Kuličky
Stručná historie tramvají v Plzni
Fotografie tramvají podle typu vozů
 Tabulka všech tramvají, které lze v současné době vidět v ulicích Plzně
 Zajímavosti z provozu, výluky, akce, bulvár, drby, ...
 Schéma tramvajových linek, popis tras všech linek včetně jejich okolí, informace o tarifu, ...
Info o tarifu, sbírka jízdenek a předplatných kupónů
Infrastruktura a technické zajímavosti - vozovna, dílny, konstrukce tratí, informační akustický systém pro nevidomé, ovládání vyhybek, ...
Reportáže ze dnů otevřených dveří v PMDP, propagační jízdy pro veřejnost či pro odbornou veřejnost a fandy MHD
Všehochuť: zajímavé mejly, perličky z diskuze, články z novin, vtipy o MHD, ...
Videogalerie
Soubory volně ke stažení
Kniha návštěv a diskuze K-report
Fotografie z měst: Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Bratislava, Košice, Liberec, Most, Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Bad Schandau, München, Nürnberg, Chemnitz, Dresden, Katowice, Stuttgart, Chemnitz, Gera, Heilbronn, Zwickau, Plauen, Görlitz, Halle, Insbruck, Oděsa, Kijev, Jevpatorie, Vinica, Dněpropetrovsk,  Wien, Linz,
Odkazy na zajímavé stránky nejen o plzeňské MHD
Zpět na úvodní stránku
Kuličky
Plzeňské tramvaje také na Facebooku
Kuličky
Plzeňské trolejbusy - web kolegy Zdeňka Kresy







Plzeňské tramvaje - aktuální události a zajímavosti z plzeňského tramvajové provozu, popisy typů vozů a zejména mnoho aktuálních fotografií plzeňských tramvají (nechybí ani výluky, vykolejení či povodně a další zajímavotsi z plzeňské MHD). Tramvaj - Plzeň.

 Plzeňské tramvaje

Vítejte na stránkách, které v těchto dnech slaví své již páté narozeniny! (2000-2005)

Chcete vědět, jak tyto stránky vypadaly první měsíc fungování? Jak vypadaly v době, kdy digitální fotoaparáty prakticky neexistovaly, scannery byly docela drahou záležitostí a na internetu byl velký problém o MHD něco najít?

Zní to sice jako bych psal o pravěku, ale není to zase tak dávno. Své první stránky na internetu jsem zveřejnil podle registrace počítadla 4. 10. 1999. Nejednalo se však o stránky tramvajové, takže ty nechme stranou.

Stránky Plzeňské tramvaje ve své první podobě jsem nahrál na server mujweb.cz (na adresu www.mujweb.cz/cestovani/tramvaj) 1. února 2000, tedy před pěti lety. Za první měsíc je shlédlo 60 lidí, což je přibližně současná denní návštěvnost. O měsíc později jich bylo již téměř tři stovky. Je nutné si však také uvědomit, že před pěti lety byl mnohonásobně menší počet uživatelů internetu, než je dnes. Návštěvníky jsem získával zejména zpočátku díky serveru K-report, kde jsem se začal zúčastňovat diskuzí o MHD a kde jsem se seznámil s prvními lidmy se stejným zájmem. Mnoho z nich později i přispělo svými fotografiemi či poznatky a patří jím dík. První dva roky jsem fotografoval klasickým fotoaparátem a fotky skenoval. Až v únoru 2002 jsem přešel na digitální fotografii. Také jsem byl díky stránkám brzy pozván na schůzku Tram Bus Clubu, která se tehdy ještě konala v salónku Měšťanské besedy.

Struktura stránek se brzy ustálila do současné podoby, jen občas docházelo k drobným úpravám designu. Zprvu byla o Plzni jen jedna hlavní stránka, na které bylo stručně popsáno, co tu máme za typy vozů. Až později vznikly stránky pro každý typ vozů zvlášť. Později s prodlužováním stránek stále častěji docházelo k rozdělení dalších konkrétnějších témat. Aktuálním událostem se však od počátku věnovala rubrika Zajímavosti z provozu, která dodnes díky své pravidelné aktualizaci patří k nejnavštěvovanějším. Jedna stránka zajímavostí již brzy nestačila a tak jsem přikročil k současnému stránkování. V budoucnu však zřejmě budu muset tento systém nějak změnit.

V září 2000 jsem navštívil s Mírou Klasem Bratislavu (viz fotografie v rubrice Jiná města) a postupně jsme i s dalšími přáteli z diskuze K-report začali podnikat další výlety za MHD (v rubrice Pelmel jsou nastíněny některé z roku 2001). Také jsme začali cestovat i do ciziny. V letech 2001 a 2002 naším častým cílem byly tramvajové provozy v sousením Něměcku. Ostatně na podobné výpravy rádi vyrážíme i dnes.

Stránky se také několikrát stěhovali. Ze serveru mujweb.cz ještě dobrovolně, neboť neumožňoval ftp přístup a celková jeho administrace rychlost přestávala být vyhovující, později již stěhování bylo spíše povinné. Nejdříve tedy na hyperlink. Ten fungoval dobře, avšak pouze do té doby, než se provozovatel serveru hyperlink rozhodl své služby zpoplatnit. A tak jsem dlouho hledal, protože už začínal být problém s umístěním tak rozsáhlých stránek, abych nemusel platit za hostování. Nějakou dobu jsem vužíval služeb serveru Tenzor. Od podzimu 2002 fungujeme s kolegy v celku spokojeně na vlastní doméně plzenskamhd.net. V budoucnu by tedy i v případě stěhování stránek na jiný server měla zůstat adresa stejná a návštěvníci by ani nic nepoznali.

A jak tedy stránky vypadaly první měsíc? Opravdu je chcete vidět? Neleknete se? A nebudete se moc nahlas smát? Dobrá máte to mít. Ale já Vás varoval .....

Pro cestu časem o pět let zpátky račte kliknout zde.

Povšimněte si např. prosím textu ke konci druhého odstavce na stránce Plzeň, který je aktuální i když je pět let starý.

Jednou jsem si na jistých stránkách přečetl u svého odkazu tento pěkný popisek:
Plzeňské tramvaje - ty největší intimnosti ze života plzeňských tramvají.

Tak že všem, kteří přišli pátrat po aktuálních informacích, nejnovějších zajímavostech z provozu či nejvěštích intimnostech ze života plzeňských tramvají se omlouvám za dlouhé zdržování a hurá do toho!

Vstupte dále!