Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje
Článek v Metru XXL v roce 2011

Rozhovor pro Metro XXL

V Metru XXL dne 10. 2. 2011 vyšel rozhovor s autorem webu www.plzensketramvaje.cz. článek tak jak vyšel je vpravo a níže je text původního nezkráceného rozhovoru.

 

OT1: Honzo, městskou hromadnou dopravu a zvláště tramvaje sledujete v Plzni již dlouho. Co Vás vlastně přivedlo hlavně k tramvajím?
Už jako kluka mě zajímala železnice. Ať už ta skutečná, nebo železniční modelářství. Postupně se můj zájem přesunul k tramvajím a je to velký koníček dodnes. Zajímá mě hlavně technika. Vše také souviselo i s tím, že jsem před jedenácti lety přičichnul k internetu a zkusmo založil stručnou webovou stránku o Plzeňských tramvajích. Tehdy ještě na internetu o plzeňské MHD nebylo vůbec nic a toto téma mě tak při tvorbě webu hodně zaujalo. Díky kladným ohlasům a novým přátelům se pak web velmi rozvíjel až do dnešní podoby. Snažím se, aby úplně neusnul, i když již na něj nemám tolik času jako v jeho počátcích.

OT2: Stránky plzensketramvaje.cz mapují historii tramvajové dopravy více jak deset let. Co všechno na stránkách mohou lidé najít?
Na webu je popsána stručná historie tramvajové dopravy v Plzni. Podrobně jsou sledovány plzeňské tramvaje hlavně těch posledních deset let. Návštěvníci zde najdou současné typy tramvají, se kterými se mohou na plzeňských kolejích setkat, některé již neprovozované typy, ale i historické vozy, o které dopravní podnik pečuje. Na webu je také spousta historických fotek, které mi čtenáři (zejména fandové tramvají a paradoxně hlavně mimoplzeňští) poslali a které zachycují nejen tramvaje, ale i město Plzeň. A to je také další z věcí, co mě na tom baví. Fotografování a sledování, jak se město mění. Není to tedy přímo web pro cestující, ale spíše pro ty, kteří se chtějí dozvědět nějaké zajímavosti, či nahlédnout tramvajovému provozu trochu pod pokličku. Zaznamenány jsou zde i různé rekonstrukce tratí, problémy při povodních v roce 2002 a další události.

OT3: V minulých měsících upravily dopravní podniky snad všechny linky, které v Plzni jezdí. Kromě toho byly upraveny jízdní řády, aby tak byli kvalitní a zároveň úsporné. Co vy říkáte na tuto „optimalizaci“?
Myslím, že se optimalizace povedla. Zejména tramvajovou víkendovou část hodnotím kladně. Třeba spoje na Skvrňany měly dříve v neděli interval i 12 minut. Sice přijela souprava dvou vozů, ale člověk si na ní musel počkat pěkně dlouho. Dnes sice přijede jen jeden vůz, ale už po 7- 8 minutách. Díky tomu, že takt je stejný na všech tramvajových linkách, mohou na sebe spoje čekat. To se děje na linkách 1 a 4. Dvojka, která v jednom směru nemá společnou zastávku tak jezdí v půlce mezi nimi a čekání by tak nemělo přesáhnout při žádném přestupu nikdy více než 3 - 4 minuty. Na trolejbusových linkách jsou intervaly již delší (kromě linky 16) a i tam to funguje slušně. Změny linkového vedení v oblasti Borských polí byly vyvolány dostavbou trolejbusové trati. Co jsem zaslechl, tak v dopravních špičkách se tam ještě objevují nárazově kapacitní problémy, a tak se tam snad bude ještě posilovat. Za proběhlou optimalizací nestojí jen dopravní podniky, ale také město Plzeň, které je objednavatelem rozsahu městské dopravy a které prostřednictvím Správy veřejného statku města Plzně na tvorbě jízdních řádů spolupracuje.

OT4: Město chce letos na zastávky instalovat také panely, které budou oznamovat mimořádné situace v dopravě, zpoždění a tak podobně. Myslíte, že to bude mít v Plzni nějaký větší efekt?
Podobné panely znám ze zahraničí a jsou to šikovní pomocníci při cestování městskou dopravou. Na panelech se budou objevovat odjezdy nejbližších spojů a data o nich budou aktualizována z již fungujícího nového dispečinku PMDP, který má přehled o poloze všech vozidel. V Plzni se má v první fázi objevit dvanáct panelů na šesti párech zastávek. Jedná se zejména o zastávky, které prošly v nedávné době rekonstrukcí a které jsou pro panely technologicky připravené. Jsou to zastávky Výstaviště, Lékařská fakulta - Karlovarská, Pod Záhorskem, U Práce - Americká, Mrakodrap a Habrmannova. Příprava a napojení panelů není jednoduché a bohužel se tak zatím neobjeví v sadech Pětatřicátníků ani u Hlavního nádraží ČD, což považuji za velký nedostatek. Na těchto dvou zastávkách by byly užitečné určitě nejvíce. Na první várku dostane město dotaci z fondů EU a obávám se, že to u nich skončí a na další již nebudou peníze.

OT5: Tramvajové trati v Plzni by se měly v budoucnu také rozšiřovat. Dlouho se mluví o Borských polích, jsou plány pro tramvaje na Vinicích a prodloužení tratí na Slovanech a Světovaru. Kam byste Vy nejradši linky prodloužil a které považujete za prioritní?
Nejpotřebnější jsou určitě Borská pole, kam denně jezdí hlavně tisíce studentů. Univerzita se neustále rozrůstá a přeplněné autobusy nápory nezvládají. Mrzí mě neustále sliby politiků střídané se zpochybňováním tramvajové trati. Například nedávno, v lednu 2010 tramvajovou trať zpochybnil tehdejší primátor Rödl a navrhoval univerzitu obsloužit trolejbusem. Trolejbus je při tom ekologičtější obdoba autobusu a kapacitní problém vůbec neřeší. Asi po měsíci pak v tisku sám pan Rödl uznal, že tramvaj bude výhodnější. Dle propočtů, které si nechal udělat, by sice trolejbusy byly levnější na stavbu, ale dlouhodobé provozní náklady již jsou výhodnější pro tramvaj. Podobná situace se nyní opakuje znovu, kdy tramvajovou trať zpochybňují někteří noví radní. Při tom dnes jsou již pro trať dokonce vykoupeny všechny pozemky a v ideálním případě by se snad příští rok konečně mohla začít stavět.

OT6: A co ty ostatní tratě, například na Vinice či prodloužení na Slovanech a Světovaru?
Na Vinice se tramvaj opravdu plánovala již v době vzniku sídliště. Proto je také v ulici Na Chmelnicích střední široký pás pro tramvaj. Později se spíše připravovala trolejbusová trať. Tramvaj na Vinice by se mi samozřejmě líbila, ale nemyslím si že je to v nejbližších dvaceti letech reálné. Reálněji vypadá možnost prodloužení tramvajové trati na Slovanech a to v souvislosti s celkovou rekonstrukcí náměstí Milady Horákové. Jedna z posledních plánovaných variant rekonstrukce totiž na náměstí nepočítá s konečnou tramvaje, ale pouze z odbočkou do vozovny a samotná konečná by pak byla dočasně posunuta ještě jednu zastávku dál a později až do prostoru bývalých kasáren. I tohle všechno je však záležitost mnoha let.

OT7: V minulém století se síť MHD nejen rozšiřovala, ale zároveň také zmenšovala. Jsou podle Vás nějaké tratě, které mohly být ušetřeny, a nemusely se rušit? Mám tím na mysli třeba trať v Doudlevecké ulici nebo trolejbusy na Košutku?
To se zpětně těžko posuzuje, jak by to dopadlo. Ale ty kroky se zdají logické. Do Bolevce i na Košutku byly místo trolejbusových tratí postaveny kapacitnější tramvajové trati, bez jejichž existence si dnes nelze obsluhu Severního předměstí už představit. Oproti tomu tramvajová trať do Doudlevec nebyla údajně dostatečně využívána už v dobách svého vzniku, takže náhrada méně kapacitním dopravním prostředkem byla také logickým krokem.

OT8: Mnoho Plzeňanů si stěžuje, že v Plzni jezdí pouze samé starší typy tramvajových vozů, byť jsou renovované. Spoustě lidem vadí, že se v Plzni nové vozy (např. pro Prahu) pouze zkouší, ale již zde nejezdí na stálo. Vše je samozřejmě otázkou peněz. Myslíte ale, že je to škoda, že Plzeň nemá moderní tramvaje jako je třeba Škoda 15T?
Nemyslím, si že by tramvaje provozované v Plzni byly nějak zastaralé. Většina vozů prošla modernizacemi (např. původních tramvají T3 s odporovou nehospodárnou výzbrojí a laminátovými sedačkami jezdí posledních 6 souprav). Obousměrné kloubové vozy KT8 dostaly nové nízkopodlažní články. Od roku 2008 bylo pořízeno 18 nových částečně nízkopodlažních vozů T3R.PLF, to jsou ty první vozy řazené v soupravách se smajlíkem na čele. Nyní přicházejí první vozy Vario LF, které jsou modernější obdobou předchozích částečně nízkopodlažních tramvají a mají již nový design čel. Již dnes je více než polovina spojů nízkopodlažních, usnadňující cestování nejen imobilním občanům, ale i maminkám s kočárky. Když jste se však zeptal na nové moderní tramvaje Škoda, tak Vám odpovím. Ne, nemrzí mne, že zde v Plzni nejsou. Předchozí pražský typ 14T s designem Porsche se dle mého názoru příliš nepovedl a ani v Praze není příliš mezi cestujícími oblíben pro své nešikovné uspořádání interiéru i jízdní vlastnosti. Novější typ 15T zatím není vyzkoušený, jeho nasazení do pravidelného provozu se pro technické problémy neustále posouvalo a s případnými úvahami o nákupu do Plzně bych tedy počkal, až jak se tyto tramvaje v provozu v Praze osvědčí. V neposlední řadě proti těmto tramvajím hovoří také cena, když místo jedné, pořídíte za stejné peníze dvě soupravy Varií a ještě nějaké peníze zbudou. Nákupy nových vozidel, stejně jako rozsah provozu MHD závisí zejména na vedení města a jeho přísunu financí.

OT9: Z čeho máte v Plzni v oblasti dopravy aktuálně radost?
Ačkoliv nejsem zaměstnanec PMDP a občas některé věci na svém webu i rád zkritizuji, tak tady bych za něco dopravní podnik pochválil. Jako nadšence mne samozřejmě potěšilo, že se v dopravním podniku výrazně zlepšil vztah k historickým vozům. Po opravené historické tramvaji T2, kterou jsme mohli vidět například při oslavách 110 let MHD v červnu 2009, se v současné době dokončuje renovace historického trolejbusu 9Tr. V ulicích by se měl objevit snad na jaře, v rámci výročí 70 let od zahájení trolejbusové dopravy v Plzni. Určitě udělá radost nejen dětem, ale i pamětníkům.
Díky za rozhovor

Ptal se Martin Štěrba, redaktor deníku Metro


Zpět na stránku "Pelmel"