.

 

Ankara (2022 a 2025)

Ankara 2022 Ankara 2025 Ankara je hlavní město Turecka, ležící v kopcovité krajině uprostřed této země. Žije zde asi 5,8 milionu obyvatel. V Ankaře tramvaje nikdy v pravidelném provozu nejezdily. Veřejnou dopravu zde obstarává kromě autobusů městská železniční linka (Baskentray) a tři linky metra. Avšak s trochu bizarními tramvajemi se zde přeci jen můžeme setkat v jednom z parků.

Ankara 2025 Ankara 2025 Od podzimu roku 2021 je zde nepravidelně provozována okružní tramvajová linka kolem parku Baskent Millet Bahcesi. Délka okruhu je 2,7 km a jsou na něm čtyři zastávky s působivými čekárnami. Z okruhu pak odbočuje kolej k vozovně, před kterou se koleje ještě jednou rozvětví. V síti tak jsou celkem dvě výhybky. Ačkoliv se údajně dříve jezdilo denně, několikrát byl provoz také zcela zastaven. V době naší návštěvy na jaře 2025 je pravidelný provoz pouze o víkendech a to ještě jen v případě zájmu (případně je nutné si jízdu vyžádat na telefonu). Naší skupině dopravních nadšenců se na místě podařilo si objednat zvláštní jízdu i v pracovní den.

Ankara 2025 Ankara 2025 Vozový park tvoří dva vozy Gotha, které jsou však značně přestavěny. Tramvaje nejsou napájeny z troleje, tedy vozy již nemají vůbec sběrače, ale pohání je akumulátory. Ty jsou uložené na zadní plošině vozů. Tramvaj je ovládána malým otočným voličem a tedy elektronickou regulací. Rychlost jízdy je velmi malá, což však nevadí, vzhledem k tomu, že jde spíše o atrakci.

Ankara 2025 Ankara 2025 Ankara 2025 Ankara 2025

Původní vozy mají před přestavbou za sebou bohatou provozní historii. První vůz je původně Gotha T59E (2021 ex Bursa 202, 2010 ex Istanbul 206, 2006 ex Jena 110, 1993 ex Jena 117, 1992 ex Görlitz 9, 1962 ex Plauen 68). Druhý vůz je pak Gotha T57 (2021 ex Bursa 203, 2011 ex Istanbul 204, 2003 ex Schöneiche - Rüdersdorf 77, 1990 ex Cottbus 91, 1987 ex Cottbus 48).

Ankara 2025 Vozy v Ankaře nemají viditelná evidenční čísla, ale mezi tramvajovými fotografy se vžilo označení dle počtu mřížek v horní části vozu, tedy my jsme se svezli s prvním vozem. Na fotografiích z trati je tak vůz původně ex Plauen. Druhý vůz je tak pouze na snímku ve vozovně a ač se mu říká dle mřížek č. 2, tak na pluhu má na jednom místě uvedeno číslo 11 (může jít však o dvě jedničky zkomoleně odkazující na druhý vůz, tedy č. 2).

Ankara 2025 Ankara 2025 Ankara 2025 Ankara 2025

Ankara 2022 Ankara 2022 Jak již bylo výše naznačeno, páteří veřejné dopravy v Ankeře je metro. Jedná se o jednu linku lehkého metra (Ankaray) s vozy Breda z roku 1996 a další dvě linky modernějšího metra. Označení linek se měnilo, neboť navazující úseky byly spojované. Každopádně dnes jde o dvě moderní oddělené linky. Provozovány jsou zde jak vlaky Bombardier, tak čínské vlaky od CRRC (na snímcích).

 

Ankara 2022 Velmi zajímavou dopravní stavbou je v Ankaře kabinková lanovka (Teleferik T1), která je (byla) součástí veřejné dopravy. Byla budována postupně v letech 2013 - 2015. Celková délka je přes 3 km a lanovka má dvě mezistanice, kde lze nastupovat, či vystupovat. Tedy jde o tři úseky, které však projedete i bez přestupu, kabinka vždy přejede na další úsek a připne se na další lano. Lanovka navazuje na stanici metra (Yenimahalle) a stoupá strmě sídlištěm. Řekl bych, že jde o skvělý způsob městské dopravy, kdy jde o rychlé a tiché spojení kopcovitého sídliště s navazující stanicí metra.

Ankara 2022 Ankara 2022 Ankara 2022 Ankara 2022

Ankara 2025 Ankara 2025 Proti stavbě lanovky však byla od počátku komora architektů. Ti nakonec uspěli se žalobou a od roku 2024 je lanovka na dobu neurčitou uzavřena. Cestující tak musejí nyní opět outobusy. Je pravda, že lanovka a její sloupy stojí místy v ulicích dost necitlivě a takto z daleka do problému nevidím, ale z pohledu cestujícího musela lanovka být opravdu přínosná. Zda bude provoz někdy obnoven, je nejasné. Osobně jsem se s lanovkou tak svezl během návštěvy v roce 2022 a při druhé cestě v roce 2025 pak lanovku viděl již mimo provoz.

 

Další navštívené tramvajové provozy v Turecku

 

Úvodní stránka

© Jan Šlehofer

NAVRCHOLU.cz