v centru Erfurtu - 24. 10. 2015 Pěší zóna s tramvajovým provozem v centru Erfurtu - 24. 10. 2015

Pravidelný provoz českých vozů KT4D byl ukončen na podzim roku 2014. Zajímavostí je i to, že zde byly v provozu dokonce trojice těchto vozů. Dnes mají v Erfurtu ještě 3 tyto vozy KT4D, které slouží pro vyhlídkové jízdy pro turisty (Stadtrundfahrt). Je možné je tak o víkendech vidět v centru města, jak vozí turisty se sluchátky na uších. Dále by měl být v Erfurtu další jeden pracovní pro provoz se sněhovým pluhem.

Vozy KT4D lze spatřit při vyhlídkových jízdách pro turisty - 24. 10. 2015 Vozy KT4D lze spatřit při vyhlídkových jízdách pro turisty - 24. 10. 2015 Vozy KT4D lze spatřit při vyhlídkových jízdách pro turisty - 24. 10. 2015 Vozy KT4D lze spatřit při vyhlídkových jízdách pro turisty - 24. 10. 2015

MGT6DE č. 611 na pěší zóně v centru - 24. 10. 2015

Pravidelný provoz na linkách tak zajišťují nízkopodlažní vozy několika typů. Prvními dodanými jsou od roku 1994 čtyři vozy Duewag MGT6D a následovalo 12 vozů MGT6DE Duewag/Siemens z let 1996-1998. Všechny již prošly modernizacemi, kdy dostaly např. novější informační systémy, kamerové systémy, wify routery atd.

Pětičlánkové Combino Basic na pěší zóně v centru - 24. 10. 2015

Pětičlánkové Combino Basic u nádraží - 24. 10. 2015

Od roku 2000 jsou nakupovány tramvaje Combino. Sedm pětičlánkových vozů Combino Basic o délce 30,5m je z roku 2000. Tyto vozy poznamenala známá aféra s trhlinami ve skříních vozů a tak mezi lety 2004 a 2008 prošly rekonstrukcí. Při ní dostaly i nový informační systém a další modernizační prvky.

Pětičlánkové Combino Advanced - 24. 10. 2015

Pětičlánkové Combino Advanced - 24. 10. 2015

Další velkou sérií jsou pětičlánkové vozy Combino Advanced s délkou 31,5m. V letech 2002 - 2005 jich bylo dodáno 29 vozů. Starší vozy musely díky trhlinám rovněž projít opravami, vozy dodané od roku 2005 již mají vystužené rámy z výroby.

Souprava dvou tříčlánkových vozů Combinu u nádraží - 24. 10. 2015

Souprava pětičlánkového a tříčlánkového vozu Combinu - 24. 10. 2015

Další typy tříčlánkových vozů Combino mohou trochu připomínat naše Astry. Combina o délce 20 metrů jsou oproti Astrám celonízkopodlažní. První dodaná série Combino Advanced v počtu 12 vozů je z let 2002 - 2005. Druhá série dalších 12 vozů je pak z let 2011-2012. V provozu jsou obvykle v soupravách dvou vozů na lince č. 3, nebo jsou provozovány i soupravy pětičlánkový + tříčlánkový vůz (foto vpravo).

Combino Advanced u nádraží - 24. 10. 2015 Combino Advanced u nádraží - 24. 10. 2015 Combino Advanced poblíž centra města - 24. 10. 2015 Historický vůz Gotha - Party tramvaj - 24. 10. 2015

Celkově na mne udělal Erfurt velmi dobrý dobrý dojem. Jde o moderní tramvajový provoz zakomponovaný do města s rozsáhlým historickým centrem. To mělo za války štěstí, že bylo ušetřeno ničivých náletů. Na tramvajových zastávkách samozřejmě nechybí inteligentní označníky s panely odjezdů. Na okrajích města u konečných tramvaje jsou vybudována parkoviště P+R. Nechybí zde jízdenkové automaty, kde lze platit mincemi, bankovkami i platebními kartami a ve vozech je bezplatná wifi.

Externí odkazy:
Oficiální stránky: EVAG: Stadtwerke Erfurt Gruppe
Fandovské stránky: Erfurtské tramvaje

 

Další mnou navštívené německé tramvajové provozy

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz